od Pavel Čáp » pon 16 zář, 2013 10:27 am
Zdravím zde přítomné. Také si pohrávám s myšlenkou postavit model hydroberty T 478.2001, potažmo T 478.4001 atd., takže mě zaujala tato diskuse. Zatím jen sumíruji podklady, kterých je poskrovnu. Hlavní problém je poměrně obvyklý, nejsou (aspoň já o nich nevím) fotky střechy a jelikož se jedná o dávno neexistující předlohu, už to nejde napravit. A moc není ani veřejně dostupných výkresových podkladů. V této diskusi byl zveřejněn náčrtek (mimo jiné zveřejněný i ve Světě železnice 1/2006) , leč jedná se o nerealizovaný původní návrh počítající se zástavbou šestiválce K 6 S 310 DR, tudíž s jedním výfukem obdélníkového průřezu. Skutečné podobě lokomotivy neodpovídá ani umístění žaluzií sání vzduchu v bocích prostřední střechy. Skutečně realizované podobě lokomotivy více odpovídá výkres vnitřního uspořádání agregátů uveřejněný v ročence Dráhy 2005/06 (ač neodpovídá kupříkladu tvar kabin odvozený od prvního prototypu T 478.1001), kde je již zobrazen dvanáctiválec K 12 V 220 DR a tudíž i dva výfuky kruhového průřezu v uspořádání podobně jako tomu později bylo u prototypů brejlovců. Na fotkách z prvního období zkušebního provozu je nad spalovacím motorem na střeše patrný "hrb", pod kterým se skrýval tlumič výfuku, na fotkách z pozdějšího období již tento "hrb" chybí. Oba výkresy se shodují v uspořádání ventilátorů, jediný ventilátor chlazení spalovacího motoru a menší ventilátor chlazení hydromechanické převodovky. Ze všech dosud zveřejněných fotografií však uspořádání ventilátorů není zřetelné, ale aspoň potvrzují uspořádání dvou výfuků vedle sebe, snad opravdu válcových. Když jsem kdysi sháněl fotky této lokomotivy, nasbíral jsem jich dosti, ale není mezi nimi nic jiného, než bylo později publikováno. A s největší pravděpodobností jiné snímky, než byly zveřejněny ve Světě železnice a ročence Dráhy, už neexistují. Přesto se chci touto cestou optat, máte-li někdo ještě jiné podklady či poznatky?