Průjezd oblouky extrémních poloměrů v eNku

Specializované fórum pouze pro příznivce velikosti N (1:160).

Moderátor: Michal Dalecký

Průjezd oblouky extrémních poloměrů v eNku

Příspěvekod hank » sob 28 led, 2023 1:27 pm

Některým z vás je o mně známo, že lavíruju mezi velikostmi TT a N. Podobně jako v TT jsem se tedy rozhodl vyzkoušet, která eNková hnací vozidla zvládnou oblouk o poloměru 135 mm. Použil jsem flexikolejivo PECO code 55. Snad následující řádky v něčem pomohou především plánovačům a stavitelům minikolejišť v této nejlepší velikosti (zdravím do Havířova... :mrgreen: ).

Z hnacích vozidel ČSD/ČD/ČD Cargo si s obloukem poradily motoráky M 131.1 (Heráček) a 810 (TH-model). Z lokomotiv MTB neprojede ani bangle ani velký hektor, naopak mile překvapil brejlák, který si s ním poradil zcela bez problémů. M 262.0 od Heráčka si s tím pochopitelně neporadí, ale ono ani není o co stát, protože v takovém oblouku vypadá dlouhý motor příšerně.

Parních lokomotiv mám omezený repertoár, vesměs to jsou tendrovky hlavních německých výrobců, především Fleischmann, Arnold a Trix. Všechny krátké trojspřežky bez běhounů projely v pohodě, dtto platí pro čtyřspřežky bez běhounů, včetně mé nejoblíbenější BR 92.5-10 ex T13 (aka ČSD 415.0) od Fleischmanna. 5nápravová BR 94 (aka ČSD 537.05) už neprojede. Vykolejují se tendrovky s běhouny - 1'C BR 91.3-18 (ČSD 335.1) i BR 74.4-13, ale jen při jízdě běhounem (komínem) napřed, uhlím napřed jedou spolehlivě. Zřejmě by ty běhouny potřebovaly trochu přitížit - spřažené nápravy nevykolejují. A kupodivu projela i BR 64 aka ČSD 365.4 od Fleischmanna o uspořádání 1'C 1'. Bohužel zatím (?) nemám žádnou lok. 1'D 1'. Lokomotivy s přívěsným tendrem ve svých podmínkách neuplatním, tak mě třeba někdo doplní a poreferuje o nich.

Příležitostně snad vyzkouším i nějaké vozy, tak to sem potom dám.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6074
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Průjezd oblouky extrémních poloměrů v eNku

Příspěvekod Dovi » ned 29 led, 2023 9:06 am

Sice si hraju hlavně v měřítku 1:87 (velikosti H0, H0e a H0f), ale kvůli úzkorozchodné H0e s modelovým 9mm rozchodem jsem se dostal i k pár modelům japonské firmy KATO (pojezdově překvapivě kvalitním) ve velikosti N:

viewtopic.php?f=43&t=12775&start=135#p307653

Tyto (a podobné) modely zvládají velmi malé poloměry, proto si dovoluji vstoupit do tohoto vlákna s pár odkazy na ilustrativní videa o možnostech jízdy v obloucích s poloměrem 117 mm (standardní kusové kolejivo KATO Unitrack Compact) a dokonce i pouhých 103 mm (kusové kolejivo TOMIX):


Place For Trains - N Scale Kato Unitrack Compact Pocket Line K105003 Review
https://www.youtube.com/watch?v=zXvGXymwjhY

Kato Pocket Line 10-500-1 on 117mm radius curves
https://www.youtube.com/watch?v=CVVKT1lr07w

Kato Pocket Line Tram on 4.5” Radius Curves
https://www.youtube.com/watch?v=p9wPcNIGx7g

KATO N UNITRAK 4 & 5/8s" RADIUS CURVES
https://www.youtube.com/watch?v=Uc_XL3m98Nw

--

Can a Minitrix Shunter Loco Run Round Kato 117mm Curves?
https://www.youtube.com/watch?v=7N_tDr1F5F8

Various trams etc. on Tomix 103mm radius curves
https://www.youtube.com/watch?v=Sq4UHsXDrs8

【半径103mmへの挑戦】TOMIX ワイドトラムスーパーミニレールセット【鉄道模型・Nゲージ】
https://www.youtube.com/watch?v=sx3DUggjXps

-----

Pro zajímavost pokusy s poloměrem 170 mm, ale u velikosti H0:

Can Hornby Trains Run On Extremely Tight Curves?
https://www.youtube.com/watch?v=5V2uUErnP0g
- v dětství H0 a následně N
- teď už si jen hraju (nemodelařím) s H0, H0e a H0f, analog+digi
Uživatelský avatar
Dovi
 
Příspěvky: 536
Registrován: pon 25 kvě, 2020 5:47 am

Re: Průjezd oblouky extrémních poloměrů v eNku

Příspěvekod hank » ned 29 led, 2023 11:35 am

Dovi: Díky za info.

Kolejivo těch malých poloměrů bývá deklarováno jako tramvajové.

A v těch soupravách pára + 2 osobní vozy (KATO 10-503 apod.) je motor ve voze a lokomotiva je maketa bez vlastního pohonu.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6074
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Průjezd oblouky extrémních poloměrů v eNku

Příspěvekod Dovi » pon 30 led, 2023 7:45 am

v těch soupravách pára + 2 osobní vozy (KATO 10-503 apod.) je motor ve voze a lokomotiva je maketa bez vlastního pohonu.

To sice ano, ale jezdí jim tam i jiné mašinky.
Třeba ve videu https://www.youtube.com/watch?v=Sq4UHsXDrs8 je tam na poloměru pouhých 103 mm k vidění např. i známá (stará dobrá) 4nápravová německá V100 v jejím typickém barevném provedení (respektive něco tomu hodně podobného - to video má malé rozlišení a nízkou snímkovou frekvenci):
Přílohy
video-crop_4napravova_V100_na_polomeru_103_mm.jpg
video-crop_4napravova_V100_na_polomeru_103_mm.jpg (7.68 KiB) Zobrazeno 2058 krát
- v dětství H0 a následně N
- teď už si jen hraju (nemodelařím) s H0, H0e a H0f, analog+digi
Uživatelský avatar
Dovi
 
Příspěvky: 536
Registrován: pon 25 kvě, 2020 5:47 am

Re: Průjezd oblouky extrémních poloměrů v eNku

Příspěvekod hank » pon 30 led, 2023 9:16 am

[quote="Dovi"...známá (stará dobrá) 4nápravová německá V100...[/quote]

To sice je V 100, ale západoněmecká. I na tom rozmatlaném záběru je vidět keksík, který se jako logo DB používá od r. 1955.

103 mm už je extrém, ale možná by stálo za to vyzkoušet ještě poloměr kolem 120 mm. Věřím tomu, že aspoň některé tovární lokomotivy to projedou.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6074
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm


Zpět na Velikost N (komunita N)

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 7 návštevníků