Spřáhla

Specializované fórum pouze pro příznivce velikosti TT (1:120).

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., radekkrupka

Re: Spřáhla

Příspěvekod Jirka1 » pon 09 črc, 2012 8:04 pm

Používám nové Tillig spřáhlo doplněné pojistnými plíšky a spřáhla Kuehn k plné spokojenosti. :D
Uživatelský avatar
Jirka1
 
Příspěvky: 534
Registrován: pon 28 led, 2008 6:30 pm
Bydliště: Ústeckoorlicko

Re: Spřáhla

Příspěvekod BaWiS » pon 09 črc, 2012 8:06 pm

olik píše:(...)Tak si zapoj 10 vagonku a rozjed to,pri zatezi se zacnou tahle byvala N kova sprahla rozpojovat :-( take jsem z nich byl nadsen ale jen opravdu kratkou chvilku,proste to neudrzi vetsi vahu.......(...)
Tak já s nima nezkoušel nějaké dlouhé soupravy, ale jsem s nima spokojen. Používám je u souprav čtyřnápracových osobních vagónů, a u push-pull, bo se mi Tilligovská v některých něpříznivých obloucích vypojovala, a používám jak ty klasická N-ková, tak ty, které teď dává Roco do TT. A super :)
Uživatelský avatar
BaWiS
 
Příspěvky: 345
Registrován: čtv 27 lis, 2008 8:34 pm
Bydliště: Ostrava

Re: Spřáhla

Příspěvekod radekkrupka » úte 10 črc, 2012 6:42 am

Tilligovo nové spřáhlo není špatné, v běžných podmínkách zcela dostačující. Jeho problém je to, že pokud jsou spřáhla proti sobě výškově posunuté (což se na kolejišti v nějakém složitějším místě stát může - vrcholový nebo údolnicový oblouk, ...) tak se prostě rozpojí. To řeší Kuehn, který má totéž spřáhlo proti výškovému posunu jištěné. Na druhou stranu, chci-li rozpojit na kolejišti soupravu s Tilligem (třeba abych ji naházel do vitríny), stačí abych jeden vagon vzal do ruky a jednoduše zvednutím ho odpojím. Rozpojit Kuehna je trošku fuška...

Co se týká Roco/Fleisch - nemám praktickou zkušenost s ježděním, ale podle mě u něj musí být stejný problém vyskakováním jako u Tilliga, také tam není žádné svislé jištění. Ale to je jen spekulace.

Očková spřáhla podle mě skončila s nástupem kinematiky. U vozů s kinematikou nemají šanci v obloucích fungovat.
Uživatelský avatar
radekkrupka
 
Příspěvky: 1926
Registrován: ned 20 dub, 2008 3:13 pm
Bydliště: Teď už jenom Zlín :)

Re: Spřáhla

Příspěvekod freeez » úte 26 bře, 2013 7:30 pm

Mám postaveny své dva první kusy Vtr ze stavebnice, moc se mi ale nelíbí kinematika. Je velké a hodně bije do očí, mám proto otázku: je možné připevnit šachtu pro spřáhlo na model "natvrdo" vozy to jsou poměrně krátké a na budoucím kolejišti nepředpokládám žádné extrémně malé poloměry. Spřáhla jsem si koupil FLEISCHMANN PROFI 6515. Díky za radu.
freeez
 
Příspěvky: 15
Registrován: pát 28 srp, 2009 8:53 am

Re: Spřáhla

Příspěvekod Jirka1 » úte 26 bře, 2013 9:23 pm

freeez píše:Mám postaveny své dva první kusy Vtr ze stavebnice, moc se mi ale nelíbí kinematika. Je velké a hodně bije do očí, mám proto otázku: je možné připevnit šachtu pro spřáhlo na model "natvrdo" vozy to jsou poměrně krátké a na budoucím kolejišti nepředpokládám žádné extrémně malé poloměry. Spřáhla jsem si koupil FLEISCHMANN PROFI 6515. Díky za radu.
Obávám se, že se spřáhlem přilepeným napevno asi neuspěješ...
Uživatelský avatar
Jirka1
 
Příspěvky: 534
Registrován: pon 28 led, 2008 6:30 pm
Bydliště: Ústeckoorlicko

Re: Spřáhla

Příspěvekod Rizoto » pát 13 pro, 2013 6:03 am

radekkrupka píše:Tilligovo nové spřáhlo není špatné, v běžných podmínkách zcela dostačující. Jeho problém je to, že pokud jsou spřáhla proti sobě výškově posunuté (což se na kolejišti v nějakém složitějším místě stát může - vrcholový nebo údolnicový oblouk, ...) tak se prostě rozpojí. To řeší Kuehn, který má totéž spřáhlo proti výškovému posunu jištěné. Na druhou stranu, chci-li rozpojit na kolejišti soupravu s Tilligem (třeba abych ji naházel do vitríny), stačí abych jeden vagon vzal do ruky a jednoduše zvednutím ho odpojím. Rozpojit Kuehna je trošku fuška...

Co se týká Roco/Fleisch - nemám praktickou zkušenost s ježděním, ale podle mě u něj musí být stejný problém vyskakováním jako u Tilliga, také tam není žádné svislé jištění. Ale to je jen spekulace.

Očková spřáhla podle mě skončila s nástupem kinematiky. U vozů s kinematikou nemají šanci v obloucích fungovat.

Taka mala otazka mozno to tu uz bolo su sprahadla tilliga a kuehen navzajom kompatibilne? Ake su s tym skusenosti keby som mal na jednom vozni kuehen a na druhom tillig?
Uživatelský avatar
Rizoto
 
Příspěvky: 190
Registrován: ned 29 lis, 2009 10:18 am
Bydliště: Orava, Slovensko

Re: Spřáhla

Příspěvekod Trainmaniak » pát 13 pro, 2013 6:19 am

Rizoto píše:Taka mala otazka mozno to tu uz bolo su sprahadla tilliga a kuehen navzajom kompatibilne? Ake su s tym skusenosti keby som mal na jednom vozni kuehen a na druhom tillig?

Ano, jsou. Konstrukčně jsou prakticky identická, pouze s tím rozdílem, že Kuehn tam má, jak píše Radek výše, pojistku proti samovolnému rozpojování. Sám, když kupuji nová spřáhla, dávám již přednost těm Kuehnovým. A jen pro zajímavost doklad toho, že jsou takřka stejná: http://www.trainmania.info/clanky/sprah ... a_peho.pdf

Radek - spřáhla Roco: Řekl bych, že jsou spolehlivější na nerovnostech, neb mají trochu větší "styčnou" plochu (nebo jak to říci). Jsou vyšší, tudíž k rozpojení potřebují větší "hupanec".
Uživatelský avatar
Trainmaniak
 
Příspěvky: 1463
Registrován: pát 13 lis, 2009 7:54 am

Re: Spřáhla

Příspěvekod radekkrupka » čtv 26 pro, 2013 8:47 pm

Připojím poslední zkušenosti se spřáhly Tillig vs Kuehn - bavím se teď přes vánoce posunem ve stanicích. A spřáhla Kuehn mají takovou zvláštní schopnost se někdy zakousnout tak pevně, že nejdou rozpojit prevíti. Drží prostě dokonale. Pak to ale rozpojit je vážně umění. Ono asi to spodní jištění brání dostatečnému zvednutí spojovacího třmenu, pokud se to do sebe kousne nějak křivě.
Uživatelský avatar
radekkrupka
 
Příspěvky: 1926
Registrován: ned 20 dub, 2008 3:13 pm
Bydliště: Teď už jenom Zlín :)

Re: Spřáhla

Příspěvekod Radek Strnad » čtv 26 pro, 2013 9:04 pm

Já mám s nimi stejnou zkušenost jako Radek. Někdy se to prostě sekne. Stane se to, pokud je tam výšková odchylka. Zase se ale nestane to co u Tilliga, že hlavně u těžších vozů při jízdě do kopce dojde k samovolnému rozvěšení. Kovový háček má tendenci se při zvýšeném tahu nadzvedávat a pak se to rozpojí. Řekl bych, že Kuehn je přes zmíněný nedostatek jednoznačně spolehlivější. Hned po uvedení na trh Tilligových spřáhel problém u výškové odchylky vyvstal a firma tuším Digitalzentrale vyvinula leptané dílky, které po osazení na jejich spřáhla v podstatě nahrazovaly ten Kuehnův výčnělek. Kuehn se podle mého poučil a na trh hodil už upravenou verzi. Já používám oba typy, ale Kuehn má na mém kolejišti většinu a třeba souprava o čtyřech eilzugwagenech by byla s Tilligovými spřáhly při jízdě do kopce neustále rozpojená
KYKLOP68
Uživatelský avatar
Radek Strnad
 
Příspěvky: 1187
Registrován: čtv 21 led, 2010 5:44 pm
Bydliště: Kostelec n.Čern.lesy

Re: Spřáhla

Příspěvekod TTmili » pát 27 pro, 2013 11:08 am

Co jsem vypozoroval tak Kuehn má nejen ten výčnělek pod spřahlem, ale i o něco delší zobáček třmenu. I to občas může způsobovat problémy při rozvěšování. Navíc se občas stává, že není úplně začištěná od otřepů z lisování drážka ve spřahle, a pak může docházet i k tomu že se spřahlo zasekne už při svěšování. To je prozměnu daň za výlisek spřahla se zobáčkem, Tillig si mohl dovolit dělení formy jinde mimo drážku a díky tomu se mu spřahla nezasekávají o otřepy.
TT
DIGITÁL
Epocha: IV
Snažíme se dokonale napodobit skutečnou nedokonalost, má to význam?
Uživatelský avatar
TTmili
 
Příspěvky: 1688
Registrován: čtv 17 črc, 2008 9:48 am
Bydliště: Jihlava

Re: Spřáhla

Příspěvekod radekkrupka » pát 27 pro, 2013 11:51 am

Zajímavý poznatek, mrknu na to!
Uživatelský avatar
radekkrupka
 
Příspěvky: 1926
Registrován: ned 20 dub, 2008 3:13 pm
Bydliště: Teď už jenom Zlín :)

Re: Spřáhla

Příspěvekod palo-1 » ned 09 úno, 2014 1:30 pm

Zdravím, chtěl bych se zeptat zda jde bez problémů vyměnit očková (BTTB) spřáhla na lokomotivách, za starší Zeuke spřáhla? Mám totiž všechny vagóny se staršími Zeuke spřáhly a plánuji dokoupit diesl lokomotivu např. BR107, ale bohužel narážím na všechny které už mají právě ty novější BTTB spřáhla..
palo-1
 
Příspěvky: 46
Registrován: ned 05 led, 2014 8:47 am

Re: Spřáhla

Příspěvekod Pavel-HP » ned 09 úno, 2014 2:13 pm

Pokud jsou spřáhla upevněna pomocí pérka, tak to lze.
TT, epocha III. - V., U profil
www.vlakytt.cz
Uživatelský avatar
Pavel-HP
 
Příspěvky: 1024
Registrován: čtv 11 pro, 2008 2:47 pm
Bydliště: Praha

Re: Spřáhla

Příspěvekod Colonel32 » ned 09 úno, 2014 5:40 pm

No je pravda, že to asi bude snažší, než naopak, protože v dobách očkových spřáhel bylo s pérkem více lokomotiv než za dob zeuke spřáhla, kdy byly na lokomotivách na pevno skoro všechny. Pořád to ale bude kus od kusu a nutné se ptát nebo dívat. A současné lokomotivy s šachtou si nedovedu představit předělané na zeuke spřáhlo... ale možná to někdo vyrábí.
Colonel32
 
Příspěvky: 862
Registrován: čtv 24 pro, 2009 12:43 pm

Re: Spřáhla

Příspěvekod palo-1 » ned 09 úno, 2014 6:30 pm

No současné lokomotivy předělávat na Zeuke spřáhlo jsem rovnou zavrhnul, ale nevím možná to lze... Dělal se tedy i jiný typ upevnění spřáhel v době BTTB očkových spřáhel než na pérko?
palo-1
 
Příspěvky: 46
Registrován: ned 05 led, 2014 8:47 am

PředchozíDalší

Zpět na Velikost TT (komunita TT)

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 26 návštevníků