Dvojkolejný most N

Specializované fórum pouze pro příznivce velikosti N (1:160).

Moderátor: Michal Dalecký

Re: Dvojkolejný most N

Příspěvekod JenikPluto » stř 12 črc, 2023 7:47 am

hank píše:JenikPluto: Ty příhradové konstrukce ústeckého mostu přes Labe jsou dvě, viz tady:
https://www.hrady.cz/most-zeleznicni-mo ... 4#images-5


Mea culpa, diky za upozoneni; vzdycky mi prisel jako celistva konstrukce. A to jsem 20 let bydlel 100 metru od nej... :)

JP
JenikPluto
 
Příspěvky: 441
Registrován: pát 08 lis, 2013 10:19 am
Bydliště: Kladno

Re: Dvojkolejný most N

Příspěvekod hank » stř 12 črc, 2023 9:45 am

Snad tato diskuse přispěje k pochopení, kolik hovadin vypustili do oběhu tovární výrobci modelů mostů. Jsou to nejen dvojkolejné ocelové konstrukce, ale taky spousta mostů v oblouku. Už se to tu probíralo mockrát: Ocelové a kamenné konstrukce použité pro tratě v obloucích jsou v půdorysném pohledu vždycky poskládané ze čtyřúhelníků. Ocelové příhradové konstrukce na dvojkolejných tratích byly zhruba do konce minulého století vždycky dvě - pro každou kolej zvlášť. Situace se mění až v současnosti, kdy se stavějí např. ocelové mosty s průběžným uzavřeným štěrkovým ložem. A asi ani už striktně neplatí, že nelze postavit betonovou konstrukci zakřivenou do oblouku. Dlouho jsem věděl jen o jednom takovém případě, a to je ještě most tramvajový (v Brně u hlavního vchodu na výstaviště ve směru do Pisárek). Nová doba přinesla do stavby mostů nové technologie, takže moje předchozí tvrzení asi nelze brát jako dogmata, ale tohle už moc nestíhám sledovat, tak třeba mě někdo doplní. Nicméně normální z hlediska četnosti výskytu je použít pro dvojkolejku dvě ocelové konstrukce vedle sebe a mosty v obloucích jsme probírali např. tady: viewtopic.php?f=11&t=13274
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6116
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Dvojkolejný most N

Příspěvekod marian_r » stř 12 črc, 2023 10:26 am

Mne sa zdá že americké drevené boli skoro vždy v oblúku (možno menej počítali a viac stavali), podobne v európe je plno kamenných viaduktov v oblúku.

Ak si zväčšíte obrázok, nie je tam vidieť lomenú čiaru:
https://www.atlasobscura.com/places/glenfinnan-viaduct

Tu je moderný "S":
https://commons.wikimedia.org/wiki/File ... Kiha47.jpg

Budem si musieť pozrieť bratislavský Červený most, vždy som si myslel že je dvojkoľajný.

Edit: Tak Červený most sú dva mosty na spoločných pilieroch. A aby nevznikol omyl, netvrdím že existovali oceľové mosty oblúkové. Hľadám ďalej. 8)
marian_r
 
Příspěvky: 181
Registrován: sob 10 čer, 2023 1:59 pm

Re: Dvojkolejný most N

Příspěvekod JenikPluto » stř 12 črc, 2023 11:04 am



Inu, Japonsko. 8)

JP
JenikPluto
 
Příspěvky: 441
Registrován: pát 08 lis, 2013 10:19 am
Bydliště: Kladno

Re: Dvojkolejný most N

Příspěvekod hank » stř 12 črc, 2023 12:54 pm

marian_r: Prosím tě, přečti si tohle vlákno, na které odkazuju v minulém postu. Nikdo přece netvrdí, že neexistují mosty v oblouku. Píše se tam a dokládá na příkladech z praxe jenom snadno ověřitelná skutečnost, že ty čáry, které při pohledu shora procházejí vnějšími obrysy kamenných mostů v obloucích, nejsou kružnice (nebo jiné hladké křivky), ale že jsou lomené a skládají se z přímek. Nepochybuju o tom, že konstrukce dřevěných mostů v obloucích vypadaly v půdorysu úplně stejně.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6116
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Dvojkolejný most N

Příspěvekod hank » stř 12 črc, 2023 1:04 pm

JenikPluto píše:Inu, Japonsko. 8)

Ano. A beton je holt beton... 8) Pan profesor Stanislav Bechyně by si to jistě užil.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6116
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Dvojkolejný most N

Příspěvekod hank » stř 12 črc, 2023 1:11 pm

marian_r píše:...možno menej počítali a viac stavali...

Tak zrovna grafický výpočet příhradových konstrukcí (i dřevěných) je vcelku jednoduchá záležitost, na kterou už koncem 19. století polírům na stavbách stačily tesařská tužka, pravítko a pytlík od svačiny... :lol:
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6116
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Dvojkolejný most N

Příspěvekod marian_r » stř 12 črc, 2023 2:36 pm

hank píše:marian_r: Prosím tě, přečti si tohle vlákno, na které odkazuju v minulém postu. Nikdo přece netvrdí, že neexistují mosty v oblouku. Píše se tam a dokládá na příkladech z praxe jenom snadno ověřitelná skutečnost, že ty čáry, které při pohledu shora procházejí vnějšími obrysy kamenných mostů v obloucích, nejsou kružnice (nebo jiné hladké křivky), ale že jsou lomené a skládají se z přímek. Nepochybuju o tom, že konstrukce dřevěných mostů v obloucích vypadaly v půdorysu úplně stejně.


Súhlasím s tým že drevo asi neohýbali :D a podpery boli dosť husto (drevo).

Výrez toho kamenného, zväčšovaný. Povedal by som že ide o lomený oblúk a jednotlivé dĺžky (úsečky) sú dĺžky kameňov. :D Zábradlie môže byť dorábané do oblúka, ale aj na mostných segmentoch je vidieť plynulú zmenu tieňa.
10cf8812-2752-4286-a596-3837e5caa8f3725cf1d5db38fdd871_v3.jpg
10cf8812-2752-4286-a596-3837e5caa8f3725cf1d5db38fdd871_v3.jpg (79.58 KiB) Zobrazeno 2114 krát
marian_r
 
Příspěvky: 181
Registrován: sob 10 čer, 2023 1:59 pm

Re: Dvojkolejný most N

Příspěvekod hank » stř 12 črc, 2023 4:08 pm

Na tomto snímku mostu Žampach je vidět tvar rovin průčelních zdí kleneb i pilířů dost dobře.

zampach.jpeg
zampach.jpeg (31.18 KiB) Zobrazeno 2090 krát

(Zdroj snímku: mapy.cz.)
Průběh oblouku (v tomto případě r=180 m) naznačují kamenné desky říms, ale i na nich je vidět, že jsou lomené.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6116
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Dvojkolejný most N

Příspěvekod hank » stř 12 črc, 2023 4:21 pm

Most přes Kryštofovo údolí je taky v oblouku (r=235 m).

novina.jpg

(Foto Eliška Hudcová, zdroj: https://eliskahudcova.com/zeleznicni-vi ... ove-udoli/)
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6116
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Dvojkolejný most N

Příspěvekod Ivan » stř 12 črc, 2023 6:50 pm

Jojo, beton už snese cokoli. Třeba Nové spojení v Praze, a snad i nedávno opravený tram most z Libně na Žižkov jsou v oblouku.
TTmini Jizerka III/IV ep. (1.3m2, DR5000, Z21 a MM) ... hlavně že mne to baví!
Uživatelský avatar
Ivan
 
Příspěvky: 1701
Registrován: ned 06 říj, 2013 8:06 am
Bydliště: Praha

Re: Dvojkolejný most N

Příspěvekod Petr S. » stř 12 črc, 2023 7:16 pm

hank píše:Na tomto snímku mostu Žampach je vidět tvar rovin průčelních zdí kleneb i pilířů dost dobře.

zampach.jpeg

(Zdroj snímku: mapy.cz.)
Průběh oblouku (v tomto případě r=180 m) naznačují kamenné desky říms, ale i na nich je vidět, že jsou lomené.


Ještě moje poznatky o zděných ( kamenných ) mostech v oblouku . V drtivé většině měly pilíře s lichoběžníkovým půdorysem , který spoluvytvářel oblouk . Myslím , že naprostá vyjímka byl most přes údolí Mohelky v žst. Sychrov . Píšu úmyslně V žst. Sychrov , protože poslední vyhýbka byla již na mostě . Tento most měl pilíře s obdélníkovým půdorysem , dokonce ve dvou " mostech " - " řadách " nad sebou . Vytvoření oblouku bylo kuželovými ( přesněji komolý kužel ) klenbami .
Petr .
Petr S.
 
Příspěvky: 536
Registrován: úte 16 pro, 2008 8:42 pm

Re: Dvojkolejný most N

Příspěvekod hank » čtv 13 črc, 2023 7:31 am

Přidám ještě jeden odkaz na zdejší diskusi s dalšími užitečnými informacemi:
viewtopic.php?f=11&t=13811
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6116
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Předchozí

Zpět na Velikost N (komunita N)

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 10 návštevníků