Japonská vozidla v N (1:150 a 1:160)

Specializované fórum pouze pro příznivce velikosti N (1:160).

Moderátor: Michal Dalecký

Japonská vozidla v N (1:150 a 1:160)

Příspěvekod Akatsuki » sob 17 srp, 2019 3:24 pm

Japonská velikost N je zajímavá. Nabízí široké spektrum vozidel a díky velkému měřítku můžete i na menším kolejišti prohnat dlouhé vlaky. U nás v Klubu (Spolek železničních modelářů Pečky) máme i kolejiště vhodné pro soupravy délky až 2 metry (300 metrů ve skutečnosti). Měřítko 1:150 se používá pro vozidla na kapském rozchodu (1076 mm), zatímco měřítko 1:160 se používá u standardně rozchodných vozidel.
Zatímco kolega je fanouškem moderních vozidel a šinkansenů, já mám radši období 1970 - 84. A máme tu Ukázku elektrických lokomotiv v provozu v Tokiu z uvedeného období.

Lepší než sem cpát sérii fotek bude vás uvést na web o našich modelech, kde jsou podrobné informace o každém modelu. Web bude průběžně doplňován o další zejména osobní modely.
GO GO NIPPON!
Uživatelský avatar
Akatsuki
 
Příspěvky: 13
Registrován: čtv 26 dub, 2018 2:21 pm

Re: Japonská vozidla v N (1:150 a 1:160)

Příspěvekod hank » sob 17 srp, 2019 7:30 pm

Jak dnes vypadá taková typická japonská lokálka s provozem motorových vozů KiHa 40 nebo souprav KiHa 48? Myslím tím typickou krajinu, kolejové uspořádání stanic, nádražní budovy, grafikony, frekvenci, zátěže a přepravované komodity - nebo vůbec existenci - nákladní dopravy...
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6074
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Japonská vozidla v N (1:150 a 1:160)

Příspěvekod Akatsuki » sob 17 srp, 2019 8:03 pm

K Japonským lokálkám:
1) Krajina - to je těžké odpovědět. Většinou vedou přírodou, často se kroutí údolím řek. Část byla převedena na města, cca polovina místních tratí je zrušena (zejména na Hokkaidu). Motory jezdí někdy sólo, někdy dvojice/trojice. KiHa40/KiHa47/KiHa48 můžou navíc jezdit libovolně namixovaně. Důležité je, aby alespoň jeden vůz měl WC. Ne všechny ho totiž mají.

2) Stanice - většinou jsou dvoukolejné se symetrickou výhybkou na 35/40/45/50 km/h na zhlavích podle situace. Obvykle jsou výhybky samovratné, staniční koleje se projíždějí vlevo. Větší města mají kolejí víc. Standardně jsou koleje dlouhé 200 m. Většinou se používají původní staniční budovy, ve stanicích je příchod na nástupiště buď přes zabezpečený přechod, nebo nadchodem. Podchody na lokálkách nebývají. Některé zastávky můžou mít provizornější výbavu včetně čekáren z vyřazených nákladních vozů (typické pro Hokkaido).

3) Počet vlaků - obvykle jezdí vlak co 1-2 hodiny s pauzou přes poledne. Ale nemusí to být pravidlem. V příměstských oblastech může být frekvence vyšší.

4) Nákladní doprava - Ta místní skončila v roce 1984. Vydržela jen na těch tratích, kde je nějaká vlečka, ale i tam byl útlum a dnes je jen málo tratí, kde nějaká nákladní doprava zůstala. Pokud ano, vozí se kontejnery nebo kotlové vozy v krátkých ucelenkách. Přeprava cementu po železnici je doménou pouze 2 tratí v Japonsku. Jiné vozy se už v Japonsku nepoužívají.
GO GO NIPPON!
Uživatelský avatar
Akatsuki
 
Příspěvky: 13
Registrován: čtv 26 dub, 2018 2:21 pm

Re: Japonská vozidla v N (1:150 a 1:160)

Příspěvekod hank » ned 18 srp, 2019 7:09 am

Akatsuki: Děkuji.

Na svých stránkách máš zmínky o celostátní síti v Japonsku. Vysvětli mi prosím, co tím míníš. Měl jsem za to, že japonské železnice jsou od r. 1987 zprivatizované... Pochopil jsem to tak, že bývalé státní JNR byly rozděleny do 6 regionálních sítí (3 na hlavním ostrově Honšú, po jedné na menších ostrovech + zvlášť nákladní doprava - jen dopravce), 4 sítě byly zprivatizovány (každá zvlášť) a 2 (na ostrovech Hokkaido a Šikoku + nákladní doprava) zůstaly v rukou státu. Kromě toho je v Japonsku ještě několik desítek soukromých a polosoukromých společností, řada z nich částečně nebo zcela ve vlastnictví obcí nebo regionů, které mohly část sítě bývalých JNR odkoupit postupně během těch 30 let po privatizaci, ale ty jistě za celostátní síť nelze považovat.

Děkuji předem za objasnění.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6074
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Japonská vozidla v N (1:150 a 1:160)

Příspěvekod Akatsuki » ned 18 srp, 2019 9:16 am

V Japonsku byla původně síť státních železnic (původně JGR - Japan Goverment Railway, po válce přejmenováno na JNR - Japan National Railways) a menší sítě místních dopravců, zejména v příměstské dopravě. Stát postupně převzal i řadu malých tratích a sám stavěl a zahušťoval síť. Současně stavěl nové tratě šinkansenu a kolejová propojení ostrovů Šikokú a Hokkaidó s Honšú. Když se k tomu přičetl zastaralý systém nákladní dopravy a nutné obnovy vozového parku a lokomotiv, tak to skončilo jak muselo a to bankrotem a dluhem 21 bilionů korun (v přepočtu). Stát proto v roce 1987 připravil síť na privatizaci. Vytvořil 7 akciových společností - 6 osobních (JR Hokkaido, JR East, JR Tokai, JR West, JR Shikoku a JR Kyushu) a nákladní dopravce JR Freight. Koleje vlastní osobní dopravci mimo pár nákladních spojek a terminálů. 3 šly do privatizace ihned (JR East, JR Tokai, JR West, vše na Honšú), další až před krátkou dobou (JR Kyushu). JR Hokkaido je z nich nejslabší, i po zrušení půlky sítě je v dluzích a nevyhrabe se z toto (daň za úbytek obyvatel na Hokkaidu) , JR Shikoku a JR Freight se zatím k privatizaci nechystají. Velký počet tratí byl za JNR nedokončen a dostavoval se až soukromníkem (a šlo kolikrát i o rychlíkové tratě) například trať Čizu kjúkó (zkratka z Osaky do Tottori a dále směr Macue), Hokuhoku kjúkó (napáječ šinkanzenu z oblasti Hokuriku, soukromník zde jezdil rychlostí až 160 km/h), případně nebyl dokončen vůbec (třeba Narita šinkansen). Takže výsledkem jsou čtyři typy dopravců:
-privatizovaná firma s částí sítě JNR
-státní firma s částí sítě JNR
-polosoukromý dopravce na trati ex JNR nebo trati předané firmami výše
-zcela soukromé společnosti s vlastním systémem tratí, většinou ani nejsou připojeny na státní síť.
GO GO NIPPON!
Uživatelský avatar
Akatsuki
 
Příspěvky: 13
Registrován: čtv 26 dub, 2018 2:21 pm

Re: Japonská vozidla v N (1:150 a 1:160)

Příspěvekod hank » ned 18 srp, 2019 9:52 am

Děkuji. Takže jako celostátní síť označuješ tratě ex JNR? I když provozně mají charakter lokálek? Ona mimochodem - jestli tomu rozumím - lokálka v Japonsku může být dlouhá třeba i 200 km...
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6074
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Japonská vozidla v N (1:150 a 1:160)

Příspěvekod Akatsuki » ned 18 srp, 2019 10:04 am

Ano je to tak. Označuji tak tratě co přešly z JNR na nástupnické společnosti. Lokálka v Japonsku může být libovolně dlouhá, jen by neměla sloužit dálkové dopravě. Ono označení hlavní tratě (本線, honsen) ještě nemusí vypovídat o provozu tratě. Například Senmó honsen či Hidaka honsen na Hokkaidu jsou sice oficiálně hlavní tratě, ale provozně to jsou lokálky a například Najoro honsen byla i zrušena a snesena. Naopak třeba tratě Hakubi, Takasaki či Džóecu přízvisko honsen nemají a jde přitom o regulérní hlavní tahy.
GO GO NIPPON!
Uživatelský avatar
Akatsuki
 
Příspěvky: 13
Registrován: čtv 26 dub, 2018 2:21 pm

Re: Japonská vozidla v N (1:150 a 1:160)

Příspěvekod hank » ned 18 srp, 2019 11:42 am

Akatsuki: Děkuji ještě jednou.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6074
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Japonská vozidla v N (1:150 a 1:160)

Příspěvekod hank » ned 18 srp, 2019 12:34 pm

Akatsuki: Jak píšeš na svých stránkách, ty motoráky KiHa 40/47/48 jsou v Japonsku zřejmě podobně všudypřítomné jako šukafóny u ČSD/ČD. Mají však i překvapivě podobnou historii provozu a vývoje názorů na ně jako M 152.0/810. Vyrobili jich 888 ks v letech 1977-82, i po privatizaci JNR přežívají většinou na výkonech, pro něž byly určeny, řada z nich prošla remotorizací a změnami interiéru a občasné výtky cestující veřejnosti proti nim i argumentace v jejich prospěch a proti jejich náhradě na některých tratích je velice podobná té, kterou je občas slyšet u nás na adresu řady 810.

Viz třeba tyto stránky:
http://www.jnsforum.com/community/topic ... mon-today/
kde (v angličtině) diskutují většinou Japonci, takže jsou to názory lidí, kteří to znají z první ruky.

U modelů těchto vozů v eNku (Tomix) se občas objevuje označení T a M. Co to znamená?

No a trochu OT: Model tohoto motoráku je jedním z nejvíce vyráběných a prodávaných továrních modelů (od zatím jediného výrobce, japonského Eishindo) ve velikosti T/měřítku 1:450 na rozchodu 3,2 mm. U největšího evropského prodejce této velikosti stojí teď jeden kus 60 GBP. Hodnota britské libry směřuje ze známých důvodů do horoucích pekel, takže je možná čas nakupovat...
Naposledy upravil hank dne ned 18 srp, 2019 1:55 pm, celkově upraveno 1
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6074
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Japonská vozidla v N (1:150 a 1:160)

Příspěvekod Akatsuki » ned 18 srp, 2019 1:30 pm

Zkratky u motorových vozů: M = Motor car (s motorkem), T=Trailer (vlek).
GO GO NIPPON!
Uživatelský avatar
Akatsuki
 
Příspěvky: 13
Registrován: čtv 26 dub, 2018 2:21 pm

Re: Japonská vozidla v N (1:150 a 1:160)

Příspěvekod hank » ned 18 srp, 2019 1:53 pm

Akatsuki: Děkuji, to mě taky mohlo napadnout samotného... :oops:
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6074
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm


Zpět na Velikost N (komunita N)

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 návštevníků

cron