K.P.E.V.

Specializované fórum pouze pro příznivce velikosti TT (1:120).

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., radekkrupka

Re: K.P.E.V.

Příspěvekod VladikC » čtv 24 bře, 2011 1:33 pm

radeksindy píše:Tvé znalosti o lazaretních vlacích mají základ kde, mohu-li se ptáti?

Pokud jde o Rakousko-Uhersko, tak doporučuji SŽ o němž psal už Milan. Pokud jde o Německo, tak nevylučuji existenci specializované knihy, ale téměř každá kniha o vozech Länderbahn se nějak dotýká i lazaretních vlaků. Hlavně proto, že spousta z nich vznikla z vozů používaných v běžném provozu. Pak tady na mě pomrkává z knihovny dílo Andrease Knippinga "Eisenbahnen im Ersten Weltkrieg", kde je to roztroušeno na mnoha místech.

Svoji poznámku o chlaďácích beru zpět, protože teď koukám na fotku s maďarskou 324 v čele, za ní pruský služebák a za ním chlaďák. Na potraviny. Je tady potřeba asi rozlišovat stálé lazaretní vlaky, které měly lékařské vozy a podobné zařízení a pomocné lazaretní vlaky sloužící výhradně k transportu. Ty obvykle vznikly v době konfliktu z běžných vozů. Z tohto hlediska se musím Tilligu omluvit, protože pokud se jedná o ten pomocný vlak, tak může dát červený kříž na cokoli a ono to možná bude pravda. Takže pokud existuje fotka s lazaretního vlaku s chlaďákem, bude asi i s uhlákem a pak už stačí vzít jakékoli další vozy a je na světě. 8)


Tak jsem si na MMV vypůjčil "Eisenbahnen im Ersten Weltkrieg". Moc pěkná kniha se spustou zajímavých obrázků. Fotografií lazeratních vlaků či vozů tam moc není, ale jedno je však jisté používaly se asi běžně osobní vozy. Je tam parádní fotografie dvouosého osobního vozu značeného K.P.E.V. navíc s označením Červeného půlměsíce pro použití v Turecku. Na jedné fotografii i interier osobního po přestavbě s lůžky. Je tam i poměrně dost fotografií lokomotiv a vozů rak.-uh. železnic v armádním užití. Zaujmou také fota stavby nouzových mostů a ničení železnice ke konci války, o ruzných polních železničkách nemluvě. Báječný materiál pro někoho šikovného na stavbu diorama. Doporučuji.
N, Epocha I, K.P.E.V., plánování kolejiště ukončeno, nastává éra výstavby.
Uživatelský avatar
VladikC
 
Příspěvky: 233
Registrován: stř 03 úno, 2010 9:49 pm
Bydliště: Ústí nad Orlicí

Re: K.P.E.V.

Příspěvekod Naschud » pon 01 dub, 2013 11:08 am

Zdravím všechny modeláře a příznivce železnic.
Stejně jako VladikC jsem si vzpoměl že mi chybí modelařina kterou jsem přerušil cca. před 15 lety. Nevím proč (utajený stav mysli ?) ale nějak mě začaly táhnout mašinky. Tak tedy hurá do toho. Jako prvotinu svého snažení jsem zvolil cenově dostupné lokomotivy z produkce BTTB a to BR 92 a BR 56. Shodou okolností se mi dostala do ruky BR 92 (obr.1) z Pruských lokálních drah a bylo rozhodnuto. Budu dělat prušáky. První nadšení trochu pohaslo když jsem zasurfoval na netu a zjistil že atraktivní zbarvení BR 92 pravděpodobně neodpovídá skutečnosti. Při prohledávání netu jsem narazil jen na jedinou fotografii této lokomotivy (obr.2). Fajn, alespoň vím kdo, kdy a kde ji vyrobil.

Výrobce: Orenstein & Koppel - Arthur Koppel AG
Rok výroby: 1927
Výrobní číslo: 11456,
Kde jezdila (Weimar-Berka-Blankenhainer Eb. (WBBE), "94"
1942: Hohenebra-Ebelebener Eb. (HEE), "94"
11. 1944: Greußen-Ebeleben-Keulaer Eb. (GEKE), "L 94"
3. 1945: Greußen-Ebeleben-Keulaer Eb. (GEKE), "94" ,1950: DR "92 6582"
, kdy umřela
26. 2. 1968 †).

Taky by to mohla být O&K 1927/ 11457 - D h2t - 1435mm
Weimar-Berka-Blankenhainer Eb. (WBBE) 95
->'46 Thüringische Eb. 92 0095
->'50 DR 92 6583
+22.01.65

A teď k zbarvení.
Někde v diskusích jsem pochytil informaci, že zelené zbarvení lokomotiv se provádělo jen do roku 1910. Pak měly být lokomotivy jen černé. Jestli tedy ,,moje,, BR 92 je zeleno-černá a byla vyrobena v roce 1927, jedná se o snahu zvýšení prodeje modelu (start set ?) zatraktivněním kabátu ? Nebo má tato předloha realný původ ?

Na modelu je číslo (3), ovšem podle občanky má číslo "94" .

A v tomto okamžiku se obracím na Vás s prosbou o pomoc. Jakékoliv poznatky o této lokomotivě či trati (WBBE), kdo byl vlastník a provozovatel, či jaké zbarvení používal na svých vozech atp.
Předem všem děkuji.

poznámka: fotografie modelu BR 92 není moje, je stažena z diskuze modelfora.
683670.jpg
obr.1
Přílohy
683783.jpg
obr.2
Uživatelský avatar
Naschud
 
Příspěvky: 69
Registrován: čtv 21 bře, 2013 1:17 pm
Bydliště: Popůvky u Brna

Re: K.P.E.V.

Příspěvekod Morris Zapp » pon 01 dub, 2013 2:28 pm

Řada 92 je nesourodá směsice čtyřnohých lokomotiv bývalých soukromých drah. Tzn. samotná příslušnost k řadě 92 ještě zdaleka neudává, jak ta lokomotiva vlastně vypadá. To, co vyráběli Zeuke s Wegwerthem, je, jak správně uvádíš, řada 92.65, původně Weimar - Berkaer Eisenbahn. Tahle podřada měla tuším opravdu jenom 2 exempláře, Tillig se svého času rozpumprdlíkoval a vyráběl obě čísla (jestli si to dobře pamatuju).
Jak to bylo v historii se zbarvením, to netuším - osobně se domnívám, že ta zelená barva je jenom marketingová zhůvěřilost výrobce modelů, ale mohu se mýlit.
Pokud máš nějaké dotazy k původnímu působišti těch mašinek, tak v červenci se uvidím s asi největším žijícím odborníkem :wink: na Weimar - Berkaer Eisenbahn, tak mu můžu dotazy tlumočit...
TT, moduly, epocha III/IV
Uživatelský avatar
Morris Zapp
 
Příspěvky: 837
Registrován: ned 04 dub, 2010 3:06 pm

Re: K.P.E.V.

Příspěvekod Rudolf » pon 01 dub, 2013 3:03 pm

No dělat první epochu v TT .... To nechápu.
Uživatelský avatar
Rudolf
 
Příspěvky: 917
Registrován: ned 08 říj, 2006 11:10 am
Bydliště: Strakonice

Re: K.P.E.V.

Příspěvekod Morris Zapp » pon 01 dub, 2013 3:09 pm

Nějaké povídání o Weimar - Blankenhainer Eisenbahn má Günter Fromm ve svých knížkách Gleispläne...
Je tam Blankenhain, Kranichfeld a Bad Berka. Souborné vydání by mělo být stále dostupné.

Přidávám ochutnávku:
WBBE.jpg
TT, moduly, epocha III/IV
Uživatelský avatar
Morris Zapp
 
Příspěvky: 837
Registrován: ned 04 dub, 2010 3:06 pm

Re: K.P.E.V.

Příspěvekod Naschud » pon 01 dub, 2013 4:41 pm

Rudolf píše:No dělat první epochu v TT .... To nechápu.

Rudolfe, to máš jako s plastikovým modelářstím, každej má to ,,svoje,, měřítko. Já s tím nic neudělám, u mne prostě vítězí 1:120. Ty 1:87 sou krásný, fakt, ovšem mě tohle měřítko nějak nevyhovuje, prostě to necejtím.
Uživatelský avatar
Naschud
 
Příspěvky: 69
Registrován: čtv 21 bře, 2013 1:17 pm
Bydliště: Popůvky u Brna

Re: K.P.E.V.

Příspěvekod Naschud » pon 01 dub, 2013 4:49 pm

Morris Zapp píše:Nějaké povídání o Weimar - Blankenhainer Eisenbahn má Günter Fromm ve svých knížkách Gleispläne...
Je tam Blankenhain, Kranichfeld a Bad Berka. Souborné vydání by mělo být stále dostupné.

Přidávám ochutnávku:
WBBE.jpg

To není ochutnávka, to je pořádná dávka. To vypadá že dopadnu jak VladikC :D To nádraží je supr. Přesně tímhle začnu v okamžiku kdy se pustím do kolejí :D Díky moc za tip. Přesně vyhovuje tomu co si mohu dovolit rozměrově :-)
Uživatelský avatar
Naschud
 
Příspěvky: 69
Registrován: čtv 21 bře, 2013 1:17 pm
Bydliště: Popůvky u Brna

Re: K.P.E.V.

Příspěvekod Morris Zapp » pon 01 dub, 2013 5:29 pm

No on to má Günter Fromm délkově dost zdrcnuté, aby se to vešlo modelářům do bytečků, ve skutečnosti to bylo o dost delší.

Jestli si chceš Blankenhain opravdu postavit, tak rozebratelný a přepravitelný a s modulovým čelem! :wink:
TT, moduly, epocha III/IV
Uživatelský avatar
Morris Zapp
 
Příspěvky: 837
Registrován: ned 04 dub, 2010 3:06 pm

Re: K.P.E.V.

Příspěvekod Naschud » pon 01 dub, 2013 5:55 pm

Morris Zapp píše:Řada 92 je nesourodá směsice čtyřnohých lokomotiv bývalých soukromých drah. Tzn. samotná příslušnost k řadě 92 ještě zdaleka neudává, jak ta lokomotiva vlastně vypadá. To, co vyráběli Zeuke s Wegwerthem, je, jak správně uvádíš, řada 92.65, původně Weimar - Berkaer Eisenbahn. Tahle podřada měla tuším opravdu jenom 2 exempláře, Tillig se svého času rozpumprdlíkoval a vyráběl obě čísla (jestli si to dobře pamatuju).
Jak to bylo v historii se zbarvením, to netuším - osobně se domnívám, že ta zelená barva je jenom marketingová zhůvěřilost výrobce modelů, ale mohu se mýlit.
Pokud máš nějaké dotazy k původnímu působišti těch mašinek, tak v červenci se uvidím s asi největším žijícím odborníkem :wink: na Weimar - Berkaer Eisenbahn, tak mu můžu dotazy tlumočit...
Pokud tedy sám sebe mohu posoudit, určitě dotazy budou. Už jsem se díval přes Google Earth kdeže to vlastně moje ,,pruska,, jezdila. Jo asi mě to chytlo.! :D Už začínám uvažovat o koupi i druké ,,92,, aby se v nádráží mohly obě sestry potkávat :-) Dokonce tam snad někde jezdily i O&K typu ELNA
Přílohy
10864563lc.jpg
Uživatelský avatar
Naschud
 
Příspěvky: 69
Registrován: čtv 21 bře, 2013 1:17 pm
Bydliště: Popůvky u Brna

Re: K.P.E.V.

Příspěvekod Naschud » pon 01 dub, 2013 6:46 pm

Morris Zapp píše:Jestli si chceš Blankenhain opravdu postavit, tak rozebratelný a přepravitelný a s modulovým čelem! :wink:

Už jsem se díval na nějaká setkání modelářů a železničářů . Nějak ale nerozumím tomu ,,modulovému čelu,,. To se někde dá sehnat nebo jak k tomu ty lidi přijdou ? Je to na domluvě (čelo), nebo jsou nějaký standarty ? A pokud bych (obrazně :lol: ) s modulama cestoval na nějakej podobnej sraz, musím být organizovanej nebo mohu být divokej ? ( J.Cimrman, Švestka)
Uživatelský avatar
Naschud
 
Příspěvky: 69
Registrován: čtv 21 bře, 2013 1:17 pm
Bydliště: Popůvky u Brna

Re: K.P.E.V.

Příspěvekod Morris Zapp » pon 01 dub, 2013 7:03 pm

Čelo se dá nechat vyrobit kdekoliv, kde mají nějakou přesnou technologii, nebot sehnat od někoho, kdo už v modulech jede.

Doporučuju pročíst http://www.zababov.cz, zdejší košatou diskusi "Moduly", pro zájemce o KPEV a DRG pak taky např. http://www.fktt-module.de/. No a taky se nechat pozvat na nějaké provozní setkání, osobní zkušenost vydá víc, než desítky hodin čtení webů. A tam třeba zjistíš, že moduly nejsou nic pro tebe :lol:

Organizovanost není povinná, ale velmi výrazně všechno usnadňuje.

Ale abych se přiznal, neznám zrovna nikoho, kdo by dělal v TT modulovku na téma I. epocha, nicméně je pravděpodobné, že by se v Německu někdo takový našel.
TT, moduly, epocha III/IV
Uživatelský avatar
Morris Zapp
 
Příspěvky: 837
Registrován: ned 04 dub, 2010 3:06 pm

Re: K.P.E.V.

Příspěvekod Rudolf » pon 01 dub, 2013 7:26 pm

Naschud píše:
Rudolf píše:No dělat první epochu v TT .... To nechápu.

Rudolfe, to máš jako s plastikovým modelářstím, každej má to ,,svoje,, měřítko. Já s tím nic neudělám, u mne prostě vítězí 1:120. Ty 1:87 sou krásný, fakt, ovšem mě tohle měřítko nějak nevyhovuje, prostě to necejtím.


No nemyslel jsem přímo H0 (i když tam je výběr největší), ono i N je na tom lépe... (pokud tě tlačí místo).
Uživatelský avatar
Rudolf
 
Příspěvky: 917
Registrován: ned 08 říj, 2006 11:10 am
Bydliště: Strakonice

Re: K.P.E.V.

Příspěvekod Naschud » pon 01 dub, 2013 7:39 pm

Na Nko už nemám oči. To už je práce pro hodináře :-) A nechci pořizovat mikroskop :lol:
Uživatelský avatar
Naschud
 
Příspěvky: 69
Registrován: čtv 21 bře, 2013 1:17 pm
Bydliště: Popůvky u Brna

Re: K.P.E.V.

Příspěvekod milan ferdián » úte 02 dub, 2013 7:03 am

Nepovídej,já jsem tedy se svými očima hodinář,to jsem nevěděl :lol:
milan ferdián
 
Příspěvky: 11826
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: K.P.E.V.

Příspěvekod Naschud » úte 02 dub, 2013 7:16 am

Chlape, pokud to Nko vidíš krásně ostře tak mi nezbývá než ti závidět. Já bez dvojek brýlí nevidím ani na klíčovou dírku. Asi tak. Ale zkusme se držet tématu. Díky.
Uživatelský avatar
Naschud
 
Příspěvky: 69
Registrován: čtv 21 bře, 2013 1:17 pm
Bydliště: Popůvky u Brna

PředchozíDalší

Zpět na Velikost TT (komunita TT)

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 15 návštevníků