Brejlovec od Roca

Specializované fórum pouze pro příznivce velikosti TT (1:120).

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., radekkrupka

Brejlovec od Roca

Příspěvekod Václav » sob 26 úno, 2011 6:18 pm

Po zakoupení Brejlovce jsem ho zajel dle návodu. První den jezdil dobře, druhý a další dny se projevilo kolísání rychlosti a silné zahřívání tlumivek. Nakonec odmítal jezdit úplně. Po konzultaci s kolegou Jirkou S. jsem dospěl k názoru, že chyba může být jedině v motoru, což se taky nakonec potvrdilo. Problém je v uhlících, které jsou v pouzdrech příliš volně uloženy a mají možnost se na komutátoru "vrtět", a co horšího, pravděpodobně se i protáčet kolem své osy. Vložit do pouzder silnější uhlíky nelze, protože pouzdra končí zúžením, které jejich vložení brání. Pomohl jsem si tedy tak, že jsem dosedací plošky uhlíků kulatým pilníčkem opatrně trochu prohloubil a při vkládání do motoru jsem úzkostlivě dbal, aby dosedly na komutátor zcela přesně. Po sestavení motoru jsem znovu provedl jeho záběh, přičemž jsem měřil odběr proudu.
Když jsem Brejlovce projížděl po zakoupení po kolejišti, bral až 330 mA a tlumivky doslova při dotyku pálily. Po úpravě motoru na začátku jeho zajiždění (motor jsem zajížděl mimo lokomotivu!) vystoupila hodnota odebíraného proudu až na 1 A, ale už po několika minutách začala klesat. Asi za 20 minut jsem se dostal pod 200 mA a posléze asi na 120 mA (odběr trochu kolísal, někdy spadl pod 100, někdy vystoupil ke 150 mA). V této fázi jsem namontoval motor zpět do Brejlovce.
Výsledek: Brejlovec jezdí bez kolísání rychlosti, ale občas se sám nerozjede. Doufám, že rozjíždění se samo časem upraví, až se uhlíky řádně přizpůsobí komutátoru. Při měření odběru jsem se dostal nyní na hodnotu kolem 70 mA a tlumivky i po déletrvající jízdě jsou studené.
Poznámka na konec: Pro zpětnou montáž uhlíků do motoru se zárukou, že uhlíky dosednou tak jak mají, je třeba si zhotovit pomůcku. Jinak je to práce pro vraha.
Václav
 
Příspěvky: 3
Registrován: sob 26 úno, 2011 5:46 pm

Re: Brejlovec od Roca

Příspěvekod TTmili » sob 26 úno, 2011 6:52 pm

Se zpětnou montáží uhlíků souhlasím že je to práce pro sebevraha.....ty pružinky jsem hledal snad hodinu. Naštěstí u druhého sergeje nebylo třeba. Jen se zeptám, co máš za tu pomůcku/přípravek? Předpokládám něco ve stylu "držím pružinku a směr uhlíku"? Jak to vypadá? Myslím že se to bude docela dost hodit.
TT
DIGITÁL
Epocha: IV
Snažíme se dokonale napodobit skutečnou nedokonalost, má to význam?
Uživatelský avatar
TTmili
 
Příspěvky: 1532
Registrován: čtv 17 črc, 2008 9:48 am
Bydliště: Jihlava

Re: Brejlovec od Roca

Příspěvekod rexel » ned 27 úno, 2011 5:01 pm

Tak mi to nedalo a šel jsem změřit odběr u mého Brejlovce se zvukem od ROCA. Má za sebou asi dvě hodiny provozu a je ve stádiu, kdy přestala kolísat rychlost. Stojící mašina na kolejích - samotný odběr decodéru = 15,3 mA; decodér + zapnutá světla = 22,5 mA; decodér + zvuk (volnoběh) = 25.3 mA. Jízda maximální rychlostí bez světel a zvuku = kolísá okolo 160 mA; jízda se zvukem max. rychlostí 185 až 200 mA. Při jízdě vzad je odběr o cca 10 mA nižší. Měřeno na kolejišti s napájením od ROCO 10764. Jak jste na tom vy ? Díky za odpověď.
TT, Ep. III.-V., Digital
Uživatelský avatar
rexel
 
Příspěvky: 62
Registrován: čtv 17 čer, 2010 8:19 pm
Bydliště: Klenčí p Č.

Re: Brejlovec od Roca

Příspěvekod TTmili » ned 27 úno, 2011 6:29 pm

No nedá mi to se nezeptat čím jsi to měřil? A jakým způsobem. Ono totiž digitální multimetr je udělaný tak aby ukazoval sinusovou efektivní hodnotu prohnanou přes diodový můstek. Už pro sinusovku to znamená při takovýhle "malých" napětích nebo případně proudech to znamená docela velký nepřesnosti. Natož když se měří digitální signál (pokud se nepletu tak DCC pracuje jen s kladnými obdélníky, nepletu se?) tak to hází úplný nesmysly. Sice by to zhruba mohlo odpovídat tomu co je tady psáno ale spíš než změřený je to řádově odhadnutý. Proto bych to zkusil změřit spíš na ss, třeba i s tím zvukem ale rozhodně to hodí lepší (a přesnější) číslo.
TT
DIGITÁL
Epocha: IV
Snažíme se dokonale napodobit skutečnou nedokonalost, má to význam?
Uživatelský avatar
TTmili
 
Příspěvky: 1532
Registrován: čtv 17 črc, 2008 9:48 am
Bydliště: Jihlava

Re: Brejlovec od Roca

Příspěvekod VikyV » ned 27 úno, 2011 7:29 pm

DCC v kolejích jsou obdélníky obojí polarity a to ještě ne stejně dlouhé. Obdélníky jedné polarity jsou na výkonovém výstupu dekodéru pro napájení motoru. Takže asi nejpřesnější měření nějaké střední hodnoty proudu si představuji přímo v obvodu motorku za dekodérem. Taky by mě zajímalo jak to zde diskutující měří...
VikyV
 
Příspěvky: 46
Registrován: pon 10 led, 2011 12:13 pm

Re: Brejlovec od Roca

Příspěvekod rexel » ned 27 úno, 2011 8:05 pm

Tuto připomínku jsem čekal, je jasné že měř. přístroje jsou cejchovány na měření proudů s amplitudou sinusového průběhu.Měřil jsem anal. měř. DU 10 (dříve AVOMET). Jde mi spíše o porovnání mezi jednotlivými kusy, jak dalece se od sebe odlišují naměřené hodnoty. A pro orientační změření je to dostačující. Například u BR 132 se odběr po namazání obou převodovek zmenšil z 600 mA na 140 mA. O to mi při tomto měření - jistě nepřesném ale celkem vypovídajícím o stavu loko.
TT, Ep. III.-V., Digital
Uživatelský avatar
rexel
 
Příspěvky: 62
Registrován: čtv 17 čer, 2010 8:19 pm
Bydliště: Klenčí p Č.

Re: Brejlovec od Roca

Příspěvekod Václav » ned 27 úno, 2011 9:46 pm

Odpovídám na dotaz, čím a jak jsem měřil odběr proudu. Ale vemte prosím na vědomí, že elektrice nerozumím, jsem chemik, takže souhlasím s názorem, že jsem nesprávným postupem či špatně zvoleným přístrojem naměřil asi nesmysly. Mně ovšem nešlo ani tak o absolutní hodnoty jako spíš o srovnání, zda se opravou motorku něco změnilo.
K měření jsem použil přístroj, jehož název mi nic neříká, DT-830D+. Lze na něm měřit všechno možné, ale do jaké míry je přesný a spolehlivý, to nevím. Odběr proudu jsem měřil přímo na motoru, vyjmutém z lokomotivy, při napětí 8V. Poslední měření jsem pak provedl už na sestavené lokomotivě a po jejím novém záběhu na kolejích, rovněž při napětí 8V.
Naměřené hodnoty, i když nemusí být pravdivé, byly získány za stejných podmínek a dle mého názoru mohou tedy být pro daný účel srovnávány. Měřením se jasně prokázal pokles odběru proudu a jestli je jeho nynější hodnota skutečně 70mA nebo jiná, mě netrápí. Pro mně je důležité, že motor běží plynule a lehce, a že při výrazně nižším odběru už nedochází k přehřívání tlumivek (což by taky mohlo ve svém důsledku vést např. k deformaci karoserie - vím, o čem mluvím, kdysi jsem do jedné lokomotivy zabudoval odpor za účelem snížení rychlosti ...).
Udělátko na vložení uhlíků do motorku popsat neumím, nejlepší by byl obrázek. Ten mám, ale neumím ho vložit do tohoto textu - jestli to vůbec jde. Takže zájemcům navrhuji, aby mi poslali mail, mailem ho poslat umím. Má adresa: vaclav5846@seznam.cz.
Václav
 
Příspěvky: 3
Registrován: sob 26 úno, 2011 5:46 pm

Re: Brejlovec od Roca

Příspěvekod user_241 » pon 28 úno, 2011 12:23 pm

Připojuji obrázek s udělátkem od Václava a jeho komentář:
"Obrázek posílám a samozřejmě s jeho umístěním do diskuze souhlasím, protože se jistě bude hodit i dalším zájemcům. Jde to, ale chce to trochu trpělivosti. Přípravek se na pouzdro s uhlíkem nasazuje tak, aby spodní háček přípravku zapadl do drážky uhlíku. Tím je zaručena kontrola jeho polohy při usazování na komutátor. Pro manipulaci s přípravkem je v motoru místa dost. Tak ať se daří."
Přílohy
roco-uhliky-udelatko-m.jpg
roco-uhliky-udelatko-m.jpg (51.59 KiB) Zobrazeno 7583 krát
user_241
 
Příspěvky: 15
Registrován: sob 21 črc, 2007 10:16 am

Re: Brejlovec od Roca

Příspěvekod Václav » pát 18 bře, 2011 5:38 pm

Já se ještě vrátím k problému uhlíků u motorů Brejlovce. Nevyhovující originální uhlíky, které způsobují kolísání otáček motoru a problémy s jeho rozběhem, lze nahradit uhlíky FLEISCHMANN 6518. Tyto uhlíky jsou dodávány i s pružinkami, pružinky je však třeba zkrátit cca o 2 mm. Ony by se sice do pouzdra vešly i s uhlíkem bez zkrácení, ale jejich přítlačná síla by byla zbytečně velká, což by se projevilo zvýšeným otěrem uhlíků a zbytečným brzděním motoru. Tyto uhlíky jsou oproti originálním o něco delší, takže v pouzdru už nevibrují, a navíc svým koncem lépe sednou do pružinky a nedochází k jejich případnému protáčení.
Takto upravený motor jsem odzkoušel, nyní má za sebou asi 5 hodin provozu a běhá spolehlivě. Při vkládání pouzder s uhlíky do motoru odpadá piplačka s jejich "správným" usazením, jak tomu bylo třeba s originálními uhlíky. Tyto uhlíky mají třecí plochu rovnou a na komutátoru se usadí při záběhu samy.
Václav
 
Příspěvky: 3
Registrován: sob 26 úno, 2011 5:46 pm

Re: Brejlovec od Roca

Příspěvekod TTmili » sob 16 dub, 2011 6:18 pm

Když se tu nakously ty náhradní uhlíky od Fleische, tak bych se na pár věcí chtěl zeptat. Kde se dají objednat? Myslím tím jestli je někde mají přímo na skladě nebo jestli o ně musím psát přímo jako na objednávku. Taky bych potřeboval vědět jestli se dají použít s původními pružinkami abych se nemusel babrat se zkracováním těch co jsou dodávány.
TT
DIGITÁL
Epocha: IV
Snažíme se dokonale napodobit skutečnou nedokonalost, má to význam?
Uživatelský avatar
TTmili
 
Příspěvky: 1532
Registrován: čtv 17 črc, 2008 9:48 am
Bydliště: Jihlava

Re: Brejlovec od Roca

Příspěvekod Tomas_C. » sob 16 dub, 2011 7:25 pm

Koupil jsem sadu od Fleishe obsahující dva uhlíky a dvě pružinky... v Brně pan Kratochvíl je měl skladem za 10 kč celou sadu...hned jsem je vyměnil bez zkrácení pružinek a funguje to super...možná to chce opravdu zkrátit ty pružinky, neboť ultra pomalá rychlost je škubavá a to tím jak přeskakují uhlíky z plošky na plošku...
podotýkám, že se jednalo o sergeje a před vložením jsem očistil plošky komutátoru...no a problém se škubáním odstraněn a tlumivky...jo ty holky už nemaj co tlumit a vůbec netopí...
TT, V-VI epocha,CZ-DE příhraničí,
http://model-railway.webnode.cz
www.ModulyBrno.cz
Uživatelský avatar
Tomas_C.
 
Příspěvky: 431
Registrován: stř 10 úno, 2010 1:05 am
Bydliště: Brno

Světla na brejlovci ROCO TT

Příspěvekod trainzjohny » sob 18 dub, 2015 8:39 pm

Zdravím, mám dva brejlovce od ROCO, prvního jsem měl ve start setu se z21 už i se zvukem (http://www.roco.cc/en/product/230675-35 ... ducts.html) po dobrých zkušenostech jsem si druhého pořídil nedlouho poté (http://www.roco.cc/en/product/80661-362 ... ducts.html) a digitalizoval jsem si ho sám pomocí dekodéru ZIMO, ale o co mi jde... Když jedou v soupravě rád bych svítil pouze čelníma světlama, aby zadní červená zhasla, nikde jsem bohužel nenašel funkci která by to udělala ani návod jak na to. Může mi někdo znalý poradit zda to vůbec jde a pokud ano, jak ? Díky
Jsem začátečník,mám TT ovládané z21 a mobilem.Flotila čítá 6 lokomotiv-377.0,749,750,753,754 a BR18.
trainzjohny
 
Příspěvky: 74
Registrován: pát 17 dub, 2015 10:19 am

Re: Světla na brejlovci ROCO TT

Příspěvekod BohousP » ned 19 dub, 2015 6:44 am

Nemám tuto konkrétní mašinu, ale téměř jistě to půjde. Pokud ti někdo z místních neporadí přesný postup, které CV jak nastavit, podívej se k Martinovi na http://lokopin.wz.cz/body.htm a hledej články Lokodekodéry 2, Lokodekodéry - mapování funkcí a Brejlovec Roco - zvuk.
TT, DCC, NanoX-2017, TC8, ... http://masinky.info
Uživatelský avatar
BohousP
 
Příspěvky: 1974
Registrován: stř 12 kvě, 2010 9:17 am
Bydliště: Praha - Malešice

Re: Světla na brejlovci ROCO TT

Příspěvekod MiG » ned 19 dub, 2015 7:19 am

Bohužel se nemohu (IT oddělení nedovolí) dostat na stránky Zimo pro návod. Ale podle náznaků u cTelektronik by to mohlo jít v CV33 a CV34 případně v CV s nimi "spřaženými".
Zkuste číst a hledat tímto směrem.
MiG
 
Příspěvky: 657
Registrován: sob 14 úno, 2015 11:55 pm

Re: Světla na brejlovci ROCO TT

Příspěvekod mpinta » ned 19 dub, 2015 7:43 am

Bez zásahu do elektroniky mašiny to asi nepůjde. Brejle Roco TT nemají k dispozici podobný postup k vypínání koncových světel, jako třeba Kuehn. Chybí především schéma, případně výkres DPS. Teoreticky by šel postup ala Kuehn aplikovat stejně. Nastavit CV je už pak snadné. Jenže bez toho schématu je to to trochu problém.
Takže... Nemá někdo schéma Brejlí Roco TT? Podle výkresu rozkreslené mašiny, který je přiložen, vypadá DPS celkem jednoduše, včetně oddělených koncových světel. Ale spekulovat jen na základě výkresu, to není zrovna můj styl.
Nedělal to někdo? Není někde tato úprava popsaná?
Jako servis a opravy Roco je uveden Frans van der Ben (Ben-Zerba http://www.ben-zerba.cz/ ). Takže buď dotaz tam nebo přímo na Roco (http://www.roco.cc/en/home/index.html).
Brejle Roco TT vlastní hodně kolegů, jistě by se to hodilo i jiným...
Martin (LokoPin)
Uživatelský avatar
mpinta
 
Příspěvky: 613
Registrován: úte 08 led, 2008 11:55 am
Bydliště: Písek

Další

Zpět na Velikost TT (komunita TT)

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 návštevníků