Stránka 6 z 8

Re: Jaké přestavníky v TT používáte nebo preferujete?

PříspěvekNapsal: ned 13 lis, 2011 5:13 pm
od milanbobo
Stavbou a použitím ve skrytém nádraží jsem si chtěl vyzkoušet postavení a montáž také chod. Cena jednoho přest. vyšla asi na 80Kč. Při použití jedenácti relátek ve skryťáku to není taková škoda. Bylo by mi líto je demontovat i když zvážím to a použil bych asi serva. """" MW 11m drát s tvarovou pamětí d = 0.125mm (memory wire) - metráž (cena za metr pro všechny délky kromě 1.2m a 25m, nejmenší odběr 0.6 m) 410 Kč """"
Ovádání páčkovými spínači by nebylo špatné při množství šesti kolejí to znamená sepnout 5 spínačů což není moc a je to vlastně stavění cesty. Při použití bistabilního relé to chce vymyslet stavění vlakové cesty. Nevím jestli jde vymyslet stavění vl. cesty ODKUD - KAM. Jsi li v tomto zběhlí poprosím tě zda by jsi mi nepomohl s plánkem zapojení. Zatím dík.

Re: Jaké přestavníky v TT používáte nebo preferujete?

PříspěvekNapsal: ned 13 lis, 2011 5:49 pm
od Jarda H.
Asi to většina přehlédla, ale zajímavé a netradiční ( :!: ) ovládání se zřejmě rýsuje u MirkaTT, viz jeho příspěvek ve vlastním vláknu v sekci Moduly :



Kdo je zvědavý, ať se koukne ! Držím Mirkovi palec, ať se mu to povede dotáhnout, protože by to bylo netradiční, asi cenově dost zajímavé a pro lidi, co si rádi vyhrajou při ježdění se vším i další cesta k ovládání výhybek !

Re: Jaké přestavníky v TT používáte nebo preferujete?

PříspěvekNapsal: ned 13 lis, 2011 7:26 pm
od j p
Jeden pan ve zdejsim N-kovem klubu ma resen pohon vsech vyhybek pouze mechanicky pomoci tahel pod deskou.

Re: Jaké přestavníky v TT používáte nebo preferujete?

PříspěvekNapsal: ned 13 lis, 2011 7:30 pm
od ToVa
I to má své výhody - hlavně cenu. A nemusíš se ani bát zkratu! Jen musíš být trochu zručný a vynalézavý, aby jsi nějaké táhlo vyrobil. :mrgreen:

Re: Jaké přestavníky v TT používáte nebo preferujete?

PříspěvekNapsal: ned 13 lis, 2011 7:34 pm
od lachttan.bastr
Ačkoli používám (zatím) jen motopřestavníky od Tilliga, Mirkův nápad je zajímavý a přibližuje se i reálnému mech. ovládání pomocí drátovodů. V Zababově jem viděl na německém modulu dokonce imitaci stavědlového přístroje s klíčovou závislostí. Nějaké plánky a vysvětlení je v knize "Návěstidla na modelovém kolejišti".[V. Zuska; Nadas 1976].

Re: Jaké přestavníky v TT používáte nebo preferujete?

PříspěvekNapsal: ned 13 lis, 2011 7:48 pm
od MirekTT
Moje motivace tkví ve dvou věcech:
Za prvé je u tohoto ovládání větší spjatost s provozem, (nechtěl jsem napsat, že si víc pohraju, ale budiš :lol:)
A za druhé je to fakt, že při analogovém ovládání výměn a hejblat na kolejišti je pohyb rukou stejný - čili je jedno, zdali ovládám táhlo k výhybce, nebo "táhlo" k elektrickému kontaktu. Je to právě odpor k vláčení okolnostmi: proč to nutně dělat na elektriku jenom proto, že to na elektriku udělat jde?

Ano, dělat závislosti mechanicky je složitější až nemožné, než v elektrice. Ale právě to, že třeba červenou na semaforu přepnu ze zelené ručně po odjezdu vlaku, mi přece dává výpravní úkon navíc (bez ohledu na to, že to tak ve skutečnosti bylo, či nikoliv) Zkrátka je v tom víc hraní. A tento pocit mi může vynahradit fakt, že to umím udělat elektrické a samočinné, u čehož je navíc riziko, že mne to časem začne nudit, nebo se to může i pokazit.

A jak jinak zabavit na modulových setkáních děcka (ta velká nevyjímaje), než je posadit na židli k přejezdu a nechat je zapínat a vypínat přejezdy a závory, než složitě po sousedních modulech roztahovat čidla.
Ale to už jsem od přestavníků odbočil.

Re: Jaké přestavníky v TT používáte nebo preferujete?

PříspěvekNapsal: úte 15 lis, 2011 12:23 pm
od carodej
To je celkem bezva nápad .. navíc ty mikrospínače nemusíš mít u výhybky neboť bowden se pohybuje celý (je tuhý), ale mužeš je mít ze strany ovladače, kde je více místa. Tím pádem bude nižší zástavbová výška. Navíc, kdyby to na konci bylo moc zalomený, přestavování jde udělat i L-páčkou na konci bovdenu skrytou v modelu krabice ovládání u kolejí.
Současně je to využitelný i na DCC, protože kdyžto budu chtít předělat, tak nemusím mechanicky překopávat kolejiště, ale do místa ovládání (kde je obvykle prostoru dost) dám krabičku se servy na všechny výhybky a jednoduše bowdeny připojím na páčky serv.

:) ... supr nápad ...

Re: Jaké přestavníky v TT používáte nebo preferujete?

PříspěvekNapsal: úte 15 lis, 2011 12:33 pm
od MirekTT
carodej píše:dám krabičku se servy na všechny výhybky a jednoduše bowdeny připojím na páčky serv.

Přesně tak, nač serva roztahané na nepřístupných místech. Tak jak to mám vymyšleno, by to němělo být poruchové a serva nebo přestavníky půjde řadit k sobě na přístupnější místo do bateriií, kde k nim bude normální přístup a ne třeba na stropě skryťáku.

Re: Jaké přestavníky v TT používáte nebo preferujete?

PříspěvekNapsal: pát 25 lis, 2011 2:30 pm
od Ferda
Tady je jedno z dalších řešení servoadaptéru.
Obrázek

Řešení je jiné - princip je podobný. Rozdíl je v tom, že z této stavebničky lze vytvořit levou i pravou verzi a navíc i verzi s vodorovně položeným brkem. Levá a pravá je z důvodu umístění ve stísněnějších podmínkách a takto je lze umístit velmi blízko u sebe aniž by si překážely.
Vodorovná slouží pro ovládání závor nebo mechanických návěstidel. Při použití levé a pravé verze lze ovládat i dvouramennou mechaniku bez jakýchkoliv úprav.

Mikrospínač (nebo dva) ovládá vačka umístěná přímo na hřídeli serva a pákový převod zajišťuje, že pohyb brka o několik mm může být realizován pohybem serva klidně i o 180°. Takto je zajištěno, že mikrospínače budou vždy bezpečně sepnuty a větší výchylka serva odstraňuje problémy s jemností nastavení a s případným kmitáním serv.
Obrázek
Spojovací člen z pružinové oceli mezi servem a výložníkovou pákou zajistí dostatečný přítlak v obou koncových pozicích bez strachu z případné destrukce ovládaného zařízení.
Použit lze i odděleně část se servem a spínači a o kus dál výložníkovou část. Spojení lze provést buď delším ocelovým drátem, nebo bovdenem podobně jako používá MirekTT.

Použité servo je sice o něco dražší než čínské mikroserva, ale je to poctivý německý výrobek s ložisky a zaručenou kvalitou. Není samozřejmě problém použít i ty levné verze.
Náklady na jeden servoadaptér jsou cca 60,- Kč + cena serva.

Re: Jaké přestavníky v TT používáte nebo preferujete?

PříspěvekNapsal: pát 25 lis, 2011 4:05 pm
od vvitty
Pekna prace!

Re: Jaké přestavníky v TT používáte nebo preferujete?

PříspěvekNapsal: pát 25 lis, 2011 4:48 pm
od Irudzi
To Ferda...v telefonu jsme se bavili,že pokud budu mít nějaké přípomínky
k přestavníku mám se ozvat. Žádné nemám,snad bych jen dodal,že se
těším až budu adaptéry instalovat. Dílo se ti zdařilo na 1*!!!

Re: Jaké přestavníky v TT používáte nebo preferujete?

PříspěvekNapsal: pát 25 lis, 2011 4:55 pm
od MirekTT
Též se připojuji s potleskem Ferdo, zařazuju tě do náhradního plánu, kdybych pohořel s mechanickými táhly :wink:

Re: Jaké přestavníky v TT používáte nebo preferujete?

PříspěvekNapsal: pát 25 lis, 2011 5:09 pm
od radekkrupka
Jak je to velké?

Re: Jaké přestavníky v TT používáte nebo preferujete?

PříspěvekNapsal: pát 25 lis, 2011 5:30 pm
od TTmili
Ááá, praktik se pozná, nechválí a rovnou se ptá :lol: . No mě se to také líbí, a mnohem víc než ty kovové verze (když už je kolejiště ze dřeva, tak přestavník může být taky) a aspoň se s tím bude lépe pracovat. Pokud to má tvořit jakousi produkci, pak bych je rád narval do skryťáku, na vrchu už mám Tilligy a nebo BTTB.

Re: Jaké přestavníky v TT používáte nebo preferujete?

PříspěvekNapsal: pát 25 lis, 2011 5:36 pm
od Ferda
MirekTT píše:Též se připojuji s potleskem Ferdo, zařazuju tě do náhradního plánu, kdybych pohořel s mechanickými táhly :wink:

S táhly určitě nepohoříš!
Je to věkem ověřená technologie používaná v leteckém, lodním i automobilovém modelářství. Letadlo mi už z dob mého mládí žádné nezbylo, ale jedna z aplikací podobného zařízení na někdejší soutěžní RC plachetnici z roku 1974 je stále ještě na světě. 37 let ji v dílně posunuju z místa na místo a stále překáží :lol: , ale je doposud Funkční :!: a mám ji rád. Naposled jsme spolu byli na vodě loni v létě :oops: Krom baterií a nějakého lanoví se na ní od dob mého mládí nic nezměnilo. Stav je trochu neutěšený, ale nedá se stím nic dělat. Ta už je chráněná památkovým úřadem :mrgreen:
Obrázek
Teď jsem si uvědomil, že mám vlastně důkaz, že tato konstrukce nebyla nikomu uloupena a nemohu být napaden ze zneužití cizího duševního vlastnictví :D :D :D

Jen tak na okraj. Ten servoadaptér je dostatečně silný na to, aby pohodlně utáhl dvě vexle třeba na kolejové spojce, nebo obě strany angličana. Toto lze realizovat opět těmito bovdeny.