Cisterny ČSD (III. epocha)

Specializované fórum pouze pro příznivce velikosti TT (1:120).

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., radekkrupka

Cisterny ČSD (III. epocha)

Příspěvekod Peter » úte 11 zář, 2012 7:38 pm

Ahoj.

Vyrába sa v TT pre III. epochu (50. - 60. roky) nejaká cisterna ČSD ?

Na netových obchodoch som zatiaľ nenašiel.
Naposledy upravil Peter dne ned 16 zář, 2012 8:34 pm, celkově upraveno 2
(ČSD - N, TT, H0)
Uživatelský avatar
Peter
 
Příspěvky: 65
Registrován: pon 03 zář, 2012 1:36 pm

Re: Cisterny ČSD

Příspěvekod j p » úte 11 zář, 2012 11:58 pm

Velikost TT: 1. Pennsylvania Railroad 1940-1960 2. CSD 1946-1993
j p
 
Příspěvky: 442
Registrován: čtv 30 pro, 2010 1:54 pm
Bydliště: Dansko

Re: Cisterny ČSD

Příspěvekod radekkrupka » stř 12 zář, 2012 6:49 am

Tillig - Dělala se historická KPR (už se nedělá) a dělá se obyčejná 2N (dělá se asi pořád). Jak moc spadají do tebou zmíněných let netuším.

http://as.rumia.edu.pl/tt/kat/katalogi. ... 1&kat=2007
http://as.rumia.edu.pl/tt/kat/katalogi. ... 2&kat=2007
Uživatelský avatar
radekkrupka
 
Příspěvky: 1926
Registrován: ned 20 dub, 2008 3:13 pm
Bydliště: Teď už jenom Zlín :)

Re: Cisterny ČSD

Příspěvekod Peter » stř 12 zář, 2012 8:42 pm

Všetkým vám moc ďakujem.

No ja by práve chcel cisternu čo behala na ČSD minimálne už v tých 50. rokoch.

Takže z toho sortimentu je asi toto najzaujímavejšie, vyzerá to skutočne na starší typ cisterien:

http://as.rumia.edu.pl/tt/kat/katalogi.asp?poz=131&kat=2007

Ale potreboval by som o tom vagóne fakt vedieť viac a to hlavne od kedy a aj približne do kedy bol na ČSD. Tiež strašne rád by som aj videl fotku tej cisterny zo skutočnej prevádzky na ČSD.
Takže nevie o nej niekto niečo viac? Prípadne odkaz kde o tom maju niečo viac popísané...
Naposledy upravil Peter dne ned 16 zář, 2012 4:17 pm, celkově upraveno 1
(ČSD - N, TT, H0)
Uživatelský avatar
Peter
 
Příspěvky: 65
Registrován: pon 03 zář, 2012 1:36 pm

Re: Cisterny ČSD

Příspěvekod radekkrupka » čtv 13 zář, 2012 5:47 am

No, ono je to ve skutečnosti vagon podle muzealní předlohy (podobně jako červený hektor posázavského pacifiku...)

Něco podobného stojí v Lužné, jenom má budku:
https://picasaweb.google.com/radekkrupk ... 2172055842
Uživatelský avatar
radekkrupka
 
Příspěvky: 1926
Registrován: ned 20 dub, 2008 3:13 pm
Bydliště: Teď už jenom Zlín :)

Re: Cisterny ČSD

Příspěvekod Peter » čtv 13 zář, 2012 8:08 pm

No aspoň dačo. Ďakujem.

Ale tak sa mi zdá, že tie popisy na tej cisterne ako aj na jej modely patria po správnosti do II. epochy. Ako som zistil z histórie fabriky (dnes: KORAMO a.s.), tak "Kolínska rafinerie petroleje" – takýto názov mala na začiatku 20. storočia. A v 50. rokoch mala názov: "Kolínská rafinerie minerálních olejů". Asi úplne presne:

Kolínská rafinerie minerálních olejů n.p. (Možno sa používala aj skratka: KORAMO n.p.)

Takže pre III. epochu - 50. roky by sa z modelu tie staré príslušne nápisy a logo firmy mali odstrániť.





A tu je tá história fabriky, ak by to náhodou niekoho zaujímalo:
Podnik vznikl v roce 1901 jako "Česká akciová společnost pro rafinování petroleje". V roce 1925 byla společnost pronajata americké firmě Vacuum Oil Company, která ji o čtyři roky později koupila a začala postupně modernizovat. V roce 1939 byl závod připojen k hamburské firmě Deutsche Vacuum Oil Company. Na sklonku války byl podnik ze tří čtvrtin zničen bombardováním.
Po osvobození republiky v roce 1945 byl v krátkém čase zrekonstruován. Na podzim roku 1945 byl znárodněn a podřízen národnímu podniku "Rafinerie minerálních olejů" se sídlem v Pardubicích a později v Praze. Po osamostatnění podniku v roce 1953 a jeho podřízení tehdejšímu Ministerstvu chemického průmyslu, získal název "Kolínská rafinerie minerálních olejů" (zkratka KORAMO) a bylo k němu připojeno na 20 menších závodů. Ty však byly postupně rušeny nebo převáděny k jiným podnikům. V roce 1962 byl podnik začleněn do Chemických závodů v Záluží. Podruhé se osamostatnil o čtyři roky později a stal se součástí oborového ředitelství "Chemopetrol, závody na zpracování ropy a uhlí" v Praze, změněného v roce 1970 na koncernovou organizaci pro chemický průmysl a zpracování ropy. Na Chemopetrol - koncernový podnik, KORAMO Kolín byl závod přejmenován v roce 1975 a stal se součástí koncernu Chemopetrol Praha.
Po zásadních změnách v naší společnosti v roce 1989 se podnik osamostatnil potřetí a 1. července 1990 dochází ke vzniku státního podniku KORAMO. 1. července 1994 byl podnik transformován na akciovou společnost. V roce 1994 vstoupila kapitálově do podniku společnost CHEMAPOL GROUP, která jej majoritně ovládala až do roku 2000. V roce 2001 se KORAMO, a.s. stala součástí skupiny UNIPETROL.
(ČSD - N, TT, H0)
Uživatelský avatar
Peter
 
Příspěvky: 65
Registrován: pon 03 zář, 2012 1:36 pm

Re: Cisterny ČSD

Příspěvekod radekkrupka » pát 14 zář, 2012 4:11 am

Peter píše:Ale tak sa mi zdá, že tie popisy na tej cisterne ako aj na jej modely patria po správnosti do II. epochy.

Ve skutečnosti jsou popisy V-VI epocha :lol: Na vagonu je totiž natištěné i logo muzea 8) Vlevo dole na rámu.

Obrázek
zdroj masinky.cz

Tuto cisternu ještě předělalo Loko (STAPRO, Druchema), to už ale asi neseženeš. Dělala se verze bez budky i s budkou...
http://www.ttkatalog.cz/katalog/menu.ph ... 4#00002630

Ale s tvojí úzkou specializací na desetiletku nevím nevím :) To budeš asi muset kráčet cestou samo-domo.
Uživatelský avatar
radekkrupka
 
Příspěvky: 1926
Registrován: ned 20 dub, 2008 3:13 pm
Bydliště: Teď už jenom Zlín :)

Re: Cisterny ČSD

Příspěvekod Peter » ned 16 zář, 2012 2:06 pm

No dobre. Ako vidieť, aj keby som tu cisternu zohnal s označením ČSD, trebalo by ju tak či tak upraviť – dať iné nápisy. Možno si teda kúpim nejakú bazárovú s označením DR (také sa stále zohnať dajú) a skúsim tam šupnúť nápisy ČSD, asi nejaké vlastnoručne na PC vytvorené.



No a teraz tá ďalšia, dosť známa cisterna, robí sa od dávna asi vo všetkých veľkostiach:

Obrázek
A tu niekto na ňu dal nápisy ČSD - III. epochy:
Obrázek
Obrázek
A ukážka z reálu:
Obrázek

Ako vidieť z poslednej fotky, bola skutočne aj na ČSD v III. epoche. Predpokladám, že sa jedná o cisternu nemeckej výroby a potreboval by som vedieť od kedy sa asi tak vyrábala, prípadne od kedy asi tak mohla jazdiť na ČSD? Ak sa náhodou vyrábala už pred vojnou / počas vojny, to by znamenalo že na ČSD v priebehu celých 50. rokov už iste bola (minimálne podobne ako aj niektoré iné vagónové pozostatky po Nemcoch).
Ale pripadá mi pomerne moderne, takže, prosím, kto čo o nej viete? Prípadne kde na nete by sa dali o nej nájsť informácie ?


.
(ČSD - N, TT, H0)
Uživatelský avatar
Peter
 
Příspěvky: 65
Registrován: pon 03 zář, 2012 1:36 pm

Re: Cisterny ČSD

Příspěvekod lachttan.bastr » ned 16 zář, 2012 3:10 pm

Ahojte,

všichni jste zapomněli na čtyřnápravovou cisternu (myslím typu Deutz), jejíž model byl vyráběn od sedmdesátých let v kooperaci s firmou Prefo. Od devadesátých let nabízí TT Club Berlin. Nedávno je nabízel i ČS Train. Dá se dá sehnat v bazarech a na burzách. Němec KUSWA, nebo polák MODART k tomu dělají leptané lávky.

V kalogu nákladních vozů ČSD '68 [Nadas '68] je ještě veden jako provozní typ. Ostatně z tohoto kotle byl vyvinut tendr k válečné řadě 52 DR.
Velikost středu = TT = Top Technik = vrchol techniky!
lachttan.bastr
 
Příspěvky: 117
Registrován: čtv 30 črc, 2009 4:54 pm
Bydliště: Brno

Re: Cisterny ČSD

Příspěvekod Peter » ned 16 zář, 2012 7:43 pm

lachttan.bastr: Asi táto, že ano:

model TT:
Obrázek

A reál:
Obrázek

Niekde písali, že je to koristnícka cisterna (nechali si ju po 2. svetovej) a slúžila na ČSD údajne zhruba do polovice 60tych rokov a asi aj dlhšie.
(ČSD - N, TT, H0)
Uživatelský avatar
Peter
 
Příspěvky: 65
Registrován: pon 03 zář, 2012 1:36 pm

Re: Cisterny ČSD (III. epocha)

Příspěvekod nexus » pon 17 zář, 2012 5:30 am

Tahle fotka je z Ostravy, zhruba 1975-1980.
Uživatelský avatar
nexus
 
Příspěvky: 167
Registrován: čtv 29 lis, 2007 9:16 am
Bydliště: Nový Bydžov

Re: Cisterny ČSD (III. epocha)

Příspěvekod Peter » pon 17 zář, 2012 10:00 am

Veľmi pekne ďakujem. A všetkým veľmi pekne ďakujem.

Takže je to lepšie než som myslel. Zdá sa, že cisterny TT pre 50. roky ako ja celú III. epochu by boli (už sú tu spomenuté 3 druhy, dve dvojosé a jedna štvor), len im treba dať tie správne nápisy a prípadne i farby. A tiež prípadne dajú sa aj vylepšiť nejaké tie detaily...


A tu je ešte ďalšia fotka tej poslednej dvojosej:

Obrázek
Naposledy upravil Peter dne pon 17 zář, 2012 10:57 am, celkově upraveno 2
(ČSD - N, TT, H0)
Uživatelský avatar
Peter
 
Příspěvky: 65
Registrován: pon 03 zář, 2012 1:36 pm

Re: Cisterny ČSD (III. epocha)

Příspěvekod Peter » pon 17 zář, 2012 10:19 am

- Tak dobrá dobová fotka sa tak často nevidí, paráda...
Obrázek
(ČSD - N, TT, H0)
Uživatelský avatar
Peter
 
Příspěvky: 65
Registrován: pon 03 zář, 2012 1:36 pm

Re: Cisterny ČSD

Příspěvekod Peter » pon 17 zář, 2012 10:52 am

lachttan.bastr píše:Ahojte,
Němec KUSWA, nebo polák MODART k tomu dělají leptané lávky.



MODART - zrejme táto stránka, všakže: http://www.modart.republika.pl

A už som to tam na tie cisterny aj našiel, takže takto to vyzerá: http://www.modart.republika.pl/084090.html



,
(ČSD - N, TT, H0)
Uživatelský avatar
Peter
 
Příspěvky: 65
Registrován: pon 03 zář, 2012 1:36 pm

Re: Cisterny ČSD (III. epocha)

Příspěvekod Pavel Čáp » úte 18 zář, 2012 1:30 pm

Ta čtyřnápravová cisterna v TT vypadá z hlediska dnešních kritérií dost strašně, je to model z doby starého pana Zeukeho, beze změn převzatý BTTB. Právě z důvodu nedostatku obdobného vozu na trhu jsem ji však také vzal na milost a pokusil se o drobný tunning. Podvozky jsem dosadil ze stavebnic LPH (není to přesně ono, ale vůz přeci jen vypadá lépe než s podvozky původními), na ně se však musí dosadit podložka, jinak vůz sedí na podvozcích příliš nízko. Plastový ochoz se zábradlím na kotli a plechovou plošinku se zábradlím a stupačkami na čele jsem odstranil a nahradil leptem z produkce polské firmy MOD-ART. Což též není ideál. Celý lept je velmi, až příliš, jemný a z měkkého materiálu, takže je třeba jak při práci, tak při manipulaci s hotovým modelem dbát zvláštní obezřetnosti, navíc stupačky mají jen jeden stupínek a čnějí příliš do stran. Takže výsledek je opět pouhým kompromisem. Navíc v době, kdy jsem přestavbu prováděl, nepodařilo se mi sehnat odpovídající obtisk, opět velmi kompromisním řešením byl obtisk od p. Jirana určený pro novější typ vozu. Kotel jsem natřel olivovou zelení, podvozky, plošinky a ochoz černě. Patrně byly tyto vozy v provozu i s černým kotlem, ale podkladů je poskrovnu. Jinak dnes odpovídající obtisk do III i IV epochy pro tyto vozy dělá p. Kwasnica. Oba, p. Kwasnica i p. Jiran prodávají na pražských burzách.
Pavel Čáp
 
Příspěvky: 111
Registrován: stř 02 úno, 2011 4:19 am

Další

Zpět na Velikost TT (komunita TT)

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 27 návštevníků