BR91 JATT/MMS - výmena spriahla

Specializované fórum pouze pro příznivce velikosti TT (1:120).

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., radekkrupka

BR91 JATT/MMS - výmena spriahla

Příspěvekod peter_vy » úte 22 lis, 2011 6:44 am

Dobrý deň TT-čkári,
máte niekto skúsenosti s výmenou spriahla u BR91 JATT/MMS za nový typ Tillig? (Napr.: http://maloseriovky.eu/component/page,s ... Itemid,26/ alebo http://www.masinky.cz/produkt/8168-TT-P ... /index.htm.)

Ja som zatiaľ vybádal u http://www.digitalzentrale.de/ len toto Art.Nr.: 400792 (sekcia "Ätzbausätze" - "Zubehör").

Majte sa,
P.V.
peter_vy
 
Příspěvky: 280
Registrován: pon 08 srp, 2011 3:50 pm
Bydliště: Bratislava

Re: BR91 JATT/MMS - výmena spriahla

Příspěvekod vobabaz » úte 22 lis, 2011 11:48 am

Nevím, nakolik je uložení spřáhla této BR91 shodné s modelem od PMT, ale u PMT je spřáhlo upevněné pomocí "V" trnu. U starého spřáhla bez problému, u nového dost na p.r.d, protože spřáhlo pak není pohyblivé do stran. Hodně se o tom diskutovalo ve spojitosti s T334 zde: viewtopic.php?f=16&t=489&p=4060&hilit=sp%C5%99%C3%A1hlo+rosni%C4%8Dka#p4060 . Možné řešení je otočná šachta PEHO. To od Digitalzentrale může být buď přechod z "V" trnu na šachtu NEM, a to neřeší problém s pohybem spřáhla do strany, nebo je tam uložení na pérko - dost nepravděpodobné, to by tahle redukce neměla smysl. Hodně jsem si obrázek z Digitalzentrale zvětšil a přijde mi to na "V" trn.
Uživatelský avatar
vobabaz
 
Příspěvky: 98
Registrován: pon 19 kvě, 2008 8:25 pm
Bydliště: Střední Čechy

Re: BR91 JATT/MMS - výmena spriahla

Příspěvekod peter_vy » úte 22 lis, 2011 1:31 pm

Spriahlo má na uchytenie dierku, cez ktorú je prestrčený plastový "nit", ktorý ho drží zo spodku na ráme. Po bokoch má pacičky na odpruženie a návrat do stredovej polohy. Podobný princíp ako je u BR80 Roco alebo Taurus/Herkules Piko (len proporcie sú iné). Snáď sa nájde niekto, kto to už riešil. Digitalzentrale vypadá dosť sľubne.

P.V.
TT analog, ČSD ep. III.-IV.
peter_vy
 
Příspěvky: 280
Registrován: pon 08 srp, 2011 3:50 pm
Bydliště: Bratislava

Re: BR91 JATT/MMS - výmena spriahla

Příspěvekod peter_vy » úte 20 pro, 2011 7:48 pm

Zdravím všetkých TT-čkárov,
tak práve dnes som sa stal majiteľom leptíku č. 400792 od Digitalzentrale.

Rozdelím sa o pár postrehov z jeho aplikácie:
1. Leptík treba poskladať (bez priloženého návodu) a zospájkovať na dvoch určených miestach. Ja som spájkoval viacej ako bolo treba a potom sa mi do leptíku ťažko vkladali normované spriahla.
2. Fotka na Digitalzetrale klame, pretože leptík neobsahuje pacičky na odpruženie a na udržiavanie spriahla v stredovej polohe.
3. Otvory na uchycovací "nit" treba trochu zväčšiť okrúhlym ihlovým pilníkom.
4. U predného spriahla okolo uchycovacieho otvoru treba leptík obrúsiť do okrúhla aby sa dal v uchytení voľne otáčať. Ďalej za tým istým účelom treba skrátiť prečnievajúci zadný kus vsunutého normovaného spriahla (zavadzia výčnelok na vzduchovom valci).
5. Na záver som leptíky začiernil fixou na plošné spoje.

Spriahlo uchytené pomocou uvedeného leptíka je funkčné ale nemá vymedzenie stredovej polohy a voľne sa natáča. Výškové uloženie je trochu vyššie, ale ešte vyhovujúce (vhodné je použiť spriahla od Kuehna).

Majte sa,
P.V.
TT analog, ČSD ep. III.-IV.
peter_vy
 
Příspěvky: 280
Registrován: pon 08 srp, 2011 3:50 pm
Bydliště: Bratislava

Re: BR91 JATT/MMS - výmena spriahla

Příspěvekod peter_vy » úte 03 led, 2012 9:24 pm

Keďže som nebol spokojný s tým, že spriahlo je neodpružené a nevystreďuje sa, tak som to u zadného vyriešil jednucho prestrčenímm mosadzného drôtu D 0,4 mm otvorom na tento účel v leptíku určenom. U predného, ktoré som musel ešte predtým zbrúsiť do oblúka som ho musel prispájkovať a zabrúsiť aby sa vošlo do otvoru v kasni. Tu je výsledok:
P1010262(2).JPG
P1010261(2).JPG
TT analog, ČSD ep. III.-IV.
peter_vy
 
Příspěvky: 280
Registrován: pon 08 srp, 2011 3:50 pm
Bydliště: Bratislava

Re: BR91 JATT/MMS - výmena spriahla

Příspěvekod peter_vy » ned 08 led, 2012 10:46 am

Reálna prevádzka ukázala, že pôvodné plastové "nity" prestali spriahla spoľahlivo držať (zrejme vinou viacnásobného rozoberania a skladania). Tak som do otvorov (cca D 1,6 mm - rozmer "nitu") v celokovovej kasni vyrezal závity M2 a použil som skrutky (tuším) M2x3 s valcovou hlavou. Je to spoľahlivé a kedykoľvek je možné spriahla vymeniť za pôvodné. (Pri rezaní závitov som z vnútornej strany trocha oškrel kovový rám závitníkom - to som vyretušoval čiernou fixkou na plošné spoje.)

Prajem veľa zdaru prípadným nasledovníkom,
P.V.
TT analog, ČSD ep. III.-IV.
peter_vy
 
Příspěvky: 280
Registrován: pon 08 srp, 2011 3:50 pm
Bydliště: Bratislava

Re: BR91 JATT/MMS - výmena spriahla

Příspěvekod peter_vy » pát 27 led, 2012 8:45 pm

Ako to nakoniec celé dopadlo:
Reálna prevádzka ukázala, že spriahla sú plne funkčné. Ale uvedený spôsob priniesol so sebou veľkú nevýhodu: vzdialenosť medzi nárazníkmi bola (vzadu) so spriahnutým vozom bez kinematiky 10 mm a s kinematikou 7,5 mm (v predu o 0,5 mm menej). Čo už na pohľad bolo dosť veľa. Preto som sa radšej vzdal funkcie vystreďovania a odpruženia spriahla a nasledovne som upravil spriahlo Tillig na pérko:
P1010276(3).JPG
P1010276(3).JPG (167.28 KiB) Zobrazeno 4265 krát

Z prava: neupravené spriahlo Tillig na pérko, upravené zadné spriahlo Tillig na pérko, zadný leptík Digtalzentrale so spriahlom Kuehn. Vykuchaný otvor (pomocou ostrého noža a pilníka) má priemer cca 2 mm. U predného spriahla bolo nutné otvor ešte posunúť o min. 0,5 mm dole. Avšak ani to celkom nestačilo a musel som výstupok na vzduchovom valci skrátiť o cca 0,5 mm. Touto úpravou sa vzdialenosť medzi nárazníkmi skrátila o cca 3,5 mm - teda vzadu 6,5 mm pri spriahnutí s vozom bez kinematiky a 4 mm pri spriahnutí s vozom s kinematikou (vpredu o 0,5 mm menej).
Pre porovnanie som nameral vzdialenosti pri spriahnutí 2 Zetiek navzájom:
- s kinematikami: 1,5 mm
- bez kinematík: 7 mm
- kombinácia: 5 mm
Teraz vyzerá spriahnutie porovnateľne s inými lokomotívami a vozami bez kinematiky. Spriahlo som testoval aj na záťaž - 8xZ v stúpaní 4% v oblúku R286 mm (zatiaľ to prežili).
Čo dodať na záver - leptík z Digilazentrale sa vôbec nevyplatí.

Majte sa,
P.V.
TT analog, ČSD ep. III.-IV.
peter_vy
 
Příspěvky: 280
Registrován: pon 08 srp, 2011 3:50 pm
Bydliště: Bratislava

Re: BR91 JATT/MMS - výmena spriahla

Příspěvekod DaP » pon 30 led, 2012 2:49 pm

Díky za zprostředkovanou zkušenost. Na výměnu spřáhla u téhle loko se taky chystám a o leptu od Digitalzentrale jsem uvažoval. Teď se ale spíš vydám podobnou cestou jako ty, jen bych rád zachoval i funkční vystřeďování spřáhla. Mám ideu zkombinovat spřáhlo na pérko s nějakým mosazným úchytem té struny, zkusím se s tím v příštích dnech popasovat.
DaP
 
Příspěvky: 2
Registrován: čtv 25 lis, 2010 2:18 pm
Bydliště: Praha

Re: BR91 JATT/MMS - výmena spriahla

Příspěvekod peter_vy » pon 30 led, 2012 3:21 pm

Prajem veľa úspechov. Sám som zvedaví ako ti to nakoniec vyjde. V zadu to asi bude jednoduchšie, ale v predu nie je moc miesta. Potom sa s výsledkom pochváľ.
P.V.
TT analog, ČSD ep. III.-IV.
peter_vy
 
Příspěvky: 280
Registrován: pon 08 srp, 2011 3:50 pm
Bydliště: Bratislava


Zpět na Velikost TT (komunita TT)

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 15 návštevníků