Sprahla, dvojkoli

Specializované fórum pouze pro příznivce velikosti TT (1:120).

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., radekkrupka

Sprahla, dvojkoli

Příspěvekod belgarat » pon 24 lis, 2014 7:15 am

Cau,

vybalil jsem z archivu stary vozovy park z doby BTTB, potrebuji radu pro zacinajiciho joudu jak jej co nejlepe sprahnout a provozovat s novodobymi vyrobky ... tzn.
a/ budu-li kupovat vozitka, jaka sprahla k nim mam koupit ?
b/ "stare" vagonky maji ockova sprahla nebo jeste ta starsi, klec+zobacek; za co je vymenit ?

Dtto dvojkoli - starsi vagonky maji jeste cepove ulozeni dvojkoli, pripadne novejsi vyrobky sice hrotove dvojkoli, lec zapada do plastoveho vylisku ... co s nimi ?

Tohle tema bylo jiste probirane uz mnohokrat -- odkazy vitany... Diky.
TT ep. IVa-b; analog + NanoX, DR5000. Pseudoprogramator, pindac nesmyslu
http://modelwiki.klfree.net
belgarat
 
Příspěvky: 2373
Registrován: čtv 27 pro, 2012 9:36 pm
Bydliště: Hřebeč u Kladna

Re: Sprahla, dvojkoli

Příspěvekod Donatelli » pon 24 lis, 2014 8:19 am

Ohledně spřáhel. Rozmysli si, která chceš provozovat. Máš na výběr dvě varianty. Můžeš zůstat u očkových a vše co nemá očkové spřáhla tak je vyměníš ( nelze však u starých spřáhel Zeuke, která jsou průběžná a tedy vyměnitelná pouze za cenu velké pracnosti ). Očková spřáhla koupíš u Tilliga jako náhradní díl a to jak ve variantě do šachty, tak strunková ( případně najdeš někoho, kdo Ti je vymění ). A nebo všechno vyměníš na současná spřáhla. Ty na strunku dělá Tillig a do šachty si můžeš vybrat mezi Tilligem a Kűhnem a nebo opět najdeš někoho kdo je s tebou vymění.
Dvojkolí. Ty můžeš koupit na nějakém e-shopu. Dělají se ve variantě hrotové ( zde je nutné rozmyslet jaký průměr budeš chtít ) a pak se dělá jednotný rozměr 8,3 s čepovým uložením pro staré vozy Zeuke. Z vlastní zkušenosti vím, že ty čepové sice zlepší dost výrazně jízdní vlastnosti, ale pořád to nedosahuje jízdních vlastností současných vozů. Před výměnou bych doporučoval ještě uložení dvojkolí osadit ložisky, čím značně zhodnotíš vůz a diametrálně zlepšíš jeho jízdní vlastnosti. Já dvojkolí kupuju v Německu na výstavách za cenu 0,5 E / kus, páč jich beru víc než 100 kusů. Ložiska si kupuju od kámoše, který je mimo jiné dodává do Deltaxu. Rozdíl mezi jeho ložisky a těma od Peho je, že se nemusí lepit, ale jenom se plochýma kleštěmi nalisují.
Donatelli
 
Příspěvky: 355
Registrován: sob 17 kvě, 2008 6:50 pm

Re: Sprahla, dvojkoli

Příspěvekod Trainmaniak » úte 25 lis, 2014 6:21 am

Kolego Donatelli, nebyl by obrázek, případně další technické informace k těm ložiskům od kámoše? Ne že by mi vadilo lepit ta od Peho, ale je dobré míti přehled. :)
Uživatelský avatar
Trainmaniak
 
Příspěvky: 1463
Registrován: pát 13 lis, 2009 7:54 am

Re: Sprahla, dvojkoli

Příspěvekod Jarda H. » úte 25 lis, 2014 11:57 am

belgarat píše: .... Tohle tema bylo jiste probirane uz mnohokrat -- odkazy vitany... Diky.


Právě že už bylo probíráno, doporučuji projít sekci TT ve starších vláknech - najdeš podle názvu sám starší vlákno, na některé konkrétné stroje jsou samostatná vlákna.

To Donatelli :
Protože osvěty není nikdy dost :D přimlouvám se za bližší info, příp. obrázek ?! Děkuji ...
TT - analog - ČSD/DR, DB - III / IV
Uživatelský avatar
Jarda H.
 
Příspěvky: 2795
Registrován: čtv 30 srp, 2007 6:25 pm

Re: Sprahla, dvojkoli

Příspěvekod Donatelli » úte 25 lis, 2014 12:14 pm

Nevím co přesně potřebujete vědět. Je teda fakt, že já se moc neptám. Nafasoval jsem ložiska, dostal návod, pod dozorem jsem zkusil oložiskovat jeden vůz a teď jich mám cca 450 oložiskovaných - vše BTTB . Fotku klidně přidám, ale nevím co lze vidět na věci cca 1,5 mm velké. Jak to tvoří se neptám, pro mě je důležitý finální výsledek a za sebe říkám že pro mě dobrý. Model dostává shodné jízdní vlastnosti které vykazují nové vozy. Další výhodou je pro mě jejich dostupnost, mám je v podstatě kdykoliv je potřebuju ( a dojde železná zásoba ). V prodeji jsou v Deltaxu ( už jsem je viděl i v nabídce Pragomodelu a asi budou i jinde ) a jinak je Rejl prodává i na Aukru za stejnou cenu jako na prodejně. Před rokem a půl si je ode mě bral v Pečkách na TT víkendu taky někdo z portálu mojeTT, že napíše recenzi, ale asi je ještě testuje nebo nevím....
Donatelli
 
Příspěvky: 355
Registrován: sob 17 kvě, 2008 6:50 pm

Re: Sprahla, dvojkoli

Příspěvekod Tomáš » sob 29 lis, 2014 9:06 am

Hm....tohle je fakt zajímavá informace. Před časem jsem zde probíral svojí nemohoucnost správně usadit ložiska Peho. Příčiny jsem zatím nenašel,ač dělám vše co mi zde popsali.Skrátka osazení ložiska bez použití lepidla se mi jeví jako ideální řešení. Akorát moc nerozumím tomu "nalisování pomocí kleští" dalo by se to vic popsat?
"TT" - NYNÍ UŽ DCC - IV 1985-1995 (pád ČSD)
Uživatelský avatar
Tomáš
 
Příspěvky: 3152
Registrován: pon 02 črc, 2007 8:36 pm
Bydliště: Brno - Bosonohy

Re: Sprahla, dvojkoli

Příspěvekod Donatelli » sob 29 lis, 2014 9:55 pm

No postup ( který používám já ) je, že vyndám staré dvojkolí, následně díru uložení " upravím" vrtákem s dorazem - používám PEHO vrták. Na takto upravenou díru nandám ložisko a následně ho nalisuju ( natlačím ) zahnutými plochými kleštěmi. Zpět už nedávám původní dvojkolí, ale nová, kovová z Německa.... Jízdní vlastnosti jsou shodné jako u nových modelů...
Donatelli
 
Příspěvky: 355
Registrován: sob 17 kvě, 2008 6:50 pm

Re: Sprahla, dvojkoli

Příspěvekod olik » úte 02 pro, 2014 8:10 pm

Chtel bych se zeptat jak tam vrtas ty dirky kdyz je tam mista jen 12 mm, vrtas to nejak ze sikma ci mas ulomeny vrtacek,ale stejne potom neni za co ho chytit..dekuji za objasneni situace
olik
 
Příspěvky: 167
Registrován: úte 01 úno, 2011 6:01 pm

Re: Sprahla, dvojkoli

Příspěvekod Donatelli » úte 02 pro, 2014 9:07 pm

Kamarád ložiskář i já používáme vrtáčky PEHO. Rozměr nevím, podstatný je ten doraz, aby člověk neprovrtal celou rozsochu. Kamarád má zeslabené tělo vrtáku v místě kde koliduje s protější rozsochou, já ne. Na celkový výsledek to nemá vliv. Teda alespoň já jsem nic takového neshledal.
Donatelli
 
Příspěvky: 355
Registrován: sob 17 kvě, 2008 6:50 pm

Re: Sprahla, dvojkoli

Příspěvekod milancsd » pon 15 pro, 2014 8:43 pm

Kolegové , modeláři , jaký je rozdíl mezi ložisky s osazením a bez osazení .
Chci vylepšit jízdní vlastnosti vagonu HO rybák Pečky a vagony od Bramosu ložisky Romford - Banko , ale nevím ,který typ mám objednat.
Díky za odpověd.
milancsd
 
Příspěvky: 81
Registrován: čtv 24 pro, 2009 2:53 pm
Bydliště: Beroun

Re: Sprahla, dvojkoli

Příspěvekod Luis0 » úte 16 pro, 2014 11:40 pm

Ložisko s osazením má přírubu ... tedy mechanický doraz (ono osazení) hloubky.
Ložisko bez osazení ten doraz nemá, takže jde v plastu "utopit" různě hluboko.
Jasné to snad bude z přiloženého fota z mojí výroby... :wink:

Ta s přírubou jsou H0, ta bez příruby jsou pro TT a N-ko. Pochopitelně že i pro H0 mohou být v provedení bez příruby. Ta s přírubou se budou snáz osazovat v modelu, nemusí se hlídat hloubka vrtání.
Přílohy
bushingsNEM.jpg
bushingsNEM.jpg (50.17 KiB) Zobrazeno 6814 krát
Luis0
 
Příspěvky: 104
Registrován: ned 01 bře, 2009 4:56 pm
Bydliště: Víska 6

Re: Sprahla, dvojkoli

Příspěvekod radeksindy » stř 17 pro, 2014 12:45 am

Ložisko s přírubou se používá hlavně do leptaných rozsoch (použití je třeba k vidění zde: http://berka.vyrobce.cz/). Pokud se použije třeba ložisko Romford s přírubou přímo do plastové rozsochy, tak se malinko zmenší prostor pro osu. Někdy se toho využívá třeba pro nápravy PROTO:87, které mají 22 nebo 23mm dlouhou osu a je potřeba přiblížit ložiska. Jak to vyjde u těchto ložisek jsem nezkoušel. V každém případě do rozsoch se použít moc nedají, protože leptané rozsochy a odlitky ložiskových domků počítají s vnějším průměrem 2mm a tyto mají 2,5mm. Většina odlitků ložisek takovou úpravu nevydrží.
radeksindy
 
Příspěvky: 2515
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: Sprahla, dvojkoli

Příspěvekod j p » stř 17 pro, 2014 4:53 pm

radeksindy píše:Ložisko s přírubou se používá hlavně do leptaných rozsoch (použití je třeba k vidění zde: http://berka.vyrobce.cz/). Pokud se použije třeba ložisko Romford s přírubou přímo do plastové rozsochy, tak se malinko zmenší prostor pro osu. Někdy se toho využívá třeba pro nápravy PROTO:87, které mají 22 nebo 23mm dlouhou osu a je potřeba přiblížit ložiska. Jak to vyjde u těchto ložisek jsem nezkoušel. V každém případě do rozsoch se použít moc nedají, protože leptané rozsochy a odlitky ložiskových domků počítají s vnějším průměrem 2mm a tyto mají 2,5mm. Většina odlitků ložisek takovou úpravu nevydrží.


Ja mel za to, ze loziska s prirubou se pouzivaji misto starych plechovych lozisek Zeuke, kde fukcni cast podvozku byla plechova.
Obrázek
Velikost TT: 1. Pennsylvania Railroad 1940-1960 2. CSD 1946-1993
j p
 
Příspěvky: 442
Registrován: čtv 30 pro, 2010 1:54 pm
Bydliště: Dansko

Re: Sprahla, dvojkoli

Příspěvekod Colonel32 » stř 17 pro, 2014 6:14 pm

Ta nevyměnitelná spřáhla na fotce mne straší dodnes.
Colonel32
 
Příspěvky: 862
Registrován: čtv 24 pro, 2009 12:43 pm

Re: Sprahla, dvojkoli

Příspěvekod radeksindy » čtv 18 pro, 2014 7:35 pm

j p: To asi nepůjde, protože dvojkolí ve voze nejsou hrotová, ale čepová. Od pohledu je i vidět, že odlitek ložiskového domku na boku podvozku je menší než vnější průměr mosazného ložiska (má dvojnásobek průměru osy v TT). I u menšího Romfordu to bude na hraně.
radeksindy
 
Příspěvky: 2515
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Další

Zpět na Velikost TT (komunita TT)

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 35 návštevníků