Stránka 1 z 3

Nový člen do rodiny "N"kařů

PříspěvekNapsal: úte 06 kvě, 2008 11:26 am
od René
Zdravím všechny, jelikož jsem již dlouho přemýšlel o stavbě modelové železnice pro syna, jakou jsem měl v mládí (TT) sám, kterou jsme ještě před revolucí zrušili a rozprodali pro její ne příliš velkou spolehlivost, a místa na HO mám málo, rozhodl jsem se začít stavět v "N"ku. Zatím jsem ve fázi nákupu kolejiva, jinak mám Start set od fi. ROCO, osobní IC DB 3ks + 1ks ÖBB s lokomotivou BR 101, započal jsem se stavbou nádražní budovy, a přemýšlím nad motivem a rozvržením kolejiště, k čemuž jsem přiobjednal také literaturu od Fleischmana a Peca. Také přemýšlím, jak nejlépe udělat rám, pro možné stěhování. Stavět budu na cca 2,2m na 1m.

Re: Nový člen do rodiny "N"kařů

PříspěvekNapsal: úte 06 kvě, 2008 12:24 pm
od Jirka1
René píše:Také přemýšlím, jak nejlépe udělat rám, pro možné stěhování. Stavět budu na cca 2,2m na 1m.


Koukni sem, taky jsem to před lety řešil: http://kolejiste.jbchocen.cz/index.php? ... &Itemid=80

PříspěvekNapsal: úte 06 kvě, 2008 1:38 pm
od milan ferdián
No René ,tož vítej v naší rodině N-kařů :D .Co se týče kolejiva ,tak ti můžu doporučit,nejenom já ,ale i určitě se ozve i Dan, PECO/CODE55.2,2 m*1m,to je slušný prostor. :wink:

PříspěvekNapsal: úte 06 kvě, 2008 6:11 pm
od Dan Buchtela
Ahoj René, také Tě vítám. Pro představu posílám odkaz na přehled vyráběného N kolejiva:
http://www.spur-n.com/nschienen.html
Z těch u nás dostupnějších ale je opravdu nejlepší Peco Code 55, jak píše Milan. Výška kolejnice je zde 1,4mm, což je ještě sjízdné pro kolečka NEM, ale vypadá to už mnohem modelověji, než kolejiva jiných výrobců, která mají výšku 2mm (schválně si to vynásob stošedesáti). Já těmto vysokým kolejnicícm říkám "zábradlí" :-)
Jinak kdyby sis chtěl opravdu pohrát, existuje i kolejivo s výškou kolejnice 1mm (tzv. Code 40) - pojednání na toto téma najdeš zde:
http://www.zababov.cz/N/kolejivo/kolejivo_n.htm
A není to až tak neraálné, jak může na první pohled vypadat - kdybys měl bližší zájem, já i Milan máme už se stavbou výhybek Code 40 osobní zkušenosti, tak se o ně rádi podělíme.
V každém případě až zvolíš kterékoliv řešení, držím palce, ať jsi s Nkem spokojený.

Návrh kolejiště

PříspěvekNapsal: čtv 08 kvě, 2008 10:32 am
od René
Díky všem za přivítání a první rady. Jelikož mám start set od Roca, a toto kolejivo se mi zdá vzhledem k poměru cena/výkon slušné, budu stavět základ v tomto. Stále řeším rozpor o motivu. Chtěl bych mít jedno hlavní nádraží IC, a připojenou lokální (horskou) trať, která by vedla do druhého malého nádraží v horách různými údolíčky a kolem horských motivů. V případě jednoho hlavního nádraží by se dalo pod horský masiv dát skryté nádraží, kde by se střídali vlaky přijíždějící do hlavního nádraží. Co vy na to? zajisté máte hodně zkušeností. Na netu a v katalozích jsem toho viděl hodně a nechci vlakodrom, ale realitu včetně funkčních návěstí a vyhybek v plném digitálu.

PříspěvekNapsal: čtv 08 kvě, 2008 3:05 pm
od milan ferdián
Na to ,ale 2,2 metry délky,máš krátké.Spočítej si jen samotnou délku IC vlaku ,plus zhlaví ,plus oblouky.

PříspěvekNapsal: čtv 08 kvě, 2008 10:11 pm
od René
Jelikož s Nkem začínám, myslel jsem, že to bude stačit. Zkusím to spočítat, a namodelovat, v reálné velikosti. Kolik Myslíš, že bych potřeboval, protože víc než 2,3m v tuto chvíli nemám. Po přestěhování do RD to bude lepší, ale to je otázka tak roku a půl, až dvou let. a přece jen chci začít už teď alespoň se základním panelem, který později budu rozšiřovat o další.

PříspěvekNapsal: ned 11 kvě, 2008 6:18 pm
od Dan Buchtela
Ahoj René,
pokud máš výhled v krátkém časovém horizontu na lepší prostor, nedělal bych v této chvíli kompromisy a využil celou délkou, kterou nyní máš, na stanici.
2,3 m v N-ku už celkem ujde, i když půjde spíš o menší stanici. Když odečteš zhlaví, zbyde Ti nejspíš tak 1,20m na dopravní koleje, což není moc, ale jde to.
Počítal bych s pozdějším rozšířením a napojením, ať už zvolíš moduly s možností kdykoliv se přidat k bandě stejně potrhlých N-kařů nebo se rozhodneš pro segmenty, tedy budeš své kolejiště rozšiřovat připojováním dalších postupně dokončovaných dílů, které nebudou univerzální, ale padnou jen přesně do Tvého layoutu.
Výhody jsou však v obou případech zřejmé, můžeš budovat postupně a rozšiřovat dle svých možností. Stavba po částech ja navíc dobrá v tom, že člověk (obvykle tvor nedočkavý) se dočká dříve nějakého viditelného výsledku, než při stavbě celého deskového kolejiště najednou.
A to nemluvím o tom, že postupně přibývají další a další zkušenosti a kvalita díla se posouvá s časem nahoru. Třetí či čtvrtý díl nebo modul bude zcela viditelně a zákonitě lepší než ten první.
Pokud tedy se přikloníš k této postupné stavbě (a opakuji, že rozhodnutí zda moduly nebo sementy je čistě a jen Tvoje věc), doporučuji z hlediska získávání zkušeností nezačínat rovnou se stanicí, ale s nějakým traťovým úsekem. Mluvím z vlastní zkušenosti, ale ověřené mnoha dalšími kolegy.
Pokud by sis alespoň na chvíli pohrával s myšlenkou modulů, klidně mi napiš mimo konferu, rád se s Tebou podělím o bližší informace a zkušenosti ohledně N-kové modulovky.
Hodně štěstí! :-)

PříspěvekNapsal: pon 19 kvě, 2008 8:02 pm
od René
Zdravím Dane,

díky za reakci a za možnost oslovení při případné modulovce. V první fázi mám v plánu spíše segment, ale pokud to bude jen trochu možné, udělal bych možné napojení dle norem, které používáte, aby se dalo připojit i k jiným modulům, a ne jen k rozšíření kolejiště, i když poslední možné rozmístění prvního segmentu zatím změnilo rozměr na 225 x 105 cm. Právě vyrábím rám a mimo to v reálných velikostech s částečně reálným a částečně zatím nakopírovaným kolejivem, hlavně vyhybkami tvořím možný lay-out 1:1. Až bude první verze hotová, určitě požádám o názor Tvůj i ostatních, protože jak vidím, jste někteří hodně zkušení a já si rád dám poradit. Dejte mi ještě chvilku, vzhledem k zaměstnání buduji a plánuji pomalu, ale za to jistě :D

PříspěvekNapsal: pon 19 kvě, 2008 8:57 pm
od Dan Buchtela
Jojo, hlavně v pohodě a s radostí. Máme to přece především pro zábavu... :-)

enko

PříspěvekNapsal: pon 11 srp, 2008 2:07 pm
od nebojsa
Dobry den, modelari. Tiez som sa rozhodol zacat so zeleznicnym modelarstvom a po dokladnom zvazeni za a proti mi vysla ako idealna velkost N. Neviem, ale napr. H0 pri pride strasne az "humpolacky" velke a neohrabane a aj TTecko sa mi zda privelke na modelovanie aspon trochu zodpovedajucej dopravy na zeleznici - teda aka taka dlzka stanicnych kolaji, dlzka vlakov, modelovanie krajiny a pod.

Sprvoti som (aj kvoli financiam) uvazoval o americkych modeloch - myslim, ze su radovo lacnejsie ako europski vyrobcovia (Life-Like, ale aj Micro Trains), no odradili ma mozne problemy s digitalizaciou. A kedze planujem digitalnu prevadzku, drzat sa budem europskych digitalizovanych modelov.

Nieco k nametu - V. epocha, rozni nakladni prepravcovia, v osobnej doprave OBB a DB, stanica na jednokolajnej elektrifikovanej trati s odbocujucou lokalkou a nejakou tou vleckou. Priestoru mam pomerne dost - nepravidelne ucko s rozmermi cca. 300 x 100 cm jedna cast, stred ucka 220 x 60 cm, no a tretie kridlo opat 300 x 100. Takze teraz som v stadiu planovania a kreslenia.

Otazka na kolajivo - niekde som tu cital, ze je problem s Peco code 55. Na Slovensku sa udajne neda nikde zohnat. Potvrdil mi to aj predajca v Kosiciach, ktory ma v ponuke len Roco. Tak teda - obstoji Roco z modeloveho hladiska na kolajisku? Dakujem za vase pripadne nazory a rady k tejto modelovej velkosti.

PříspěvekNapsal: pon 11 srp, 2008 9:12 pm
od Dan Buchtela
Ahoj Nebojso, tak Tě vítám do rodiny N-kařů. Pokud chceš znázorňovat skutečný provoz, rozhodl ses dobře, prostor pro kolejiště máš rozhodně slušný.
Pokud jde o kolejivo, Roco nedoporučuji stejně jako jiné kolejivo s kolejnicemi výšky 2mm. Schválně si ty 2mm vynásob 160x, to pak nejsou koleje, ale zábradlí :-)
Proto doproručuji Peco 55. Pokud jsou na Slovensku problémy s obstaráním, rád Ti to zprostředkuji z Čech.
BTW od září slíbil Michal Dalecký mít Peco Code 55 skladem na prodejně (to je zpráva i pro ostatní N-kaře, dnes jsme o tom mluvili).

Nový člen

PříspěvekNapsal: úte 12 srp, 2008 7:44 am
od milan ferdián
Já tě též vítam v naší rodině N-kařů.Prostor parádní,teď ho jen využít.

P.S.Jen jsem si na chvíli odskočil :D Kdo je ženatý,ví o čem mluvím :lol: :lol: :lol:

PříspěvekNapsal: pát 15 srp, 2008 3:20 pm
od nebojsa
Ano, priestor je slusny, uvedomujem si ze je to praca na roky.

Mimochodom, rozmyslal som preco je enko v Cechach a na Slovensku v pomyselnom rebricku popularity az na 3. mieste za TT. Inde na svete je predsa na cele H0 a za nou N (opravte ma ak sa mylim). Tak preco ta anomalia?

PříspěvekNapsal: pát 15 srp, 2008 3:51 pm
od Zdenek Valter
nebojsa píše:Ano, priestor je slusny, uvedomujem si ze je to praca na roky.

Mimochodom, rozmyslal som preco je enko v Cechach a na Slovensku v pomyselnom rebricku popularity az na 3. mieste za TT. Inde na svete je predsa na cele H0 a za nou N (opravte ma ak sa mylim). Tak preco ta anomalia?


To je spíš historický odkaz - východní blok zásobovala DDR kde se vyrábělo a i dnes vyrábí drtivá většina produkce velikosti TT.
Na druhou stranu díky moderním technologiím se TT a pochopitelně i N dostalo do kvality a tak bylo-li TT dříve přezíráno, pak dnes to již kvůli pokroku neplatí.