od TTmili » stř 26 led, 2011 8:43 pm
Tak typickým představitelem typu B (někdy se uvádí i jako čisté Y) jsou například maďarské vozy. Přechod bočnice a čela je mohutně zakulacený, má dvě stupačky které byli zhruba s představkem, zapuštěná madla u dveří, pod vozem jsou pouze baterky a věci k nim patřící a vzduchová výzbroj vozu. Topení je odporové, eventuelně parní s kaloriferem uloženým ve střeše zhruba nad představky (tímhle si momentálně nejsem jistý, ale snad mě paměť neklame). Co se týče německých vozů typu B tak se u nás vyskytovaly v pěti exemplářích předvýrobní série vozů ABa (ty měli navíc rovné představky), a tuším i první série vozů Ba jim odpovídala.
Typ Y/B je vylepšenou verzí typu B kdy se ale na první pohled nic nezměnilo, jen má mnohem menší zaoblení na čelech, má také dva schůdky ale tentokrát již vzájemně posunuté a rovnoběžné s bočnicí, takže malinko předstupují přes profil představku. V topení se nic nezměnilo, tuším že akorát pod vozem přibyla jedna "bedna" protože narozdíl od starších typů B uměly tyhle již topit na všech evropských systémech.
Typ Y/B 70 je nejmodernějším typem vozů Y, vyráběl se zhruba od roku 1972 až do roku 1985, stal se tak vpodstatě nejrozšířenějším vozem celého vozového typu. Liší se v mnoha věcech, hlavně však v tom že měl tři stupačky a takřka ostrý přechod bočnice-čelo a nezapuštěném madlu u dveří (kromě první série vozů Aa z r. 1972 a prvních cca 30 vozů Ba z r. 1974, ty zvenku odpovídaly typu Y/B). Zásadní změny jsou ale ve vytápění, které je kromě parního i elektrické teplovzdušné, kdy se kompletně přesunulo pod podlahu, kde je kalorifer uprostřed vozu a díky tomu je na jedné straně větrací mřížka. Ve střeše se tedy kromě nádrží na vodu nic extra důležitého pro život vozu neskrývá a původní tvar jí zůstal zachován jen kvůli vizuální kompatibilitě s předchozími typy. Díky umístění kaloriferu doprostřed vozu místo vzduchové výzbroje se musely válce i jímky rozdělit a každý podvozek má tak svůj válec s jímkou. Na čelech také zmizel jeden ze dvou výřezů pro vypouštění (možná napouštění) vody ve kterém je i topný kabel. Od osmdesátých let se na ně navíc začaly dávat podvozky Goerlitz V.a, a alternátory, poslední série vozů Bm z roku 1985 už měla z výroby dosazený CZE.
TT
DIGITÁL
Epocha: IV
Snažíme se dokonale napodobit skutečnou nedokonalost, má to význam?