Zápisky čerstvého Nkaře..

Specializované fórum pouze pro příznivce velikosti N (1:160).

Moderátor: Michal Dalecký

Zápisky čerstvého Nkaře..

Příspěvekod StandaR » stř 27 zář, 2023 7:13 pm

...aneb jak se s tím pere někdo kdo donedávná tvrdil, že Nko rozhodně není nic pro něj.

Téma můžete brát jako formu blábolení na téma "Subjektivně porovnávám svoji celoživotní zkušenost s H0 a nové zkušenosti s N", zkusím tu psát svoje postřehy, postupy (pře)staveb a jiné bláboly.

Na Úvod
Zdravím, nedávno jsem učinil zásadní rozhodnutí zbaběle utéct od pokusů vymyslet domácí H0 s provozem dlouhých osobních a nákladních souprav na prakticky nesmyslném rozměru 3.8m x 2m. Už delší dobu jsem se snažil vymyslet něco, co vymyslet nešlo. Větší stanici s možností seřazování, vlakotvorby, rychlíkových souprav (Rozumějme 4-6 vozů Y v H0). Nastudoval jsem stovky, možná tisíce, návrhů a kolejišť a stále nic. Sledoval jsem videa o plánování od evropských i amerických modelářů a stále nic. Srdce pořád táhlo směrem k H0, ale rozum už si pomalu začínal uvědomovat "O co tady jde".

Známe to všichni že? Máme vybranou tu svoji velikost, ke které jsme přirostli buď jako děti, nebo jako začínající modeláři a tak se jí zuby nehty snažíme držet, i když to nedává vůbec žádný smysl. Během časté konverzace se zdejším členem Staninem jsem začal nenápadně oťukávat myšlenku, že v tom Nku se krásně plánuje. A pomyslný brouk v hlavě byl nasazen. Postupně si prožíral cestu mým odhodláním to všechno nějak zvládnout v H0, až jsem začal pozorně zjišťovat, kam až se Nko do dnešního dne posunulo.

No a zhruba po měsíci bádání došlo na věc. Objednán první kus lokomotivy ÖBB Br 1293 Vectron - Fleischmann 739375, komplet se zvukem a testovací oválek. Bral jsem to docela nezávazně, při nejhorším se to s drobnou ztrátou prodá na modelbazaru... Určitě to nebude splňovat moje nároky na lokomotivu, řikal jsem si. :lol: Přece mě to nechytne tolik, že bych se vrhnul směrem k měřítku s tak omezeným trhem.

A ono ejhle, ta malá mrška umí jezdit moc pěkně... dokonce i plížit se umí snad pomaleji než některé kusy co mám doma v dvojnásobné velikosti :shock: . Začal jsem víc objevovat zákoutí Nkařské scény a zjistil, že vlastně cokoliv, co já chci, je možné. Stavebnice z 3D tisku na přestavbu Kuehnovských Bastardů na prakticky všechny moje srdcovky 150,163,363,350.

A tak začlo N věcí přibývat a H0 začla mizet s pocitem, že ono je to tak vlastně v pořádku.

Kolik Ypsilonů se vejde do jednoho Ypsilonu?
IMG_07122.jpg


Dojmy z ÖBB Br 1293 Vectron - Fleischmann 739375
Vizuál:
Jako H0kář jsem očekával velký rozdíl v detailnosti provedení a samozřejmě tam je, ale rozhodně ne až tak propastný jak jsem si ho představoval. V podstatě jediné co mě překvapilo jsou lesklá zrcátka místo prosklení oken na dveřích stanovišť strojvůdce. Jelikož funguji spíš na "dojmu" z lokomotivy, než na přesných detailech, tak dojem z lokomotivy vizuálně mám asi "Ano, takto Vectron vypadá" - Pro někoho bude tohle samozřejmě málo, ale čekal jsem minimálně o úroveň nížší kvalitu provedení. Design nátěru je jednoduchý, takže tam by bylo něco špatně kdyby se nepovedl. Většina obtisků je čitelných pouhým okem (k mému překvapení), některé už se pomalu ztrácí. Pantografy jsou skvěle provedené.
Zvuk:
Jde o moji první zvukovou lokomotivu v této velikosti a uznávám, že je to velice povedený kus. Zvuk je hlasitý a čistý, postupné měnění frekvence u zrychlení je pěkně zpracované a čisté. Žádné extra chrapotění jsem nezaznamenal. Ze svého zkoumání informací o Nku ale vím, že tohle je spíš vyjímka, než pravidlo.
Jízdní vlastnosti:
To nejlepší v podstatě na konec. Lokomotivu jsem nechal v továrním nastavení a začal zkoušet a měřit. Fleischmann to vyladil moc pěkně, rozjezdy jsou pomalé a plynulé a brždění z plné rychlosti trvá v podstatě celý testovací ovál. Lokomotiva se nezasekává a v nejnižší rychlosti necuká. Tohle byl pro mě docela šok. Vždycky jsem si pro sebe hájil H0, že se tam můžu pěkně plížit a bude to vypadat přirozeně... Tak Vectron mi ukázal že i zde se budu plížit moc pěkně

Převod rychlostí na skutečné jednotky vypadá pak takto:
Ovladač na prvním stupni, před cvaknutím na stav "vypnuto" = 1,4km/h
Ovladač otočený na 90° = 100km/h*
Ovladač na plno = 175km/h

*Používám metodu "co nejpřesněji od oka" na postarším Multimausu s Roco kostka centrálou.

Hodnocení:
Myslím si, že lepší model si člověk testující Nko vybrat nemůže. Ideální bonus je, pokud má člověk rád moderní epochu a nemá mentální blok proti nátěrům ČDC


Dojmy z ČD 372 012-5 - Kuehn 95012
Vizuál:
Opět jsem pozitivně překvapen, co všechno se v Nku podařilo. K nátěru nemám jedinou kritiku, popisky opět ve většině čitelné pouhým okem. Jediné co mi dělá opravdu velký problém jsou pantografy, jsou dost mohutné a na lokomotivě vypadají doslova otřesně. Na těch budu muset nějak zapracovat. Pokud mám totiž brát Bastardů cca 5 na přestavby, tak nechci ty pantografy všude. I kdybych tam měl dát jenom přibližně podobné těm co tam mají být, hlavně aby byly jemnější.

Digitalizace:
Do lokomotivy jsem použil dekodér ZIMO MX618N18. Né, že by bylo v dnešní době moc na výběr. Pokud bych měl časem ozvučovat, tak budu muset použít jiný, ale zatím to nechám takto
Trochu nepříjemně mě překvapilo, že výrobce moc neřeší jakýkoliv manuál (Oproti Vectronovi o pár řádků výš například). Sejmutí karoserie bylo teda trápení na 30 minut. Nemám odhad jak moc velkou sílu si můžu dovolit v téhle velikosti, jak křehké ty plasty jsou apod. Tak probíhalo všelijaké rozevírání, následné klepání s celým modelem, aby pojezd vypadl na měkkou podložku. Nakonec za pomocí párátek zaražených někde v okolí dveří do kabin se podařilo pojezd vyklepat. Následná výměna propojky za dekodér je už záležitost několika vteřin. Jsem zvědavý jak se v tom rozdělávání zlepším s časem, až přídjou na řadu další kousky Bastarda.

Jízdní vlastnosti:
Ve výchozím nastavení dekodéru se lokomotiva chová tak nějak všelijak. Létá ze strany na stranu, jednou za čas si cukne. Ještě k tomu byla docela hlasitá, na to že nemá zvuk. Překvapila mě základní maximální rychlost, která v přepočtu atakovala 300km/h. Říkal jsem si: "To si v té Škodovce dali záležet s tou modernizací". Naštěstí stačilo poladit pár základních hodnot na dekodéru, nechat lokomotivu rozjezdit na obě strany (Jak už jsem si zvykl u posledních novinek od Roco) a zdá se že se situace skokově zlepšila. Lokomotiva necuká a trošku ztichla (Ono to tak většinou u třetinové rychlosti asi bývá že :D) Rychlosti jsem si poladil podle zatím zhruba podle reality, ale mám radši pomalejší jízdu. Možná tak dojde ještě na větší zpomalení u Bastarda i Vectrona.

Převod rychlostí na skutečné jednotky vypadá pak takto:
Ovladač na prvním stupni, před cvaknutím na stav "vypnuto" = 0,9km/h
Ovladač otočený na 90° = 100km/h*
Ovladač na plno = cca300km/h

Převod po odladění rychlostí v dekodéru:
Ovladač na prvním stupni, před cvaknutím na stav "vypnuto" = 0,9km/h
Ovladač otočený na 90° = 48km/h*
Ovladač na plno = 116km/h

*Používám metodu "co nejpřesněji od oka" na postarším Multimausu s Roco kostka centrálou.

Hodnocení:
Doufám že tento standart budou mít všechny lokomotivy českých předloh. Není to dokonalé, ale je to zatraceně dobře odvedená práce na to v jakém měřítku se pohybujeme.

Takto tedy zatím vypadá moje DKV...
IMG_07422.jpg

*Zápalka je trošku větší než klasická kapesní :D, ale na srandičky s neznalými to stačí

Máme ovál, co dál?
Zatím to tu takto uzavřu, příště se můžeme těšit na
- Náhled na stavebnici lokomotivy 150 od Altomodels (V TT jsem jich viděl tady na foru spoustu krásných, tak snad se vydaří i v Nku)
- Snad se dostane na blábolení o kolejích
- Zkusím nastínit ideu nádraží které budu projektovat (poznámka pro veterány - nejpravděpodobněji půjde o úpravu plánu co tu pro mě už kdysi připravil sám mistr)

Snad tu můj "TED Talk" nebude nikoho pohoršovat, rád bych jen trochu oživil zdejší Nkařské fórum trochu víc, než jen Novinky roku 20xx
StandaR
 
Příspěvky: 645
Registrován: stř 18 říj, 2006 4:15 pm
Bydliště: Brno-Jih

Re: Zápisky čerstvého Nkaře..

Příspěvekod Jirkátor » čtv 28 zář, 2023 7:17 pm

Vítej mezi příznivci eNka.
Když jsem se po letité pauze vracel "kvůli synovi" k železničnímu modelářství, první myšlenka byla samozřejmě H0, jenže bydlím v paneláku, tak jsem začal rychle uvažovat o TT, ale i když by se měl ovál v TT vejít na stůl, tak nevešel. Nakonec mi z toho všeho vyšlo N a nelituju. H0 to sice není a nikdy nebude, ale dnešní modely už jsou vzhledově i provozně na více než dobré úrovni. I z výrobců občas vypadne něco pro naše domácí dráhy, ač je to povětšinou od kontroverzní MTB.
Tohle stavím já: viewtopic.php?f=1&t=12586
Uživatelský avatar
Jirkátor
 
Příspěvky: 1039
Registrován: stř 01 led, 2020 11:09 am
Bydliště: Veselí nad Lužnicí

Re: Zápisky čerstvého Nkaře..

Příspěvekod StandaR » čtv 28 zář, 2023 9:15 pm

Jirkátor píše:Vítej mezi příznivci eNka.
Když jsem se po letité pauze vracel "kvůli synovi" k železničnímu modelářství, první myšlenka byla samozřejmě H0, jenže bydlím v paneláku, tak jsem začal rychle uvažovat o TT, ale i když by se měl ovál v TT vejít na stůl, tak nevešel. Nakonec mi z toho všeho vyšlo N a nelituju. H0 to sice není a nikdy nebude, ale dnešní modely už jsou vzhledově i provozně na více než dobré úrovni. I z výrobců občas vypadne něco pro naše domácí dráhy, ač je to povětšinou od kontroverzní MTB.


O TT jsem uvažoval taky dlouze, přece jen Piko tam vrhá Laminátky, po dnešku i Roco přihodí nějaké parády. Nakonec ale vyhrál ještě menší rozměr, asi i jako nějaká forma výzvy. Nabídka je omezenější, ale existuje a to mi zatím stačí.

Rovnou sem přihodím další kapitolku o pár kanálech na Youtube, které mě inspirují a dokazují mi že všechno jde, když se chce. Postupně bych tento seznam rozšiřoval. Možná je znáte, možná ne..

Chandwell - https://www.youtube.com/@Chandwell
Kanál modeláře stavějící rohový policový layout, znázorňující můj oblíbený typ prostředí: Na pohled špinavou a tak trochu historickou část města, kterou by se v mnozí snažili schovat za naleštěná moderní centra.

Kolejový plán je svým způsobem jednoduchý, námětem je koncová 6ti kolejná osobní stanice obklopená chátrajícími budovami a spoustou graffiti, primárně jde tedy o osobní dopravu. Celá trať je vedená v krásně přirozeném oblouku. Na kolejišti není (snad) žádná komerčně vyráběná stavba, modelář vše řeší vlastní stavbou z kartonu (povětšinou z krabic od cereálií) v přepočtu za pár korun. I když se může zdát že pod lupou by detaily neobstály, jako celek pak městečko působí naprosto úžasně, navíc s další dominantou v podobě krásně zpracovaného splavu.
Screenshot 2023-09-28 at 22.58.23 Large.jpeg



Chicago Crossing Model Railroad - https://www.youtube.com/@ChicagoCrossingRR
Kolejiště na velmi malém prostoru v podobě oválu se spoustou odboček k průmyslu. Provozně jde přednostně o náklady a obsluhu továren opět ve velmi špinavém prostředí Amerického města(že by se nám tu rodila nějaká moje preference?:D). Nejvíc mě zaujala krásná skládka šrotu s nakládkou na lodě. I přesto že jde jen o ovál se ale povedlo (podle mě) tento dojem rozbít a při pohledu na celek vůbec nepůsobí hračkově.
Screenshot 2023-09-28 at 23.01.08.jpeg


Samy - Modellbau - https://www.youtube.com/@Samy-Modellbau
V tomto případě jde spíše o krajináře, i když video z jeho kolejiště se tu na fóru už někdy objevilo. Stále ale staví diorámata, občas i právě v měřítku 1:160. Člověku to dává nějakou vnitřní naději, že tvořit krajinu i v tomto měřítku jde a to moc pěkně
StandaR
 
Příspěvky: 645
Registrován: stř 18 říj, 2006 4:15 pm
Bydliště: Brno-Jih

Re: Zápisky čerstvého Nkaře..

Příspěvekod HonzaM » pát 29 zář, 2023 6:55 am

Moc se těším na kolejiště, které se nesnaží na minimální prostor nacpat co nejvíc kolejí bez ohledu na to, že se tratě prolínají poněkud nesmyslně (třeba trať vycházející že stanice hned v zápětí tu stanici podjíždí), kde budou nádraží, do nichž se vejde nekrácený rychlík nebo nákladní souprava s pár vozy a volná trať, na níž se bude možné kochat jedoucím vlakem. Efektní je potkávání vlaků na dvojkolejné trati.
FREMO, Zababov N-scale
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 4085
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

Re: Zápisky čerstvého Nkaře..

Příspěvekod chphoto » sob 30 zář, 2023 5:15 pm

Také se zapojím se svou "troškou do mlýna" a musím napsat, že má cesta k Nku byla skoro stejná, jako u ostatních. V dětství jsem měl H0 a tak jsem i v dospělosti chtěl toto provozovat. Bohužel, v paneláku postavit smysluplně H0 kolejiště nejde. Samozřejmě jsem se o to pokoušel a byl to opravdu nesmyslný pokus. Na rozměr desky 2 x 1m jsem naskládal staré U koljivo, co jsem měl, vyšel z toho takový ovál, nádraží se 3-mi krátkými kolejemi, takže opravdu nic moc smysluplného. Takže jsem tento sen opustil na 10 let a po 10-ti letech jsem zase zatoužil po kolejišti a tak jsem si myslel, že půjdu do TT. No opět jsem naraziul na to, že to co bych chtěl provozovat se mi na nádraží nevejde. Opět rozměr 2 x 1m je prostě málo. No a tak jsem se postupně propracoval k Nku a mé snažení můžete sledovat v mém vláknu o této stavbě. A přiznávám bez mučení, že začátky a předělávky a vše okolo bylo někdy opravdu k zbláznění. Ale je pravdou, že Nko na prostoru 2 x 1m už je umístitelné, i když v obloucích jsou rychlíky spíš jako skládací metr, ale když jsem viděl prostor 3.8 x 2m tak to je opravdu velkorysý prostor na Nko a tak si myslím, že tam půjde udělat jak velké nádraží (třeba i na celý RailJet), tak i trochu volné tratě v přírodě.
Aktuálně N; YD7001 ESU 50210; iTrain a JMRI
viewtopic.php?f=1&t=13533
chphoto
 
Příspěvky: 421
Registrován: čtv 19 srp, 2021 6:00 am
Bydliště: Jičín

Re: Zápisky čerstvého Nkaře..

Příspěvekod HonzaM » ned 01 říj, 2023 7:34 am

Máš už nějakou představu, nebo je ještě na bližší úvahy brzo? Bude kolejišě v principu ovál, nebo čistě koncový provoz? Nebo se smyčkami ve skryťáku? Epocha? Když vidím na prvním příspěvku tohoto vlákna rychlík s 10 vozy, bude to pravděpodobně hlavní trať. Jednokolejka nebo dvojkolejka? Dvojkolejka je efektní, zvášť míjející se vlaky. Elektrická trakce? V Nku se často instalují jen sloupy, jako že trakční vedení není v tomto rozměru viditelné, už jsem ale viděl kolejiště kde trakční vedení bylo. Sám jsem dokonce kolejiště s trakčním vedením měl, ale bylo s tím moc problémů, takže na dalším kolejišti už se jezdí se sklopevými pantografy.
FREMO, Zababov N-scale
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 4085
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

Re: Zápisky čerstvého Nkaře..

Příspěvekod StandaR » ned 01 říj, 2023 8:20 am

Představa je zatím spíš jen taková všeobecná..

Zatím si hraju s různými principy a zkouším si vybrat. Rozhodně bych rád aby bylo kolejiště přesouvatelné a sestavitelné někde jinde, takže půjde minimálně o segmentový systém.

Varianta 1 Trošku si teď hraji s myšlenkou více pater, protože stanice samotná si něco vezme, tak aby případně druhé patro tvořila jen volná trať (teroeticky opět formou nějakých segmentů/modulů) na které by soupravy mohly trochu dýchat, ono totiž ta spirála v Nku nezabere tolik místa. Největší nevýhoda by pak byla konstrukční náročnost na rozebíratelnost téhle varianty

Varianta 2Další myšlenka k úvaze je klasický ovál okolo možného prostoru, opět sestavitelný podle potřeby kde jedna strana by byla stanice a zbytek volná trať, případně zastávka.

Varianta 3Poslední varianta je jednoduché Lko vyplňující dvě strany prostoru.

Stanice bude ve fiktivním městě a určitě oblíbenou formou "What if": Zatím váhám jestli bude na dvoukolejce po obou stranách, nebo bude třeba zoufale čekat až stát uvolní peníze na modernizaci a bude se "trápit" s jednokolejnou hlavní tratí. Strašně se mi líbí idea přístavu, pro nákladní provoz mi dává strašně moc možností. Takže bych tam něco menšího rád umístil tak, abych mohl na nádraží seřazovat vlaky směřující do nejbližší větší stanice. Osobně se zatím přikláním k tomu, že stanice bude někde mezi Plzní a Ústím n. Labem. Pokud se pak nějaký výrobce rozhodne vrhnout se do lokomotiv střídavé trakce i v Nku (Piko prosím prosím :D), tak by teoreticky stanice mohla být styková. Z toho tedy je jasné že půjde o elektrifikovanou stanici, ještě nevím jestli chci tvrdohlavě dodržovat nějakou specifickou napájecí soustavu, ale i přesto, že jsem z Brna, více se přikláním k 3kV Stejnosměrné soustavě. I proto už se těším na stavebnici 150tky na pojezd Bastarda

Minimálně sloupy budou určitě, ale jestli bude i vedení.. To si nechám až na potom, osobně nemám problém ani s jízdou se sklopenými sběrači.


Osobní doprava
Zkouším za pomocí https://www.vagonweb.cz/razeni/ vybrat nějaké sestavitelné a provozovatelné soupravy někde z přelomu tisíciletí (Proto jsem rychle ponakupoval zelenobílé Ypsilonky).. 10 vozů na vlak už je docela extrém a kolej by pak potřebovala něco kolem 1,8m aby se tam celý vlak poskládal a zároveň nebyl od námezníku k námezníku. Takže se držím při zemi a budu se držet někde mezi 5 až 7 vozy na osobní a rychlíkové dopravě, s případnou vyjímkou nějakých IC/EC které by se mohly dočkat 8 vozů, uvidím jak se mi bude vyvíjet stanice a podle toho se to nějak vyvrbí.

Na lokálkový provoz to zatím moc nevidím, na to bych se musel přesunout to TT aby to za něco stálo

Nákladní doprava
Do velkého "What if" bude spadat i nákladní doprava, protože bude epochou dost separovaná od osobní. Mělo by jít o moderní dopravu, jak napovídá Vectron OBB. Z českých předloh by pak měly fungovat hlavně Bastardi na vlacích Rola, a pokud vše půjde dobře tak i Peršingy a Vectroni. Případně i klasické diesly Bardotky, Brejlovci, sem tam by se objevil Herkules OBB, nebo něco podobného od německých sousedů

Obsluhu seřaďovací části stanice by pak zajišťovala malá družina Kocourů.

Ve své podstatě se dá říct že doprava by měla vypadat jako kdyby ČD nikdy nepřešly na najbrta a svět šel dál v zelenobílé :D


Zatím tedy pokračuji ve studiu prací modelářů všech možných měřítek a variant (od Mini po vícepatra), vyměřování souprav a doobjenávání vozového parku, než se vyprodá a já budu koukat na bazaru jak ceny rostou :D
StandaR
 
Příspěvky: 645
Registrován: stř 18 říj, 2006 4:15 pm
Bydliště: Brno-Jih

Re: Zápisky čerstvého Nkaře..

Příspěvekod Jirkátor » ned 01 říj, 2023 10:44 am

Ohledně nakupování mám jednu všeobecnou zásadu, kterou jsem se naučil jako plastikový modelář: kup to, když to mají, ne až když to potřebuješ, protože pak už to mít nebudou.

Pokud chceš provozovat zelenobílé vozy a vedle nich i Vectrona, pak se vymezuješ na velice krátké období. Osobně jsem od něčeho takového upustil a mám Ypsilonky zelené, šedozelené a i Najbrta. Podle nálady vyndám jeden typ a k němu i ostatní vozy a lokomotivy.
Tohle stavím já: viewtopic.php?f=1&t=12586
Uživatelský avatar
Jirkátor
 
Příspěvky: 1039
Registrován: stř 01 led, 2020 11:09 am
Bydliště: Veselí nad Lužnicí

Re: Zápisky čerstvého Nkaře..

Příspěvekod StandaR » ned 01 říj, 2023 11:37 am

Jirkátor píše:Pokud chceš provozovat zelenobílé vozy a vedle nich i Vectrona, pak se vymezuješ na velice krátké období.


Přesně proto moje situace "What if"/"Co by kdyby", ve které zelenobílé Ypsilony(v kombinaci s červnenobílými na EC) jezdí dodnes. Zachovám si tím svoji nostalgii, a umožním si jezdit i s Vectrony/čímkoliv nejrůznějších nákladních dopravců z VI epochy.

S nakupováním jsem se už taky poučil. Ještě doufám že se mi povede pár "Béček" pořídit než zmizí. Pak už jen budu spoléhat na to že Trix udělá další serii, nejlíp v kombinaci s modrým lehátkem Bc abych ho mohl řadit do Rola vlaků
StandaR
 
Příspěvky: 645
Registrován: stř 18 říj, 2006 4:15 pm
Bydliště: Brno-Jih

Re: Zápisky čerstvého Nkaře..

Příspěvekod Martin Justiz » ned 01 říj, 2023 12:04 pm

Tohle téma mě baví a budu ho s napětím sledovat
Co jse týká vozového parku nakupuj co to jde.
Cokoliv s logem ČD nebo ČSD vždy prodáš a většinou dráž než jsi koupil
ČD v Nku
Martin Justiz
 
Příspěvky: 445
Registrován: pon 07 zář, 2009 11:19 am
Bydliště: praha slivenec

Re: Zápisky čerstvého Nkaře..

Příspěvekod chphoto » ned 01 říj, 2023 2:42 pm

Nakupování lokomotiv a vozů je vždy loterie. Měl jsem štěstí, že se mi ještě před rokem podařilo sehnat pár patráků, od té doby jsem je už neviděl. Také se mi manželka divila, že mám tolik lokomotiv a některé i 2x. Marně jsem se jí snažil vysvětlit, že když jede mašina skvěle, tak pro jistotu mám jednu do zásoby, co kdyby. Protože mám třeba krásně jezdící Fleischmann Vectron RegioJet a když jsem ji hledal, že bych koupil ještě jednu do zásoby, tak už jsem našel poslední kus skladem. Tak jsem už neváhal a rovnou koupil.
Aktuálně N; YD7001 ESU 50210; iTrain a JMRI
viewtopic.php?f=1&t=13533
chphoto
 
Příspěvky: 421
Registrován: čtv 19 srp, 2021 6:00 am
Bydliště: Jičín

Re: Zápisky čerstvého Nkaře..

Příspěvekod Ivan » pon 02 říj, 2023 6:32 am

Ahoj, koukám, žeas stále o čem přemýšlet, a to je jedna z těch zábavnějších části při tvorbě kolejiště. :)

Zelení bílé vagony zmizeli již před nějakou dobou a do VI epochy nepatří. Ovšem proč si to na kolejišti s větroněm nedopřát, že?

K přístavu. Inspirace by mohl být Mělník. Vlečka vede přes město do přístavu, kde je kontejnerový terminál. Mma však pocit, že se překládá v drtivé většině spíše na náklaďáky. Ovšem proč si to trochu nepřizpůaobit a vložit tam i terminál Rola a nějaký jeřáb s nakladkou do lodí? Myslím, že občas se tam něco nakládá, třeba někdo místní doplní.

Jsem zvědav, co nakonec vybereš. Mně zaujala varianta dvou pater relativně v rovině, dole stanice a nahoře na stojáka koukanda na jízdu vlaků. Nezapomeň na rám přidělat malou poličku na odložení pulitru či sklenky něčeho jiného dobrého :wink:
TTmini Jizerka III/IV ep. (1.3m2, DR5000, Z21 a MM) ... hlavně že mne to baví!
Uživatelský avatar
Ivan
 
Příspěvky: 1701
Registrován: ned 06 říj, 2013 8:06 am
Bydliště: Praha

Re: Zápisky čerstvého Nkaře..

Příspěvekod HonzaM » pon 02 říj, 2023 6:51 am

V úvahách o řešení kolejiště je dobré pamatovat na specifiku N-ka, spočívající v malé hmotnosti zejména hnacích vozidel a z toho plynoucí náchylnost ke ztrátě kontaktu s kolejemi. S tím souvisí potřeba snadného přístupu k čištění kolejí. Ztráta kontaktu způsobí i výpadek detekce obsazení, která je většinou řešená průběhem proudu. To je problém ve skryté časti kolejiště. Na modulovce je vyžadováno opatření koleček vozů odporovým lakem, což zajistí detekci obsazení nejen hnacími vozidly. Při jízdě na volné trati zajistí překonání krátkých výpadků setrvačnost, problém to je ale například v nádraží, kde ke ztrátě kontaktu dojde při zastavování. Koleje i kolečka pravidelně čistím, přesto se ale občas vlak nerozjede a musím ho postrčit.
Existuje sice řada různých čisticích vozidel, poháněných i vlečených, ale nespolehlivější a neúčinnější je hadříček na prstu navlhčený isopropylem.
FREMO, Zababov N-scale
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 4085
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

Re: Zápisky čerstvého Nkaře..

Příspěvekod StandaR » pon 02 říj, 2023 7:35 am

Martin Justiz píše:Tohle téma mě baví a budu ho s napětím sledovat
Co jse týká vozového parku nakupuj co to jde.
Cokoliv s logem ČD nebo ČSD vždy prodáš a většinou dráž než jsi koupil


Díky, uvidíme kam se to celé zvrtne :D Kupoval bych rád, ale prodeje H0 musí financovat nákupy N :D

chphoto píše:Nakupování lokomotiv a vozů je vždy loterie. Měl jsem štěstí, že se mi ještě před rokem podařilo sehnat pár patráků, od té doby jsem je už neviděl. Také se mi manželka divila, že mám tolik lokomotiv a některé i 2x. Marně jsem se jí snažil vysvětlit, že když jede mašina skvěle, tak pro jistotu mám jednu do zásoby, co kdyby. Protože mám třeba krásně jezdící Fleischmann Vectron RegioJet a když jsem ji hledal, že bych koupil ještě jednu do zásoby, tak už jsem našel poslední kus skladem. Tak jsem už neváhal a rovnou koupil.


Už sbírám Bastardy ve velkém na pojezdy, to mi trochu brání v tom dokupovat Ypsilonky jak šílený :D

Ivan píše:Ahoj, koukám, žeas stále o čem přemýšlet, a to je jedna z těch zábavnějších části při tvorbě kolejiště. :)

Zelení bílé vagony zmizeli již před nějakou dobou a do VI epochy nepatří. Ovšem proč si to na kolejišti s větroněm nedopřát, že?

K přístavu. Inspirace by mohl být Mělník. Vlečka vede přes město do přístavu, kde je kontejnerový terminál. Mma však pocit, že se překládá v drtivé většině spíše na náklaďáky. Ovšem proč si to trochu nepřizpůaobit a vložit tam i terminál Rola a nějaký jeřáb s nakladkou do lodí? Myslím, že občas se tam něco nakládá, třeba někdo místní doplní.

Jsem zvědav, co nakonec vybereš. Mně zaujala varianta dvou pater relativně v rovině, dole stanice a nahoře na stojáka koukanda na jízdu vlaků. Nezapomeň na rám přidělat malou poličku na odložení pulitru či sklenky něčeho jiného dobrého :wink:


Myslím že budu muset ten přístav celý nějak nastřelit od základu podle různých předloh i mimo čr, bude to fikce, ale s nádechem ČR. Hlavně to musí být špinavé, používané a zrezlé :D

Ty dvě patra se mi taky zatím zdají nejlepší. Co jsem koukal a vykrádal nějaké plány po různých tématech a archivech, tak slušná spirála se stoupáním okolo 3cm zabere jenom 60x80cm(Ještě bych si to propočítal a odzkoušel).

S relaxem se počítá :D nejspíš to bude řešené výklopnými držáky jako má pán na Milwaukee Road Beer Line: To je vlastně taky kanál na který chodím za inspirací skrz moji fascinaci pivovary, i když pivu moc neholduju. Rád bych na kolejišti nějaký s vlastní vymyšlenou značkou provozoval

https://www.youtube.com/watch?v=K0LM9EEE0o4 Sekce s držákem začíná 2:50, má tam i umístěný otvírák. Celý layout je tak vlastně ve znamení piva, posunu a relaxu :D

HonzaM píše:V úvahách o řešení kolejiště je dobré pamatovat na specifiku N-ka, spočívající v malé hmotnosti zejména hnacích vozidel a z toho plynoucí náchylnost ke ztrátě kontaktu s kolejemi. S tím souvisí potřeba snadného přístupu k čištění kolejí. Ztráta kontaktu způsobí i výpadek detekce obsazení, která je většinou řešená průběhem proudu. To je problém ve skryté časti kolejiště. Na modulovce je vyžadováno opatření koleček vozů odporovým lakem, což zajistí detekci obsazení nejen hnacími vozidly. Při jízdě na volné trati zajistí překonání krátkých výpadků setrvačnost, problém to je ale například v nádraží, kde ke ztrátě kontaktu dojde při zastavování. Koleje i kolečka pravidelně čistím, přesto se ale občas vlak nerozjede a musím ho postrčit.
Existuje sice řada různých čisticích vozidel, poháněných i vlečených, ale nespolehlivější a neúčinnější je hadříček na prstu navlhčený isopropylem.


Dostupnost je pro mě na prvním místě, stejně tak údržba, dávno jsou časy kdy jsem si říkal že 120cm přece nějak dosáhnu :D (Ach to mládí). Používám denně pracovní stůl o klasické šířce 80cm a to mi přijde jako naprosté maximum, které jsem schopný tolerovat. U traťového patra bych pak nešel na víc než 40cm(možná 50), a to jen proto aby okolo tratě mohlo vzniknout dost okolí a vlak měl "kudy" jezdit. Hodně inspirace sbírám u amerických kolejišť která jsou designovaná většinou právě tak aby se všude dosáhnout a vše bylo udržitelné
StandaR
 
Příspěvky: 645
Registrován: stř 18 říj, 2006 4:15 pm
Bydliště: Brno-Jih

Re: Zápisky čerstvého Nkaře..

Příspěvekod chphoto » pon 02 říj, 2023 7:47 am

Co se týče dostupnosti, tak vlastní zkušenost je nejlepší, ale přidám svou. Můj panel má rozměry cca 2 x 1m a DKS je v podstatě přesně uprostřed kolejiště. A těch 0.5m na dosáhnutí je opravdu maximum co se ještě dá, ale i třeba jen to štěrkování, když je k tomu člověk nahnutej je fakt za trest. Takže bych se taky "přimlouval" za rozumnou hloubku, těch 50cm je asi opravdu maximum pro běžnou ruku.
Aktuálně N; YD7001 ESU 50210; iTrain a JMRI
viewtopic.php?f=1&t=13533
chphoto
 
Příspěvky: 421
Registrován: čtv 19 srp, 2021 6:00 am
Bydliště: Jičín

Další

Zpět na Velikost N (komunita N)

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 14 návštevníků