BR 92 alias Weimar-Berka-Blankenhainer Eb. (WBBE), "94"

Specializované fórum pouze pro příznivce velikosti TT (1:120).

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., radekkrupka

BR 92 alias Weimar-Berka-Blankenhainer Eb. (WBBE), "94"

Příspěvekod Naschud » úte 02 dub, 2013 6:41 am

Dobrý den,
z důvodu dlouhodobé modelářské nečinnosti jsem se s vervou pustil do mašinek. Už jako klukovi se mi líbily tyhle malé tendrovky. A tak jsem se do jedné pustil. Tahle ,,hranatá,, 92 se mi líbí nejvíc. Možná tedy dělám po těch letech (cca.15) flákání chybu ale nemohl jsem si pomoci. Shodou okolností je to mašina která jezdila v Prusku a tak tomu podřizuji ostatní. Barevné schéma zatím není vyřešeno ale to budu řešit průběžně. Viz téma K.P.E.V v tomhle fóru.
Přivítám jakékoliv rady ohledně úpravy ,,kastle,,. Podotýkám že jsem spíše modelář a tudíž neznám názvy zařízení která chci a budu upravovat. Tak mne prosím za to nekamenujte. Vždyť žádný učený z nebe nespad. :lol:
Dříve tedy než spáchám nějakou fatalní chybu v úpravě, prosím Vás, zkušené, o Vaše rady a návrhy s touto mojí ,,pruskou,,.
Předem Všem zůčastněným děkuji.
obr.1.jpg
obr.2.jpg



Je to sice typ ELNA ale nějaké detaily mají asi shodné
obr.3.jpg
Uživatelský avatar
Naschud
 
Příspěvky: 69
Registrován: čtv 21 bře, 2013 1:17 pm
Bydliště: Popůvky u Brna

Re: BR 92 alias Weimar-Berka-Blankenhainer Eb. (WBBE), "94"

Příspěvekod Rudolf » úte 02 dub, 2013 1:53 pm

Problém bude taky v tom, že skutečná lokomotiva má větší kola (a daleko menší okolky) a asi menší rozvor než tento model. Doporučuji přeměřit a přepočítat před úpravami.
Uživatelský avatar
Rudolf
 
Příspěvky: 917
Registrován: ned 08 říj, 2006 11:10 am
Bydliště: Strakonice

Re: BR 92 alias Weimar-Berka-Blankenhainer Eb. (WBBE), "94"

Příspěvekod Naschud » úte 02 dub, 2013 3:06 pm

Rudolf píše:Problém bude taky v tom, že skutečná lokomotiva má větší kola (a daleko menší okolky) a asi menší rozvor než tento model. Doporučuji přeměřit a přepočítat před úpravami.
Díky za upozornění. Dočetl jsem se, že tento pojezd byl v dobách největší slávy BTTB nějaký universál na tyto čtyřnožky. Taky se mi nelíbí ,,klacky,, ale to ,,zatím,, neřeším, je to zatím nad mé síly, tak tomu nechám volný průběh. Uvidím jak moc se zaseknu a budu chtít jít cestou k dokonalosti. Tahle tendrovka je prvotina. Spíš si na ní oprašuji už zapomenuté techniky práce a doufám že se na ní a ,,jejích,, vagonech cosi novému přiučím (tmelení, základ, lak). Je dnes plno nových materiálů o kterých sice vím ale nikdy jsem je neměl v ruce. Každá rada je tedy vítána :wink:
Uživatelský avatar
Naschud
 
Příspěvky: 69
Registrován: čtv 21 bře, 2013 1:17 pm
Bydliště: Popůvky u Brna

Re: BR 92 alias Weimar-Berka-Blankenhainer Eb. (WBBE), "94"

Příspěvekod Naschud » úte 02 dub, 2013 3:37 pm

Mašinu jsem přes noc máčel v silném louhovém roztoku, nic se nestalo. Původní barva sice změnila odstín ale nadále drží jako klíště. Taky mně přijde, že je zlehka ,,vleptána,, do zeleného plastu. Nějaký další tip v pokusu jak se zbavit původního laku jinak než broušením? Brzdová kapalina ? Prý se docela dařilo té staré červené. Jak je to se současnými ? Má někdo zkušenost ? Co použít jako ,,plnič,, ? Jaké máte zkušenosti se ,,stříkacími tmely ? A od jakých firem ? Požadavky: zakrytí lehkých škrábanců, lehká zbrousitelnost, uchování drobných detailů (nýty, spáry).
Přílohy
IMG_0342.JPG
být to červené tak nemusím dál pokračovat a nechám tak. Vypadalo by to jako těsně před švajcem v kovošrotu.
Naposledy upravil Naschud dne čtv 11 dub, 2013 9:37 pm, celkově upraveno 1
Uživatelský avatar
Naschud
 
Příspěvky: 69
Registrován: čtv 21 bře, 2013 1:17 pm
Bydliště: Popůvky u Brna

Re: BR 92 alias Weimar-Berka-Blankenhainer Eb. (WBBE), "94"

Příspěvekod Naschud » stř 03 dub, 2013 12:42 am

Rudolf píše:Problém bude taky v tom, že skutečná lokomotiva má větší kola (a daleko menší okolky) a asi menší rozvor než tento model. Doporučuji přeměřit a přepočítat před úpravami.
Dokumentaci k 92.65 jsem žádnou nenašel ale přijde mi že kastle lokomotivy je v zadní části ,,natažená,,. Takže uříznout ,,tendr,, , zapilovat a znovu přilepit. Podle jediné fotografie a když to pořádně od oka proměřím :wink: tak cca. 2mm musí pryč. :roll:
Uživatelský avatar
Naschud
 
Příspěvky: 69
Registrován: čtv 21 bře, 2013 1:17 pm
Bydliště: Popůvky u Brna

Re: BR 92 alias Weimar-Berka-Blankenhainer Eb. (WBBE), "94"

Příspěvekod Rizoto » stř 03 dub, 2013 4:28 am

Naschud píše:Mašinu jsem přes noc máčel v silném louhovém roztoku, nic se nestalo. Původní barva sice změnila odstín ale nadále drží jako klíště. Taky mě přijde, že je zlehka ,,vleptána,, do zeleného plastu. Nějaký další tip v pokusu jak se zbavit původního laku jinak než broušením? Brzdová kapalina ? Prý se docela dařilo té staré červené. Jak je to se současnými ? Má někdo zkušenost ? Co použít jako ,,plnič,, ? Jaké máte zkušenosti se ,,stříkacími tmely ? A od jakých firem ? Požadavky: zakrytí lehkých škrábanců, lehká zbrousitelnost, uchování drobných detailů (nýty, spáry).

A ta farba drži tak ju nechaj tam k de je. Ja pouzivam ako striekaci tmel Tamiya surface Primer da sa kupit aj ako sprej. Velmi dobre kryje a da sa brúsiť.
Uživatelský avatar
Rizoto
 
Příspěvky: 190
Registrován: ned 29 lis, 2009 10:18 am
Bydliště: Orava, Slovensko

Re: BR 92 alias Weimar-Berka-Blankenhainer Eb. (WBBE), "94"

Příspěvekod Naschud » stř 03 dub, 2013 8:30 am

Rizoto díky. Dnes zajedu do Ovy a hned to koupím. Jinak kastle se opět koupe v louhu, dám jí dva dny. Zjistil jsem že do původního laku se už dá rýt nehtem. Takže cosi se už začalo dít. :)
Uživatelský avatar
Naschud
 
Příspěvky: 69
Registrován: čtv 21 bře, 2013 1:17 pm
Bydliště: Popůvky u Brna

Re: BR 92 alias Weimar-Berka-Blankenhainer Eb. (WBBE), "94"

Příspěvekod Naschud » stř 03 dub, 2013 2:36 pm

Rudolf píše:Problém bude taky v tom, že skutečná lokomotiva má větší kola (a daleko menší okolky) a asi menší rozvor než tento model. Doporučuji přeměřit a přepočítat před úpravami.
Tak mi to nedalo, koupím si šupleru, opráším matematiku a na ty nápravy se podívám. Už sháním někoho s nějakým malým soustruhem aby ty okolky ( v případě že průměr kol bude alespoň trochu souhlasit) upravil. Díky za info. Teď by to chtělo ještě lepty klacků. Nebo alespoň čepy s menší hlavou.
Uživatelský avatar
Naschud
 
Příspěvky: 69
Registrován: čtv 21 bře, 2013 1:17 pm
Bydliště: Popůvky u Brna

Re: BR 92 alias Weimar-Berka-Blankenhainer Eb. (WBBE), "94"

Příspěvekod j p » stř 03 dub, 2013 9:53 pm

Ty okolky, to je znama bolest vsech vyrobku Zeuke a BTTB a bohuzel pretrvava dodnes i u modelu Tillig nebo Kuehn a je snad dokonce zakotvena i v norme NEM. Dalsi problem je sirka kol. Je to dano tim, ze masinky byly konstruovany pro provoz na "tankodromu" - a v pocatcich firmy Zeuke to byla predevsim hracka.
Zamorsti kolegove toto nechapou. "Jak muzete delat modely s krasne propracovanymi detaily a pritom nechavate kola s horsim profilem nez melo americke TT z roku 1946?"

Jinak preji hodne stesti se soustruzenim. Tyhle kolecka se soustruzi dost blbe. Mozna by bylo vhodnejsi uvazovat o jejich nahrade? Zalezi kolik do toho chcete investovat.
Velikost TT: 1. Pennsylvania Railroad 1940-1960 2. CSD 1946-1993
j p
 
Příspěvky: 442
Registrován: čtv 30 pro, 2010 1:54 pm
Bydliště: Dansko

Re: BR 92 alias Weimar-Berka-Blankenhainer Eb. (WBBE), "94"

Příspěvekod TTmili » stř 03 dub, 2013 10:11 pm

j p: Musíš nám to furt dokola předhazovat? Kdyby to tady od tebe bylo poprvé, podruhé, člověk to pochopí, ale nevím jestli jsem sám, ale můžu říct že už mi to leze krkem.

Prostě se smiř s tím že v evropě (normální) není dost prostoru na to aby se v domácích podmínkách tvořilo to, co je v americe normální a tady se používá na modulovkách. Proto tady jsou v kuzu výhybky EW1 a EW2 nebo novinkové WL(R)-20. Proto se tady používá tzv. NEM okolek, proto máme malé poloměry. My to víme že to tak je, že to není podle skutečnosti, že by to šlo líp, ale taky víme že modelařina je o jistých kompromisech, a v paneláku se ty kompromisy musí udělat trochu větší.

Takže za sebe říkám, je to od tebe pěkné že na "nemodelovost" pořád poukazuješ, ale už je to krapátek nuda a hlavně otrava číst od tebe pořád dokola to samé.

Ostatním se omlouvám za narušení diskuze, dost možná se omlouvám i adminům za přidělání práce s mazáním příspěvků (opět), ale prostě občas to v člověku tak uzraje :oops: .
TT
DIGITÁL
Epocha: IV
Snažíme se dokonale napodobit skutečnou nedokonalost, má to význam?
Uživatelský avatar
TTmili
 
Příspěvky: 1688
Registrován: čtv 17 črc, 2008 9:48 am
Bydliště: Jihlava

Re: BR 92 alias Weimar-Berka-Blankenhainer Eb. (WBBE), "94"

Příspěvekod Naschud » čtv 04 dub, 2013 12:08 am

j p píše: Ty okolky, to je znama bolest vsech vyrobku Zeuke a BTTB a bohuzel pretrvava dodnes i u modelu Tillig nebo Kuehn a je snad dokonce zakotvena i v norme NEM. Dalsi problem je sirka kol. Je to dano tim, ze masinky byly konstruovany pro provoz na "tankodromu" - a v pocatcich firmy Zeuke to byla predevsim hracka.

Jinak preji hodne stesti se soustruzenim. Tyhle kolecka se soustruzi dost blbe. Mozna by bylo vhodnejsi uvazovat o jejich nahrade? Zalezi kolik do toho chcete investovat.
Pokud bych měl štěstí a někoho sehnal o kolik bych to kolo měl zezadu ubrat a kolik z okolku. Respektive jak vysokej ten okolek bys nechal ?Teď má cca. 1mm ? Aby to nedělalo třeba nějake brajgl ve vyhybkách atp. A ony jsou možnosti získat koupí nějaký takový ,,profi,, kola ? Budu používat kolejivo Tillig 2.07. Ale zatím to asi ukončím jen tou úpravou kastle. Tam by se mi hodily nějaký rady ohledně názvů a funkcí komponentů co z těch lokomotiv trčí na všechny strany. Kam vlastně táhnout nějaký trubky který sou zas dole pod nádžema vody atp. Já totiž o těch strojích vím kulový ale jedno vím, když si to pustím (třeba jenom tak dokolečka) tak se mi rozbuší hercna jako tomu malímu klukovi. A o tom to teď u mne je :wink: ) Trávit večery u knih se mi moc nechce. To raději pokecám tady s Váma všema co a jak. Plánuju nějaký nádražíčko a pak bude času se učit. Ale teď si užívám tu ,,plastikovou,, modelařinu :lol:
Naposledy upravil Naschud dne čtv 04 dub, 2013 12:44 am, celkově upraveno 1
Uživatelský avatar
Naschud
 
Příspěvky: 69
Registrován: čtv 21 bře, 2013 1:17 pm
Bydliště: Popůvky u Brna

Re: BR 92 alias Weimar-Berka-Blankenhainer Eb. (WBBE), "94"

Příspěvekod Naschud » čtv 04 dub, 2013 12:36 am

TTmili píše:j p: Musíš nám to furt dokola předhazovat? Kdyby to tady od tebe bylo poprvé, podruhé, člověk to pochopí, ale nevím jestli jsem sám, ale můžu říct že už mi to leze krkem.

Prostě se smiř s tím že v evropě (normální) není dost prostoru na to aby se v domácích podmínkách tvořilo to, co je v americe normální a tady se používá na modulovkách. Proto tady jsou v kuzu výhybky EW1 a EW2 nebo novinkové WL(R)-20. Proto se tady používá tzv. NEM okolek, proto máme malé poloměry. My to víme že to tak je, že to není podle skutečnosti, že by to šlo líp, ale taky víme že modelařina je o jistých kompromisech, a v paneláku se ty kompromisy musí udělat trochu větší.

Takže za sebe říkám, je to od tebe pěkné že na "nemodelovost" pořád poukazuješ, ale už je to krapátek nuda a hlavně otrava číst od tebe pořád dokola to samé.

Ostatním se omlouvám za narušení diskuze, dost možná se omlouvám i adminům za přidělání práce s mazáním příspěvků (opět), ale prostě občas to v člověku tak uzraje :oops: .
Ty jsi se rozjel :lol: To o modelovosti či ne není určitě zle míněno. Nakonec, já jsem rád když se dozvím že to jde vylepšit a přiblížit víc realitě. O co víc se mi ji podaří ,,vylepšit,, o to víc ji budu mít rád. A bude tomu s jakýmkoliv podvozkem. Dodnes si nejvíc cením svého prvního modelu. Kdoví kde je mu konec :lol:
Uživatelský avatar
Naschud
 
Příspěvky: 69
Registrován: čtv 21 bře, 2013 1:17 pm
Bydliště: Popůvky u Brna

Re: BR 92 alias Weimar-Berka-Blankenhainer Eb. (WBBE), "94"

Příspěvekod j p » čtv 04 dub, 2013 7:43 am

Kazdy necht si z vyse uvedene reakce udela vlastni zaver.
O polomerech oblouku nebo vyhybkach v mem prispevku nic nebylo. A uz vubec to nebylo mineno jako nejaka osobni kritika.

Kolecka vozu HPP maji vysku okolku 0,5 mm, sirku kola 2 mm. Lokomotivy maji vysku okolku 0,6 mm a sirku kola 2,2 mm. (zmereno na 60 let starych vozech a masinach)
Zminena BR 92 ma vysku okolku 1,1 mm a sirku kola 2,5 mm.
Male lokomotivy a vsechny vozy bez problemu projizdeji i oblouky Zeuke R=286 mm. Hladky prujezd obloukem je u HPP resen tak, ze okolky maji jen krajni napravy. Kola vnitrnich naprav jsou bez okolku. (to je reseni z TT praveku, dnes by se to dalo udelat i jinak)
Uzsim kolum nevadi male polomery. Vadi jim nedodrzovani rozchodu a schody.
Ubrat to na 0,8 - 0,9 mm by melo byt bez problemu. Pochopitelne zalezi na konkretnim kolejisti.
Velikost TT: 1. Pennsylvania Railroad 1940-1960 2. CSD 1946-1993
j p
 
Příspěvky: 442
Registrován: čtv 30 pro, 2010 1:54 pm
Bydliště: Dansko

Re: BR 92 alias Weimar-Berka-Blankenhainer Eb. (WBBE), "94"

Příspěvekod Naschud » čtv 04 dub, 2013 1:23 pm

Děkuji za informace o kolech, minimálně ty okolky budu chtít stáhnout. Co se týče trati, plánuji si (pokud mne ovšem mezi sebe pustí komunita železničních modulových modelářů) dva jednokolejné moduly se zastávkou Brno-Černovice z období cca. 1945-80.To abych zatím nemusel nic ovládat. Bude ovšem odpovídat pouze blízké okolí a půdorys budovy. V současné době je budova změněna a využívána pro soukromé účely. Nejspíš ji budu muset udělat z paměti tak, jak si ji pamatuji z dětství. Vyzpovídám i kamarády u piva. Každej si pamatujeme něco. :lol: A další by měl být už větší, plně digitální a to ž.s. Blankenhain tratě WBBE aby mašinka měla svůj domov. Mimochodem, pro digitál se musí analogové mašince změnit motor,že ? Ale zatím je dost času. Dnes jsem měl štěstí, kolegův otec (*1929) jezdil na páře, tak plánuji návštěvu ( diktafon sebou ! :wink: ) Začínal jako topič a časem mašinfíra. Pro něj to asi byla šílená dřina. Dnes mu tu práci závidím. :) Tak jestli někdo máte nějaké dotazy, budu tlumočit.
WBBE.jpg
To by se mi líbilo :-)
Přílohy
WeimarKranichfeld1967-1.jpg
26 km tam, 26 zpět
011001-001-00.jpg
smutná stanice Brno-Černovice
Naposledy upravil Naschud dne sob 20 dub, 2013 8:54 am, celkově upraveno 1
Uživatelský avatar
Naschud
 
Příspěvky: 69
Registrován: čtv 21 bře, 2013 1:17 pm
Bydliště: Popůvky u Brna

Re: BR 92 alias Weimar-Berka-Blankenhainer Eb. (WBBE), "94"

Příspěvekod Naschud » ned 07 dub, 2013 12:15 pm

Opět jsem pohledával něco o předloze modelu. Docela v šoku jsem zjistil že lokomotiva BR 92.6582 byla využívána na tzv. ,,Buchenwaldstrecke,,. http://www.weimar-rastenberger-kleinbahn.de/loks.htm Hodně smutná historie.
streckenkarte2.jpg
Podařilo se mi progůglovat i k nákresu lokomotivy.
lok1011.jpg
Poměřil jsem co se dalo a je to lidově řečeno v riti. Průměry kol s podivem odpovídají, jinak už je to s již zmíněným rozvorem. Kastle by se musela na podvozku o cca. 2.5mm (horko těžko to půjde bez zásadního překopání) posunout dozadu. Současná konstrukce to asi neumožní. Tendr jak už jsem psal zkrátit o 2mm(to se dá). Odřezal jsem nějaký přebytečný plasty který díky jednolitosti výlisku na modelu docela (pohledově) vadily. Vlastně na tomto dnes již snad víc než 40 let starém modelu nic rozměrově neodpovídá. Ale nevadí. Alespoň se modelářsky rozehřeju. Zatím se věnuji ,,pravoboku,, kastle a nějak se mi nedaří najít nějaké použitelné foto kompresoru. Nevím jak to vypadalo nahoře :D Pomůže mi s tím někdo ?
Přílohy
IMG_0379.JPG
Uživatelský avatar
Naschud
 
Příspěvky: 69
Registrován: čtv 21 bře, 2013 1:17 pm
Bydliště: Popůvky u Brna

Další

Zpět na Velikost TT (komunita TT)

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Kavka_ a 16 návštevníků