Tocna ve velikosti TT

Specializované fórum pouze pro příznivce velikosti TT (1:120).

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., radekkrupka

Tocna ve velikosti TT

Příspěvekod ivanek » úte 15 bře, 2011 8:15 pm

Zravim vsechny,

Mam jen kratky dotaz, co se tyce malych tocen. Z nedostatku vhodnych vyrobku na trhu jsem se rohodl si udelat sam funkcni model tocny s drevenou podlahou (mala velikost na vagony). Jelikoz, ale mam masinky v N-ku tak zatim jen v meritku 1:160. Trochu jsem se do toho zakousnul, az se z toho podarilo udelat vyrobek vhodny i na prodej – moje stranky k videni zde: http://railmodels.eu/cs/uvod/ (ale jeste se to stale steluje)
V soucasne dobe uvazuji o rozsireni sortimentu na velikost TT a proto bych se rad zeptal:
1. Byl by o takovy model vubec zajem?
2. Jaka by byla nejvhodnejsi velikost – prumer tocny?
3. Jake je nyni standartni kolejivo TT. Popripade je nekde mozne sehnat pruzrez / rozmery kolejnic? (ja si pomatuji jeste z dob BerlinTT Bahn „U“ rofil)
4. A jaka by byla prijatelna cena? Ja pobyvam v Nemecku, takze toco zatim mam, je zatim urceno sem.
Diky moc
S pozdravem Ivan
Uživatelský avatar
ivanek
 
Příspěvky: 10
Registrován: ned 13 bře, 2011 9:00 pm

Re: Tocna ve velikosti TT

Příspěvekod radekkrupka » stř 16 bře, 2011 7:13 am

Kolejivo TT vyrábí např. Tillig, chystá se Kuehn a jsou další drobní výrobci (Litomyský). Tillig požává tuším v H0 i v TT stejné kolejové pruty, viz
http://as.rumia.edu.pl/tt/kat/katalogi. ... 9&kat=2010
Uživatelský avatar
radekkrupka
 
Příspěvky: 1926
Registrován: ned 20 dub, 2008 3:13 pm
Bydliště: Teď už jenom Zlín :)

Re: Tocna ve velikosti TT

Příspěvekod Jarda H. » stř 16 bře, 2011 5:37 pm

ivanek píše: ..... Z nedostatku vhodnych vyrobku na trhu jsem se rohodl si udelat sam funkcni model tocny s drevenou podlahou (mala velikost na vagony). ..... V soucasne dobe uvazuji o rozsireni sortimentu na velikost TT .....


Dle mého osobního (subjektivního !) názoru o malou točnu na otočení vagonů - jak jsem pochopil z tvého příspěvku - moc zájem nebude ?! Je to záležitost průmyslových areálů a vleček, a to ještě ve starších epochách. Takových modelářů zase až tolik není. Ale jinak řečeno - rozhodne hlavně cena, zda se zájemci najdou, nebo spíše kolik jich vůbec bude ?! Má-li ale jít jen o malu točnu na otáčení vozů někde v podniku, asi to na dračku nepůjde !
Zkus si udělat pro ilustraci třeba malou anketu tady ve fóru ?! V každém případě tě nechci předem odrazovat, je to jen můj pohled na věc ...... sám to vidíš podle dosavadních reakcí na tvůj příspěvek.



ivanek píše: ..... a proto bych se rad zeptal:
1. Byl by o takovy model vubec zajem?
2. Jaka by byla nejvhodnejsi velikost – prumer tocny?
.....
4. A jaka by byla prijatelna cena? Ja pobyvam v Nemecku, takze toco zatim mam, je zatim urceno sem. .....


Pokud by šlo o "normální točnu", tedy točny u ČSD, v měřítku TT vzhledem k cenám firemně vyráběných točen se většina lidí snaží točnu udělat doma svépomocí, ať už vlastní stavbu dle reálu nebo třeba předělávkou (menší) točny velikosti N (Peco) pro TT, stavebnice : http://magazin.modely.biz/view.php?cisl ... 2008050010
Jedno z možných řešení je taky točna ze staršího CD, odkaz zde : http://vlacky.brozek.org/index.php?typ=art&id=12 ... k tomu pak pohon a elektronika ! Cenu stavebnice točny Peco si hravě najdeš (je to v ČR do 500,- Kč), u staršího CD je to vcelku jasné (nula nula nic), cenu pak tvoří vlastní práce a náklady za pohon a elektroniku. Firemní výroba točny průměru 210 mm (cca 25 m v reálu) dělá Malá železnice jako hotovku, cena za točnu bez pohonu a elektroniky je aktuálně 2,4 tisíce, s pohonem a elektronikou se blíží k 6 tisícům, dodávky od MŽ jsou ale s dlouhými dodacíci lhůtami. Roco v TT dělá točnu (mostovka 183 mm / cca 22 metrů v reálu), cena se blíží v ČR skoro k 7 tisícům ! Tolik pro tvojí základní orientaci ....

Myslím, že bys ale mohl zabodovat s točnami menších průměrů, které u ČSD byly. Nejsem znalec, sám jsem ty průměry hledal na netu a našel např. zajímavou tabulku malých točen s ručním pohonem ... viz zde, předposlední příspěvek na stránce, od uživatele Max : viewtopic.php?f=1&t=3360&hilit=to%C4%8Dna+%C4%8CSD&start=45

Pro točny průměr 16 (případně 14) metrů a ty malé, výše zmiňované, tam bych asi viděl (při zajímavé ceně) nějaký zájem potencionálních kupců ?!
TT - analog - ČSD/DR, DB - III / IV
Uživatelský avatar
Jarda H.
 
Příspěvky: 2795
Registrován: čtv 30 srp, 2007 6:25 pm

Re: Tocna ve velikosti TT

Příspěvekod MirekTT » stř 16 bře, 2011 5:59 pm

Podle mně by byl šlágr ve zdejších vodách pouze pohon s elektronikou, vyřešené propojení do kolejí mostu a propojení na koleje točny. Tohle udělat jako funkční levný multiměřítkový základ pro domácí obestavbu, půjde to na dračku.
Průměr a provedení točny ať si každej zbastlí sám.
Upozornění! Toto je diskuzní fórum, a ne vševědopedie absolutních pravd!
www.ModulyBrno.cz
MirekTT
 
Příspěvky: 2573
Registrován: stř 03 pro, 2008 7:39 pm

Re: Tocna ve velikosti TT

Příspěvekod Tkadlec Jaroslav » stř 16 bře, 2011 6:12 pm

moje řeč :wink:
Tkadlec Jaroslav
 
Příspěvky: 1086
Registrován: sob 19 pro, 2009 1:38 pm
Bydliště: Javorník u Jeseníku

Re: Tocna ve velikosti TT

Příspěvekod Jarda H. » stř 16 bře, 2011 6:20 pm

MirekTT píše:Podle mně by byl šlágr ve zdejších vodách pouze pohon s elektronikou, vyřešené propojení do kolejí mostu a propojení na koleje točny. Tohle udělat jako funkční levný multiměřítkový základ pro domácí obestavbu ......


Stručné, výstižné :D ... o takové zboží by měl být zájem !
TT - analog - ČSD/DR, DB - III / IV
Uživatelský avatar
Jarda H.
 
Příspěvky: 2795
Registrován: čtv 30 srp, 2007 6:25 pm

Re: Tocna ve velikosti TT

Příspěvekod ivanek » stř 16 bře, 2011 8:26 pm

Tak zdravim vsechny a diky moc za podmety.

Je mi jasny, ze to nebude jednoduche:-), ale zase to neni az tak ztraceny, co se tyce ceny ostatnich seriovym vyrobkum, tak ta cena mi nevychazi az tak rozdilne. I ta velikost by nemel byt problem. Ve velikosti N to mam do 97 mm - coz by bylo cca 12 m na TT a ted delam na zakazku jednu co bude az 120 mm, coz by bylo nejakych 14.5m na TT. Jinak vsechno je to modulova konstrukce, kde pohon je stejny a jen se meni velikost.


MirekTT píše:Podle mně by byl šlágr ve zdejších vodách pouze pohon s elektronikou, vyřešené propojení do kolejí mostu a propojení na koleje točny. Tohle udělat jako funkční levný multiměřítkový základ pro domácí obestavbu, půjde to na dračku.
Průměr a provedení točny ať si každej zbastlí sám.



Tady bych se jeste rad zeptal co se rozumi pod pojmem "propojení na koleje točny", pokud by si mel kazdy telo tocny udelat sam, tak tohle moc dobre nema cenu resit, protoze kazdy ty kolej muze mit jinak. Nebo by to melo byt nejak universalne? Slo by to udelat mechanicky, ale asi by to nebyla zrovna "cista" konstrukce.

Dalsi dotaz by byl jestli by se vypalatilo to udelat treba jako "kyt" s nejakyma dilama nahrubo a pak by si o clovek doma sestavil nebo, ze bych to udelal treba jen jako pohon + spodni vanu a most a koleje kolem by si pak clovek dodelal zase sam (spodni vanu kvuli namontovani pohonu).
Akorat nevim pak jak by to bylo s cenou, protoze nejdrazsi na te tocne je ta elektronika a motor - to si musim nechat delal a kupovat.

Jinak ten pohon je uz ted navzen jako universani s krokem nastavitelnym od 7.5 do 120 stupnu v nasobcich, volbou rychlosti, smeru atd. Jen co se mi do ruky dosane nejaka Peco tocna, tak k tomu pridam nejaky udelatko na uchyceni k teto tocne. Teoreticky by nemel byt problem ho pouzit na cokoli.

S pozdravem

Ivan
Uživatelský avatar
ivanek
 
Příspěvky: 10
Registrován: ned 13 bře, 2011 9:00 pm

Re: Tocna ve velikosti TT

Příspěvekod MirekTT » stř 16 bře, 2011 8:45 pm

ivanek píše:Tady bych se jeste rad zeptal co se rozumi pod pojmem "propojení na koleje točny",

Je to propojení na dvě kolejnice na mostě z pevné části točny na otočnou, ke kterým se dá zpravidla dostat pouze přes středový čep, nebo sběrem jednoho pólu po obvodu z kruhové kolejnice na dně točny. U univerzálního pohonu by asi připadal v úvahu pouze středový čep pro oba póly. V domácích podmínkách se to řeší konektorem Jack, který tvoří střed otáčení.

Co se týče stavebnice, nebo jen pohonu, jak jsem navrhoval, představa by byla asi taková, že bude nějaká základna s motorem a elektronikou, ze které vyčnívá čep právě se dvěma kontakty na přívod k mostovým kolejnicím. Ale nic víc. Aby nebylo omezeno variabilní provedení dna, průměru, délky mostu. Zkrátka univerzálka.

Možnost variabilního odstupňování výjezdu z točny je super.

Udělat základní stavební kit je možná dobré, ale už docela limitující. Ten "syrový pohon bez ničeho umožňující cokoliv" by byl pro spoustu lidí požehnáním. Konečně by mohl člověk stavět točnu zcela dle zvolené předlohy, a elektrickou :D 8)

Ale i za dosavadní výsledky tvé práce zasloužíš uznání a určitě si zákazníky najdeš :wink:
Upozornění! Toto je diskuzní fórum, a ne vševědopedie absolutních pravd!
www.ModulyBrno.cz
MirekTT
 
Příspěvky: 2573
Registrován: stř 03 pro, 2008 7:39 pm

Re: Tocna ve velikosti TT

Příspěvekod ivanek » stř 16 bře, 2011 9:02 pm

MirekTT píše:Je to propojení na dvě kolejnice na mostě z pevné části točny na otočnou, ke kterým se dá zpravidla dostat pouze přes středový čep, nebo sběrem jednoho pólu po obvodu z kruhové kolejnice na dně točny. :wink:


Tohle mam :-), u tech tocen s drevenou vrchni deskou to jde jednoduse, proste pod ni mam plosnak + 2 trubicky s uhliky a pruzinkami, takze prenos napeti do koleje tocny je vyresen. Jen se to zamozrejme toci.

Jinak mrknu na tu "zakladni desku s pohonem" jak to vyresit, aby to bylo opravdu universalni. Jak neco bude tak se tady zase ozvu. Celkovou spodni vanu jsem navrhoval, protoze mam doma CNC frezu a tak neni problem neco vyfrezoat relativne presne a rychle z jednoho kusu nez se s tim lopotit rucne.

Ivan
Uživatelský avatar
ivanek
 
Příspěvky: 10
Registrován: ned 13 bře, 2011 9:00 pm

Re: Tocna ve velikosti TT

Příspěvekod MirekTT » stř 16 bře, 2011 9:36 pm

ivanek píše:Celkovou spodni vanu jsem navrhoval, protoze mam doma CNC frezu a tak neni problem neco vyfrezoat relativne presne a rychle z jednoho kusu nez se s tim lopotit rucne. Ivan

Tak pokud se nebojíš individuální výroby a chtělo by se ti frézovat co kus to originál, nabízej to jako dražší zakázkový ekvivalent k levnějším sériovým předchystaným vanám. Ale nevím jak tady v Česku. Tadÿ každý bastlí jak může. A někdy mám pocit, že dokonce ne jen aby ušetřil, ale hlavně aby někdo druhý nevydělal. Ale to je krapet jiná debata.
Pokud bys opravdu vyřešil "syrový pohon", určitě se na tebe nabalí další výrobci, kteří třeba budou nabízet hotové dokončené točny dle nejznámějších předloh, nebo třeba leptaři se stavebnicemi zcela dle reálu do poslední traverzy přesně. Nesnažil bych se to být tebou hrotit na hotovku. Jen mít tu platformu. Univerzální, spolehlivou, cenově přijatelnou a hlavně dostupnou dnes, i za deset let. Štěk, který se vyrábí dva roky a pak se poněm slehne zem, je na nic.
Tak to celé vidím já, počkej i na názory ostatních.
A držím palce!
Upozornění! Toto je diskuzní fórum, a ne vševědopedie absolutních pravd!
www.ModulyBrno.cz
MirekTT
 
Příspěvky: 2573
Registrován: stř 03 pro, 2008 7:39 pm

Re: Tocna ve velikosti TT

Příspěvekod fivejohny » čtv 24 bře, 2011 12:35 am

Co se týká točny tak s nejdelším mostem a aktuálně vyráběnou s optickým zastavováním pro každou kolej a po přetočení přes 180° s automatickým přepólovaním koleje lze najít za příznivou cenu (podstatně nižší než cena kratší ROCO) na malosériovkách (www.maloseriovky.eu), jediná nevýhoda je kdo na to nemá kolejiště ať to nekupuje protože to zabere docela dost místa.
Doporučuji osobní odběr a předvení, více se s tím potěšíte i předejte přípádným poškozením při dopravě poštou.
fivejohny
 
Příspěvky: 21
Registrován: čtv 25 bře, 2010 1:23 pm

Re: Tocna ve velikosti TT

Příspěvekod lachttan.bastr » pon 28 bře, 2011 5:45 pm

Točny mj. i v Téčku vyrábí firma Hapo. Různá provedení, různé délky mostů, s přepočtem do reálu, ale vždy vysoké ceny. Móóóc €€€€€€€€€€€€€€€€ :(
Velikost středu = TT = Top Technik = vrchol techniky!
lachttan.bastr
 
Příspěvky: 117
Registrován: čtv 30 črc, 2009 4:54 pm
Bydliště: Brno


Zpět na Velikost TT (komunita TT)

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 8 návštevníků