Všechno možné i nemožné ... (a jiné plky)

Specializované fórum pouze pro příznivce velikosti TT (1:120).

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., radekkrupka

Re: Všechno možné i nemožné ... (a jiné plky)

Příspěvekod Morris Zapp » sob 20 říj, 2018 2:11 pm

Tak jistěže těch 12 tun není dogma: všechny tratě byly postupně zesilovány, lokálky to vytáhly někam na 14 tun, což byla na začátku epochy běžná hodnota hlavních tratí (proto ještě ve 30. letech (!) vznikaly nové stroje 464.0 pro rychlíkovou dopravu!), hlavní tahy byly horečně zesilovány na 17 tun, když se Dolchovi nepodařilo dodržet 16 u Kultovního Stroje :wink:
TT, moduly, epocha III/IV
Uživatelský avatar
Morris Zapp
 
Příspěvky: 680
Registrován: ned 04 dub, 2010 3:06 pm

Re: Všechno možné i nemožné ... (a jiné plky)

Příspěvekod hank » sob 20 říj, 2018 4:44 pm

Morris Zapp píše:Tak jistěže těch 12 tun není dogma: všechny tratě byly postupně zesilovány, lokálky to vytáhly někam na 14 tun, což byla na začátku epochy běžná hodnota hlavních tratí (proto ještě ve 30. letech (!) vznikaly nové stroje 464.0 pro rychlíkovou dopravu!), hlavní tahy byly horečně zesilovány na 17 tun, když se Dolchovi nepodařilo dodržet 16 u Kultovního Stroje :wink:


Je známý případ lokálky Rakovník - Bečov nad Teplou, která byla pod tlakem armády od samého začátku projektována na 14 tun a taky původně dostala přidělené lok. 59 kkStB = 324.2 ČSD. Na liteňskou lokálku zajížděly lok. 324.2 už ve 20. letech. Na lokálkách v Jeseníkách (ramzovská dráha, Zlaté Hory, Javorník) byly už za císařpána přechodné lok. 73 = 414.0. Atd.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 3250
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Všechno možné i nemožné ... (a jiné plky)

Příspěvekod Morris Zapp » sob 20 říj, 2018 4:56 pm

Dnešní zoufalá lokálka Rako - Bečo byla stavěna nejen na 14 tun, ale taky se 400 m dlouhými stanicemi se zabezpečovacím zařízením (!) - takže ta mezi lokálky epochy II zase tak moc dobře nezapadá... :wink:

Dnešní lokálky v Jeseníkách taky byly ve své době hlavními tratěmi - lokálkou byl jenom camfrňousek Barzdorf - Jauernig...
TT, moduly, epocha III/IV
Uživatelský avatar
Morris Zapp
 
Příspěvky: 680
Registrován: ned 04 dub, 2010 3:06 pm

Re: Všechno možné i nemožné ... (a jiné plky)

Příspěvekod hank » sob 20 říj, 2018 5:22 pm

Morris Zapp píše:Dnešní zoufalá lokálka Rako - Bečo byla stavěna nejen na 14 tun, ale taky se 400 m dlouhými stanicemi se zabezpečovacím zařízením (!) - takže ta mezi lokálky epochy II zase tak moc dobře nezapadá... :wink:

Dnešní lokálky v Jeseníkách taky byly ve své době hlavními tratěmi - lokálkou byl jenom camfrňousek Barzdorf - Jauernig...


Tak já mám jako kritérium zařazení mezi lokálky to, že uvedené tratě byly stavěny podle "lokálkových" zákonů...
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 3250
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Všechno možné i nemožné ... (a jiné plky)

Příspěvekod Morris Zapp » sob 20 říj, 2018 5:37 pm

To je platné formální kritérium; mně se ale zdá lepší to třídit podle skutečného účelu té tratě: tedy zda opravdu byla budována jen pro dopravní obsluhu svého okolí, či zda byl lokálkový zákon využit pro levnější stavbu tratě nadregionálního významu.
TT, moduly, epocha III/IV
Uživatelský avatar
Morris Zapp
 
Příspěvky: 680
Registrován: ned 04 dub, 2010 3:06 pm

Re: Všechno možné i nemožné ... (a jiné plky)

Příspěvekod radeksindy » sob 20 říj, 2018 5:43 pm

Morris Zapp: Ale lokálky měly tenkrát povolené nápravové tlaky tak do 12 tun ...

Je to malinko jinak :) Klasický lokálkový svršek XXIVa měl maximální nosnost 7,25 t na kolo, tedy 14,5 t na nápravu. To platilo, pokud se to správně vyfutrovalo pražcema a doplnilo všechno drobné kolejivo. Jenomže málokterá lokálka se od začátku pokládala tak, aby to splňovala. Často se podkladnice se třemi hřeby používaly jen v obloucích pod 250 m, v přímé byly použity podkladnice jen ob pražec, hřeby stačily už jen dva. Trať z Rakovníka do Bečova je příkladem, kdy se to udělalo už při stavbě naplno. Už před první světovou válkou začalo ministerstvo tlačit na lokálky, aby doplněním drobného kolejiva zvedly únosnost k maximu. Důvodem byly 20 t vozy, protože prázdný uhlák měl cca 9 t a do toho se naložilo 20 t nákladu. K dolnění kolejiva většinou došlo, zejména u těch co měly už delší dobu v provozu. Horší to bylo u lokálek stavěných na starších typech svršků, tak taková úprava mohla vyjít o dost dráž. U mých oblíbených s lokálek v Posázaví se tak stalo všude, do roku 1912 se vyztužil i starší úsek původní Tellerovy dráhy ze Sedlce do Kutné Hory, kde to znamenalo výměnu původného kolejiva ÖNWB. Ve druhé epoše bylo lokálek s únosností 12 t už jen málo, standard ležel výše. Proto si ČSD mohly dovolit objednat 423.0. Na druhou stranu bylo u ČSD pár tratí, kde i 12 t na nápravu byl nedosažitelný luxus. V roce 1935 jsou pod 12 t na nápravu vedeny tyto úseky:
Krupá-Kolešovice, Městec Králové-Činěves, Čáslav-Močovice, Sadová-Hořiněves, Domousnice-Dolní Bousov (4,7 t na kolo!!!), Dětěnice-Dobrovice m. a Hustopečská lokálka.
radeksindy
 
Příspěvky: 1803
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: Všechno možné i nemožné ... (a jiné plky)

Příspěvekod Morris Zapp » sob 20 říj, 2018 5:58 pm

Dík. Předpokládal jsem, že do toho vstoupí někdo, kdo mé dojmy uvede na exaktní míru :wink:
TT, moduly, epocha III/IV
Uživatelský avatar
Morris Zapp
 
Příspěvky: 680
Registrován: ned 04 dub, 2010 3:06 pm

Re: Sergej TT roco

Příspěvekod MirekTT » stř 01 kvě, 2019 6:04 am

Jsem zvědav, kam se vyšplhá cena https://aukro.cz/roco-dieselova-lokomot ... 20dieselová%20lokomotiva%20t679%20-%20sergej,%20zvuk,%20sbírkový%20stav%20m.denikplus.cz&utm_term=
Upozornění! Toto je diskuzní fórum, a ne vševědopedie absolutních pravd!
www.ModulyBrno.cz
MirekTT
 
Příspěvky: 2326
Registrován: stř 03 pro, 2008 7:39 pm

Re: Sergej TT roco

Příspěvekod ttmodelar » stř 01 kvě, 2019 8:54 am

MirekTT píše:Jsem zvědav, kam se vyšplhá cena https://aukro.cz/roco-dieselova-lokomot ... 20dieselová%20lokomotiva%20t679%20-%20sergej,%20zvuk,%20sbírkový%20stav%20m.denikplus.cz&utm_term=


Podle mě tak 9000-10000
ttmodelar
 
Příspěvky: 81
Registrován: pát 07 led, 2011 11:14 am

Re: Autíčka na TT

Příspěvekod tabletrain » sob 04 kvě, 2019 5:25 pm

340 za model HO a cca 500 za model TT ? Igra ma už dlhodobo irituje svojím termínovým produkčným zavádzaním a nespoľahlivosťou, no a teraz k tomu pribudla aj cena. Za takúto cenu by museli tie autá byť diaľkovo ovládané :D. 350÷390 by som ešte možno prežil.
tabletrain
 
Příspěvky: 71
Registrován: čtv 24 led, 2019 5:59 pm

Re: Autíčka na TT

Příspěvekod Lubomír » sob 04 kvě, 2019 8:03 pm

Vždy je možno vyrábět doma a nenadávat nad vysokou cenou lidského úsilí. Ale chápu, že jednodušší je nadávat a nevyrábět.
Lubomír
 
Příspěvky: 197
Registrován: ned 20 črc, 2008 5:45 pm

Re: Autíčka na TT

Příspěvekod BohousP » ned 05 kvě, 2019 6:25 am

Pokud tomu odpovídá kvalita provedení, nedovolím si tvrdit, že 500 za autíčko je moc v porovnání s vagonkem za 900 Kč.
TT, DCC, NanoX-2017, TC8, ... http://masinky.info
Uživatelský avatar
BohousP
 
Příspěvky: 2257
Registrován: stř 12 kvě, 2010 9:17 am
Bydliště: Praha - Malešice

Re: Autíčka na TT

Příspěvekod Radek Strnad » ned 05 kvě, 2019 8:25 am

BohousP píše:Pokud tomu odpovídá kvalita provedení, nedovolím si tvrdit, že 500 za autíčko je moc v porovnání s vagonkem za 900 Kč.
........................................No tedy při tom porovnání tam ten rozdíl vidím. A to vcelku velký. Ten vagón za 900,- Kč(jsou i levnější)zařadím do vlaku, jezdím s ním, může třeba i svítit a zhasínat, můžu s ním posunovat ke složišti/rampě, nandat/sundat náklad. Autíčko za pětikilo někam zaparkuju a tam bude jako statický model, který se(kvůli malým rozměrům) v kontextu celého kolejiště naprosto ztratí. Samozřejmě můžu ho taky podomácku teoreticky "rozsvítit", snad i sundat/nandat náklad, ale zase to bude jen svítící statický model, takže skoro nesmysl. Takových pětikil mám po kolejišti " poházených" asi deset, a já, ani nikdo z kamarádů si jich prostě nevšimne, pokud na ně neupozorním. Jediné, co občas přiláká pozornost, jsou Stalinec nebo jeřáb či bagr od Permo Modell, které jsou "větší" a mají zajímavou nástavbu nebo auto naložené na vagónu. Takže když to sečtu, mám na kolejišti za 5.000,-Kč auta, o kterých ani nevím, že je mám. Za ty peníze jsem mohl mít parní lokomotivu, která by mi nadělala víc parády a " provozních zážitků". Ale je každého věc, do čeho směřuje své investice. Já jsem z těch, co na kolejišti preferuje kolejová vozidla a auta jdou až ve...…..páté? linii a míře pouze toho nejnutnějšího. Kdo dělá dioramata, je v jiné situaci, neboť na malém prostoru taková věc více vynikne.
KYKLOP68
Uživatelský avatar
Radek Strnad
 
Příspěvky: 944
Registrován: čtv 21 led, 2010 5:44 pm
Bydliště: Kostelec n.Čern.lesy

Re: Autíčka na TT

Příspěvekod prcek » ned 05 kvě, 2019 8:45 am

Radek Strnad píše:Autíčko za pětikilo někam zaparkuju a tam bude jako statický model, který se(kvůli malým rozměrům) v kontextu celého kolejiště naprosto ztratí.


Ale tyhle detaily proste tvori cast dojmu z kolejiste. I kdyz nikdo neoceni presne modelove zpracovani, preci jen je rozdil, jestli tam postavite u nas bezny typ, nebo nejakou exotiku, pripadne jestli to pusobi jako model, nebo jako hracka. Respektuji vas nazor, ze je to hodne penez, ale pokud tomu kvalita odpovida, tak bych to za zlodejinu nepovazoval.
(nakonec vam nikdo nebrani hlasovat penezenkou a proste si to nekoupit)
prcek
 
Příspěvky: 62
Registrován: ned 05 dub, 2009 11:36 am

Re: Autíčka na TT

Příspěvekod Ferys » ned 05 kvě, 2019 12:37 pm

Ale tady nikdo nepíše o zlodějině, nýbrž o užitné hodnotě, efektu z investice. Myslím, že jsi příspěvek výše nepochopil správně.
Ferys
 
Příspěvky: 110
Registrován: pon 01 říj, 2012 11:02 am

PředchozíDalší

Zpět na Velikost TT (komunita TT)

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 5 návštevníků