Trochu do toho vstoupím - je to jako ty jablka a hrušky... Už to tu zaznělo - když někdo několik desítek nebo aspoň jen pár let dělá úspěšně plastikařinu a dioramata a pak přejde k vláčkům, je relativně v pohodě (až na elektro apod). Obráceně je to složitější - ne každý vláčkař má natrénovaný postupy barvení a metodiku co se používá v plastikařině a figurkařině, barvy co se používaj na domečky a figurky také ne vždy vyhovují tomu co se používá na patinu věcí co se berou často do ruky. Taky po pravdě ne každý patinu mašin a vozů bere jako nutnost - ono dost lidem stačí že napatinují rzí koleje a sem tam máznou něco na domečku, pak to ale ve výsledku vypadá zvláštně...
Řekl bych že se komunita vláčkařů-modelářů dá rozdělit do několika skupin
a) ti co chtějí hlavně jezdit a patinování neřeší
b) ti co chtějí modelový provoz a aby se model blížil reálu (většina)
c) fajnšmekři
Za tu dobu co dělám zakázkové věci vím jen o dvou klientech fajnšmekrech kteří chtějí opravdu model vyšperkovat co to jde a to samé ohledně patiny - dotáhnout to k maximu co jde. Taky si za to ale dokáží zaplatit, a po pravdě sami si doma dělají jen základní věci na krajině a layoutu. Ti ostatní kombinují své finanční možnosti s tím co jim mohu udělat v rámci jejich zadání. Podobně to si myslím funguje obecně i u modelářů co si mašinky chtějí patinovat sami - někdo nelituje času a námahy, ostatním stačí méně času a tím pádem méně dokonalý výsledek, na druhou stranu mají hotová kolejiště která tak z metru dvou vypadají jako ty u fajnšmekrů, zatímco fajnšmekři to mají stále rozpracované - at už z finančních nebo časových důvodů...
Workshopy mohou být pro někoho řešením, někomu šikovnějšímu stačí jen číst vhodnou literaturu /Modelář nebo zahraniční modelčasopisy nebo trochu serfovat na webu. Jedno ale jistý je - bez tréningu a bez kvalitních barev a materiálu se kvalitního výsledku doberete těžko. Takže opravdu je nejlepší zkoušet, zkoušet a zkoušet - i s tím rizikem, že nějakou mašinu si pak budu muset odbarvit nebo vyhodit... Taky jsem ze začátku svého vláčkaření (2006) tři vagonky a jednu starou piko páru vyhodil (dal sousedovic dětem) a to jsem už měl z dřívějška hodně natrénováno...
ČSD 1970-1988 v HO, jinak kitařina (éra, tanky), zakázková patinace a stavba modelů