Všechno možné i nemožné ... (a jiné plky)

Specializované fórum pouze pro příznivce velikosti TT (1:120).

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., radekkrupka

Re: Všechno možné i nemožné ... (a jiné plky)

Příspěvekod Jarda H. » sob 24 srp, 2019 3:06 pm

Colonel32 píše: ...že DS to jen prodává, tak jak to Kuehn vyrobil a dodal.


Jasně, asi to tak je, jen že kolegové přede mnou vlastně upozorňují, že zřejmě technicky ty kotláky neodpovídají realitě ! Mimochodem na netu je přístupný Bezpečnostní list Kaprolaktamu a jeho přeprava v cisternách má (mívala) přesně ty podmínky, o kterých píše radeksindy vč ochranné atmosféry !!
Jen na okraj - při prohlížení obrázků jsem narazil na de facto stejné barevné provedení u kotláku Tilligu (TT - dvouosý vůz) a Brawa (H0 - čtyřosý vůz). A pamětnící v TT si určitě vzpomenou tahač TATRA s návěsem s popiskou Caprolactam :lol:
TT - analog - ČSD/DR, DB - III / IV
Uživatelský avatar
Jarda H.
 
Příspěvky: 2590
Registrován: čtv 30 srp, 2007 6:25 pm

Re: Všechno možné i nemožné ... (a jiné plky)

Příspěvekod Colonel32 » sob 24 srp, 2019 3:22 pm

Jarda H. píše:Jasně, asi to tak je, jen že kolegové přede mnou vlastně upozorňují, že zřejmě technicky ty kotláky neodpovídají realitě !


To nerozporuji. Jen reaguji na

hank píše:Mě u DS zaujaly ty cisterny DR s popisem "Leuna - kaprolaktam". Podařil se mu (nebo výrobcovi?) věcný nesmysl


svým názorem, že David je v těch cisternách nevinně.
Colonel32
 
Příspěvky: 557
Registrován: čtv 24 pro, 2009 12:43 pm

Re: Všechno možné i nemožné ... (a jiné plky)

Příspěvekod hank » sob 24 srp, 2019 3:38 pm

Tak jistě že tu prvotní volovinu spáchal výrobce. Nicméně v tomto případě jde o zkušeného prodejce a čekal bych od něj, že tu volovinu pozná a že ji tady na trhu nebude rozšiřovat.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 3258
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Všechno možné i nemožné ... (a jiné plky)

Příspěvekod Pavel 152 » sob 24 srp, 2019 3:45 pm

Proč by nerozšiřoval, prodává jiné voloviny. Pak by se ozvali zase jiní, proč to nemá na stránkách, když v katalogu a u výrobce to je.
Spíše by připomínka o nesmyslu měla zamířit do EK nebo MIBA.
Pavel
Pavel 152
 
Příspěvky: 83
Registrován: ned 09 led, 2011 5:24 pm

Re: Všechno možné i nemožné ... (a jiné plky)

Příspěvekod hank » sob 24 srp, 2019 4:12 pm

Ano. Dokud to budou chtít zákazníci, bude se to prodávat...
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 3258
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Všechno možné i nemožné ... (a jiné plky)

Příspěvekod Donatelli » ned 25 srp, 2019 12:15 am

A nenapadlo vás pánové třeba že je to reklamní nátěr? Že jedna část chemičky v Leuně měla název Leuna - Caprolactam? Nemám čas a už vůbec chuť probírat se starými Club aktuely od Tilliga, ale v nějakém čísle ( možná i ve více číslech ) byl popis od Klause Bossiga této chemičky a pokud si správně pamatuju tak jedna část ve které se tohle vyrábělo ( používalo ) se takhle nazývala. A mimochodem tady je jedna fotka, kde žádnou nástavbu ani topné hady nevidím, ale třeba se špatně dívám : https://www.railsimulator.net/index.php ... ngen-epiv/. Dokonce je to stejná řada jakou použil Kűhn ( ale třeba i Karsei ) pro svůj model.
Donatelli
 
Příspěvky: 289
Registrován: sob 17 kvě, 2008 6:50 pm

Re: Všechno možné i nemožné ... (a jiné plky)

Příspěvekod hank » ned 25 srp, 2019 6:38 am

Možné to samozřejmě je, ale ten odkazovaný obrázek není fotka... Nebylo by to poprvé, kdy si tvůrci 3D modelů pro simulátory vzali za vzor továrně vyráběné modely.

Fakt je, že ty popisy Leuna-Caprolactam se vyskytují i na dalších modelech, například silničních vozidel v H0. Takže nelze vyloučit, že jde o reklamu. Otázka je, nakolik převzatou z reálných vozidel a do jaké míry jde o fantazii. Příklad modelů "piváků" ukazuje, že kreativita tvůrců továrních modelů nemá hranice... :mrgreen:

Třeba tenhle model
https://www.modellbahnshop-lippe.com/pr ... odukt.html
by mohl mít podklad tady:
http://www.leuna-echo.de/uploads/pics/0 ... o_hist.jpg
Ale co je skutečné ložné zboží :?: A ta cisterna na historické fotce je stejně jiná než model...
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 3258
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Všechno možné i nemožné ... (a jiné plky)

Příspěvekod Petr Barchánek » pon 26 srp, 2019 9:39 am

Objem kotle tohoto vozu je 63 kubíků, vlastní hmotnost je 18,15 tuny, ložná hmotnost na normu 20/t na nápravu je 46,00 tun (zdroj: Zahradník, Calda Kouba, řady nákladních vozů ČSD, strana 383).
63 kubíků Kaprolaktamu váží 63,63 tuny (zdroj: Wikipedia)
Cisterny musí být naplněny nejméně na 80 % svého objemu (zdroj: Nakládací směrnice)

63,63 / 5 = 12,726.
12,726 * 4 = 50,904
50,904 > 46,00
A věřte tomu, že na pokusu o ojeb by si "smlsnul" každý vozmistr v STP nebo PPS po cestě daného vlaku a vagon by šel nekompromisně ven z vlaku na náklady odesílatele.

Tím je myslím téma "věrohodnost modelu 63 kubíkové cisterny na přepravu kaprolaktamu výrobce Kühn" zcela uzavřeno. Bohužel pro výrobce, u kterého jsem dosud podobné ojebávky neevidoval.
Petr Barchánek
 
Příspěvky: 30
Registrován: úte 11 črc, 2017 3:54 pm

Re: Všechno možné i nemožné ... (a jiné plky)

Příspěvekod Morris Zapp » pon 26 srp, 2019 9:48 am

Petře, že se v tom nepřepravoval kaprolaktam, to už dokázal dávno (22. srpna) hank.

Otázkou teď zůstává, zda ty vozy skutečně existovaly, byť se v nich přepravovalo něco jiného, nejspíš s výrobou nylonu souvisejícího, a ten nápis byl jenom propagační; nebo neexistovaly a výrobce si je vybásnil, protože jsou hezky barevný a budou se dobře prodávat. Takovou otázku by dokázala vyřešit jedině fotka skutečného vozu (a pokud vůz reálně neexistoval, tak vlastně na takovou otázku už dnes není možné získat odpověď).

Vůbec bych to neřešil. Komu se vůz líbí, si ho koupí a zařadí do obozu; komu se nelíbí, provede řešení inverzní :wink:
TT, moduly, epocha III/IV
Uživatelský avatar
Morris Zapp
 
Příspěvky: 680
Registrován: ned 04 dub, 2010 3:06 pm

Re: Všechno možné i nemožné ... (a jiné plky)

Příspěvekod Petr Barchánek » pon 26 srp, 2019 10:06 am

Jo, to je fakt, že by mohlo jít o reklamní nátěr. My jsme taky vozili rafinádu (řepkáč) ve vagonu s reklamou Mogul.
Petr Barchánek
 
Příspěvky: 30
Registrován: úte 11 črc, 2017 3:54 pm

Re: Všechno možné i nemožné ... (a jiné plky)

Příspěvekod hank » pon 26 srp, 2019 11:15 am

Morris Zapp píše:...nejspíš s výrobou nylonu souvisejícího...


Já vím, že tady zase budu za šťouru, ale jako držiteli titulu ing. chemie mi to nedá... Když je řeč o kaprolaktamu, tak to určitě nesouvisí s výrobou nylonu.

Polyamidová vlákna lze vyrobit v zásadě dvojí způsobem.

1. Polykondenzací organických kyselin a organických aminů, což vyvinuli a nechali si patentovat u fy DuPont v USA koncem 30. let. Nejběžnější byl tehdy polyamid 66, ty šestky znamenají délky uhlíkových řetězců obou reakčních složek, tj. kys. kapronové a hexylaminu. Tento polyamid 66 dostal obchodní název nylon, který však není chráněný. Proto se později tento název začal používat jako souhrnný pro všechny lineární alifatické polyamidy vyráběné ze dvou složek. (Poznámka: Co vlastně to slovo "nylon" znamená, o tom se přou odborníci dodnes. Nejkurióznější vysvětlení je akronym, který se objevil po Pearl Harboru, když se z nylonu začaly vyrábět padáky pro US Army: Now You Look, Old Nipponese! Teď uvidíš, starej japončíku!)

2. Držitel patentu dr. W. H. Carothers si však nenechal patentovat jednu zbývající možnost, a to výrobu polymerů tzv. vnitřních amidů neboli laktamů, tj. cyklických sloučenin vzniklých amidací aminokyselin, tj. molekul, které mají v kruhu karboxyskupinu (funkční skupinu org. kyseliny) i aminoskupinu. (Historie chemie má k tomu dvě protichůdná vysvětlení: Jedno zní, že Carothers o té možnosti věděl, vyzkoušel ji a nechal to plavat, protože to vyhodnotil jako průmyslově nevyužitelné. Druhé tvrdí, že když na to opomenutí přišel, tak se otrávil cyankáli. Fakt je, že zemřel v r. 1937 sebevraždou.) Této mezery koncem 30. let využilo několik laboratoří v Evropě a v Asii, které začaly pracovat právě s kaprolaktamem, tj. vnitřním amidem kys. aminokapronové. Dnes už těžko dokazovat, kdo měl skutečnou prioritu. Kolem r. 1940 zřejmě souběžně vypracovali průmyslově použitelné syntézy polyamidu 6 dr. Schlack u IG Farben v Ludwigshafenu (obchodní název perlon) a ing. dr. Wichterle u Baťů ve Zlíně (obchodní název silon). Ve Zlíně vývoj až do r. 1945 probíhal tajně, aby se ho Němci nezmocnili, takže patentovou prioritu má perlon a tento název se nakonec začal používat jako souhrnný pro všechny druhy vláken z polyamidu 6. V jiných zemích však analogické produkty dostávaly další více či méně chráněné názvy - v NDR dederon, na Slovensku chemlon atd. A postupně se situace vyvinula tak, že dnes se asi 2/3 polyamidových vláken ve světě vyrábějí právě na bázi polyamidu 6, tj. perlonu.

Z uvedeného vyplývá, že používat s souvislosti s výrobou v Leuně pojmu nylon není správné. Správné by bylo do sjednocení Německa používat názvu dederon nebo po r. 1991 perlon.

Tož tak.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 3258
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Všechno možné i nemožné ... (a jiné plky)

Příspěvekod prcek » pon 26 srp, 2019 11:40 am

Sice tak uplne nemluvim reci tveho kmene, ale dik za historicky vylet.
prcek
 
Příspěvky: 62
Registrován: ned 05 dub, 2009 11:36 am

Re: Všechno možné i nemožné ... (a jiné plky)

Příspěvekod Ferys » pon 26 srp, 2019 12:29 pm

:shock: :shock: :shock: V každém případě je fajn, že v dnešní době již nemusíme nosit hadry ze silonu a dederonu.
Ferys
 
Příspěvky: 112
Registrován: pon 01 říj, 2012 11:02 am

Re: Všechno možné i nemožné ... (a jiné plky)

Příspěvekod TTmili » pon 26 srp, 2019 12:31 pm

Já si osobně myslím, že ani dneska se nepíše ložené zboží na žádný dopravní prostředek tímhle způsobem, to má svá daná pravidla, v případě nebezpečných látek je popsáno velice důsledně a jednoznačně lde má co být napsáno, uvedeno a označeno. Takže bych se skutečně přikláněl k tomu že se jedná o jakýsi reklamní nátěr vozu daného podniku.
TT
DIGITÁL
Epocha: IV
Snažíme se dokonale napodobit skutečnou nedokonalost, má to význam?
Uživatelský avatar
TTmili
 
Příspěvky: 1619
Registrován: čtv 17 črc, 2008 9:48 am
Bydliště: Jihlava

Re: Všechno možné i nemožné ... (a jiné plky)

Příspěvekod hank » pon 26 srp, 2019 1:30 pm

Ferys píše: :shock: :shock: :shock: V každém případě je fajn, že v dnešní době již nemusíme nosit hadry ze silonu a dederonu.


:lol: Když jsem si tohle přečetl, napadlo mě prohrábnout si šatní skříň a prádelník. Skoro všechno je z bavlny nebo různých směsí bavlna + polyester, něco málo čistý polyester. (Ale to už víceméně nenosím. Kdo ještě dneska ví, co to byly/jsou tesilky?)

Takže jsi to trefil to dost přesně, už desítky let světová výroba polyamidů (PAD) stagnuje, nejčastěji se dnes pro výrobu textilních umělých vláken používají polyestery (PES) a nověji taky taky polypropylen (PP). Kromě nižších nákladů, důvodů ekologických (exhalace kysličníku dusného) a hygienických (uvolňování anilinu a jiných aminů z PAD) i proto, že jedním z bohatě nadbytečných zdrojů suroviny pro výrobu PES jsou dnes odpadní PET lahve. Nicméně jako konstrukční materiál jsou PAD stále žádané. Což koneckonců modeláři dobře znají, protože většina plastových ozubených koleček je právě z PAD (ale dnes už taky z PP).
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 3258
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

PředchozíDalší

Zpět na Velikost TT (komunita TT)

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Miste a 9 návštevníků