Stránka 1 z 1

Správné nastavení spřáhel TT

PříspěvekNapsal: sob 30 srp, 2014 1:02 pm
od hank
Přátelé, opět tu mám jeden pseudozačátečnický dotaz, ke kterému mě inspirovalo listování časopisem MIBA z roku 1964, tj. z dob, kdy si někteří modeláři ještě konstruovali spřáhla sami... :mrgreen:

Jaká je správná adjustace jednotlivých druhů spřáhel TT, tj. prehistorického Zeuke, očkového BTTB a současného Tillig? Jaké tolerance jsou přípustné? Přičemž pod pojmem adjustace myslím správnou výšku podélné osy spřáhla (tj. osy rovnoběžné s podélnou osou vozidla) nad temenem kolejnice. K tomu doplňující dotaz: A když tedy bude osa spřáhla ve správné výši, jak vysoko nad rovinou horní plochy pražců bude horní rovina rozpojovače (myslím toho umístěného v koleji) v pracovní poloze, aby došlo k bezpečnému rozpojení jednotlivých druhů spřáhel? Bude možné rozpojovat různé druhy spřáhel jedním rozpojovačem? Jestli na to existuje nějaká norma NEM, prosím o odkaz na ni, ale jestli se v historii tovární výroby spřáhel příslušné hodnoty nějak postupně měnily, přivítal bych spíš vaše konkrétní zkušenosti.

Děkuji předem za odpovědi.

Edit: Kdyby to náhodou někdo měl doma, tak příslušný článek je v MIBA 09/1964, str. 404 a dále, tzn. že nejstarší spřáhla TT od Zeuke a taky od Rokalu už tam jsou v tomto smyslu popsána.

Re: Správné nastavení spřáhel TT

PříspěvekNapsal: sob 30 srp, 2014 1:18 pm
od mpinta

Re: Správné nastavení spřáhel TT

PříspěvekNapsal: sob 30 srp, 2014 1:50 pm
od hank
mpinta: Aha, takže "šlic" s pružinkou starých vozů Zeuke a BTTB je výš než osa spřáhla Tillig v šachtě... A když se spřáhlo Tillig 08847 (viz třeba tady http://ttmodelar.eu/index.php?route=pro ... ct_id=2083) nasadí přímo do toho "šlicu", bude v té správné výšce, aby šlo spojit se spřáhlem v šachtě?

Re: Správné nastavení spřáhel TT

PříspěvekNapsal: sob 30 srp, 2014 2:51 pm
od mpinta
hank píše:mpinta: Aha, takže "šlic" s pružinkou starých vozů Zeuke a BTTB je výš než osa spřáhla Tillig v šachtě... A když se spřáhlo Tillig 08847 (viz třeba tady http://ttmodelar.eu/index.php?route=pro ... ct_id=2083) nasadí přímo do toho "šlicu", bude v té správné výšce, aby šlo spojit se spřáhlem v šachtě?

Ano. Včetně všech negativních projevů, které jsou v článku popsány. Absence kinematiky a poněkud nestálá vertikální poloha. Shrnutě řečeno... všude mám tato nová spřáhla Tillig. Někde v těch starých "šlicech", tedy jsem jen zastrčil nové spřáhlo. Většinou jsem je "zkracoval", viz http://lokopin.wz.cz/body.php/loko/loko_sprahl2.htm.
Tam, kde to nebylo ono, došlo na Peho.
Mimochodem... vertikální vůli dost podstatně eliminuje nový typ spřáhel, lépe řečeno, mírně vylepšený typ Kuehn http://ttmodelar.eu/index.php?route=pro ... ct_id=2079 , který má dole ještě takový pásek. Ten lze také udělat a dolepit, což bylo na webu již prezentováno. Tento typ spřáhel má mírně horší schopnost se lehce spojit, zato je však podstatně odolnější proti rozpojení.

Re: Správné nastavení spřáhel TT

PříspěvekNapsal: sob 30 srp, 2014 4:45 pm
od hank
mpinta: Ano, to je ta informace, která mi chyběla, děkuji.

Když tedy budu chtít do kolejí vkládat nějaká udělátka na rozpojování souprav se spřáhly Tillig, stačí, když budou jejich pohyblivé funkční části o něco výš než ty zmíněné 4 mm? O kolik výš by to mělo být pro spolehlivé rozpojení spřáhel Tillig? (Nejvyšší ještě přijatelnou výšku si odměřím na vozidlech...)

Re: Správné nastavení spřáhel TT

PříspěvekNapsal: sob 30 srp, 2014 4:56 pm
od mpinta
hank píše:Když tedy budu chtít do kolejí vkládat nějaká udělátka na rozpojování souprav se spřáhly Tillig, stačí, když budou jejich pohyblivé funkční části o něco výš než ty zmíněné 4 mm? O kolik výš by to mělo být pro spolehlivé rozpojení spřáhel Tillig? (Nejvyšší ještě přijatelnou výšku si odměřím na vozidlech...)

Výš, než 4 mm? Když v těch 4 mm je osa spřáhla? To asi koukáš nějak divně...
Až udělám nějaký vlastní rozpojovač, výsledky zveřejním. Zatím lituji...

Re: Správné nastavení spřáhel TT

PříspěvekNapsal: sob 30 srp, 2014 5:42 pm
od hank
Ono už se tady na fóru rozpojování dvakrát řešilo, v letech 2008 a 2011, ale bohužel odkazy autora příspěvků jirka1 na externí weby už jsou za ty roky nefunkční...

Na konci kolejí skrytého nádraží chci mít napevno klínek, protože tam se hnací vozidlo bude odpojovat pokaždé. Teď jde o to, jaká má být výška nejvyšší části a případně úhel toho klínku, aby a) rozpojil spřáhla spolehlivě, b) nepřekážel ničemu na spodku vozů. To b) si zřejmě umím odměřit sám, ale protože se spřáhly Tillig nemám žádnou zkušenost, rád bych se to a) dověděl dřív, než začnu něco bastlit. BTW, výše citovaný článek z MIBA 09/64 uvádí hodnotu sub a) pro stará spřáhla Zeuke 2,7 mm nad temenem kolejnice, pro očková spřáhla BTTB to zřejmě bude podle mé dřívější zkušenosti stejné - aspoň soudě podle toho, že staré elektromagnetické rozpojovače Zeuke rozpojovaly oba druhy spřáhelů stejně spolehlivě.

Re: Správné nastavení spřáhel TT

PříspěvekNapsal: ned 31 srp, 2014 9:01 pm
od maayaa
4mm je osa kinematiky nad kolejí,takže 2,7 by mohlo být v pohodě i pro nová spřáhla.Ale nebude ti klínek místo rozpojovače ve skryťáku vykolejovat všechny HV?Nevím, že by některá z mých lokomotiv byla nad kolejí víc jak 1mm

Re: Správné nastavení spřáhel TT

PříspěvekNapsal: pon 01 zář, 2014 10:06 am
od hank
maayaa: Mám-li být upřímný, tak tenhle nápad není původně můj, ale Milana Ferdiána. Přinesl ho v jedné ze svých sbírek plánů kolejišť, tak třeba ho tady teď nějak okomentuje. Ale díky za postřeh, svoje HV si samozřejmě po této stránce zkontroluju.

Re: Správné nastavení spřáhel TT

PříspěvekNapsal: pon 01 zář, 2014 4:14 pm
od Trainmaniak
Obávám se, že cokoliv pevného (pokud jsem ten klínek správně pochopil) bude ve výšce, v níž již dojde k rozpojení spřáhel, bude to zároveň překážet většině HV. Např. výplň přejezdu, která by teoreticky neměla vadit ničemu, také překážela. Konkrétně lokomotivě V 60 (BR 106), ta je na to hodně háklivá. Musel jsem to o nějakou desetinku zbrousit.

Re: Správné nastavení spřáhel TT

PříspěvekNapsal: pon 01 zář, 2014 5:20 pm
od hank
Trainmaniak: Děkuji. Vyzkoušíme, uvidíme, poreferujeme.

Re: Správné nastavení spřáhel TT

PříspěvekNapsal: pon 01 zář, 2014 5:30 pm
od JanoH0e
hank píše:maayaa: Mám-li být upřímný, tak tenhle nápad není původně můj, ale Milana Ferdiána. Přinesl ho v jedné ze svých sbírek plánů kolejišť, tak třeba ho tady teď nějak okomentuje. Ale díky za postřeh, svoje HV si samozřejmě po této stránce zkontroluju.


Ten "klinek" bol pohyblivý.