Stránka 1 z 2
Sprahla, dvojkoli

Napsal:
pon 24 lis, 2014 7:15 am
od belgarat
Cau,
vybalil jsem z archivu stary vozovy park z doby BTTB, potrebuji radu pro zacinajiciho joudu jak jej co nejlepe sprahnout a provozovat s novodobymi vyrobky ... tzn.
a/ budu-li kupovat vozitka, jaka sprahla k nim mam koupit ?
b/ "stare" vagonky maji ockova sprahla nebo jeste ta starsi, klec+zobacek; za co je vymenit ?
Dtto dvojkoli - starsi vagonky maji jeste cepove ulozeni dvojkoli, pripadne novejsi vyrobky sice hrotove dvojkoli, lec zapada do plastoveho vylisku ... co s nimi ?
Tohle tema bylo jiste probirane uz mnohokrat -- odkazy vitany... Diky.
Re: Sprahla, dvojkoli

Napsal:
pon 24 lis, 2014 8:19 am
od Donatelli
Ohledně spřáhel. Rozmysli si, která chceš provozovat. Máš na výběr dvě varianty. Můžeš zůstat u očkových a vše co nemá očkové spřáhla tak je vyměníš ( nelze však u starých spřáhel Zeuke, která jsou průběžná a tedy vyměnitelná pouze za cenu velké pracnosti ). Očková spřáhla koupíš u Tilliga jako náhradní díl a to jak ve variantě do šachty, tak strunková ( případně najdeš někoho, kdo Ti je vymění ). A nebo všechno vyměníš na současná spřáhla. Ty na strunku dělá Tillig a do šachty si můžeš vybrat mezi Tilligem a Kűhnem a nebo opět najdeš někoho kdo je s tebou vymění.
Dvojkolí. Ty můžeš koupit na nějakém e-shopu. Dělají se ve variantě hrotové ( zde je nutné rozmyslet jaký průměr budeš chtít ) a pak se dělá jednotný rozměr 8,3 s čepovým uložením pro staré vozy Zeuke. Z vlastní zkušenosti vím, že ty čepové sice zlepší dost výrazně jízdní vlastnosti, ale pořád to nedosahuje jízdních vlastností současných vozů. Před výměnou bych doporučoval ještě uložení dvojkolí osadit ložisky, čím značně zhodnotíš vůz a diametrálně zlepšíš jeho jízdní vlastnosti. Já dvojkolí kupuju v Německu na výstavách za cenu 0,5 E / kus, páč jich beru víc než 100 kusů. Ložiska si kupuju od kámoše, který je mimo jiné dodává do Deltaxu. Rozdíl mezi jeho ložisky a těma od Peho je, že se nemusí lepit, ale jenom se plochýma kleštěmi nalisují.
Re: Sprahla, dvojkoli

Napsal:
úte 25 lis, 2014 6:21 am
od Trainmaniak
Kolego Donatelli, nebyl by obrázek, případně další technické informace k těm ložiskům od kámoše? Ne že by mi vadilo lepit ta od Peho, ale je dobré míti přehled.

Re: Sprahla, dvojkoli

Napsal:
úte 25 lis, 2014 11:57 am
od Jarda H.
belgarat píše: .... Tohle tema bylo jiste probirane uz mnohokrat -- odkazy vitany... Diky.
Právě že už bylo probíráno, doporučuji projít sekci TT ve starších vláknech - najdeš podle názvu sám starší vlákno, na některé konkrétné stroje jsou samostatná vlákna.
To
Donatelli :
Protože osvěty není nikdy dost

přimlouvám se za bližší info, příp. obrázek ?! Děkuji ...
Re: Sprahla, dvojkoli

Napsal:
úte 25 lis, 2014 12:14 pm
od Donatelli
Nevím co přesně potřebujete vědět. Je teda fakt, že já se moc neptám. Nafasoval jsem ložiska, dostal návod, pod dozorem jsem zkusil oložiskovat jeden vůz a teď jich mám cca 450 oložiskovaných - vše BTTB . Fotku klidně přidám, ale nevím co lze vidět na věci cca 1,5 mm velké. Jak to tvoří se neptám, pro mě je důležitý finální výsledek a za sebe říkám že pro mě dobrý. Model dostává shodné jízdní vlastnosti které vykazují nové vozy. Další výhodou je pro mě jejich dostupnost, mám je v podstatě kdykoliv je potřebuju ( a dojde železná zásoba ). V prodeji jsou v Deltaxu ( už jsem je viděl i v nabídce Pragomodelu a asi budou i jinde ) a jinak je Rejl prodává i na Aukru za stejnou cenu jako na prodejně. Před rokem a půl si je ode mě bral v Pečkách na TT víkendu taky někdo z portálu mojeTT, že napíše recenzi, ale asi je ještě testuje nebo nevím....
Re: Sprahla, dvojkoli

Napsal:
sob 29 lis, 2014 9:06 am
od Tomáš
Hm....tohle je fakt zajímavá informace. Před časem jsem zde probíral svojí nemohoucnost správně usadit ložiska Peho. Příčiny jsem zatím nenašel,ač dělám vše co mi zde popsali.Skrátka osazení ložiska bez použití lepidla se mi jeví jako ideální řešení. Akorát moc nerozumím tomu "nalisování pomocí kleští" dalo by se to vic popsat?
Re: Sprahla, dvojkoli

Napsal:
sob 29 lis, 2014 9:55 pm
od Donatelli
No postup ( který používám já ) je, že vyndám staré dvojkolí, následně díru uložení " upravím" vrtákem s dorazem - používám PEHO vrták. Na takto upravenou díru nandám ložisko a následně ho nalisuju ( natlačím ) zahnutými plochými kleštěmi. Zpět už nedávám původní dvojkolí, ale nová, kovová z Německa.... Jízdní vlastnosti jsou shodné jako u nových modelů...
Re: Sprahla, dvojkoli

Napsal:
úte 02 pro, 2014 8:10 pm
od olik
Chtel bych se zeptat jak tam vrtas ty dirky kdyz je tam mista jen 12 mm, vrtas to nejak ze sikma ci mas ulomeny vrtacek,ale stejne potom neni za co ho chytit..dekuji za objasneni situace
Re: Sprahla, dvojkoli

Napsal:
úte 02 pro, 2014 9:07 pm
od Donatelli
Kamarád ložiskář i já používáme vrtáčky PEHO. Rozměr nevím, podstatný je ten doraz, aby člověk neprovrtal celou rozsochu. Kamarád má zeslabené tělo vrtáku v místě kde koliduje s protější rozsochou, já ne. Na celkový výsledek to nemá vliv. Teda alespoň já jsem nic takového neshledal.
Re: Sprahla, dvojkoli

Napsal:
pon 15 pro, 2014 8:43 pm
od milancsd
Kolegové , modeláři , jaký je rozdíl mezi ložisky s osazením a bez osazení .
Chci vylepšit jízdní vlastnosti vagonu HO rybák Pečky a vagony od Bramosu ložisky Romford - Banko , ale nevím ,který typ mám objednat.
Díky za odpověd.
Re: Sprahla, dvojkoli

Napsal:
úte 16 pro, 2014 11:40 pm
od Luis0
Ložisko s osazením má přírubu ... tedy mechanický doraz (ono osazení) hloubky.
Ložisko bez osazení ten doraz nemá, takže jde v plastu "utopit" různě hluboko.
Jasné to snad bude z přiloženého fota z mojí výroby...
Ta s přírubou jsou H0, ta bez příruby jsou pro TT a N-ko. Pochopitelně že i pro H0 mohou být v provedení bez příruby. Ta s přírubou se budou snáz osazovat v modelu, nemusí se hlídat hloubka vrtání.
Re: Sprahla, dvojkoli

Napsal:
stř 17 pro, 2014 12:45 am
od radeksindy
Ložisko s přírubou se používá hlavně do leptaných rozsoch (použití je třeba k vidění zde:
http://berka.vyrobce.cz/). Pokud se použije třeba ložisko Romford s přírubou přímo do plastové rozsochy, tak se malinko zmenší prostor pro osu. Někdy se toho využívá třeba pro nápravy PROTO:87, které mají 22 nebo 23mm dlouhou osu a je potřeba přiblížit ložiska. Jak to vyjde u těchto ložisek jsem nezkoušel. V každém případě do rozsoch se použít moc nedají, protože leptané rozsochy a odlitky ložiskových domků počítají s vnějším průměrem 2mm a tyto mají 2,5mm. Většina odlitků ložisek takovou úpravu nevydrží.
Re: Sprahla, dvojkoli

Napsal:
stř 17 pro, 2014 4:53 pm
od j p
radeksindy píše:Ložisko s přírubou se používá hlavně do leptaných rozsoch (použití je třeba k vidění zde:
http://berka.vyrobce.cz/). Pokud se použije třeba ložisko Romford s přírubou přímo do plastové rozsochy, tak se malinko zmenší prostor pro osu. Někdy se toho využívá třeba pro nápravy PROTO:87, které mají 22 nebo 23mm dlouhou osu a je potřeba přiblížit ložiska. Jak to vyjde u těchto ložisek jsem nezkoušel. V každém případě do rozsoch se použít moc nedají, protože leptané rozsochy a odlitky ložiskových domků počítají s vnějším průměrem 2mm a tyto mají 2,5mm. Většina odlitků ložisek takovou úpravu nevydrží.
Ja mel za to, ze loziska s prirubou se pouzivaji misto starych plechovych lozisek Zeuke, kde fukcni cast podvozku byla plechova.

Re: Sprahla, dvojkoli

Napsal:
stř 17 pro, 2014 6:14 pm
od Colonel32
Ta nevyměnitelná spřáhla na fotce mne straší dodnes.
Re: Sprahla, dvojkoli

Napsal:
čtv 18 pro, 2014 7:35 pm
od radeksindy
j p: To asi nepůjde, protože dvojkolí ve voze nejsou hrotová, ale čepová. Od pohledu je i vidět, že odlitek ložiskového domku na boku podvozku je menší než vnější průměr mosazného ložiska (má dvojnásobek průměru osy v TT). I u menšího Romfordu to bude na hraně.