DISKUZE - Různé styly staveb

Specializované fórum pouze pro příznivce velikosti TT (1:120).

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., radekkrupka

Re: DISKUZE - Novinky TT 2014

Příspěvekod Jarda H. » pon 12 kvě, 2014 4:39 pm

hank píše: .... . Až se vrátím, zkusím k tomu napsat víc.


Což je dobře, díky předem za další info z historie železnice, těch není nikdy dost :D
TT - analog - ČSD/DR, DB - III / IV
Uživatelský avatar
Jarda H.
 
Příspěvky: 2795
Registrován: čtv 30 srp, 2007 6:25 pm

Re: DISKUZE - Novinky TT 2014

Příspěvekod radekkrupka » pon 12 kvě, 2014 4:52 pm

Je potřeba si uvědomit, že železniční modelářství je něco jako v atletice desetiboj - prostě obsahuje příliš mnoho disciplín. Jsem přesvědčen o tom, že skutečné obsáhnutí všeho lze docílit jen týmovou prací - kluby jako zababov či ostramo, či sdružení typu kolejiště ve Žďáru.

Kdo z vás splňuje to, že:
- provozujete vozidla a soupravy, které splňují danou epochu a odpovídající provozní využití a jsou věrné předloze? (no tak to asi doma moc továrních výrobků nemáte)
- jezdíte podle grafikonu? (u některých modelářů naprostá povinnost!)
- máte na kolejišti věrné kopie vybraných stanic (čili ta část modelářů co má doma stanice smyšlené jsou mimo)
- včetně všech prvků jako jsou návěstidla, drátovody, výměnová tělesa
- máte nezkrácené délky staničních kolejí? (no tam jsme mimo asi všichni :) )
- jezdíte modelovou rychlostí, včetně rozjezdu a dojezdu a při vykolejení povoláte nehodový vlak?
- nemá na vozidlech okolky velikosti dospívajícího chlapce a na kolejišti kolejnice, na které by si mohl tento chlapec sednout jako na židli?
- atd atd

Můj názor je ten, že kdo chce mít věrný model, respektující vše, nemá jinou možnost než postavit sám vše od píky. Přeju hodně zdaru a dlouhověkost! :) My ostatní, kteří nestavíme modely pro výstavy ale doma ve sklepě, nějaký ten kompromis snesem :)
Uživatelský avatar
radekkrupka
 
Příspěvky: 1926
Registrován: ned 20 dub, 2008 3:13 pm
Bydliště: Teď už jenom Zlín :)

Re: DISKUZE - Novinky TT 2014

Příspěvekod chameleon » pon 12 kvě, 2014 5:18 pm

souhlasím s výše uvedeným, jen bych doplnil svůj názor :wink:

Je dobré, aby ty stavby v nabídce byly - teď mě osobně sice zajímat tolik nebudou, ale počítám, že časem se ze mě stane pokročilý amatér a zajímat mě třeba začnou.

Nyní jsem spokojen i s "plasťáky" které jednoduše postavím a trošku poupravím. Neboť já mám následující plán:
1) postavit kolejiště (základem jest dobrý kolejový plán + reliéf krajiny)

pak až bude hotovo, a nebudu vědět co dál, tak se začnu vzdělávat a přijdou na řadu varianty:
a) rozšíření kolejiště, nebo
b) prodej kolejiště a stavba nového, nebo nejpravděpodobněji
c) vylepšování stávajícího / oprava chyb. A v tu chvíli třeba přijdou na řadu vhodnější vlaky, a dále např. úprava budov - vyhodím plastovou a nahradím vhodnější laser-cut :wink:
Uživatelský avatar
chameleon
 
Příspěvky: 983
Registrován: sob 31 kvě, 2008 2:02 pm

Re: DISKUZE - Novinky TT 2014

Příspěvekod radula63 » pon 12 kvě, 2014 7:31 pm

Radku. Zapomněl jsi na otázku.
radekkrupka píše:Kdo z vás splňuje to, že: ...

- má přepočtené do měřítka poloměry oblouků? A s tím spojenou možnost mít odpružené nárazníky a funkční šroubovku... (tam jsme mimo určitě všichni - krom modelové velikosti 1:1) :lol: - (to jen tak pro odlehčení tématu)
Jinak s tebou plně souhlasím.
Raďula63
MPK - moduly plzeňského kraje
KŽM Praha 3
KŽM cH0TTěboř
Psi štěkají, karavana jede dál
Uživatelský avatar
radula63
 
Příspěvky: 1309
Registrován: čtv 28 kvě, 2009 6:15 pm
Bydliště: kraj Vysočina - okres H.B.

Re: DISKUZE - Novinky TT 2014

Příspěvekod Pavel Čáp » úte 13 kvě, 2014 1:38 pm

Míchat budovy různých společností za určitých podmínek lze. A sice stanicích, kde se různé společnosti stýkaly. Ukázkou jsou třeba Okříšky, ležící na páteřní tarti Rakouské severozápadní dráhy. Původně nevýznamná mezilehlá stanice s nejmenší verzí typizované výpravní budovy rázem získala na důležitosti po dostavbě trati Společnosti státní dráhy (SteG). SteG vybudovala vlastní kolejiště výtopnu a novou ostrovně umístěnou výpravní budovu. Původní výpravní budova zůstala i po přestavbě stanice zachována a dnes (nebo v ještě v nedávné době) v ní je nádražní restaurace. Jiným příkladem je stanice Děčín východ, kde se stýkaly tratě České severní dráhy a Rakouské severozápadní. Každá společnost zde vybudovala nejen vlastní kolejiště, ale i veškeré ostatní zázemí, každá měla i vlastní výpravní budovu. Jako třetí příklad bych uvedl Smidary. Opět původně mezilehlá stanice na trati Rakouské severozápadní se časem stala i výchozí pro dnes již zrušenou lokálku do Smidar. I zde vzniklo pro lokálku samostatné kolejiště s vlastní výpravní budovou a vlastním skladištěm. Ona pro Rakouskou severozápadní obecně byla typickou neochota sdílet svá kolejiště i jiné služební prostory s jinými společnostmi, takže dodnes většina styčných stanic byla řešena jako dvojnádraží s oddělenými kolejišti a často ostrovním uspořádáním výpravních budov (Okříšky, Kolín (tam byla také až do meziválečné přestavby budova uprostřed mezi kolejemi), Ústí nad Orlicí, Jičín (původní koncové nádraží Rakouské Severozápadní se později proměnilo v nákladní nádraží a nákladový obvod), Praha Vysočany, Všetaty, Děčín východ.
Pavel Čáp
 
Příspěvky: 111
Registrován: stř 02 úno, 2011 4:19 am

Re: DISKUZE - Novinky TT 2014

Příspěvekod milan ferdián » úte 13 kvě, 2014 2:27 pm

Pavel Čáp píše: Jako třetí příklad bych uvedl Smidary. Opět původně mezilehlá stanice na trati Rakouské severozápadní se časem stala i výchozí pro dnes již zrušenou lokálku do Smidar. I zde vzniklo pro lokálku samostatné kolejiště s vlastní výpravní budovou a vlastním skladištěm.

Jseš si tím jist,těch pár kusých kolejí?Lokálka vedla do Vysokého Veselí. :wink:
milan ferdián
 
Příspěvky: 11826
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: DISKUZE - Novinky TT 2014

Příspěvekod chameleon » úte 13 kvě, 2014 2:41 pm

Milane ta skladištní kolej byla z půlky manipulační a z půlky dopravní pro vlaky do/z V.V. :?:
Uživatelský avatar
chameleon
 
Příspěvky: 983
Registrován: sob 31 kvě, 2008 2:02 pm

Re: DISKUZE - Novinky TT 2014

Příspěvekod milan ferdián » úte 13 kvě, 2014 2:58 pm

chameleon píše:Milane ta skladištní kolej byla z půlky manipulační a z půlky dopravní pro vlaky do/z V.V. :?:

Vypadá to,že asi jo.Stav stanice zhlaví 1956.
milan ferdián
 
Příspěvky: 11826
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: DISKUZE - Novinky TT 2014

Příspěvekod Pavel Čáp » úte 13 kvě, 2014 5:10 pm

Omlouvám se, chyba na mojí straně, lokálka vedla ze Smidar do Vysokého Veselí, ne ze Smidar do Smidar. Ale opravdu měla vlastní kolejiště s vlastní výpravní budovou i skladištěm. Obě budovy, byť zpustlé dosud stojí a jsou na prodej. Ty plánky rád vidím, před měsícem jsem to tam celé procházel a dumal nad uspořádáním kolejiště. No, jsou z poválečné doby, kdy veškerou (i nákladní) dopravu na lokálce zajišťovaly motorové vozy. Je pravděpodobné, že tam původně objíždět šlo a kolejiště bylo redukováno dodatečně, ale to, že tam lokálka měla vlastní kolejiště je jisté. Bohužel pláň bývalého lokálkového kolejiště je dost zakřovená.
Pavel Čáp
 
Příspěvky: 111
Registrován: stř 02 úno, 2011 4:19 am

Re: DISKUZE - Novinky TT 2014

Příspěvekod Radek Strnad » úte 13 kvě, 2014 5:33 pm

No chlapci, jsme dost od tématu, ale nedá mi to. To, že na trati Smidary-Vys.Veselí tahaly vše motory asi nebude pravda. To bylo patrně až ke konci "života". Jinak tam v 50-tých letech jezdily klasické páry 423.0. ze strojové stanice Chlumec n.C. Poslední smíšený parní vlak projel trať 30.5.1970. Za války a těsně po ní sloužila celá trať jako deponie vozů a zavlečených poškozených mašin všemožných správ. Škoda, že jsem zrovna nebyl na světě. Mám doma článek ing.Josefa Bosáčka, tak kdyby někdo měl zájem tak SZ.
KYKLOP68
Uživatelský avatar
Radek Strnad
 
Příspěvky: 1188
Registrován: čtv 21 led, 2010 5:44 pm
Bydliště: Kostelec n.Čern.lesy

Re: DISKUZE - Novinky TT 2014

Příspěvekod Pavel Čáp » úte 13 kvě, 2014 6:34 pm

Smidarské nádražíčko dnes. Zatímco výpravní budova lokálky je zpustlá a opuštěná, původní výpravní budova Rakouské severozápadní, byť lehce omšelá, je dochovalá ve víceméně původním stavu a slouží stále svému původnímu účelu. Nezměnila se dispozice oken ani dveří, v původní podobě se dochovaly i dřevěné štíty, jen podélné členění fasády a omítka vypadají spíše na meziválečné období.
Smidary místní dráha - výpravní budova 1.jpg
Výpravní budova lokálky
Smidary - výpravní budova 3.jpg
Výpravní budova ONWB.
Pavel Čáp
 
Příspěvky: 111
Registrován: stř 02 úno, 2011 4:19 am

Re: DISKUZE - Novinky TT 2014

Příspěvekod milan ferdián » úte 13 kvě, 2014 7:38 pm

No to je ale problém,protože ve starých podkladech,tam též nic není.Zdroj PSHZD.
milan ferdián
 
Příspěvky: 11826
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: DISKUZE - Různé styly staveb

Příspěvekod milan ferdián » stř 14 kvě, 2014 5:05 pm

Našel jsem si starý článek o historii místní dráhy.Zde se píše,že nádražíčko BCB (exÖLEG)mělo jednu dopravní kolej a jednu manipulační kolej.Při pohledu na foto naši známou staniční budovu ÖLEG (Močovice,Toužim,Drahanovice,Hradčovice)od kolegy Čápa se nabízí otázka,zda vůbec tyto dvě staniční koleje byly někdy propojeny :?:
milan ferdián
 
Příspěvky: 11826
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: DISKUZE - Různé styly staveb

Příspěvekod Pavel Čáp » čtv 15 kvě, 2014 9:47 am

Ad Milan Ferdián: Budova podle normálie OLEG v Toužimi určitě ne, lokálka z Rakovníka do Bečova je mladšího data, spadá do období vzniku tzv. svépomocných místních drah. V Toužimi je lokálková klasika 16/H bez verandy.
Zda byly ty dvě koleje ve Smidarech v kolejišti místní dráhy dříve propojeny, jest otázkou, na kterou hledám, leč nenacházím odpověď. Nenašel jsem ji při pochůzce v terénu, jednoznačnou odpověď nedá ani letecký pohled na Mapách.cz. Při organizaci dopravy, kdy na lokálce pendloval sólo motoráček a manipulák zajížděl přímo od Chlumce, ty šturcy nebyly problémem. Ovšem, pokud se mělo v kolejišti místní dráhy objíždět, musela být manipulace při takovém uspořádání, mírně řečeno, nepohodlná. Pokud tam ta spojka dříve byla, je otázkou, proč ji zlikvidovali.
Pavel Čáp
 
Příspěvky: 111
Registrován: stř 02 úno, 2011 4:19 am

Re: DISKUZE - Různé styly staveb

Příspěvekod milan ferdián » čtv 15 kvě, 2014 10:02 am

Pavel Čáp píše: Budova podle normálie OLEG v Toužimi určitě ne, lokálka z Rakovníka do Bečova je mladšího data, spadá do období vzniku tzv. svépomocných místních drah. V Toužimi je lokálková klasika 16/H bez verandy.

Moje chyba,měl jsem se podívat na foto a ne slepě tlumočit zdroj.(Přijímací budovy a skladiště/Ing.Vladimír Londin).
Pavel Čáp píše: Zda byly ty dvě koleje ve Smidarech v kolejišti místní dráhy dříve propojeny, jest otázkou, na kterou hledám, leč nenacházím odpověď. Nenašel jsem ji při pochůzce v terénu, jednoznačnou odpověď nedá ani letecký pohled na Mapách.cz. Při organizaci dopravy, kdy na lokálce pendloval sólo motoráček a manipulák zajížděl přímo od Chlumce, ty šturcy nebyly problémem. Ovšem, pokud se mělo v kolejišti místní dráhy objíždět, musela být manipulace při takovém uspořádání, mírně řečeno, nepohodlná. Pokud tam ta spojka dříve byla, je otázkou, proč ji zlikvidovali.

Je to ještě zamotanější,protože se píše o smíšených vlacích.Ve Vysokém Veselí budiž,tam se souprava objet dát,ale v těch v Smidarech?Napadla mě ještě jedna varianta,že koleje byly propojeny o něco blíže k V.V a pokračující šturc již byl jen před staniční budovou ÖLEG a skladištěm.Hodím zde skicu.

Pozor,jde jen o pokusné reko :!: :!: :!:
Přílohy
Kopie - smidary-reko.jpg
milan ferdián
 
Příspěvky: 11826
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

PředchozíDalší

Zpět na Velikost TT (komunita TT)

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: 951, Pawlik a 26 návštevníků