radeksindy píše:Tvé znalosti o lazaretních vlacích mají základ kde, mohu-li se ptáti?
Pokud jde o Rakousko-Uhersko, tak doporučuji SŽ o němž psal už Milan. Pokud jde o Německo, tak nevylučuji existenci specializované knihy, ale téměř každá kniha o vozech Länderbahn se nějak dotýká i lazaretních vlaků. Hlavně proto, že spousta z nich vznikla z vozů používaných v běžném provozu. Pak tady na mě pomrkává z knihovny dílo Andrease Knippinga "Eisenbahnen im Ersten Weltkrieg", kde je to roztroušeno na mnoha místech.
Svoji poznámku o chlaďácích beru zpět, protože teď koukám na fotku s maďarskou 324 v čele, za ní pruský služebák a za ním chlaďák. Na potraviny. Je tady potřeba asi rozlišovat stálé lazaretní vlaky, které měly lékařské vozy a podobné zařízení a pomocné lazaretní vlaky sloužící výhradně k transportu. Ty obvykle vznikly v době konfliktu z běžných vozů. Z tohto hlediska se musím Tilligu omluvit, protože pokud se jedná o ten pomocný vlak, tak může dát červený kříž na cokoli a ono to možná bude pravda. Takže pokud existuje fotka s lazaretního vlaku s chlaďákem, bude asi i s uhlákem a pak už stačí vzít jakékoli další vozy a je na světě.
Tak jsem si na MMV vypůjčil "Eisenbahnen im Ersten Weltkrieg". Moc pěkná kniha se spustou zajímavých obrázků. Fotografií lazeratních vlaků či vozů tam moc není, ale jedno je však jisté používaly se asi běžně osobní vozy. Je tam parádní fotografie dvouosého osobního vozu značeného K.P.E.V. navíc s označením Červeného půlměsíce pro použití v Turecku. Na jedné fotografii i interier osobního po přestavbě s lůžky. Je tam i poměrně dost fotografií lokomotiv a vozů rak.-uh. železnic v armádním užití. Zaujmou také fota stavby nouzových mostů a ničení železnice ke konci války, o ruzných polních železničkách nemluvě. Báječný materiál pro někoho šikovného na stavbu diorama. Doporučuji.