Kolejivo N - domácí použití
Napsal: stř 23 led, 2019 6:34 pm
Ahoj!
udělal jsem průzkum kolejiva na trhu, které by se dalo využít pro stavbu domácího layoutu. A potřeboval bych si prostřednictvím vás ověřit anebo doplnit informace, které jsem nastřádal. Zajímal jsem se převážně o kolejivo bez podloží s výhybkami umožňující přestavování pomocí MP1.
Konkrétně se jedná o: C55 Peco, C55 Atlas a C80 Fleischmann (Roco).
C55 Peco
Po přečtení stovek stran tohoto fóra jednoznačně nejdoporučovanější kolejivo v eNku. Má realističtější vzhled (výška kolejnice) a nejspíš je i spolehlivé, protože jsem nenarazil na mnoho negativních ohlasů. Nicméně úhel odbočení 10° je opravdu málo a poskládat rozumné zhlaví je obtížné. Tomu nepomáhá ani absence vyrovnávacích zatáček a rovných kolejí, které by zajistili potřebnou vzdálenost mezi rovnoběžnými kolejemi např. ve stanicích. Jisté zmenšení zhlaví by šlo zajistit uříznutím částí výhybky, která je před jazyky a za srdcovkou. Jedna z výhod je i cena výhybek a flexi kolejí, která je příznivější než u ostatních výrobců.
C55 Atlas
Přestože se jedná o americký typ kolejiva, je (dle pana Litomyského) použitelný i v Českých zemích. Stejně jako Peco je to taky Code 55. Co se týče výhybek, #5 výhybka má úhel odbočení 11,5, což sice není o tolik víc než Peco (dokonce má i větší rádius), lze však podstatně zkrátit před jazyky. Celé zhlaví mi vychází o něco kratší. Jejich geometrie umožňuje spojit dvě stejné výhybky za odbočné větve tak, že vzdálenost paralelních kolejí je dostatečná (31,5 mm), to samé lze docílit i prefabrikovanou zatáčkou. Na internetu jsem ale narazil na diskuze ohledně poruchovosti výhybky #5 (dost podobné závady jako u Kuehna v TT). Ačkoliv v Americe je cena nízká, v Česku je problémem dostupnost. Na Amazonu jsou dvakrát dražší, o 75% jsou dražší v Británii a u nás je prodává pouze pan Litomyský (?) - flexi a výhybky/křížení.
C80 Fleishmann (Roco)
Ačkoliv se jedná o "zábradlí", pro domácí kolejiště mají výhodný úhel odbočení (15°) a kusové vyrovnávací koleje (stačí defacto jen 1 zatáčka). Zhlaví se proto postaví snadno a nezabere tolik místa. Cena za manuální výhybky (leč s přestavníkem) je vyšší, přestože postrádají kovové srdcovky otázkou je, jestli se platí za kvalitu provedení. Právě kvůli jednoduchosti je toto můj favorit, i když bych raději nižší kolejnice.
Dále jsem si prostudoval kolejiva Kato Unitrack, C80 Atlas, Micro-engineering, Minitrix. Nicméně mě jejich masivni podloží, nedostupnost, absence menších výhybek a cena odradili od jejich nákupu už z kraje. Přijde mi, že v eNku je tolik možností, ale ani jedna z nich není to pravé ořechové. To v TTčku člověk nemá na výběr .
Rozhodně mě zajímá, jestli je moje hypotéza ohledně zkracování zhlaví zkracováním výhybek (Peco a Atlas) pravdivá a do jaké míry jdou tyto výhybky zkrátit. Taky mě zajímá váš názor na FLM C80 v kontextu domácího kolejiště.
Doufám, že jsem zde nevyplodil úplnej kec, a že to bude stát za vaše komentáře, rozhodně si jich budu cenit!
udělal jsem průzkum kolejiva na trhu, které by se dalo využít pro stavbu domácího layoutu. A potřeboval bych si prostřednictvím vás ověřit anebo doplnit informace, které jsem nastřádal. Zajímal jsem se převážně o kolejivo bez podloží s výhybkami umožňující přestavování pomocí MP1.
Konkrétně se jedná o: C55 Peco, C55 Atlas a C80 Fleischmann (Roco).
C55 Peco
Po přečtení stovek stran tohoto fóra jednoznačně nejdoporučovanější kolejivo v eNku. Má realističtější vzhled (výška kolejnice) a nejspíš je i spolehlivé, protože jsem nenarazil na mnoho negativních ohlasů. Nicméně úhel odbočení 10° je opravdu málo a poskládat rozumné zhlaví je obtížné. Tomu nepomáhá ani absence vyrovnávacích zatáček a rovných kolejí, které by zajistili potřebnou vzdálenost mezi rovnoběžnými kolejemi např. ve stanicích. Jisté zmenšení zhlaví by šlo zajistit uříznutím částí výhybky, která je před jazyky a za srdcovkou. Jedna z výhod je i cena výhybek a flexi kolejí, která je příznivější než u ostatních výrobců.
C55 Atlas
Přestože se jedná o americký typ kolejiva, je (dle pana Litomyského) použitelný i v Českých zemích. Stejně jako Peco je to taky Code 55. Co se týče výhybek, #5 výhybka má úhel odbočení 11,5, což sice není o tolik víc než Peco (dokonce má i větší rádius), lze však podstatně zkrátit před jazyky. Celé zhlaví mi vychází o něco kratší. Jejich geometrie umožňuje spojit dvě stejné výhybky za odbočné větve tak, že vzdálenost paralelních kolejí je dostatečná (31,5 mm), to samé lze docílit i prefabrikovanou zatáčkou. Na internetu jsem ale narazil na diskuze ohledně poruchovosti výhybky #5 (dost podobné závady jako u Kuehna v TT). Ačkoliv v Americe je cena nízká, v Česku je problémem dostupnost. Na Amazonu jsou dvakrát dražší, o 75% jsou dražší v Británii a u nás je prodává pouze pan Litomyský (?) - flexi a výhybky/křížení.
C80 Fleishmann (Roco)
Ačkoliv se jedná o "zábradlí", pro domácí kolejiště mají výhodný úhel odbočení (15°) a kusové vyrovnávací koleje (stačí defacto jen 1 zatáčka). Zhlaví se proto postaví snadno a nezabere tolik místa. Cena za manuální výhybky (leč s přestavníkem) je vyšší, přestože postrádají kovové srdcovky otázkou je, jestli se platí za kvalitu provedení. Právě kvůli jednoduchosti je toto můj favorit, i když bych raději nižší kolejnice.
Dále jsem si prostudoval kolejiva Kato Unitrack, C80 Atlas, Micro-engineering, Minitrix. Nicméně mě jejich masivni podloží, nedostupnost, absence menších výhybek a cena odradili od jejich nákupu už z kraje. Přijde mi, že v eNku je tolik možností, ale ani jedna z nich není to pravé ořechové. To v TTčku člověk nemá na výběr .
Rozhodně mě zajímá, jestli je moje hypotéza ohledně zkracování zhlaví zkracováním výhybek (Peco a Atlas) pravdivá a do jaké míry jdou tyto výhybky zkrátit. Taky mě zajímá váš názor na FLM C80 v kontextu domácího kolejiště.
Doufám, že jsem zde nevyplodil úplnej kec, a že to bude stát za vaše komentáře, rozhodně si jich budu cenit!