Lipenka v N

Specializované fórum pouze pro příznivce velikosti N (1:160).

Moderátor: Michal Dalecký

Re: Lipenka v N

Příspěvekod milan ferdián » stř 04 dub, 2012 6:39 pm

Jiří,moc ti neporadím,možná tento snímek znáš.Zdroj SPŽ.
Přílohy
em411_001.jpg
em411_001.jpg (54.23 KiB) Zobrazeno 3564 krát
edice "Plánky kolejišť"
Uživatelský avatar
milan ferdián
 
Příspěvky: 9495
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Lipenka v N

Příspěvekod Jiri Heracek » stř 04 dub, 2012 7:34 pm

Milane, dik, u EM411.0 to neni zadny problem, ty byly vzdycky modro-kremove, u tech M150.0 to uz je jine kafe. Zkousim cerit vodu (Ivo Mahel a pod;) uvidime co to da, pan Bek v Atlase loko 2 sice ukazuje nakres od pana Janaty, ale fotka neni. Zato je tam fotka dvoudilne M296.0, ktera je karosarsky hoodne podobna a je jednoznacne polomacena s sedou strechou. Tak pokud to neuvidim jinak, asi se zpolomacnim a nemecke zbarveni si necham na jeden exemplar jako VT137, tam jde hlavne o trochu jiny odstin cervene a sede strechy , pridani cerveneho pruhu nad okna pod strechu, cernou cast od schudku dolu a kremovou linku mezi cernou a cervenou. Vzhledem k tomu, ze M150.0 teprve dokresluji, tak mam jeste cas. Chapu, ze dneska uz neni jednoduche historicky vsechno udelat presne, vzdyt uz to je sedesat let, ale preci bych chtel byt pravdepodobny, ne po vzoru nekterych renomovanych vyrobcu, kteri daji CSD na cokoli.
Jiri Heracek
 
Příspěvky: 123
Registrován: sob 16 kvě, 2009 6:41 am
Bydliště: Paris

Re: Lipenka v N

Příspěvekod milan ferdián » stř 04 dub, 2012 7:41 pm

To mu nějak nerozumím.V tabulce je napsáno že je to ex M150.004 .
edice "Plánky kolejišť"
Uživatelský avatar
milan ferdián
 
Příspěvky: 9495
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Lipenka v N

Příspěvekod Jiri Heracek » stř 04 dub, 2012 7:48 pm

Samozrejmne, je to ex M150.0, ale uz ma pantografy a je po laku (a podle fotky hodne dlouho, to muselo byt foceno na zacatku sedmdesatych let!!), takze je modro-kremova. A jestli to je M150.004 to je cely detektivni roman, ono to bylo s temi cisly u M150.0 vsecko dost divoke a zmatecni. Bohuzel, to mi pomohlo k vyrobeni EM411.001, ale nedava ideu o puvodnim vzhledu ( prekopana okna jsou nepodstatna, v Nemecku nastesti existuji fotky stejnych vozu jako motoraku) Patrani pokracuje....
Jiri Heracek
 
Příspěvky: 123
Registrován: sob 16 kvě, 2009 6:41 am
Bydliště: Paris

Re: Lipenka v N

Příspěvekod milan ferdián » stř 04 dub, 2012 7:54 pm

Nejlepší by bylo,kdyby jsi mi konkrétně řekl co hledáš.Já sice chápu,že M150.004,ale ty chceš znát barevnou kombinaci českou nebo německou?
edice "Plánky kolejišť"
Uživatelský avatar
milan ferdián
 
Příspěvky: 9495
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Lipenka v N

Příspěvekod Jiri Heracek » stř 04 dub, 2012 7:58 pm

Nemeckou znam, to neni problem, originalni fotky existuji, problem je jak to jezdilo v Ceskoslovensku po valce, jeste v nemeckych barvach, nebo prestrikane na Cesko? Vzhlem k relativne kratke kariere to ve mne vzbuzuje pochyby, jestli se s tim nekdo premalovaval.
Jiri Heracek
 
Příspěvky: 123
Registrován: sob 16 kvě, 2009 6:41 am
Bydliště: Paris

Re: Lipenka v N

Příspěvekod Jarda H. » stř 04 dub, 2012 8:09 pm

Nevím, zda jsi narazil při pátrání po informacích na tohle - v diskuzi na K-reportu kdysi k M150.005 zaznělo (uživatel Motoráček) :

/citace/
..... Podle mně dosstupných informacích to po roce 1945 dostalo akorát řadu ČSD, ale jezdilo to tak, jak to bylo natřené za DR.

..... s lvíčkem na boku bych byl opatrnej. Ne na všechna kořistní vozidla se to dávalo. Byla doba nedostatku všeho, to je třeba mít na zřeteli. Písmena P a Z dle fotografií se dostávala na vozidla kořistní také postupně. Doklady jsou o tom, že dle nařízení vedení ČSD z září 1945 se mají u kořistních mot. vozů, drezín, mechanizmů a lokomotiv zatřít veškeré informace o původním vlastníkovi a provozovateli. Mají se nahradit dle pokynů ministerstva nápisy a označeními ČSD. Víc o tom telegram nemluví. Opsal jsem si jeho znění někdy v roce 1988 v ŽOS Šumperk a jak se to teď hodí!
Jsou to jen dvě věty, které jsem v tomto textíku zkrátil. Ani u toho není seznam vozidel na co se to má přeznačit a nebo kde se tyto informace dají nalézt. Víc o tom už ale asi ve svém archivu nenajdu.
Máte-li někdo upřesňující informace, rád si své poznatky doplním.

/konec citace/
TT - analog - ČSD/DR, DB - III / IV
Uživatelský avatar
Jarda H.
 
Příspěvky: 2526
Registrován: čtv 30 srp, 2007 6:25 pm

Re: Lipenka v N

Příspěvekod Jiri Heracek » stř 04 dub, 2012 8:27 pm

Jarda H dik, to uz je o hodne presnejsi a dava mi to predstavu, na tohle jsem nenarazil
Jiri Heracek
 
Příspěvky: 123
Registrován: sob 16 kvě, 2009 6:41 am
Bydliště: Paris

Re: Lipenka v N

Příspěvekod milan ferdián » stř 04 dub, 2012 9:08 pm

Ještě existuje jedna fotografie dvoudílného motorového vozu M296.0.Zajímavé je že tento snímek je též focen ze stejného místa,jako snímek v atlase od p.Beka.Zdroj "LOKOMOTIVY",Jiří Jelen - Karel Sellner,NADATUR,1995
edice "Plánky kolejišť"
Uživatelský avatar
milan ferdián
 
Příspěvky: 9495
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Lipenka v N

Příspěvekod czhunter » sob 07 dub, 2012 3:46 pm

Současnému tématu diskuze nerozumím, ale tvoje modely jsou krásné :shock:

Omlouvám se, jestli je to obecně známo, ale můžu se zeptat, jak jsou udělané (myslím vlastní stavby)?
To jsi podle výkresů a fotek překreslil do vektorů, nechal vyleptat a pak sestavil? Jak jsou udělané pojezdy?
Výkresy bych si najít uměl, s grafikou (i vektory) na PC si taky rozumím, vyleptat bych si to musel nechat a složit bych to nějak složil. Pojezdy dělat neumím, takže bych musel najít vhodné vozidlo na darování orgánů :)
Spíš mi chybí know-how konstruování plechových dílů - ve škole jsem dělal jen něco málo - takže nevím, jestli bych to dokázal správně rozkreslit ...

A co finanční stránka věci? Je odhadem levnější si ty patra postavit, nebo koupit od Kuehna za 1600 Kč/dva kusy? Pro moji epochu jsou ...
czhunter
 
Příspěvky: 395
Registrován: ned 04 zář, 2011 9:37 am

Re: Lipenka v N

Příspěvekod Jiri Heracek » pon 09 dub, 2012 2:49 pm

czhunter
Diky za pochvalu, stavet modely je drina a clovek je rad, ze se libi i jinym, nes sobe samotnemu.
Zacnu financni strankou, ta je nejkrutejsi. Pokud koupis dve patra od Kuehna za 1600Kc/dva kusy, je lepe zapomenout stejnou vec zkouset delat z mosazi, my jsme to s Danem ( a jinymi ) delali v dobe, nez vubec byla nejaka nadeje, ze je nekdo bude delat a pokud si dobre pamatuji, jejich cena byla neco pres padesat euro za jednu stavebnici, bez barvy, prace a postovneho, coz dela z techto modelu znacne cenove nevyhodnou investici. Jsou nastesti velice pekne zkonstruovany a vyhodu tencich sten nez lisovany plastik, takze (alespon ja) investice nelituji.
Zbytek modelu jsou moji vlastni konstrukci, jde o lepty, predlohu pro plechy si kreslim sam podle planu a fotek, s leptanou mosazi pracuji pres dvacet let, driv jsem folie na leptani kreslil na pauzak tuzi, poslednich patnact let pouzivam pocitac a progamy CorelDraw ruznych verzi, zacinal jsem ctyrkou, dneska nejvic pouzivam dvanactku, novejsi verze mam nainstalovane, ale muj vyrobce leptanych plechu je nechce ( zatim).
Vlastni koncepce dilu je dana dlouholetou zkusenosti s tvarem soucastek, nez jsem je leptal, tak jsem strihal a piloval mosaz, jen pro upresneni, letos mi je 58 a modely jsem zacinal tak okolo deseti ci jedenacti let, mel jsem vyhodu uzasne sikovneho dedy-dulniho inzenyra, ktery mi naucil pracovat s ruznymi nastoji a staveli jsme spolu prvni modely ( velikost 0 ), pak jsem se dostal k TT a dalsim krokem bylo okolo roku 1980 prechod k N. Takze nez nakreslim nejaky dil, mam ho dost presne v hlave, jak by mel vypadat a zkusenost pomaha k urcite universalnosti koncepce a pouziti obdobnych dilu a tvaru. Jinak se kazda chyba plati prekreslenim a novym leptanim.
Masiny je uz uplne vrchol starosti, na hodne modelu proste odpovidajici organy neexistuji, viz EM411.0 nebo M262.0, to znamena lamat si hlavu s pojezdem. Nekdy nastesti je mozno neco najit, v tom pripade doporucuji samozrejme nevahat, ale i to neni nejjednodusi a financne pristupne, pojezdy z ex produkce PIKO NDR je lepe nechat v jejich krabickach zahrabane na dne supliku.
Jinak jeste k financni strance, nechat vyrobit folii na leptani je otazka radove nekolika set korun, vlastni plech z tvrde mosazi 0,3 o rozmerech 300 x 300 mm uz presahuje tisic korun, mame draheho konicka. Hodiny kresleni na pocitaci radeji zapomenu, nastesti delam na pocitaci od zacatku osmdesatych let ( v praci jsme postupne pouzivali programy Tania, ruzne verze Sketch a dneska SolidWorks )takze praxi mam, ale radeji to nepocitam.
Vozova kolecka se daji sehnat slusne napr firma Detail s Mostu je nabizi, lokomotivni jsou horsi problem, na pary uz temer tragedie ( mluvim pro velikost NN )
Pokud mas na lept a mosaz chut, zacni nejakym vozem, to je nejschudnejsi cesta, ale priprav se na cestu trnitou a financne narocnou, neni to abych ti zkazil chut do prace, protoze poteseni z vlastni konstrukce modelu je silna motivace a pohled na hotovy model taktez, ale z vlastni zkusenosti vim, ze je lepe zacit pomalu, nez se zklamat pri praci a zanevrit na konstrukci modelu. Muzu ti rici, ze mi to trvalo hodne let, nez jsem se naucil trpelivosti a po ceste jsem parkrat vahal, jestli neni lepsi se vsim prastit.
O to vic ti preji chut do prace a pekne modely, mas prinejmensim vyhodu videt konstrukce jinych modelaru, ja a moji vrstevnici jsme tohle stesti ( alespon v pripade mosaznych leptu ) nemeli, dalsi vyhodou dnesniho modelare je pocitacova technika, o jejich moznostech v modelarine jsme ani nesnili.
Pozdravy Jirka
Jiri Heracek
 
Příspěvky: 123
Registrován: sob 16 kvě, 2009 6:41 am
Bydliště: Paris

Re: Lipenka v N

Příspěvekod czhunter » pon 09 dub, 2012 4:09 pm

Ahoj, díky moc za vyčerpávající odpověď.

K těm patrům - já bych je určitě nevyráběl, když vím, že si je můžu koupit za vcelku rozumnou cenu, spíš sem nevěděl, jestli otevřeně odpovíš, kolik ty věci stojí, ale je vidět, že s tím nemáš problém :)
Určitě bych ani nevyráběl vozidla, která se dají sehnat jako stavebnice. Když vidím, že Pao v Nku stojí necelých 500kč, tak sice vím, že výrobce v tom má započítaný přiměřený zisk, ale zase má rozpuštěné náklady, takže bych se za pár kousků, které potřebuji, stejně na nižší cenu nedostal.
Samozřejmě jde hlavně o vozidla, která se sehnat nedají (nebo jsou, ale za naprosto nesmyslnou cenu nebo v neakceptovatelné kvalitě, ale to už se dnes moc nestává i když diskuze často vypadají tak, že skoro vše co se dnes vyrábí je brak), jedině tam má zřejmě smysl jít do vlastní výroby. Ale když se třeba podívám, jak malý je výběr třeba motorových vozů (pravda, za 6 měsíců mého obnoveného zájmu o železniční modelářství jsem se ještě na pražskou burzu nedostal, i když to v brzké době plánuju - ale na webu jsou k dostání z dnešních vozidel snad jen 810), tak to možná ani jinak nepůjde a odlitky mi už na Nko přijdou příliš "humpolácké".

To že dnes my mlaďoši (26 let) máme poměrně snadný přístup k PC, komerčnímu řezání laserem a vodou, leptání, lakování, špičkovému tisku atd., toho si vážím a také toho využívám. Samozřejmě to stojí peníze (i když ten samotný strojní úkon ani ne, strašně drahá je hlavně příprava digitálních dat, když si to člověk neumí udělat sám), ale to nakonec všechno.

Nějakým vozem bych určitě začal, i když konečným snem je udělat si nějakou malou lokomotivu (něco jako 704/708), jak jsi napsal, je třeba jít postupně.

Mimochodem, myslíš že je i pro Nko schůdná možnost stavět z papíru? Co jsem tak koukal na kolegy TTčkaře, za pomoci laseru zažívá tento materiál svoji renesanci, hlavně jde vyrobit velice pěkné stavebnice s vcelku malými náklady. Tedy ty modely asi nejsou tak skvělé jako z mosazi, ale na nákladních vozech se to ztratí :)

PS: V SolidWorksu umím také, je možné pro konstrukci použít jeho modul "metal sheet"? Já tam nějaké součástky dělal, ale to byl vždy spíš tak 2-3 mm ocelový plech. Nicméně se to tam dá pěkně složit, rozložit, podívat se, jak to (ne)vychází ...
czhunter
 
Příspěvky: 395
Registrován: ned 04 zář, 2011 9:37 am

Re: Lipenka v N

Příspěvekod Jiri Heracek » pon 09 dub, 2012 5:09 pm

czhunter
diskuze ucastniku fora o kvalite modelu mi nechavaji casto chladnymi, ono je snadne o necem povidat, jine je to vytvorit rukama. Kolik co stoji v dnesnim svete, kdy po internetu si najdeme cokoli mi problemy nepusobi, jenom si to spocitej dobre, stavebnice patraku za padesat euro byla sice draha, ale byla perfektni a kompletni. Bohuzel ceny nekterych stavebnic jinych vyrobcu a podnikatelu nutno casto korigovat o ceny soucastek, ktere v pytliku nenejdes -napr. dvojkoli, kinematika ci narazniky. Ze nejde o polozky male, to ti rikat nemusim, casto stoji polovinu ci vice ( v pripade Pao ) ceny puvodni stavebnice. Cimz ale nechci rici, ze stavebnice je draha, spocitas-li hodiny prace s kreslenim a vyrobou, navic si nemyslim, ze by modelarsky trh by byl schopen pohltit ve velikosti N stovky modelu, jedna se spise o desitky ( mluvim z vlastni zkusenosti). Nemluve o barvach a obtiscich, i kdyz se dneska situace hnula kupredu a nastesti se da model popsat solidne a pekne. Ja osobne pouzivam tiskarnu OKI 5000, neni to idealni, ale je to jedno z nejschudnejsich reseni. Na burze v Praze ted se daji pry take sehnat dost obtisku u pana Jirana (?), tam neni co resit, ten je dela sitotiskem.
Papir je vynikaji material na dekor, stavby a vse okolo, ja osobne ho na vozidla mam strach pouzit. Bude to asi vychovou meho dedy, kdy co bylo kovove bylo poctive a k pouzivani nahradnich materialu se dival zpatra. Ja se spise bojim trvanlivosti v case, skladuj mosazny model ve vlkem sklepe, prinejhorsi se ti oloupa barva, papir, byt by naimpregnovany ve mne stejnou duveru nevzbuzuje, totez plati o padu, nesikovnem chyceni etc...
Ve velikosti N rezani kovu laserem prilis nepouzivam, bude to ale tim, ze mam pristup k CNC frezce a tistene spoje stejne musim frezovat. Stejne tak mi nebere voda, setkavam se s temito technologiemi pres dvacet let ( zivim se praci ve spolecnosti, ktera vyrabi palubni leteckou elektroniku vcetne celych palubnich desek letadel ) jsou uzitecne, ale nejak je v modelarstvi nepotrebuji, v tom N ku mi to frezovani a lept bohate staci.
Lakovani bude asi vzdycky zalezet na tvem vybaveni a zkusenosti, tam se da hodne vyhrat i prohrat. Bez slusneho boxu s odsavanim ( treba pomoci ventilatoru z chladice auta, ktery beha na 12V z trafa na modely ) to asi jde tezko.
Profesionalne pouzivam SolidWorks, ale na modely ani omylem, tam to vyhrava Corel, navic studia DTP, ktera delaji filmy na lept ti to v Corelu vezmou rovnou. Pokud si nechces komplikovat zivot...
Z odlitku pouzivam tak akorat strechy, EM 411.0 a vleky maji strechy lite, tezko se vidim brousit je z plastikove karty.
Zapomnel jsem na odlitky z bileho kovu, ktere se daji take pouzit, ale vloni jsem si nechal delat mensi serii soucastek (celkove slo o osm soucastek po deseti kusech ) i s formou mi to stalo okolo tisice Euro, takze se hodne rozmyslim na pristi pripadne pouziti.
Jiri Heracek
 
Příspěvky: 123
Registrován: sob 16 kvě, 2009 6:41 am
Bydliště: Paris

Re: Lipenka v N

Příspěvekod Dan Buchtela » pon 09 dub, 2012 7:32 pm

czhunter píše:Ale když se třeba podívám, jak malý je výběr třeba motorových vozů (pravda, za 6 měsíců mého obnoveného zájmu o železniční modelářství jsem se ještě na pražskou burzu nedostal, i když to v brzké době plánuju - ale na webu jsou k dostání z dnešních vozidel snad jen 810), tak to možná ani jinak nepůjde ...

Já myslím, že zas tak malý ten výběr právě díky Jirkovi není.
Viděl jsi toto? Motory N-scale
Pak také mrkni mezi osobní vozy, kde je ještě pestřejší nabídka přívěsných vozů k motorákům :-)
Uživatelský avatar
Dan Buchtela
 
Příspěvky: 1009
Registrován: pon 13 srp, 2007 9:21 pm
Bydliště: Praha 6

Re: Lipenka v N

Příspěvekod rawen » pon 09 dub, 2012 8:03 pm

Dan Buchtela píše:
czhunter píše:Ale když se třeba podívám, jak malý je výběr třeba motorových vozů (pravda, za 6 měsíců mého obnoveného zájmu o železniční modelářství jsem se ještě na pražskou burzu nedostal, i když to v brzké době plánuju - ale na webu jsou k dostání z dnešních vozidel snad jen 810), tak to možná ani jinak nepůjde ...

Já myslím, že zas tak malý ten výběr právě díky Jirkovi není.
Viděl jsi toto? Motory N-scale
Pak také mrkni mezi osobní vozy, kde je ještě pestřejší nabídka přívěsných vozů k motorákům :-)

Mohu-li se vyjádřit jako modelář váhající nad přechodem k N-ku (kvůli přemístění "pod střechu", rozměrům, našim předlohám ze IV. epochy), vadí mi právě ta čekací doba. Ano, trpělivost je ctností většiny modelářů, ale rozhoduji-li se, zda jít právě do N-ka, chci mít určitou jistotu, že bude s čím jezdit a nákupy půjdou řešit operativně. Proto jsem se nedávno Milana ptal, s čím jezdíte v Zababově a odpověď mě dosti zaskočila.
Omlouvám se Jirkovi za off-topic a nechci se ho tímto nijak dotknout - naopak se mi jeho práce velmi líbí. Vadí mi obchod, kde není nic skladem.

Radek
TT moduly Olomouc
TT moduly Olomouc - diskuze
zahradní 30mm železnice od REGNERa
rawen
 
Příspěvky: 1387
Registrován: stř 08 dub, 2009 10:42 am
Bydliště: Prostějov

PředchozíDalší

Zpět na Velikost N (komunita N)

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník