od Akatsuki » ned 18 srp, 2019 9:16 am
V Japonsku byla původně síť státních železnic (původně JGR - Japan Goverment Railway, po válce přejmenováno na JNR - Japan National Railways) a menší sítě místních dopravců, zejména v příměstské dopravě. Stát postupně převzal i řadu malých tratích a sám stavěl a zahušťoval síť. Současně stavěl nové tratě šinkansenu a kolejová propojení ostrovů Šikokú a Hokkaidó s Honšú. Když se k tomu přičetl zastaralý systém nákladní dopravy a nutné obnovy vozového parku a lokomotiv, tak to skončilo jak muselo a to bankrotem a dluhem 21 bilionů korun (v přepočtu). Stát proto v roce 1987 připravil síť na privatizaci. Vytvořil 7 akciových společností - 6 osobních (JR Hokkaido, JR East, JR Tokai, JR West, JR Shikoku a JR Kyushu) a nákladní dopravce JR Freight. Koleje vlastní osobní dopravci mimo pár nákladních spojek a terminálů. 3 šly do privatizace ihned (JR East, JR Tokai, JR West, vše na Honšú), další až před krátkou dobou (JR Kyushu). JR Hokkaido je z nich nejslabší, i po zrušení půlky sítě je v dluzích a nevyhrabe se z toto (daň za úbytek obyvatel na Hokkaidu) , JR Shikoku a JR Freight se zatím k privatizaci nechystají. Velký počet tratí byl za JNR nedokončen a dostavoval se až soukromníkem (a šlo kolikrát i o rychlíkové tratě) například trať Čizu kjúkó (zkratka z Osaky do Tottori a dále směr Macue), Hokuhoku kjúkó (napáječ šinkanzenu z oblasti Hokuriku, soukromník zde jezdil rychlostí až 160 km/h), případně nebyl dokončen vůbec (třeba Narita šinkansen). Takže výsledkem jsou čtyři typy dopravců:
-privatizovaná firma s částí sítě JNR
-státní firma s částí sítě JNR
-polosoukromý dopravce na trati ex JNR nebo trati předané firmami výše
-zcela soukromé společnosti s vlastním systémem tratí, většinou ani nejsou připojeny na státní síť.
GO GO NIPPON!