Spřáhlo Fleischmann

Specializované fórum pouze pro příznivce velikosti TT (1:120).

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., radekkrupka

Re: Spřáhlo Fleischmann

Příspěvekod Jirka1 » pon 03 led, 2011 12:44 pm

Colonel32 píše:Zaslechl jsem, že prý nejlepší spřáhlo je nové od Kuehna. Je kompatiblilní s novým Tilligem, ale prý tam má ještě nějakou západku, která brání i tomu rozpojování v místech, kde se mění sklon stoupání, nebo v ostrých zatáčkách, kde jsou na plno vytočené kinematiky. A už jedno spřáhlo tillig + jedno spřáhlo kuehn je prý mnohem lepší než 2x tillig. Ale je to vše jen z doslechu, neručím.
Ono jde o to, že ta pacička (nikoli západka) u Kuehn spřáhla brání výškovému posuvu dvou spřažených spřáhel proti sobě, protější spřáhlo prostě nemůže propadnout dolů. V principu vůbec nebrání rozpřahování.

K nežádoucímu rozpřahování spřáhel Tillig může docházet při změnách stoupání (i pokud jsou spřáhla ve stejné výšce), dále při průjezdech oblouky, pokud nejsou spřáhla ve stejné výšce a při jízdě se jedno podsmekne pod druhým, a nebo v případě, že spřáhla jsou v nestejných výškách může docházet k rozpřahování i na rovných úsecích, pokud nejsou koleje ideálně v rovině...

Tyto problémy skutečně řeší spřáhlo Kuehn, nebo na Tilligovo se dají dolepit kovové pacičky od Digitalzentrale (nebo jak se to píše :-( ), které dělají to samé, jako ta pacička u Kuehna. Mám osobní zkušenost jak s Kuehnem tak doplněným Tilligem a je to nastejno (samozřejmě bez problémů).

Jenom bych si ještě dovolil drobný postřeh. Pokud by byla spřáhla ve správné výšce, bylo by možná problémů méně. Ono ale u některých modelů mají kinematiky dost velkou výškovou vůli. Sice náme normy, ale někdo je moc nedodržuje. :x
Mám soupravu sedmi Raj s kinematikami Peho, výškou nastavenou dle jejich přípravku a osazenou spřáhlem Tillig (bez plíšků) a nebyl s nimi jediný problém (sice mám koleje v rovině, ale s některými vozy od Tilliga jsem se pěkně navztekal :mrgreen: , než jsem začal používat ty plíšky).

A jedno spřáhlo Kuehn + jedno Tillig lze teoreticky použít, ale pokud jedním směrem projede souprava v pohodě, tak ve druhém se může rozpojit, protože obě spřáhla musí být proti sobě výškově fixována. Pokud to tak je, pak není ani velký problém drobný výškový rozdíl spřáhel.

volda píše:I když je pak fakt že jdou vozy od sebe hůře ručně rozpojit :P
Záleží, co si kdo pod pojmem "ručně" představuje? :-)

Mnoho lidí si navyklo (např. při sundávaní vozů z kolejí) využívat slabiny Tilligova spřáhla k rozpojování, vůz malinko nadzdvihne a pak vysune bokem. Pokud jsou spřáhla proti sobě fixována, pak to samozřejmě nejde.

Při použití přípravku dle: http://www.volny.cz/masinky2003/Rozpojovani.html to chce trochu cviku, aby se člověk do těch paciček nezamotal, ale jde to snadno. Sám používám k plné spokojenosti.

A při použití magnetu to taky není problém. Já osobně mám vyzkoušeno rozpřahování pomocí dílku stavebnice Geomag, stačí shora přiblížit na cca 2 cm ke spřáhlu a je to. :-)
Uživatelský avatar
Jirka1
 
Příspěvky: 534
Registrován: pon 28 led, 2008 6:30 pm
Bydliště: Ústeckoorlicko

Re: Spřáhlo Fleischmann

Příspěvekod volda » pon 03 led, 2011 2:08 pm

No přesně to nahnutí a vysunutí jsem myslel :D
A s tim Kuehnem to jde poměrně obtížně :D
volda
 
Příspěvky: 118
Registrován: čtv 18 bře, 2010 12:47 pm
Bydliště: Praha

Re: Spřáhlo Fleischmann

Příspěvekod TTmili » pon 03 led, 2011 7:56 pm

Osobně mám taky dobré zkušenosti s Kuehnem, ale ani ten Tillig není k zahození, jen musí být na správných vozech.
Asi největší problémy mají (jak jinak) Vte/Es od Tilliga, které jsou sami o sobě o skoro milimetr a půl výš než by měly být, o spřahle radši ani nemluvě. Naopak opačný problém (tj. spřahlo plandá a je níž než by mělo) je u starších verzí kinematik LOCO (u novějších Vtr, výroba cca letošní jaro se to asi povedlo vyřešit, spřahlo již neplandá ale furt se mi zdá že je níž). U kinematik ROCO je to tak půl napůl a Kuehn v tom umístění výškovém taky pokulhává (výška správná ale při větší zátěži se spřahlo zvedá a v kombinaci se spřahlem Tillig na přužince to nefunguje).
Jinak musím říct že při použití rozpojovače alá magnet je takřka nemožné rozpojit např. Bmto Kuehn v kombinaci s jakoukoliv mašinou s kinematikou a Kuehn spřahlem, o vozech ani nemluvě.
TT
DIGITÁL
Epocha: IV
Snažíme se dokonale napodobit skutečnou nedokonalost, má to význam?
Uživatelský avatar
TTmili
 
Příspěvky: 1688
Registrován: čtv 17 črc, 2008 9:48 am
Bydliště: Jihlava

Re: Spřáhlo Fleischmann

Příspěvekod vlk30 » pon 03 led, 2011 10:20 pm

Chtel bych se zeptat ktere sprahlo by jste doporucily k pouzivani pro cely vozovy park na kolejisti.Snad i Roco ted dodava lokomotivy se svym sprahlem.Mam v tom docela hokej.
vlk30
 
Příspěvky: 62
Registrován: pon 03 led, 2011 9:54 pm

Re: Spřáhlo Fleischmann

Příspěvekod vape777 » úte 04 led, 2011 6:13 am

Ja som používal nasledovné spriahla:
Kuehn
Tillig - nový typ s prídavným jazýčkom
Fleischmann
Tillig - nový typ
Klasické N-spriahlo
Tillig - starý typ (nepouživam)

Moje hodnotenie spriahiel je v hore uvedenom poradí. Osobne používam Tillig a Kuehn vo väčšine vozňov.
Fleischmann spriahla sú vhodné napríklad ako vnútorné spriahla medzi osobnými vozňami v súprave (je ich možné rozpojiť nadvihnutím jedného z vozňov). Sú však citlivé na výškové nerovnosti a sklony koľají podobne ako Tillig.
Ak by som mal niekde meniť spriahla tak po mojich skúsenostiach budem používať Kuehn. Sú kompatibilné s Tillig.
vape777
 
Příspěvky: 96
Registrován: sob 19 led, 2008 6:54 pm
Bydliště: Poprad

Re: Spřáhlo Fleischmann

Příspěvekod j p » sob 05 úno, 2011 5:03 pm

vape777 píše:Ja som používal nasledovné spriahla:
Kuehn
Tillig - nový typ s prídavným jazýčkom
Fleischmann
Tillig - nový typ
Klasické N-spriahlo
Tillig - starý typ (nepouživam)

Moje hodnotenie spriahiel je v hore uvedenom poradí. Osobne používam Tillig a Kuehn vo väčšine vozňov.
Fleischmann spriahla sú vhodné napríklad ako vnútorné spriahla medzi osobnými vozňami v súprave (je ich možné rozpojiť nadvihnutím jedného z vozňov). Sú však citlivé na výškové nerovnosti a sklony koľají podobne ako Tillig.
Ak by som mal niekde meniť spriahla tak po mojich skúsenostiach budem používať Kuehn. Sú kompatibilné s Tillig.


Pro uplnost jeste tato sprahla:
Kadee
Zeuke / BTTB
Rokal
pevna sprahla

Ja pouzivam na nekterych historickych vozech sprahla Zeuke, zejmena u tech vozu, kde sprahla nejdou vymenit (stare rychlikove vozy DR, stare Y, nakladni vozy Zeuke s detailnim spodkem), predni sprahlo BR 35.
Potom novejsi sprahla BTTB/Tillig/Piko, ale s tim byvaji problemy, hlavne kdyz maji spatne ohnuty jazycek. Tato sprahla vetsinou lze vymenit, jen u nekolika malo lokomotiv jsou napevno. Jejich plastova verze vyrabena v Cesku se mi vubec neosvedcila a vsechny vozy s timto sprahlem misto nej dostaly standardni BTTB sprahlo.
Nova sprahla Tillig / Peho. Spokojenost.
N-sprahla z mych vozidel mel jen Köf od Arnolda, coz neni dostatecne velky vzorek pro posouzeni spolehlivosti.
Sprahla Kadee jsou rozsirena hlavne u americkych modelu.
Sprahla Kuehn jsem nemel moznost vyzkouset (mam od Kuehna jednu masinu, ale ta ma standardni BTTB/Tillig sprahla)
Krome toho jeste existuji pevna sprahla s imitaci brzdovych hadic, ktere pouzivam u rychliku s BTTB Y. U takove soupravy je normalni sprahlo jenom mezi masinou a prvnim vozem. Mezi jednotlivymi vozy jsou pevna sprahla (na pruzince). Nejvetsi vyhodou pevnych sprahel bylo to, ze se nikdy samovolne nerozpoji. Existovala i verze pevneho sprahla pro motoraky LVT DR s imitaci automatickeho sprahla.

Shrnuti: pro cely vozovy park nemuzu jednoznacne doporucit zadne jednotne sprahlo. Vzdycky se najdou modely, u kterych je vymena obtizna nebo nevhodna.
Treba 50 let stary vuz Zeuke, v perfektnim stavu jako po vyrobeni, ktery nikdy nejezdil a cekal 40 let ve skladu prodejny, tak ten zcela urcite nebudu predelavat na nove sprahlo.
Velikost TT: 1. Pennsylvania Railroad 1940-1960 2. CSD 1946-1993
j p
 
Příspěvky: 442
Registrován: čtv 30 pro, 2010 1:54 pm
Bydliště: Dansko

Re: Spřáhlo Fleischmann

Příspěvekod jamik22 » sob 05 úno, 2011 7:04 pm

Aby byl výčet úplný existují ještě spřáhla Krois. Jsou dvě varianty rozpojování - dekodérem nebo magnetem.
jamik22
 
Příspěvky: 480
Registrován: pát 22 úno, 2008 9:05 pm

Re: Spřáhlo Fleischmann

Příspěvekod Trainmaniak » sob 05 úno, 2011 9:49 pm

A tohle už jste četli?
http://www.mojett.cz/?p=9377
Uživatelský avatar
Trainmaniak
 
Příspěvky: 1462
Registrován: pát 13 lis, 2009 7:54 am

Re: Spřáhlo Fleischmann

Příspěvekod vlk30 » sob 05 úno, 2011 10:24 pm

Diky za rady,mam uz jasneji vychazi me to na novej Tillig a Kuehn,jinak s temi plisky velmi zajimava vychytavka.
vlk30
 
Příspěvky: 62
Registrován: pon 03 led, 2011 9:54 pm

Předchozí

Zpět na Velikost TT (komunita TT)

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 14 návštevníků