Stránka 5 z 6

Re: Lipenka v N

PříspěvekNapsal: stř 10 led, 2018 7:49 am
od milan ferdián
Jiri Heracek píše:a trolejovy system . Mimo jine i moznost instalovat sloupy na jakemkoli existujicim tratovem modulu a napojeni troleje mezi moduly, to uz mam i vyzkousene a je to i vratne, tedy snadno demontovatelne.

Zde jsi mne překvapil,protože,když jsem chtěl instalovat sloupy trolejového vedení musel jsem začít s novostavbou,
tj.úpravou nosné desky kolejového lože.Ještě více mě zaujalo jak daleko jsi pokročil s napojením trolejového vedení i přes spoje modulů.Klobouk dolů před tebou :wink: .
Milan

Re: Lipenka v N

PříspěvekNapsal: stř 10 led, 2018 7:47 pm
od Jiri Heracek
Milane,
Lipenka ma jednu obrovskou vyhodu v jednoduchosti troleje, stanice jsou vesmes na tramvajovy zaves s jednim dratem ( mluvime o epose 1500 V ss), na trati bylo dost ruznych typu vedeni, ale pro mne nejzajimavejsi je proste vedeni s pridanym lanickem u sloupu a izolatoru ( mimochodem existuji krasne miniaturni koralky v bile ci hnede barve , ideal na izolatory, koupeno v Jablonecke bizuterii), takze spojeni je na jednoduchem dratu, stacilo vymyslet a vyrobit spojku o promeru 1mm s dvema otvory 0,5 mm pro trolejovy drat, ktery je na konci modulu ohnuty nahoru, ta je v ruznych delkach, aby se daly dohnat nepresnosti. Trolejovy drat je fosforbronz 0,5mm a ve spojce je i mala drazka, do ktere ten drat castecne zapadne, nez vyjde otvorem nahoru. Spodej sloupu je ukoncen betonovou patkou, ze ktere vychazi 20 mm dlouha osa o prumeru 1,5 mm, staci vyvrtat do zeleznicni plane na vhodnem miste otvor 1,4mm a sloupek do nej natesno zastrcit. Po pripadne demontazi neni moc obtizne zamaskovat nekolik otvoru o prumeru 1,5 mm vhodnou flokazi ci zasterkovanim. A nerikej, ze delas plan tak uzkou, aby se tam jednoduchy ( a na Lipne casto dreveny ) sloup nevesel. Pokud mas misto na telefonni sloupy a vedeni, jednoducha lipenska trolej tam vleze take.
Casem dodam nejakou fotku, ale zatim nemam na modely cas, mam manzelku se zlomenou stehenni kosti v nemocnici a pak nas ceka dlouha rehabilitace, takze to bude hekticke a modely budou stat na odstavne koleji.
Jirka

Re: Lipenka v N

PříspěvekNapsal: stř 10 led, 2018 8:03 pm
od Jiri Heracek
Jenom pro ilustraci krasa a jednoduchost troleje
Obrázek
Obrázek
Obrázek

Re: Lipenka v N

PříspěvekNapsal: stř 10 led, 2018 8:43 pm
od hank
Já k tomu dodám ještě tohle:

svprokop.jpg


Takhle vypadal úplně poslední původní sloup trolejového vedení na Lipence, který se tam dožil definitivního konce provozu na 1500 Vss v dubnu 2004.

Snímek byl pořízen už za výluky 7. července 2004 v Loučovicích - místní části Sv. Prokop, tj. v úseku Loučovice zast. - Loučovice. Pohled směrem k žst Loučovice, výhybka odbočuje na vlečku Pila.

(Omlouvám se za kvalitu výřezu z větší fotky.)

Re: Lipenka v N

PříspěvekNapsal: stř 10 led, 2018 9:00 pm
od Jiri Heracek
Diky Hanku, presne tohle vystihuje Lipenku jeste "po staru", v jednoduchosti je krasa a navic to ulehcuje praci.

Re: Lipenka v N

PříspěvekNapsal: čtv 11 led, 2018 9:10 am
od milan ferdián
Jiří,počkám si na tvé fotky,protože si to nedovedu stále představit.Já jsem trolejové sloupy řešil formou leptů,kterou jsem zadal profíkovi.Ty sloupy znáš (viz.MDL).U trolejového drátu jsem zamrzl.
Pláň nedělám úzkou,ale je daná NEM122 a z výroby (stavebnice MoSc).Vypůjčil jsem si od Franty Krásy jeho snímky.Zde jde vidět jak široká je pláň.A tu je ten problém.Vzdálenost sloupu od osy koleje je doporučena 19 mm a pláň má šířku 38 mm.
Abych pevně zafixoval sloupy,musel jsem pláň posunout od osy koleje ve prospěch dobrého zafixování sloupů.Ani ve snu mě nenapadlo,že sloupy by byly demontovatelné a to z důvodu použití trolejového drátu.
Z tvých slov vidím,že budeš modelovat provoz po úpravě trati spojenou s dokončenou výstavbou vodního díla "LIPNO" (viz.tvůj vozový park).S tím bude souviset i budoucí stavba modulů až se vrátíš do Čech v tomto období,jak jsi psal.Proč o tom píší,zůstal mi nedokončený modul stanice a ten má délku 1,0 m,kde se krásně vejde dle starých plánů Vyšší Brod Klá-
šter.Proto jsem uvítal,že se objevily fotky původní dvojkolejné remízy v této stanici.Mám totiž i původní staniční trolejové sloupy (dřevěné,ale v kovu),takže se mi přímo nabízí vymodelovat tuto stanici v původním kabátu.Ty jsi se zmiňoval o stavbě této stanice,ale již s novým lokomotivním depem na opačné straně a rozšířeným kolejištěm.Bylo by to zajímavé porovnání,aspoň fotografické.No rozdíl by byl v tom,že ty máš možnost v budoucnu své dílo prezentovat na setkání v layoutu a já jen v domácím prostředí.Obrovskou výhodu máš ve svém již hotovém vozovém parku hnacích vozidel.
Uvidíme,ještě musím popřemýšlet.Nerad bych ti lezl do tvého vysněného tématu :wink: .
Tvé paní přejí brzké uzdravení.
Milan
Přílohy:
1 -stav "Lipenky" po dostavbě vodního díla Lipno
2 - pláň (zdroj Franta Krása)
3 - pláň (zdroj Franta Krása)

Re: Lipenka v N

PříspěvekNapsal: čtv 11 led, 2018 9:53 am
od milan ferdián
Přidám ještě fota trolejových sloupů na Lipence.Milan

Re: Lipenka v N

PříspěvekNapsal: čtv 11 led, 2018 9:55 am
od milan ferdián
Dost je mi záhadou tato fotografie.Loučovice 1953.Milan

Re: Lipenka v N

PříspěvekNapsal: čtv 11 led, 2018 10:10 am
od hank
Ta druhá fotka trolejového sloupou je kuriozita. Jedná se o trasu bývalé vlečky Papírna, která v Loučovicích procházela centrem obce (pokud se tam dá o něčem takovém mluvit, ale snad jo). Byla jako první ze čtyř papírenských vleček zrušena už koncem 80. let, ještě před převratem. Nicméně ten sloup tam stál ještě v roce 2000.

Re: Lipenka v N

PříspěvekNapsal: čtv 11 led, 2018 10:51 am
od hank
milan ferdián píše:Dost je mi záhadou tato fotografie.Loučovice 1953.Milan


To je na 100% z elektrifikované (v té době už možná ne elektrifikované) úzkokolejky, která z okolí svážela do papíren vlákninu i dlouhé dříví. Hnací vozidlo na pravém okraji snímku by mohla být například dieselová gebuska MD2Š ze Stavostroje (nebo její orenštajnská předchůdkyně, podle níž byla po válce okopírována) a vůz je určitě nějaké samo-domo vyrobené ve fabrických dílnách pro odboráře a /nebo jejich děti.

Pozůstatky té úzké se používaly v lepenkárně ve Sv. Prokopu jako technologická drážka pro ruční zavážení metrových polen do dřevobrusu ještě začátkem tohoto století.

Někde mám další fotky, ale teď je v archlívu nenajdu, ani kdybych se pokrájel... :oops:

Re: Lipenka v N

PříspěvekNapsal: čtv 11 led, 2018 11:04 am
od vmucha
Myslím, že Milanovi šlo o ten vůz. Když se na něj koukám, tak bych tipoval, že je to něco samodomo postavené na oplenech.

Re: Lipenka v N

PříspěvekNapsal: čtv 11 led, 2018 11:18 am
od milan ferdián
V pohodě,beru všechny informace v potaz. :wink: Milan

edit:
Dnes jsem se mrkl na Mapy Google.K mému překvapení strojová stanice ve Vyšším Brodě Klášter je minulostí.Koleje jsou sneseny a z tříkolejné remízy je výrobna strojů? :o :? Milan

Re: Lipenka v N

PříspěvekNapsal: čtv 11 led, 2018 8:57 pm
od Jiri Heracek
Vyssebrodske depo uz nema koleje delsi dobu rekl bych , ze uz nekolik let, presne datum nevim, ale bylo,to asi dost brzo po prepnuti na 25kV a ztratou vyznamu tohoto objektu pro CD.
Nechci delat presny model Lipenky, ale modelovou evokaci a transpozici, vzhledem k tomu, ze o Loucovicich zatim ani nepremyslim, bude centrem provozu Vyssi Brod a co ja vim, treba si dovolim fantazii dat mu i vjezdove a odjezdove navestidlo ( svetelne ruskeho vzoru ) , vzdycky to jde predelat na lichobeznikove tabulky, kdyby se jednou draha prodlouzila a vyznamem stanici nahradily Loucovice s papirnama a teplarnou( ta ty navestidla mela, alespon vjezdova ), a v dobe stavby Lipna I a Lipna II tam byl velky cvrkot.
Alespon v rychlosti jsem vyfotil trolejove sloupy pro dvoukolejnou stanici, forma sloupu neni presna, pouzil jsem zatim, co jsem mel pod rukou, co neni videt je tech 20 mm dlouhe prodlouzeni pod uroven terenu, aby to slo pichnout kdekoli. Musim nekde najit jeste ty spojky trolejoveho dratu. Posledni je jednoduchy sloup modernejsi ( forma take neni presna, je to jen frezovano na zkousku, pak to bude lept )
Obrázek

dreveny sloup s betonovou patkou


Obrázek
Obrázek

jinak takhle nejak budou sloupy pichnute do podlozi, pod korkem tam je preklizka, staci navrtat


Obrázek

Ty sloupy maji dostatecnou delku pro zapusteni vedle koleji treba pod urovni sterkoveho loze, ve skutecnosti to tak take byva. Trolej s velkymi prihradovymi sloupy a prevesem bude jen ve Vyssim Brode a tam bude instalovana stabilne. Stejne se asi spokojim se ctyrmi kolejemi ve stanici misto peti a depo bude dvojkolejne, skutecne mi nejde o rekonstrukci skutecnosti ale o neco co se mi bude libit a vyhovovat.
Jelikoz bude trolej spojena pres moduly, bude tim padem ( v rozumne mire) napnuta, proto spojky maji ruznou delku, aby to slo seridit.

Jeste uvazuji nahradit trn na spodku sloupu 20mm dlouhou tyci se zavitem M2 a pripadne to pritahnou matkou a podlozkou ze spodu, ale to asi bude jen u stabilni instalace.

To je asi zhruba vsechno, nezapomen Milane, ze jako induvidualista si normy tvorim sam ( tedy ty okolo troleje) pro FREMO respektuji samozrejme elektricke zapojeni, prechodova cela, geometrii kolejiva a prujezdny prurez. Elektrifikaci nikdo zatim neresil.

Zatim vse, zitra mam velkou honicku, takze nevim jestli budu mit cas na ty trolejove spojky.

Re: Lipenka v N

PříspěvekNapsal: čtv 11 led, 2018 10:19 pm
od hank
Původní osazení návěstidly v Loučovicích do r. 2004 bylo toto:

loucovice.jpg


Vše v provedení AŽD. Ve stanici seděl dirigující dispečer.
(Vjezd od Lipna není vidět, nutno rozkliknout.)

Mám i další podklady, včetně situací stanic (kromě starého Lipna, bohužel...) a vleček v době před dokončením lipenské přehrady - včetně původního Vyššího Brodu kláštera s remízu na druhé straně. Kdyby byl zájem, mohu poslat.

Re: Lipenka v N

PříspěvekNapsal: pát 12 led, 2018 5:18 am
od Jiri Heracek
Dik Hanku, ja to byl jenom liny hledat, jen si rikam, jestli tam dat navestidla AZD stareho vzoru ( urcite alespon v dobe stavby Lipna) nebo moderni, ty mi uz tolik nesedi. Ten plan je z 2004, to uz asi byla vymenena za moderni. Mechanika tam nikdy nebyla, to je o starost mene. Krome Rybnika, ale to je zatim absolutne mimo me starosti.