Kolejivo f. Kuehn

Specializované fórum pouze pro příznivce velikosti TT (1:120).

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., radekkrupka

Re: Kolejivo f. Kuehn

Příspěvekod litice120 » pon 02 led, 2012 11:46 am

AHOJ,

CITUJI::::: od j p » čtv 29 pro, 2011 12:37 am
Tak nevim, co je na tomhle prevratneho?
Koleje snad, ale ty vyhybky, to je katastrofa.
Takovehle vyhybky se hodi tak nanejvys na manipulacni kolej na lokalce nebo na vlecku! Nebo detem na hrani na koberci v obyvaku.
Delene jazyky jsou v poradku, skutecne vyhybky s takovouhle geometrii je taky maji delene.
Ale na hlavni trat nebo na dopravni koleje vedlejsi trati jsou naprosto nevhodne.
Vzdyt ja povazuji Tilligovic EW3 za nutne zlo, protoze lepsi (delsi) vyhybky od Filligranu nejsou kompatibilni s kolejemi Tillig (nebo Kuehn). EW2 pouzivam v odstavnych nadrazich, kde to neni videt a sem-tam na lokalce.
TOLIK CITACE::::

souhlasím s názory, ze modelarina je kompromis. Vyhybky od Kuehna jsou kompromisem pro ty modeláře, kteří staví běžná domácí kolejiště - neboli jsou určeny pro nejrozsáhlejší klientelu. Vývoj, výroba se musí zaplatit. Také patřím k zastáncům modelových zhlaví. Že je to nereálné?? Ale kdeže. Samozřejmě v běžném pokoji si reálné geometrie neužijete...Pokud chcete reálnou geometrii - dělejte modulovku, jiná varianta moc není (tedy až na vyjímky...). Ale vemte v potaz, že malé nádraží o čtyřech kolejích bude mít zhlaví minimálně metr dlouhé...
Také bych si přál, aby se v TT našel výrobce, který by pro nás moduláře vyrobil vyhybku reálnější, než je tilligova EW3...bohužel ekonomika je ale neuprosná a v tomto případě by to mohl být jedině mecenáš nebo ježíšek. Takže kdo chce, vyrobí si sám, nebo koupí od nějakého malovýrobce - filigrán, novotný...
Hezký nový rok, at Vám to jezdí!
Pavel
litice120
 
Příspěvky: 19
Registrován: stř 22 zář, 2010 6:44 am

Re: Kolejivo f. Kuehn

Příspěvekod milan ferdián » pon 02 led, 2012 3:01 pm

Zde se musím trochu pousmát a v duchu si říkám s jakým hodnocením by prošlo kolejivo od českého výrobce ,byť vy TTečkaři jste měli možnost mít i kompletní kolejový program české provience. :mrgreen: Sice zde toto téma nepatří,ale aspoň pro srovnání.
V letech cca od 1992 do 2000 se hledala cesta a probíhal i vývoj pro kompletní kolejový program šitý přímo dle předloh stanic ČSD.Podmínky byly přísné a snaha byla co nejjednodušší řešení při sestavování různých kombinací zhlaví .
Podmínky:
-základ čtverečkového papíru-
-rozteč os kolejí 40mm-
-úhel X s kombinaci X/2_X+X/2 a 2X_
-oblouk výhybky shodný s traťovým obloukem-
-jednotná srdcovka přímá/přímá-
-přestavník-

Vznikl základ:
-jednoduchá-
-symetrická-
-anglická-
-poloviční-
-trojcestná-
-křižovatka X a 2X-

Tento základ byl bez obloukových výhybek a to z důvodu srdcovek oblouk/oblouk .Zde vzniklo dilema jak dál,protože obloukové výhybky musely pasovat do geometrie kolejiva.Později se vyřešilo.
Jednoduchá kolejová spojka měla délku 240mm,rozteč 40mm.Aniž by se měnila délka,šlo vytvořit dvojitou kolejovou spojku s jednoduchými výhybky nebo místo nich anglické výhybky.
Pomoci kombinaci těchto prvků šlo složit výhybková zhlaví:
-klasické X(matečná kolej přímá)-
-zkrácená X+X1/2 (matečná zkrácená)-
-složená 2X-
-oblouková-
-stromková-
-všechny varianty kolejového hrdla-
Kolejivo obsahovalo 7 základních prvků přímých kolejí a poloměrů obloukových kolejí bylo 12.
V té době se objevilo nové kolejivo ve spolupráci TILLIG s PILZ a celkový projekt se zastavil i s odůvodněním o nepravých investicích a o nezájmu ze strany příznivců této modelové velikosti.
Pro úplnost se uvažovalo již o kolejivu pro moduly,základní park hnacích vozidel a vozů (433.0,477.0,M 131.1) a nakonec i základní varianty drážních staveb české provience.
A na závěr "Sic transit gloria mundi" :wink:
milan ferdián
 
Příspěvky: 11810
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Kolejivo f. Kuehn

Příspěvekod litice120 » pon 02 led, 2012 9:51 pm

Vidíš Milane,
to je škoda. Ani o tomhle nevím. Bohužel to je osud neuskutečněných projektů, že časem někam zapadnou.
Jen jsem kdysi viděl, jak jeden pan...jinak vynikajici modelar...prisel diky projektu vyroby kolejiva H0 o strechu nad hlavou. Jen proto, ze chtel delat hezke veci a uveril lzivym tlakum modelaru, kteri ho do toho "skveleho" kseftu tlacili a pritom si nevideli ani na spicku nosu.

Pavel
litice120
 
Příspěvky: 19
Registrován: stř 22 zář, 2010 6:44 am

Re: Kolejivo f. Kuehn

Příspěvekod Jarda H. » úte 03 led, 2012 2:38 pm

milan ferdián píše: ..... A na závěr "Sic transit gloria mundi" :wink:


Major Terazky by řekl : "Čo bolo, to bolo, terazky som majorom" :!: :lol: :lol: :lol:

Debatu o formách atd., kterou začal gaben, jsem přesunul do nového vlákna, toto vlákno má jiný účel - viz nadpis !!!
TT - analog - ČSD/DR, DB - III / IV
Uživatelský avatar
Jarda H.
 
Příspěvky: 2794
Registrován: čtv 30 srp, 2007 6:25 pm

Re: Kolejivo f. Kuehn

Příspěvekod Jeňa Sova » úte 03 led, 2012 3:02 pm

Jarda H. píše:Major Terazky by řekl...


Major Haluška to byl :mrgreen:
Uživatelský avatar
Jeňa Sova
 
Příspěvky: 967
Registrován: stř 25 srp, 2010 10:43 am
Bydliště: pod Hostýnem...

Re: Kolejivo f. Kuehn

Příspěvekod munro » úte 03 led, 2012 8:54 pm

Tak mam od vcerejska setik kolejiva od Kuehna doma, tak napisu to, co jsem zatim vypozoroval, budu v pokusech pokracovat, jak bude cas.

Vemu to postupne.

Setik je pekne zabalen, vevnitr je prilozen letacek s planky, co z toho jde postavit. Povazuji za genialni pocin, ze v sade je krom koleji i 10 nahradnich spojek kovovych a 10 izolovanych, takze kdo chce, muze zacit hned stavet kolejiste. Samotne kolejivo je vyrobeno celkem ciste, spojky jsou zajistene bouchnutim dulcikem, takze se daji relatvne snadno vyndat. Bohuzel u vyhybek se najdou drobne detaily, konkretne u prave vyhybky mam mirny schudek mezi srdcovkou a kridlovou kolejnici, takze ostatni 2 vyhybky i bez napajeni srdcovky prejede i rosnicka slusne, ale tady se obcas zastavi. Dalsi detail - u teze vyhybky byl mirne zkrouceny jazyk ve smeru do odbocky, takze masina (brejlovec Roco) pri jizde proti hrotu do odbocky nekdy rizla rovne. Po mirnem prihnuti a zabrusu hrany se to vyrazne zlepsilo.

Moderni vozidla s novymi kovovymi koly nemaji na vyhybkach nejmensi problem. Mel jsem obavy, jak se s nizsim profilem vyporadaji zejmena starsi vozidla BTTB. Na trati a pri jizde primo do vyhybek neni vubec zadny problem s nicim. Jizda do odbocky ale uz dela potize. Masiny vetsinou vpohode projedou. jen jsem zjistil, ze stara BR86 pri najezdu z leveho oblouku do odbocky leve vyhybky vybehne okolkem vnejsiho kola 1.sprazene napravy na hrot jazyka. Obvykle s drncnutim spadne zpet, ale pri hodne pomale jizde vypadne ven. Pri jizde do teze vyhybky z rovne koleje se nic nedeje, cili je to tim, jak se pomerne rigidni pojezd s dlouhym rozvorem sprajcuje v oblouku. Mirne jsem zabrousil hranu na jazyku, je to lepsi ale jeste ne uplne. Zajimave, ze do prave to nedela, asi jak se diky sikmym zubum na sneku sprajcuji dvojkoli trochu na stranu tak pri najezdu z praveho oblouku do odbocky doprava to nejak vyjde. Protoiblouk taky vklidu. Podobnym mechanismem mi (ale celkem raritne) vypadavala pri jizde do odbocky E94 a to 4. dvojkolim ve smeru jizdy - ma nejvetsi vuli a je nejdal od otocneho cepu a zaroven musi prenaset tu vodici silu (pokud to nazyvam blbe, opravte me). Po zminovanem mirnem zabrusu to zmizelo.

Vozy jsou jina kapitola

Stara plastova kola jsou nejvetsi problem a to na srdcovce (pochopitelne jen do odbocky). Je totiz dosti tesna, takze na ni nabihajici dvojkoli s tlustym okolkem poskoci. Kratke dvouose vozy vesinou jen drncnou a spadnou zpet spravne, delsi (Gbs) jsou o neco haklivejsi. Sunout se ale nedaji ani jedny. 4 ose (cisterny, chladaky) vypadnou na srdcovce zadnim podvozkem.

Kovova dvojkoli BTTB funguji naopak dobre u podvozkovych vozu (4 ose reko), u 3-osych reko obcas na srdcovce poskoci, na 2osych jsem je zatim nezkousel.

V dalsim kole budu zkouset ruzne kombinace dvojkoli a pojezdu, ale vzasade lze rict, kdo nechce resit problemy, musi prezbrojit na moderni.

Takze zatim tak, prepokladam, ze nejsem jediny, kdo to resi, takze budu vdecny za tipy a triky, jak to provozovat k obecne spokojenosti.
Klub železničních modelářů DDM Jednička Dvůr Králové nad Labem

http://kzm.717.cz/
munro
 
Příspěvky: 41
Registrován: čtv 01 črc, 2010 12:51 pm

Re: Kolejivo f. Kuehn

Příspěvekod munro » stř 04 led, 2012 1:00 am

Takze zas jsme o kus dal!

Problem plastovych dvojkoli je vyresen. Totiz az pochvili blbnuti s pruskymi 3osaky jsem si neceho vsiml. Totiz oba mely BTTB loukotova dvojkoli, jeden jezdil dobre, druhy stale vypadaval. Pak jsem si vsiml, ze problem je v ROZKOLI!!! Ten co jezdil ho mel sirsi.Tak jsem trochu cuknul s kolecky na osicce a ejhle zazrak. Vzal jsem nejblize lezici vuz na plastovych kolech, rozsiril rozkoli o cca0,5mm a najednou jezdi uplne vpohode, sunuti bezproblemu.

Takze dobra zprava, na Kuehnu jezdi VSECKO!!! Jen je potreba trochu stare vozy poladit.
Klub železničních modelářů DDM Jednička Dvůr Králové nad Labem

http://kzm.717.cz/
munro
 
Příspěvky: 41
Registrován: čtv 01 črc, 2010 12:51 pm

Re: Kolejivo f. Kuehn

Příspěvekod Vláďa » stř 04 led, 2012 5:14 pm

tak to je super zpráva..uvažuji, že bych si dva sety taky koupil..
Vláďa
 
Příspěvky: 36
Registrován: stř 08 zář, 2010 8:08 am

Re: Kolejivo f. Kuehn

Příspěvekod Jarda H. » stř 04 led, 2012 5:32 pm

Drobné (a asi i podobné) problémy s výhybkami byly zmiňovány i na tt-boardu ... nejsem němčinář, takže strojový překlad a závěr je, že po drobných úpravách to mělo být OK.
TT - analog - ČSD/DR, DB - III / IV
Uživatelský avatar
Jarda H.
 
Příspěvky: 2794
Registrován: čtv 30 srp, 2007 6:25 pm

Re: Kolejivo f. Kuehn

Příspěvekod munro » sob 07 led, 2012 3:36 pm

Tak jsem si po letech konecne trochu doma zajezdil, tohle jde ze setu mj. taky postavit.

Stolni kolejiste.jpg
Stolni kolejiste


V krouzku jsem pro zajimvost vyfotil sestavu EW1 a W20 vedle sebe, kouknete a vcil mudrujte, co je lepsi.

porovnani.jpg
EW1 vs. W20
Klub železničních modelářů DDM Jednička Dvůr Králové nad Labem

http://kzm.717.cz/
munro
 
Příspěvky: 41
Registrován: čtv 01 črc, 2010 12:51 pm

Re: Kolejivo f. Kuehn

Příspěvekod milan ferdián » sob 07 led, 2012 6:00 pm

Pohledově jasně KUHN.. :wink:
milan ferdián
 
Příspěvky: 11810
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Kolejivo f. Kuehn

Příspěvekod j p » sob 07 led, 2012 10:44 pm

nojo, ale takove srovnavani ma predem jasneho viteze. EW1 neni vyhybka. Zkuste to porovnat s EW3 nebo alespon s EW2.
Ale i tak je tam jedna vada na krase: U te spodni (Kuehn) chybi meziprima, coz muze pusobit provozni potize. Neni to chyba vyhybky, jenom to mate spatne poskladane :)
Velikost TT: 1. Pennsylvania Railroad 1940-1960 2. CSD 1946-1993
j p
 
Příspěvky: 442
Registrován: čtv 30 pro, 2010 1:54 pm
Bydliště: Dansko

Re: Kolejivo f. Kuehn

Příspěvekod jakubklouda » ned 08 led, 2012 7:17 am

Nemá to špatně poskládané. Geometrie Kuehna je taková... viz předchozí stránky
TT - IV. a V. epocha
jakubklouda.rajce.idnes.cz
Uživatelský avatar
jakubklouda
 
Příspěvky: 141
Registrován: ned 08 srp, 2010 4:24 pm
Bydliště: Praha

Re: Kolejivo f. Kuehn

Příspěvekod munro » ned 08 led, 2012 5:28 pm

Tak jsem vyzkousel BR50 a BR52 (respektive 555.0259 a 555.116) a skutecne u BR50 vyskakuje behoun, ac u obou stejny dle kat. cisla. Myslim, ze je to tim, ze 50ka ma tvrdsi pruzinku v kinematice, tak to paci dost ven. Nechce se mi v tom stourat, mam ji jeste v zaruce, tak zkusim jeste mirne hrot pribrousit.

Jinak nova 56ka, resp, 437.0500 jezdi bez problemu.

edit: Zabrouseni trochu pomohlo, ale problem se posunul na srdcovku, kolo na vnitrni kolejnici vyskoci na pridrznici a vnejsi propadne srdcovkou ven z oblouku. Takze kde sehnat to spravne slabsi perko (dil 398200)? Podle cisel dilu je pojezd u obou masin identicky, takze prepokladam. ze je to jen tim perkem. pokud polozim BR52 na bok, behoun lehce visi dolu, pokud to udelam s BR50, zustane temer rovne.
Naposledy upravil munro dne ned 08 led, 2012 7:04 pm, celkově upraveno 1
Klub železničních modelářů DDM Jednička Dvůr Králové nad Labem

http://kzm.717.cz/
munro
 
Příspěvky: 41
Registrován: čtv 01 črc, 2010 12:51 pm

Re: Kolejivo f. Kuehn

Příspěvekod milan ferdián » ned 08 led, 2012 6:44 pm

munro píše:Tak jsem vyzkousel BR50 a BR52 (respektive 555.0259 a 555.116) a skutecne u BR50 vyskakuje behoun, ac u obou stejny dle kat. cisla. Myslim, ze je to tim, ze 50ka ma tvrdsi pruzinku v kinematice, tak to paci dost ven. Nechce se mi v tom stourat, mam ji jeste v zaruce, tak zkusim jeste mirne hrot pribrousit.

Jinak nova 56ka, resp, 437.0500 jezdi bez problemu.


Tady bych podotkl,že né každá parní lokomotiva může projet bez problému jakýkoliv poloměr.U stroje je někdy poznámka o minimálním poloměru.
milan ferdián
 
Příspěvky: 11810
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

PředchozíDalší

Zpět na Velikost TT (komunita TT)

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 13 návštevníků