od radeksindy » pon 13 kvě, 2013 9:43 pm
Ptam se protoze koleje podle NEM nejsou plne komatibilni s dvojkolimi podle NMRA a naopak.
Rozdíl je ve způsobu definice rozměrů. NMRA definují rozměry vzhledem k tloušťce disku, zatímco NEM normy vzhledem k rozchodu modelové koleje. Podle NEM je pro TT tloušťka disku 2,3 až 2,5mm a tomu odpovídá okolek od 0,5 do 1,0mm. Podle NMRA rozsah odpovídá CODE90 až CODE100, po zvětšení na nejbližší vzdálenější definované disky kol dostávám k CODE88 až CODE110. Okolky pro tyto dvě tloušťky disku jsou 0,58mm a 0,64mm což zcela určitě patří do množiny definované podle NEM. Takže kolo vyrobené pro TT podle RP25 plně vyhovuje NEM ...
Teoreticky mohou nastat problemy. Jak to vypada v praxi?
... takže ani teoretické problémy není potřeba nijak řešit. Teoretický nesoulad nastává pouze druhým směrem, kdy podle NEM je možné mít kolo s okolkem 0,5mm, což je méně než připouští NMRA. Ale tomu nic nevadí, protože tady jde jen o hloubku drážek a v tomto směru žádné omezení nezafunguje.
V H0 se například finescale dvojkolí běžně používají na normálním kolejivu za podmínky správného seřízení rozkolí. V TT bude RP25 fungovat na kolejivu bez problémů pokud budou správně sesazena a budou dodrženy normy i pro výhybku (klíčové hodnoty jsou B a ty jsou třeba pro H0 v poslední verzích upraveny v NEM tak, aby odpovídaly NMRA).