_mf_ píše:Aha, díky to je to důležité, co jsem se nikde nedočetl, takže bych si měl vybrat co nejpomaleji zpřevodovanou mašinku na jeho tahání. Stím se snad nějak vypořádám.
Obávám se, že se asi nepodaří, každopádně při nízkém napětí sice jede lokomotiva s Tomixem pomalu, ale otáčky nástroje jsou pomalé, pokud se napětí zvýší, pak se zvýší jak u loko tak i u Tomixe a efekt je takřka stejný. Dokážu si představit, že to bude perfektní v digitálu, ale v analogu se to asi sladit dost dobře nedá.
_mf_ píše:Ale teda mám otázku, co by jste na mém místě na plechové koleje do toho zásobníčku doporučili dávat ? Nebo raději ho nechat prázdný a jen vysávat a leštit ?
K vysavači se prodává přímo nějaká čistící kapalina, nebo by se asi dal použít líh.
Ale otázka by asi měla být položena jinak.
Má Tomix pro Tebe smysl (myslím tím na analogu a plechových kolejích)? Moje zkušenost je následující: Tomix brousí, leští i vysává, když má dostatečný výkon, tedy při dostatečných otáčkách. Těch ale při tažení lokomotivou v analogu prostě nedosáhneš.
(Možností by bylo posouvat Tomixe ručně, ale je otázkou, zda to je to, co sis představoval?
) Leštění lze použít jak na sucho tak i s čistící kapalinou, nemá význam jenom tu kapalinu roztírat po kolejích. A při vysávání jsem se divil, co nepořádku to dokázalo z kolejí (myslím z prostoru mezi kolejnicemi).
Broušení plechových kolejí ale nepřichází v úvahu, protože by se poškodila povrchová vrstva a začaly by oxidovat. (Ono, co si budeme vykládat, to není ani u profilů ideální, protože ty pak zase ubývají víc než by bylo záhodno.)
Ale s tím, jak jsem pochopil, už jistě počítáš.
Prakticky jsem ale pro sebe došel k následujícím poznatkům (pro úplnost doplňuji, že mám na kolejišti plechové koleje
):
1) Protože je kolejiště poměrně exponované, tak se na něj dost práší, především na výstavách. To znamená, že čas od času je nutné celé kolejiště pořádně vysát. A protože už vysávám klasickým vysavačem (s malou zúženou hubicí s kartáčkem) a dostanu se jím všude (i do tunelů a skrytého nádraží), pak pro mě nemá smysl vysávat vlastní koleje extra Tomixem.
2) Občas je samozřejmě znát, že jsou koleje špinavé, poznám to tak, že lokomotivy zlobí a nechtějí moc jezdit. Většinou je to ale po delší době, kdy se na kolejišti nejezdí. Když jezdí, tak si sama vozidla jízdou temeno kolejnice čistí a je to bez problémů. (U mě ale provoz na výstavě znamená třeba i kolem pětiset vlaků za den.
) Když už potřebuji vyčistit koleje, pak k tomu používám čistící gumu, kdy mi stačí kolejnice jednou nebo dvakrát přejet dlouhými tahy (samozřejmě ve směru kolejí, ne kolmo a nešmrdlat sem tam). Ta guma se se samozřejmě při čištění trochu drobí, takže je následně nutné vysát...
Pokud bych to leštil Tomixem, pak bych si s tím musel hrát hodně dlouho. Ručně vyčistit koleje včetně vysávání mi trvá asi 10 minut. Tomixem bych to rozhodně nestihl. A upřímně řečeno, nemám čas na to, abych si s tím hrál... Takže ruční čištění u mě v tomto směru vyhrává.
3) Čištění kolejí lihem vůbec nedělám, nemám prostě tu potřebu.
Takže mi nakonec vyšlo, že mně osobně se Tomix prostě nevyplatí. Ne že by nedokázal pracovat, ale pro mě je to zbytečný přepych a z pohledu času, řekl bych, až kontraproduktivní... Proto jsem ho nakonec pro nevyužití prodal.
Přirovnal bych to asi k tomu, jestli potřebuji k životu robotický vysavač. Nějakou práci bezpochyby vykoná, ale je otázka, jestli je poměr jeho ceny a přínosu pro mě výhodný nebo ne... A to si musíš odpovědět sám za sebe.
A ještě bych si dovolil drobnou připomínku k těm plechovým kolejím:
Nestačí mít ošetřenou jenom pojížděnou plochu kolejnice, ale i spojky mezi nimi. Ovšem, to se už z principu řeší těžko. Jde o to, že spojky zoxidují a pak nevedou mezi jednotlivými kolejemi. A to už pak čištění temene nezachrání, bez ohledu na to, zda čistíš ručně nebo Tomixem.
To ale rozhodně neznamená, že bych plechové koleje haněl. Spíše naopak, jak jsem psal, sám je používám, i když po patřičných úpravách.