Námět na minikolejiště s vratnou soupravou - DB epocha III

Specializované fórum pouze pro příznivce velikosti N (1:160).

Moderátor: Michal Dalecký

Námět na minikolejiště s vratnou soupravou - DB epocha III

Příspěvekod hank » stř 31 kvě, 2023 2:28 pm

Jak už jsem se zmínil jinde, německé pohoří Westerwald bylo až do r. 1945 protkáno několika traťovými úseky, jejichž stavba si vyžádala použití vražedných sklonů > 40‰ a vybudování několika úvraťových stanic. Ustupující wehrmacht v březnu roku 1945 řadu kritických míst - hlavně mostů a tunelů - poničil tak důkladně, že nová železniční správa DB rozhodla neobnovovat je. Tím nově vzniklo několik provozně zajímavých úseků vyžadujících provoz sunutých vlaků. Z trati Linz (Rhein) - Flammersfeld, tzv. Wiedtalbahn, zůstal v provozu úsek Linz - Neustadt (Wied), který byl po r. 1960 (nákladní doprava po r. 1966) zkrácen na dnešní zbytkový 9 km dlouhý úsek do Kalenbornu zvaný podle potoka, který trať sleduje, Kasbachtalbahn.

Do r. 1960 bylo možno na trati vidět mj. i krátké vratné soupravy osobních vlaků v parní trakci ve složení BR 94.5-17, 1x podvozkový vůz B4üwe-23 aka Hecht, 1x krátký služební vůz pro nákladní vlaky Pwg 14. Protože podle předpisů DB pro Steilstrecken musí být parní lokomotiva vždy na spodním konci vlaku a protože ve vrcholové úvraťové stanici St. Katharinen nebylo možno objíždět, byl pruský hytlák pro tento způsob provozu upraven instalací dodatečného okna v čelní stěně na straně nástřešku a dosazením trojice návěstních světel umožňujících předpisově osvětlit začátek vlaku.

Téma bylo zpracováno už před více než 30 lety v článku Udo Kandlera ve zvláštním vydání Eisenbahn Journalu Sonderausgabe I/92: Eisenbahnen im Westerwald, str. 48. Aktuálně se ho chopil německý modelář Gerhard Peter a výsledek své práce zveřejnil v posledních dvou číslech časopisu MIBA: 5/2023 na str. 56 v článku Mit dem Pwg 14 pr voraus a v aktuálním čísle 6/2023 na str. 58 pod titulkem Der Hecht im Wendezug. První část článku popisuje úpravu hytláku, druhá instalaci jeho vnějšího osvětlení a vnitřního osvětlení obou vozů. Výsledek jeho práce můžete posoudit ze snímků uveřejněných v časopise:

hecht_wendezug_2.jpg

hecht_wendezug.jpg

Ještě k tomu dodám, že nákladní doprava na zdejších tratích sloužila především odvozu ucelených vlaků s čedičovým štěrkem z četných kamenolomů (především pro použití do železničního svršku, značná část kolejí v síti DB dodnes leží na westerwaldském čediči); pro tento účel byly do zdejšího depa Bw Altenkirchen a jeho podřízených služeben po r. 1955 dislokovány moderní pětispřežní tendrovky poválečné řady 82. Oběma řadám, tj. 94.5-17 a 82, dělaly zálohu čtyřspřežní tendrovky řady 93.5-12. Všechny tři uvedené řady zasahovaly i do osobní dopravy, která však postupem času přecházela do náplně práce motorových vozů VT 98. A neměli bychom zapomenout ani na první úspěšnou poválečnou konstrukci traťových dieselhydraulických lokomotiv DB řady V 80, které na jediné dodnes v celé délce dochované westerwaldské trati Au (Sieg) - Limburg vozívaly vratné soupravy spěšného vlaku zvaného Heckeneilzug, sestávající ze dvou přívěsných podvozkových vozů k motorové trakci řady VB 145 a jednoho řídícího vozu VS 145.

Modely všech uvedených vozidel ve velikosti N bývají čas od času k mání z nové výroby u solidních německých (občas i českých) prodejců a skoro pořád jako použité i nové na německém eBay. Zpracování námětu na minikolejiště - krátké vratné soupravy a "očesané" úvraťové stanice bez možnosti objíždění - se nabízí samo.

Zbývá snad jen doplnit, že obě poslední čísla časopisu MIBA jsou legálně ke stažení ve formátu pdf na německé verzi stránek downmagaz.net.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6114
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Námět na minikolejiště DB s vratnou soupravou

Příspěvekod hank » čtv 01 úno, 2024 9:07 am

Německý kolega Gerhard Peter pokračuje ve své modelářské i publikační činnosti na téma strmých drah (Steilbahnen) v pohoří Westerwald. Tentokrát zveřejnil v MIBA Spezial č. 144 na str. 30 ad. několik návrhů kolejišť na dané téma. Pro účel stavby minikolejiště lze využít návrhu modelu úvraťové stanice St. Katharinen pro velikost 0 podle tohoto obrázku

katka_v_nulce.jpg

V nulce jde o segmentové kolejiště, přičemž každý ze tří segmentů je dlouhý 150 cm. Přepočet do menších velikostí je zřejmý, bez zohlednění rozdílů v geometriích kolejiva různých výrobců a naopak s přihlédnutím k potřebě prostoru pro čtyřkolejnou přesuvnu to vychází v TT celkem na cca 170x25 cm, v eNku zhruba na 140x20 cm, ve velikosti N jsou k dispozici i historicky odpovídající vozidla pro provoz vlaků DB v epoše III (včetně sunutých, stanice je vrcholovým bodem trati, takže hnací vozidlo je vždy na dolním konci vlaku - viz též můj minulý post v tomto vlákně). Příběhy what-if lze samozřejmě přenést i do tuzemského prostředí. Pro úplnost je ještě nutno poznamenat, že kolej blíž ke staniční budově je manipulační, takže stanice má jenom jedinou dopravní kolej. A jestli má někdo k dispozici více prostoru, může se vyřádit na znázornění horské krajiny včetně strmých traťových ramp navazujících na zhlaví stanice.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6114
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm


Zpět na Velikost N (komunita N)

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 24 návštevníků