Stránka 1 z 2

Přestavník MP1 a napájená srdcovka

PříspěvekNapsal: úte 19 led, 2021 5:50 pm
od Rosik
Narazil jsem na jeden technický problém s přestavníky MP1. Využívám jeho přepínací kontakt k napájení srdcovek výměn, ale občas to zlobí. Mám výměny PECO code 55 s vodivými srdcovkami. Jde o to, že při přestavování se někdy přepne přepínací kontakt dříve, než se jazyk odtáhne od koleje a tím dojde ke zkratu. MP1 má totiž mírnou vůli v jezdci, která se přenáší na strunu a tím se vůle násobí. Přestavník mám nastavený na 3mm chod a snažím se přesně dostavit stavěcího jezdce, ale u jedné výměny se mi to nedaří. Tím, že je uvnitř samostaný mikrospínač s přepínacím kontaktem napojený na hřídel s vačkou, tak je docela problematické to přesně nastavit. Napadlo mě jednoduché řešení, ale raději bych ho zde zkonzultoval. Říkal jsem si, že bych jazyky výměn natřel ze strany ke kolejnicím izolačním lakem, aby při kontaktu jazyka s kolejnicí nevznikal vodivý kontakt a tím by byl problém odstraněn a zajištěno, že ke zkratu při přestavování a předčasném přepnutí napájení srdcovky a jazyků nedojde.

Používáte u všech výměn externě napájené srdcovky nebo využíváte pouze kontaktu jazyka s kolejnicí (osobně mi to přijde velmi nespolehlivé).

Díky za názory.

Re: Přestavník MP1 a napájená srdcovka

PříspěvekNapsal: úte 19 led, 2021 7:16 pm
od Bann
Lepší je nevodivě oddělit jazyky od srdcovky - tedy říznout kolejnici před srdcovkou. Je to i doporučení ke stavbě modulovky a funguje tato úprava spolehlivě. Jen je potřeba zajistit napájení jazyků a nespoléhat jen na jejich kontakt s kolejnicí.
Zde odkaz na normu - přesněji doporučení k elektronormě, kde je to i s obrázkem
http://zababov.cz/sekce/n-scale/iii-sta ... standards/

M.

Re: Přestavník MP1 a napájená srdcovka

PříspěvekNapsal: úte 19 led, 2021 9:03 pm
od Rosik
Bann píše:Lepší je nevodivě oddělit jazyky od srdcovky - tedy říznout kolejnici před srdcovkou.


Děkuji za názor. Tak by to určitě fungovalo, ale řezat výměnu, a pájet do ní další vodiče mi v eNku přijde šílené. V H0 asi žádný problém, TT těžko říct, ale N je na takové zásahy příliš malé a citlivé. Z toho bych měl pak obavy při přejezdech vlaků.

Re: Přestavník MP1 a napájená srdcovka

PříspěvekNapsal: stř 20 led, 2021 7:19 am
od milan ferdián
Rosik píše:
Bann píše:Lepší je nevodivě oddělit jazyky od srdcovky - tedy říznout kolejnici před srdcovkou.


Děkuji za názor. Tak by to určitě fungovalo, ale řezat výměnu, a pájet do ní další vodiče mi v eNku přijde šílené. V H0 asi žádný problém, TT těžko říct, ale N je na takové zásahy příliš malé a citlivé. Z toho bych měl pak obavy při přejezdech vlaků.

Ale prosím tě, běžná věc v N-ku. Mě to opět čeká, musíš jen vědět jak na to. Samozřejmě připravit i místa na připájení dvou vodičů a třetí k srdcovce. Spolehlivost, ale za to stojí.

Já mám spíše jiný problém a to volba přestavníku.
-m-

Re: Přestavník MP1 a napájená srdcovka

PříspěvekNapsal: stř 20 led, 2021 7:37 am
od JenikPluto
Rosik píše: Říkal jsem si, že bych jazyky výměn natřel ze strany ke kolejnicím izolačním lakem, aby při kontaktu jazyka s kolejnicí nevznikal vodivý kontakt a tím by byl problém odstraněn a zajištěno, že ke zkratu při přestavování a předčasném přepnutí napájení srdcovky a jazyků nedojde.


Ano, to funguje, taky jsem to tak jeden cas pro jistotu mel, protoze se mi vymeny rezat nechtelo.

Rosik píše:Používáte u všech výměn externě napájené srdcovky nebo využíváte pouze kontaktu jazyka s kolejnicí (osobně mi to přijde velmi nespolehlivé).


U vsech. Kontakt jazyka muze byt casem diky oxidaci povrchu a i zaneseni dalsimi necistotami dosti nespolehlivy.

H.

Re: Přestavník MP1 a napájená srdcovka

PříspěvekNapsal: stř 20 led, 2021 8:20 am
od Rosik
milan ferdián píše:Ale prosím tě, běžná věc v N-ku. Mě to opět čeká, musíš jen vědět jak na to. Samozřejmě připravit i místa na připájení dvou vodičů a třetí k srdcovce. Spolehlivost, ale za to stojí.


Možná jsem právě objevil Ameriku, ale pak je lepší použít PECO výměny s izolovanou srdcovkou např. SL-U395F místo SL-E395F. Zde je to již vše připraveno tak, jak je potřeba. Jazyky jsou propojeny s kolejnicemi, srdcovka oddělená od konců kolejnic a vše již propojeno. Je to bez práce. Jediné mínus vidím u izolace srdcovky. Docela dost to kazí vzhled, ale např. pro skryťák ideální. Pěkně to je nafocené zde: https://railrama.modelova-kolejiste.cz/nove_vyhybky_peco.

milan ferdián píše:Já mám spíše jiný problém a to volba přestavníku.


A ten přestavník MP1 ti nevyhovuje? Já jsem s ním zatím spokojený.

Re: Přestavník MP1 a napájená srdcovka

PříspěvekNapsal: stř 20 led, 2021 8:41 am
od milan ferdián
Rosik píše:
milan ferdián píše:Ale prosím tě, běžná věc v N-ku. Mě to opět čeká, musíš jen vědět jak na to. Samozřejmě připravit i místa na připájení dvou vodičů a třetí k srdcovce. Spolehlivost, ale za to stojí.


Možná jsem právě objevil Ameriku, ale pak je lepší použít PECO výměny s izolovanou srdcovkou např. SL-U395F místo SL-E395F. Zde je to již vše připraveno tak, jak je potřeba. Jazyky jsou propojeny s kolejnicemi, srdcovka oddělená od konců kolejnic a vše již propojeno. Je to bez práce. Jediné mínus vidím u izolace srdcovky. Docela dost to kazí vzhled, ale např. pro skryťák ideální. Pěkně to je nafocené zde: https://railrama.modelova-kolejiste.cz/nove_vyhybky_peco.

Díval jsem se na Unifrog, do skryťáku v poho, ale na viditelné místa používám stále Electrofrog a ten tenký řez ve výhybce je nepatrný. Tady pozor, srdcovku neodděluji řezem z vrchu, ale z opačné strany. Tak zabráním poškození sousedních kolejnic, musíš mít v ruce cit a dobrou řezačku.

Rosik píše:
milan ferdián píše:Já mám spíše jiný problém a to volba přestavníku.


A ten přestavník MP1 ti nevyhovuje? Já jsem s ním zatím spokojený.

První sérií si kluci velmi pochvalovali, pak přišly další série a ty postupně stojí za starou belu. Když už MP5 je na nic, co jsem zde četl, tak jsem MTB zatím ze seznamu vyřadil.
-m-

Re: Přestavník MP1 a napájená srdcovka

PříspěvekNapsal: stř 20 led, 2021 9:01 am
od Dusan
Díval jsem se na Unifrog, do skryťáku v poho, ale na viditelné místa používám stále Electrofrog a ten tenký řez ve výhybce je nepatrný. Tady pozor, srdcovku neodděluji řezem z vrchu, ale z opačné strany. Tak zabráním poškození sousedních kolejnic, musíš mít v ruce cit a dobrou řezačku.

Ideální na to řezání je ruční žiletková pilka, ta řeže i zaštěrkované koleje :-)

Re: Přestavník MP1 a napájená srdcovka

PříspěvekNapsal: stř 20 led, 2021 12:32 pm
od Bann
Rosik píše:
Bann píše:Lepší je nevodivě oddělit jazyky od srdcovky - tedy říznout kolejnici před srdcovkou.


Děkuji za názor. Tak by to určitě fungovalo, ale řezat výměnu, a pájet do ní další vodiče mi v eNku přijde šílené. V H0 asi žádný problém, TT těžko říct, ale N je na takové zásahy příliš malé a citlivé. Z toho bych měl pak obavy při přejezdech vlaků.


Řezání není problém - dá se to i s frézkou a malým kotoučem, ale určitě lepší je žiletková pilka. řez je tenký a není ani moc vidět.

Re: Přestavník MP1 a napájená srdcovka

PříspěvekNapsal: stř 20 led, 2021 1:55 pm
od HonzaM
milan ferdián píše:....na viditelné místa používám stále Electrofrog a ten tenký řez ve výhybce je nepatrný. Tady pozor, srdcovku neodděluji řezem z vrchu, ale z opačné strany. Tak zabráním poškození sousedních kolejnic, musíš mít v ruce cit a dobrou řezačku.

Jak to myslíš "z opačné strany"? Zespodu, prořezáváš pražcový pás?

Rosik píše:A ten přestavník MP1 ti nevyhovuje? Já jsem s ním zatím spokojený.


To si ale Rosík odporuje, v prvním příspěvku psal něco jiného (problém s přepínacím kontaktem na srdcovku).
milan ferdián píše:První sérií si kluci velmi pochvalovali, pak přišly další série a ty postupně stojí za starou belu. Když už MP5 je na nic, co jsem zde četl, tak jsem MTB zatím ze seznamu vyřadil.
-m-

Zatím jsou podle mých zkušeností nejspolehlivější želvy, mám je na celém domácím kolejišti a měl jsem je na i všech modulech. Na modulu stanice Čachnov jsem použil MP1, jedno jsem ale musel měnit hned, po zkušenostech nahradím servy i ostatní přestavníky na modulu. Nejnovější modul s čističkou koleček už je se servy. Výhodou serv je možnost nastavení rychlosti přestavování i nastavení koncových poloh s přesností na jednotky stupňů, což umožňuje jemné nastavení přítlaku jazyků nezávisle do obou poloh.

Re: Přestavník MP1 a napájená srdcovka

PříspěvekNapsal: stř 20 led, 2021 2:43 pm
od Rosik
HonzaM píše:
Rosik píše:A ten přestavník MP1 ti nevyhovuje? Já jsem s ním zatím spokojený.


To si ale Rosík odporuje, v prvním příspěvku psal něco jiného (problém s přepínacím kontaktem na srdcovku).


Rosik si neodporuje, jen svedl problém na MP1 a problém je u něho samotného. :wink:
Místo abych napájel srdcovku, napájel jsem srdcovku i s jazyky, což není, jak mi vysvětlil Bann s pomocí norem Zababova, úplně správně. Pokud bude zapojena pouze oddělená srdcovka a jazyky budou trvale napájeny signálem z přilehlé kolejnice, pak problém nevznikne.

Re: Přestavník MP1 a napájená srdcovka

PříspěvekNapsal: stř 20 led, 2021 4:34 pm
od milan ferdián
Otočená a upravená výhybka střední (137 mm). Ještě třeba vyhodit aretačku. Řez byl proveden z této strany.
-m-

Re: Přestavník MP1 a napájená srdcovka

PříspěvekNapsal: stř 20 led, 2021 6:10 pm
od Myšpulín
milan ferdián píše:Otočená a upravená výhybka střední (137 mm). Ještě třeba vyhodit aretačku. Řez byl proveden z této strany.
-m-

Zásadně, ale v H0 (Tillig), řežu hodní dvě podloží o jeden pražec vlevo a spodní dvojici podloží o jeden pražec vpravo. Tím je zachována celistvost pražcového pole. A pokud jsem měnil jazyky, pak jsem je zapojoval společně se srdcovkou na přepínač, a to jsem řezal vnější a vnitřní jinde, mezi jinými pražci. Opět pro zachování celistvosti pražcového pole.

Re: Přestavník MP1 a napájená srdcovka

PříspěvekNapsal: stř 20 led, 2021 7:28 pm
od milan ferdián
Jen drobnost, kolejivo PECO/CODE055 je jiným způsobem konstruováno než běžné kolejivo ve větších měřítcích :wink: .
-m-

Re: Přestavník MP1 a napájená srdcovka

PříspěvekNapsal: čtv 21 led, 2021 6:53 pm
od Dan Buchtela
milan ferdián píše:Díval jsem se na Unifrog, do skryťáku v poho, ale na viditelné místa používám stále Electrofrog
No ono přestane být prostor pro filozofování, protože Unifrog je už jedinou možností u středních Peco code 55 výhybek. Elektrofrog zmizel z nabídky. Krátké a dlouhé výhybky zatím Unifrog nemají, stále zůstávají jako elektro nebo izolované, otázkou je, jak dlouho...