Konverze čistícího vozu TOMIX

Specializované fórum pouze pro příznivce velikosti TT (1:120).

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., radekkrupka

Konverze čistícího vozu TOMIX

Příspěvekod mkcompTT » sob 03 srp, 2013 5:58 pm

Dobrý den,
potřeboval bych nějakým zásadním způsobem řešit čištění kolejiště. Po pročtení spousty stránek na netu se mi jeví jako nevhodnější pořízení čistícího vozu TOMIX. Bohužel ho prodávají za rozumnou cenu jen ve velikosti N (mám TT). V čem přesně spočívá konverze tohoto vozu pro použití v TT? Jen výměna podvozků a spřáhel nebo jen spřáhel?
Pokud by jste mi někdo věděl poradit než utratím peníze možná ze něco, co nebudu moci používat, byl bych vděčný.
Děkuji.
Uživatelský avatar
mkcompTT
 
Příspěvky: 363
Registrován: stř 20 dub, 2011 1:13 pm
Bydliště: Kladno

Re: Konverze čistícího vozu TOMIX

Příspěvekod lachttan.bastr » sob 03 srp, 2013 6:10 pm

On se přímo nabízí i na TT. Ty podvozky, snad i spřáhla, už má vyměněné.
Velikost středu = TT = Top Technik = vrchol techniky!
lachttan.bastr
 
Příspěvky: 117
Registrován: čtv 30 črc, 2009 4:54 pm
Bydliště: Brno

Re: Konverze čistícího vozu TOMIX

Příspěvekod mizl » sob 03 srp, 2013 7:08 pm

jj zrovna jsem se na to díval na webu http://www.digitalzentrale.de/main.php? ... &itemgr=53

Michal
TT, III. - IV., DCC -> LENZ, Mikrolayout, Rajče, Staré kolejiště
Uživatelský avatar
mizl
 
Příspěvky: 1726
Registrován: ned 19 čer, 2011 7:17 pm
Bydliště: Chomutice

Re: Konverze čistícího vozu TOMIX

Příspěvekod fulda » sob 03 srp, 2013 8:14 pm

Celkem drahá legrace. Já koupil tomixe z Japonska za polovinu. (a to i s dopravou byl za polovinu)

P.S. nedá se pro vaše měřítko koupit třeba CMX čistička?
P.P.S. moje verze dekodéru vyjde při domácí stavbě levněji než jeho samotnej plošňák.
Za pravopisné chyby v této zprávě může moje učitelka češtiny.
Uživatelský avatar
fulda
 
Příspěvky: 4888
Registrován: pon 09 srp, 2010 8:08 am
Bydliště: Praha - Uhříněves

Re: Konverze čistícího vozu TOMIX

Příspěvekod mizl » sob 03 srp, 2013 8:47 pm

fulda píše:Celkem drahá legrace. Já koupil tomixe z Japonska za polovinu. (a to i s dopravou byl za polovinu)


Možná špatně hledám, ale nenašel jsem Tomixe v TT scale. Ale tedy jsem našel prodejce v ČR. Je ale podstatně dražší : http://ttmodelar.eu/index.php?route=pro ... ct_id=1049 . Jak, tak na to koukám, tak podvozky jsou zbastlené .... To by se dalo udělat i doma.

fulda píše:P.S. nedá se pro vaše měřítko koupit třeba CMX čistička?
P.P.S. moje verze dekodéru vyjde při domácí stavbě levněji než jeho samotnej plošňák.
TT, III. - IV., DCC -> LENZ, Mikrolayout, Rajče, Staré kolejiště
Uživatelský avatar
mizl
 
Příspěvky: 1726
Registrován: ned 19 čer, 2011 7:17 pm
Bydliště: Chomutice

Re: Konverze čistícího vozu TOMIX

Příspěvekod mizl » sob 03 srp, 2013 10:06 pm

Nedalo mi to a zkusil jsem porovnat původní pojezd od upraveného. Dle mého skromného laického názoru byl původní podvozek rozříznut a vložen pouze mezi-kus pro rozšíření originálního podvozku.

Upravené podvozky - 2 369,-
Obrázek

a originální podvozky - 45,80 USD
Obrázek

Michal
TT, III. - IV., DCC -> LENZ, Mikrolayout, Rajče, Staré kolejiště
Uživatelský avatar
mizl
 
Příspěvky: 1726
Registrován: ned 19 čer, 2011 7:17 pm
Bydliště: Chomutice

Re: Konverze čistícího vozu TOMIX

Příspěvekod mkcompTT » ned 04 srp, 2013 7:06 pm

Děkuji za odpovědi. Objednám si ho na netu a pustím se do úprav sám. Jako modeláři mi to nedá :) Podle mě se s úpravou, včetně zapojení DCC vejdu pohodlně do 1800,- a ještě z toho budu mít radost, i proto mi cena přes 3tis. Kč přijde přemrštěná. Díky všem.
Uživatelský avatar
mkcompTT
 
Příspěvky: 363
Registrován: stř 20 dub, 2011 1:13 pm
Bydliště: Kladno

Re: Konverze čistícího vozu TOMIX

Příspěvekod _mf_ » čtv 21 lis, 2013 10:35 am

Dobrý den, mám v plánu si to pořídit v TT na analog. Zajímá mě, jak je ta analog verze řešená? Dají se tam nějak volit otáčky? Dál mě zajímá zda zásobníček snese plnění kontaktolem ? Měl by u mne sloužit na plechovích kolejích. Brousit nebude, jen hadříkem leštit, čistit a vysávat :)
Uživatelský avatar
_mf_
 
Příspěvky: 14
Registrován: ned 27 lis, 2011 10:37 am
Bydliště: Sušice

Re: Konverze čistícího vozu TOMIX

Příspěvekod Jirka1 » čtv 21 lis, 2013 6:43 pm

_mf_ píše:Dobrý den, mám v plánu si to pořídit v TT na analog. Zajímá mě, jak je ta analog verze řešená? Dají se tam nějak volit otáčky? Dál mě zajímá zda zásobníček snese plnění kontaktolem ? Měl by u mne sloužit na plechovích kolejích. Brousit nebude, jen hadříkem leštit, čistit a vysávat :)
Regulace pouze napájecím napětím.

Kontaktol (Kontox nebo podobné) rozhodně nepoužívat. Jednak tyto přípravky jsou vodivé, takže mohou v okamžiku provozu Tomixe zkratovat kolejnice, a jednak rozpouštějí některé plasty. Obojí mám ověřeno vlastní zkušeností, Kontox v přestavníku BTTB vykonal dílo zkázy a po jeho dokonání se červený přesouvaný díl přestavníku nenávratně změnil v neidentifikovatelnou hmotu konzistence měkké žvýkačky... Takže to bych neriskoval. :shock:
Uživatelský avatar
Jirka1
 
Příspěvky: 534
Registrován: pon 28 led, 2008 6:30 pm
Bydliště: Ústeckoorlicko

Re: Konverze čistícího vozu TOMIX

Příspěvekod _mf_ » čtv 21 lis, 2013 11:12 pm

Aha, díky to je to důležité, co jsem se nikde nedočetl, takže bych si měl vybrat co nejpomaleji zpřevodovanou mašinku na jeho tahání. Stím se snad nějak vypořádám.
Jinak stím kontaktolem je to pro mne špatná zpráva, ale díky za ní. Používám na zvláštní věci kontaktol, ještě ten starej v modrobílém balení, už hodně roků ( dochází). Současně na běžné čištění nějaký Kontakt cleaner profesional v šedém balení. Na přestavníky do teď na štěstí přímo ne, ale koleje snima čistím a stříkám sběrné kontakty na srdcovkách. Nikdy na štěstí žádný problém snima nebyl. Ale teda mám otázku, co by jste na mém místě na plechové koleje do toho zásobníčku doporučili dávat ? Nebo raději ho nechat prázdný a jen vysávat a leštit ?
Uživatelský avatar
_mf_
 
Příspěvky: 14
Registrován: ned 27 lis, 2011 10:37 am
Bydliště: Sušice

Re: Konverze čistícího vozu TOMIX

Příspěvekod Jirka1 » pát 22 lis, 2013 5:36 pm

mizl píše:Nedalo mi to a zkusil jsem porovnat původní pojezd od upraveného. Dle mého skromného laického názoru byl původní podvozek rozříznut a vložen pouze mezi-kus pro rozšíření originálního podvozku.
Ne ne, měl jsem ho doma a v TT jsou tam jiné podvozky, konkrétně to jsou upravené podvozky od Lorenze pro vozy RoLa (mají doplněno sbíraní napájecího napětí z kol). A to je vidět i na Tebou přiložených fotkách.
Uživatelský avatar
Jirka1
 
Příspěvky: 534
Registrován: pon 28 led, 2008 6:30 pm
Bydliště: Ústeckoorlicko

Re: Konverze čistícího vozu TOMIX

Příspěvekod Jirka1 » pát 22 lis, 2013 7:18 pm

_mf_ píše:Aha, díky to je to důležité, co jsem se nikde nedočetl, takže bych si měl vybrat co nejpomaleji zpřevodovanou mašinku na jeho tahání. Stím se snad nějak vypořádám.
Obávám se, že se asi nepodaří, každopádně při nízkém napětí sice jede lokomotiva s Tomixem pomalu, ale otáčky nástroje jsou pomalé, pokud se napětí zvýší, pak se zvýší jak u loko tak i u Tomixe a efekt je takřka stejný. Dokážu si představit, že to bude perfektní v digitálu, ale v analogu se to asi sladit dost dobře nedá.
_mf_ píše:Ale teda mám otázku, co by jste na mém místě na plechové koleje do toho zásobníčku doporučili dávat ? Nebo raději ho nechat prázdný a jen vysávat a leštit ?
K vysavači se prodává přímo nějaká čistící kapalina, nebo by se asi dal použít líh.

Ale otázka by asi měla být položena jinak. :roll: Má Tomix pro Tebe smysl (myslím tím na analogu a plechových kolejích)? :?:

Moje zkušenost je následující: Tomix brousí, leští i vysává, když má dostatečný výkon, tedy při dostatečných otáčkách. Těch ale při tažení lokomotivou v analogu prostě nedosáhneš. :!: (Možností by bylo posouvat Tomixe ručně, ale je otázkou, zda to je to, co sis představoval? :mrgreen: ) Leštění lze použít jak na sucho tak i s čistící kapalinou, nemá význam jenom tu kapalinu roztírat po kolejích. A při vysávání jsem se divil, co nepořádku to dokázalo z kolejí (myslím z prostoru mezi kolejnicemi).
Broušení plechových kolejí ale nepřichází v úvahu, protože by se poškodila povrchová vrstva a začaly by oxidovat. (Ono, co si budeme vykládat, to není ani u profilů ideální, protože ty pak zase ubývají víc než by bylo záhodno.) :!: Ale s tím, jak jsem pochopil, už jistě počítáš. :wink:


Prakticky jsem ale pro sebe došel k následujícím poznatkům (pro úplnost doplňuji, že mám na kolejišti plechové koleje :lol:):

1) Protože je kolejiště poměrně exponované, tak se na něj dost práší, především na výstavách. To znamená, že čas od času je nutné celé kolejiště pořádně vysát. A protože už vysávám klasickým vysavačem (s malou zúženou hubicí s kartáčkem) a dostanu se jím všude (i do tunelů a skrytého nádraží), pak pro mě nemá smysl vysávat vlastní koleje extra Tomixem.

2) Občas je samozřejmě znát, že jsou koleje špinavé, poznám to tak, že lokomotivy zlobí a nechtějí moc jezdit. Většinou je to ale po delší době, kdy se na kolejišti nejezdí. Když jezdí, tak si sama vozidla jízdou temeno kolejnice čistí a je to bez problémů. (U mě ale provoz na výstavě znamená třeba i kolem pětiset vlaků za den. :wink:) Když už potřebuji vyčistit koleje, pak k tomu používám čistící gumu, kdy mi stačí kolejnice jednou nebo dvakrát přejet dlouhými tahy (samozřejmě ve směru kolejí, ne kolmo a nešmrdlat sem tam). Ta guma se se samozřejmě při čištění trochu drobí, takže je následně nutné vysát...
Pokud bych to leštil Tomixem, pak bych si s tím musel hrát hodně dlouho. Ručně vyčistit koleje včetně vysávání mi trvá asi 10 minut. Tomixem bych to rozhodně nestihl. A upřímně řečeno, nemám čas na to, abych si s tím hrál... Takže ruční čištění u mě v tomto směru vyhrává.

3) Čištění kolejí lihem vůbec nedělám, nemám prostě tu potřebu.

Takže mi nakonec vyšlo, že mně osobně se Tomix prostě nevyplatí. Ne že by nedokázal pracovat, ale pro mě je to zbytečný přepych a z pohledu času, řekl bych, až kontraproduktivní... Proto jsem ho nakonec pro nevyužití prodal.
Přirovnal bych to asi k tomu, jestli potřebuji k životu robotický vysavač. Nějakou práci bezpochyby vykoná, ale je otázka, jestli je poměr jeho ceny a přínosu pro mě výhodný nebo ne... A to si musíš odpovědět sám za sebe.

A ještě bych si dovolil drobnou připomínku k těm plechovým kolejím:
Nestačí mít ošetřenou jenom pojížděnou plochu kolejnice, ale i spojky mezi nimi. Ovšem, to se už z principu řeší těžko. Jde o to, že spojky zoxidují a pak nevedou mezi jednotlivými kolejemi. A to už pak čištění temene nezachrání, bez ohledu na to, zda čistíš ručně nebo Tomixem.
To ale rozhodně neznamená, že bych plechové koleje haněl. Spíše naopak, jak jsem psal, sám je používám, i když po patřičných úpravách.
Uživatelský avatar
Jirka1
 
Příspěvky: 534
Registrován: pon 28 led, 2008 6:30 pm
Bydliště: Ústeckoorlicko

Re: Konverze čistícího vozu TOMIX

Příspěvekod fulda » pát 22 lis, 2013 7:45 pm

Tomix má na zapínači 3 polohy - Vypnuto, zapnuto a zapnuto CL
Zapnuto CL znamená "constant light" a znamená to, že pokud máš v analogu napájení pomocí PWM, tak si provede vlastní stabilizaci a vysává jako o život.
Za pravopisné chyby v této zprávě může moje učitelka češtiny.
Uživatelský avatar
fulda
 
Příspěvky: 4888
Registrován: pon 09 srp, 2010 8:08 am
Bydliště: Praha - Uhříněves

Re: Konverze čistícího vozu TOMIX

Příspěvekod _mf_ » ned 24 lis, 2013 5:59 pm

Děkuji všem za dobré informace. Rozhodl jsem se, že zatím tenhle stroj počká. Jediný přínos by pro mě měl, že by snad očistil krátký tunel a místa kde si vysavačem porážím věci. Těch věcí, ale moc není. Takže pokud někdy bude, tak si na něj připravím i extra tažný speciální stroj :) (Co takhle upravit V100 start :) )
Uživatelský avatar
_mf_
 
Příspěvky: 14
Registrován: ned 27 lis, 2011 10:37 am
Bydliště: Sušice

Re: Konverze čistícího vozu TOMIX

Příspěvekod tomas_ » sob 13 pro, 2014 8:19 pm

dělal někdo tu úpravu na tt?
jak to dopadlo?
nějaké doporučení?
tomas_
 
Příspěvky: 23
Registrován: čtv 20 úno, 2014 7:17 pm


Zpět na Velikost TT (komunita TT)

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 18 návštevníků