Stránka 1 z 2

Výměna spřáhel

PříspěvekNapsal: stř 22 zář, 2021 1:17 pm
od hank
Stala se chyba. :( Omylem jsem si nechal poslat model vozu se spřáhly Profikupplung v kinematice. Čím je nahradit? Přesně řečeno: Jak má vypadat "normální" eNkové spřáhlo, resp. ten jeho konec, který přijde do šachty kinematiky? Podle toho, co jsem zatím našel, se obávám, že ani "normální" spřáhla určená do kinematiky neexistují v jednotném provedení...

Edit: Teď ještě koukám, že normální spřáhlo, které je o fous výš než profi, se dá zaháknout do profispřáhla tím svislým čudlíkem na spodku, který má asi sloužit pro zvednutí spřáhla při rozpojování kolejovým rozpojovačem... Nějak to spolu drží, no. Ale tyto dva typy spřáhel asi nejsou určeny ke vzájemnému spojování tímto způsobem, nebo...?

Re: Výměna spřáhel

PříspěvekNapsal: stř 22 zář, 2021 6:32 pm
od czhunter
Možná nerizumím otázce, ale normálně se dnes v Nku používají spřáhla do šachty dle NEM355, viz příloha, celková délka spřáhla může být různá (ta kóta 5,8 mm může být delší), podle potřeby délky vyložení, i ta "hlava" může být různá.

Funguje to i zjednodušeně, bez toho "rozštěpu" na konci a bez 30° zkosení.
Tady je asi nejjednodušší řešení zadní části - kvádr ze kterého trčí čep, který se zacvakne do šachty:
https://www.ambmodely.cz/l949115-pevny- ... 0e/d-11816

Zaklesnutí pomocí toho spodního kolíku bych určitě nepoužíval. Asi to fungovat může, ale není to stavěné na takový provoz.

Re: Výměna spřáhel

PříspěvekNapsal: stř 22 zář, 2021 7:01 pm
od hank
czhunter: Děkuji, přesně tak jsem ten dotaz myslel. V nabídce jsou spřáhla s hlavami různého provedení, tedy jestli je hlava ten konec, který se zasunuje do šachty. Takže bez ohledu na tvar té hlavy by každé spřáhlo mělo pasovat do normované šachty?

Re: Výměna spřáhel

PříspěvekNapsal: stř 22 zář, 2021 7:33 pm
od czhunter
Obecně každé spřáhlo, které má zakončení které vypadá tak nějak podobně do té šachty i pasuje (samozřejmě pokud ten konec vypadá _úplně jinak_, pak ne).
Třeba všechny 4 z přílohy pasují do stejné šachty, i když i ten konec vypadá trochu jinak.

Bohužel může nastat problém, že kvůli celkové geometrii to spojení nebude fungovat (typicky třeba u dlouhých vozů se v malých obloucích o sebe zaklesnou spřáhla a vyhodí vagony z kolejí). Jenže to se už většinou musí vyzkoušet - a je to problém hlavně dlouhých vozů (26m+) a malých oblouků - proto se také to standardní spřáhlo (Normalkupplung na obrázku) dělá v několika délkách. Staif/Festkupplung se také dělá v několika délkách, ostatní tuším ne.

Re: Výměna spřáhel

PříspěvekNapsal: stř 22 zář, 2021 9:24 pm
od hank
Děkuji.
Když už jsme u toho, tak jak je na model uchycen a jak by se vyměnil tento typ spřáhla?
41DF0005QWL._AC_.jpg
41DF0005QWL._AC_.jpg (19.89 KiB) Zobrazeno 5407 krát

Existuje i normální spřáhlo s takovou hlavou?

Re: Výměna spřáhel

PříspěvekNapsal: čtv 23 zář, 2021 8:43 am
od JenikPluto
Tohle je sprahlo, ktere se obcas vyskytuje u lokomotiv Fleischmann (nejmin jednu takovou mam). Vymena spociva v odsroubovani spodniho krytu podvozku, sprahlo je tam nasazene na plastovem trnu a kryt ho jisti proti vypadnuti. Zkusim odpoledne najit a vyfotit. Pokud vim, tak varianta s hlavou podle NEM 356 neni, ale asi by se dala snadno vyrobit.

JP

PS: Krome kinematiky dle NEM 355 jsou jeste sprahla "klasicka" s uchytem ve tvaru T.

Re: Výměna spřáhel

PříspěvekNapsal: čtv 23 zář, 2021 10:34 am
od hank
JenikPluto píše:Krome kinematiky dle NEM 355 jsou jeste sprahla "klasicka" s uchytem ve tvaru T.


To jsou ta s pružinkami, které se tak rády ztrácejí? Jak jsem ke svému překvapení zjistil, i ty pružinky jsou dvojí: Pérko nebo plíšek.

Suma sumárum, ať žije dokonalá normalizace... :roll:

Re: Výměna spřáhel

PříspěvekNapsal: čtv 23 zář, 2021 11:06 am
od JenikPluto
hank píše:To jsou ta s pružinkami, které se tak rády ztrácejí? Jak jsem ke svému překvapení zjistil, i ty pružinky jsou dvojí: Pérko nebo plíšek.


Ano, to jsou presne ona. PIKO jina nemivalo, Arnold, Roco i Trix je u svych modelu take v ruznych variantach (rozumej: ruzne delky) mivalo leta. Ja jsem je vzdycky povazoval prave za ta "normalni", az nedavno jsem zjistil, ze normalizovana jsou ta s uchycenim ala Fleischmann... :roll: Ale mam pocit, ze to tak nejspis nebylo vzdy.

JP

Re: Výměna spřáhel

PříspěvekNapsal: pát 24 zář, 2021 7:29 am
od Cendam
Standardní sprahla s tímto uchycenim existují, pokud je potřeba, tak mám na výměnu a nasel byh i plišky pokud vyskočily do neznáma.

Re: Výměna spřáhel

PříspěvekNapsal: pon 11 říj, 2021 6:33 pm
od hank
Prosím ještě o radu. Mám model s kinematikami bez spřáhel. Viz přiložená fotka. Který druh spřáhel patří do této kinematiky? A dají se tam spřáhla vložit nějak jednoduše, bez speciálního nářadí a/nebo demontáže?

kinematika.jpg


(Omlouvám se za nekvalitu fotky. V mém prastarém přístroji přestala fungovat funkce makro.)

Re: Výměna spřáhel

PříspěvekNapsal: úte 12 říj, 2021 6:05 pm
od czhunter
Důležité je, jak vypadá ta šachta zepředu - ta díra do které se spřáhlo strká

Re: Výměna spřáhel

PříspěvekNapsal: úte 12 říj, 2021 7:31 pm
od Dan Buchtela
czhunter píše:Důležité je, jak vypadá ta šachta zepředu - ta díra do které se spřáhlo strká
Přesně! Z té fotky bohužel opravdu není poznat, o jaký typ spřáhlového domku se jedná. Bude to chtít lepší a ostřejší foto a z jiného úhlu...

Re: Výměna spřáhel

PříspěvekNapsal: stř 13 říj, 2021 12:24 pm
od hank
Tak ještě jednou, lépe a radostněji...

kinematika.jpg
kinematika.jpg (16.47 KiB) Zobrazeno 4805 krát

Víc už toho z foťáku opravdu nevyrazím.

Re: Výměna spřáhel

PříspěvekNapsal: stř 13 říj, 2021 2:42 pm
od Pavel 152
Není úplně stejná jako v TT?

Re: Výměna spřáhel

PříspěvekNapsal: stř 13 říj, 2021 5:01 pm
od czhunter
To je na 99 % normální šachta dle NEM 355/356, čili to stejné, co jsem dával v 2. a 4. příspěvku tohoto vlákna.

Nejspíš je to kinematika PEHO 101, kam se tato šachta dává
https://www.elriwa.de/media/image/08/3e ... 101-gr.jpg