od HonzaM » čtv 22 zář, 2016 8:38 am
Po vybalení z krabičky mne mašina příjemně překvapila, model má velmi precizně provedené detaily. Jediným rušivým prvkem jsou poměrně mohutné a mírně vykloněné schůdky, zjevně pro získání dostatku místa pro podvozky při průjezdu v obloucích. Těmi mašina projede bez problému včetně R1. Ze stejných důvodů jsou pružně uchycené (vyklánitelné) závěsky. Příjemným překvapením byl velmi tichý a naprosto pravidelný jízdní projev. Zklamání přišlo, když jsem zapnul zvuk. Zcela totiž postrádá nízké kmitočty a má poměrně malou hlasitost. Mám několik ozvučených lokomotiv, ale tak špatný zvuk nemá ani jedna z nich. Další problém se projevil při jízdě po mém domácím kolejišti – na řadě výhybek mašina ztrácela kontakt a buď přibrzdila, nebo se při pomalé jízdě zastavila. Nepříjemné je, že přitom v důsledku ztráty napájení vypadl zvuk a postupně znovu naběhl. Na vině je zřejmě způsob snímání proudu, údajně převzatý od firmy Kato. Na osy přečnívající přes kolečka je nasazen plíšek s otvory. Ten je s plošným s elektronikou spojen kablíkem. Na vnitřních dvou nápravách jsou vždy na jedné straně bandáže, ty jsou tedy umístěny do kříže. Podotýkám, že mám koleje pečlivě vyčištěné a mám napájené srdcovky, kolečka mašin také čistím, takže to nemůže být důvodem ztráty kontaktu. Všechny ostatní lokomotivy různých výrobců které mám zde projíždějí bez problémů, s výjimkou jedné lokomotivy od firmy Kato, mající stejný způsob snímání a rovněž bandáže do kříže. Ta se sice při pomalé jízdě zastavuje na méně místech, nicméně je i to nepříjemné. Kruhový reproduktor je umístěn na spodku lokomotivy v nádrži, která je opatřena mřížkou. Reproduktor nemá obvyklou ozvučnici. Tohle řešení není šťastné, určitě by bylo vhodnější použít běžně používaný obdélníkový reproduktor s ozvučnicí, nádrž by zde mohla sloužit jako ozvučnice (samozřejmě bez toho otvoru s mřížkou). Místa je zde ovšem na výšku velmi málo, pouze 4,64 mm plus případně ještě 0,4 mm při zeslabení spodku nádrže, jinde v lokomotivě místo na reproduktor není. Připojuji pár obrázků modelu ve srovnání s modelem MTB. Rozměry u Minitrixu lépe odpovídají reálu, model MTB je širší a delší, naopak schůdky u Minitrixu jsou příliš mohutné a zasahují do strany. Je sice dodržen normovaný průjezdný profil podle NEM, u nástupiště mi ale narážejí na nástupiště (tam ale já nemám dodrženu normu). Nešťastné je u Minitrixu řešení dekodéru. Jak je bohužel u Trixu běžné, nepoužívají se obvyklé patice dekodérů, takže záměna za jiný je prakticky nemožná, navíc u tohoto modelu jsou pokud mohu soudit některé funkce zajištěny elektronickými prvky na základní desce a nejsou tedy součástí samotného dekodéru. Funkcí je řada a k jejich volbě jsou použity funkce F0 až F14, jenže se mi zatím nepodařilo sehnat podklady pro nastavení dekodéru. Je škoda (a netýká se to jen tohoto modelu), že neexistuje norma pro používání obsazení funkcí, u tohoto modelu je například zvuk motoru na F2 a na F1 je houkačka, zatímco u ostatních je většinou motor na F1 (ale také mám model kde je na F4). Přiřazení funkcí je sice i dekodérů možné změnit, ovšem k tomu je potřeba mít manuál k dekodéru a ten bohužel k tomuto modelu není běžně dostupný). Je třeba hezké, že je možné samostatně vypnout zadní světla, jenže v jednom směru je k tomu potřeba použít F6 a v opačném F8. Úplnou nehorázností je zvuk staničního hlášení – je zde totiž hlášení odjezdu autobusu na letiště z pražského hlavního nádraží. To je zvlášť pikantní u modelu ČSD ze sedmdesátých let, ale také třeba u ČD Cargo.
- Přílohy
-
-
-