Odpovídám na dotaz, čím a jak jsem měřil odběr proudu. Ale vemte prosím na vědomí, že elektrice nerozumím, jsem chemik, takže souhlasím s názorem, že jsem nesprávným postupem či špatně zvoleným přístrojem naměřil asi nesmysly. Mně ovšem nešlo ani tak o absolutní hodnoty jako spíš o srovnání, zda se opravou motorku něco změnilo.
K měření jsem použil přístroj, jehož název mi nic neříká, DT-830D+. Lze na něm měřit všechno možné, ale do jaké míry je přesný a spolehlivý, to nevím. Odběr proudu jsem měřil přímo na motoru, vyjmutém z lokomotivy, při napětí 8V. Poslední měření jsem pak provedl už na sestavené lokomotivě a po jejím novém záběhu na kolejích, rovněž při napětí 8V.
Naměřené hodnoty, i když nemusí být pravdivé, byly získány za stejných podmínek a dle mého názoru mohou tedy být pro daný účel srovnávány. Měřením se jasně prokázal pokles odběru proudu a jestli je jeho nynější hodnota skutečně 70mA nebo jiná, mě netrápí. Pro mně je důležité, že motor běží plynule a lehce, a že při výrazně nižším odběru už nedochází k přehřívání tlumivek (což by taky mohlo ve svém důsledku vést např. k deformaci karoserie - vím, o čem mluvím, kdysi jsem do jedné lokomotivy zabudoval odpor za účelem snížení rychlosti ...).
Udělátko na vložení uhlíků do motorku popsat neumím, nejlepší by byl obrázek. Ten mám, ale neumím ho vložit do tohoto textu - jestli to vůbec jde. Takže zájemcům navrhuji, aby mi poslali mail, mailem ho poslat umím. Má adresa:
vaclav5846@seznam.cz.