Stránka 1 z 2

BR 91 = 335.1 ČSD v TT?

PříspěvekNapsal: pát 04 črc, 2014 5:46 pm
od hank
Přátelé, následující téma bude něco jako pověst o Bílé paní: Nikdo ji nikdy neviděl, ale všichni obyvatelé oblastí, kde se má údajně vyskytovat, tvrdí, že existuje a že znají někoho, kdo znal někoho, kdo odpřisáhl při památce svých předků, že ji viděl... :mrgreen:

Takže: BR 91.3-18 DR, kořistní ČSD 335.1, v TT. Jago prý kdysi vyrobil pár kusů této verze ČSD, prý byla solidní (celokovová konstrukce!) a za slušnou cenu, někteří prodejci (Pragomodel nebo zde hojně kritizovaný Mr. Tesař) ji dokonce stále mají v nabídce. (I když mám pocit, že v její reálnou dostupnost snad nemohou věřit ani oni sami...)

Máte ji někdo?
Znáte někdo někoho, kdo ji má?
Viděli jste ji někdo živou?
Víte něco o tom, jak jezdí?
A hlavně: Dá se ještě sehnat? Jestli jo, kde?

Jinak k její historii u ČSD: Je prokázán její pravidelný provoz za války v Sudetech, jezdila v Lanškrouně, ve Svitavách, na Javornicku, v Suchdole nad Odrou... Po válce jich tu prý zůstalo přes 40, některé původem polské TKi 3, 20 z nich dostalo v r. 1946 čísla 335.15xx, ale ty přeznačené až na dvě (TKi 3-120/91.497(II)/331.1503 a 91.706/335.1506, obě úředně zrušeny u ČSD 07/1956) byly všechny spolu s ostatními nepřeznačenými vráceny do Německa a Polska nebo odvezeny jako kořist do SSSR, kde dostaly řadu TT, nejpozději začátkem 50. let. (Poslední z těch "našich", 91.1246 alias TT 1246, prý byla u SŽD zrušena až v r. 1972!). O tom, kolik toho po r. 1945 u ČSD najezdily doopravdy, mi není známo nic, spíš se obávám, že jezdily spíš náhodně podobně jako v jiných případech především v době těsně poválečných zmatků v l. 1945 - 6, ale přesto: Když už jsem se rozhodl modelovat sudetskou lokálku u ČSD v epoše IIIa, i tato řada by mohla být díky svému počtu adeptem na aspoň občasný provoz.

Těším se na vaše komentáře.

Re: BR 91 = 335.1 ČSD v TT?

PříspěvekNapsal: pát 04 črc, 2014 6:08 pm
od Jarda H.
Pár postřehů od raduly 63 proběhlo v sekci Recenze : viewtopic.php?f=24&t=2257&p=41740&hilit=parn%C3%AD+335.1#p41740

Re: BR 91 = 335.1 ČSD v TT?

PříspěvekNapsal: pát 04 črc, 2014 6:27 pm
od hank
Jarda H.: Děkuji, ale tahle informace je přece jen už dost fousatá... Můj dotaz tedy zůstává v platnosti, třeba se najde někdo, kdo to bude umět aktualizovat.

Re: BR 91 = 335.1 ČSD v TT?

PříspěvekNapsal: pát 04 črc, 2014 7:28 pm
od miroslav lengyel
Ahoj, tak jsem vyštrachal, že tuhle mašinku vyráběla také tuzemská firma Albatros. http://www.masinky.cz/produkt/8168-TT-P ... /index.htm
Jinak na eBay ticho po pěšině, co se týče BR 91 od firmy Jago.
Holt jsi zvolil špatnou velikost, v H0 nebo N to není žádný problém. :D Teď jsem ještě zjistil, že tuhle mašinku také vyráběla firma PMT.
http://www.ebay.de/itm/PMT-60701-TT-Dam ... 2a3fa3207c

Re: BR 91 = 335.1 ČSD v TT?

PříspěvekNapsal: sob 05 črc, 2014 8:15 am
od radula63
Přeji hezký den. 8)
Těší mne, že i mé staré příspěvky se občas někde "vyštrachají".
Tedy. Kovový model ve velikosti TT BR 91 na trh dodávala jako svůj výrobek fi. JATT. Majitelem byl pan Jagoshinski, který časem JATT prodal a založil JAGO. Avšak pro pana Jagoshionského vždy vyráběla parní lokomotivy fi. Albatros - později přejmenována jako Albatros-model. Vím to z důvodu, že jsem v té firmě 12 let pracoval a parní mašiny mi denně chodily pod rukama - montáž. Před lety jsem prosadil to, že se nas trh dostaly právě modifikace parních mašin BR 91, 89, 38 (ČSD 335.1, 312.8500 a 377.0519 ) a chtěl jsem i 55, 93.1 a 94. Z toho ale sešlo. Dál se věnuji výrobě modelů, ale pod jinou značkou. |Toliko teorie.
Na dostupnost páry 335 si zkus napsat nebo volat do Albatrosu. http://www.firmy.cz/detail/482482-albat ... ecka.html# ! Možná v obchodech jsou, ale je to už nějaký pátek a zas takové množství jich vyrobeno nebylo.
Vlastnosti modelu BR 91 / ČSD 335.1. Můj názor, bez ohledu na to, že jsem je vyráběl. "Kastle" -je z bílého kovu a mosazi, tedy + za váhu a adhezi. Rám pojezdu je z leptu, motor Mashima 5-pól, mosazný setrvačník a šnek, ozubená kola v kombinaci plast a mosaz. Jízdní vlasnosti -adheze díky váze na solidní úrovni, hlučnost nízká, klidná jízda i přes výhybky EW1 (jezdila i na vlastním domácím kolejišti), nejmenší poloměr - projela bez problému i R 267. Co bych řadil jako mínus? Absence šachty na spřáhlo dle NEM 358 a chybějící digi rozhraní - V době konstrukce modelu BR 91 pro JATT se s tím zkrátka nepočítalo a nové spřáhlo Tillig ještě nebylo, proto má model spřáhla očková. Taktéž se na původním modelu nepočítalo s osvětlením a na modelech od Albatrosu jsem to řešil SMD ledkami napájenými na drátkách. V praxi jsem si vyzkoušel, že se dá dodělat i digi rozhraní NEM 651 (6-ti pin) . Další dotazy klidně zodpovím a podělím se o zkušenosti.

Re: BR 91 = 335.1 ČSD v TT?

PříspěvekNapsal: sob 05 črc, 2014 9:10 am
od hank
radula63: Děkuji. Už se vidím, jak řeším downgrade spřáhel nejnovějších nákladních vozů od Tilligů... :roll:

Ale vážně a bez ironie: Kromě těch spřáhel samé plusy, už jsem jinde napsal, že osvětlení ani zvuky neřeším, natožpak digi - rozhodl jsem se na svém plánovaném kolejišti (zřejmě posledním v životě, vzhledem k věku...) zůstat při analogu. Navíc hledám vozidla co nejkratší a s průjezdností co nejmenšími oblouky, takže i těch 267 mm je velké +.

Do Albatrosu samozřejmě napíšu a dám sem vědět.

Re: BR 91 = 335.1 ČSD v TT?

PříspěvekNapsal: sob 05 črc, 2014 12:11 pm
od Radek Strnad
Jí jí mám a přímo ve verzi ČSD. Nejezdím s ní sice pravidelně na kolejišti, ale mám ji v digitálu. Jízdní vlastnosti jsou dobré, jak píše kolega Radek. Je to v podstatě srovnatelné s menší 312.8500 a ta má tuším ještě třípólový motor. Je těžká a projede všude. Oproti 312 by mohl v oblouku vadit běhoun.V analogu jsem ji nezkoušel, ale předpokládám, že když v digitálu je to slušné, tak analog nebude horší. Můžu ti ji vyzkoušet na okruhu, kdyby sis ji chtěl pořídit. Tuším, že jedna byla nedávno i na Aukru.

Re: BR 91 = 335.1 ČSD v TT?

PříspěvekNapsal: sob 05 črc, 2014 2:05 pm
od radula63
Radku,
Motor je u ČSD 312.8 i 335.1 stejný - Mashima 5-pól. Jen na osce je jiný setrvačník se šnekem. http://pojezdy.eu/eshop/motory-mashima/ ... -16kd.html Nejsem si teď jist zda je to typ 16 nebo 20. Myslím, že ta 16 co je v odkaze.
Hanku,
spřáhla - mám vyzkoušenu šachtu PEHO 601 - dej ji pod čelník. Vyzkoušeno na 335.1 , 534.1 , 364 a dalších kovových párách z produkce JATT a JAGO.
EDIT: http://www.vlacky.com/foto_modely/praxe ... m358cz.pdf . Budeš si muset upravit mašinku, ale jde to.

Jo a sbírání proudu - v praxi je na tom 335.1 lépe než 312.8, i kvůli váze.

Fotky z digitalizace:
P1030781.JPG

P1030783.JPG

P1030785.JPG

Re: BR 91 = 335.1 ČSD v TT?

PříspěvekNapsal: sob 05 črc, 2014 2:19 pm
od radula63
A ještě jedna:
P1030786.JPG

P.S. Omluvte sníženou kvalitu fotek, ale to je ze soukromého archivu jen jako pro moji orientaci. Když se někdy k tomu vrátím a někomu ji digitalizuji. Lidská paměť je ošemetná a ne vše si pamatuje.

Re: BR 91 = 335.1 ČSD v TT?

PříspěvekNapsal: sob 05 črc, 2014 2:31 pm
od radula63
Jediná pára, která měla z výroby digi rozhraní NEM 651 byla 377.0519 - tam je umístěno v tendru.
Některé z parních lokomotiv JATT/JAGO mám zde: http://radula63.rajce.idnes.cz/Modely_p ... ro_d.m.b./

Re: BR 91 = 335.1 ČSD v TT?

PříspěvekNapsal: sob 05 črc, 2014 6:00 pm
od peter_vy
Ja som spriahlo upgradoval takto:
viewtopic.php?f=16&t=4947&p=97212#p96957 .

Re: BR 91 = 335.1 ČSD v TT?

PříspěvekNapsal: sob 05 črc, 2014 6:12 pm
od hank
Hele, ono tady je fakt fšechno, akorát že to občas neumím najít ... :o :shock: :oops:

Děkuji mnohokrát, myslím, že po neděli se přetrhnu, abych ji sehnal :D :)

Re: BR 91 = 335.1 ČSD v TT?

PříspěvekNapsal: pon 07 črc, 2014 7:13 am
od Jeff Hopper
Mám pocit, že ji mají v této prodejně, ale 100% jistý si nejsem.

http://www.modelloko.cz/ Je to v Praze kousek od Černého mostu.

Tady je možná i na fotce - http://www.modelloko.cz/modelova-zelezn ... 01#joomimg

Re: BR 91 = 335.1 ČSD v TT?

PříspěvekNapsal: úte 08 črc, 2014 5:43 pm
od hank
Tak se opět projevila pravdivost starého přísloví "líná huba = holý neštěstí" 8) Najednou se vylíhly mašinky k mání hned dvě, a je tu zase dilema: Jedna je od JATTu, druhá od Albatrosu. Rozumím tomu dobře, že by měly být obě stejného výrobního původu, tj. od Albatrosu, tudíž by mělo být jedno, kterou si vyberu? Nebo je JATTu v mutaci ČSD dodával někdy i někdo jiný než Albatros?

Děkuji předem za rady a komentáře.

Re: BR 91 = 335.1 ČSD v TT?

PříspěvekNapsal: úte 08 črc, 2014 8:56 pm
od radula63
Hanku. Albatros je vyráběl pro JATT do doby než ji p. Jagoshinski prodal k Tilligu (zkrátka do Sebnitz). Pro Tilliga stavěl Albatros už jen několik modelů BR 62. Pak si je v Sebnitz stavěli sami, ale ne s příliž velkou početností. V Albatrosu zůstaly nějaké zásoby dílů a tak se vystavěly i pro JAGO - to však jen ve verzích německých. Ve verzích ČSD je stavěl sériově jen Albatros, neměly však už krabičky s nápisem JATT či JAGO. Jen průhledné plastové krabičky s výstelkou z pěnového polystyrenu (viz. mé fotky výše). Samozřejmě se jedná o tutéž konstrukci a tak je jedno kdo ji vyrobil.
Nicméně nemám zprávy, že by je v německu někdo osvětloval. Samozřejmě jsem se v praxi setkal s modely, které někdo koupil v německu a přeznačil je. I sám jsem na zakázku přestavěl několik modelů na 335.1, 427, 537, 447, 312.8, 534.1, 364.4, 377.0... (původně to byly modely JATT a JAGO). K přestavbám jsem používal obtisky z parostroje. Albatros si je nechává tisknout obtisky v tiskárně (i Bejčci či Ušaté ve velikosti H0 jsou popisy obtisky). Ač to tak nevypadá, tak všechny modely JATT, JAGO jsou popisy vodovým obtiskem. Žádný tampon.

P.S. 1) Jakou cenovou nabídku těch modelů máš? Pokud nechceš veřejně, tak prosím SZ. Díky
P.S. 2) Co mám informace, tak v Sebnitz rozprodali zbytky výroby JATTu v součástkách a o nové výrobě neuvažují. Přeci jenom výroba modelů z plastu a z kovu je diametrálně odlišná.