555.1 od Tillig -podzimní novinka 2009

Specializované fórum pouze pro příznivce velikosti TT (1:120).

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., radekkrupka

R267

Příspěvekod Lubomír » úte 10 lis, 2009 7:24 am

To by musel být pěknej blázen, aby Ti půjčil tuto lokomotivu, abys ji "protáhl" takovým poloměrem. Než mít poloměry R267, to radši nemít kolejiště žádné. V přepočtu je to poloměr 32,040m, na takový parametry se navrhují křižovatky, né železniční tratě.
Lubomír
 
Příspěvky: 203
Registrován: ned 20 črc, 2008 5:45 pm

poloměry

Příspěvekod Jamamoto22 » úte 10 lis, 2009 9:53 am

Je nesporný fakt, že štíhlé oblouky vypadají realističtěji, než minimální poloměr. Bohužel na menším kolejišti a s nabídkou kolejí, jaká byla před 30 lety, se mnoho udělat nedalo. To je i můj případ. Jen jsem vloni vyměnil plechové kolejivo za profilové, ale většina vyhybek musela zůstat původních. Jednak se takové malé poloměry vyhybek (22,5°) v profilu nedělají, jednak jsem musel vést koleje přesně po původních, abych nepředělával všechno v okolí.
Taky jsem váhal, jestli koupit nebo nekoupit nějakou 555. Proto by i mě zajímalo, jestli projede míň, než uváděných R310. Pro jistotu jsem sehnal BR01, ale kdo ví, jestli třeba časem bych taky jednu 555 nepořídil. Tedy pokud projede....
Jamamoto
Uživatelský avatar
Jamamoto22
 
Příspěvky: 41
Registrován: pon 03 srp, 2009 1:24 pm

Příspěvekod Lubomír Dudek » úte 10 lis, 2009 1:46 pm

myslel jsem si,že díky uspořádání podvozku bude pacifik jezdit v menších poloměrech lépe,než podvozek 1'E němky,ale opak je pravdou.Na fotografii němky ze spodu je vidět už na první pohled dostatečná vůle ve stranovém pohybu a oblouky menší 310 projede tenhle stroj určitě lépe,než 01(alespoň ta od tilliga),která má spřažené nápravy téměř bez vůle a používá jiný systém zatáčení.Je to můj názor.
Podle mého se na U profilu budou dát provozovat maximálně br 80,81,56,86,23,92 a podobné s podobným uspořádáním podvozků.Jde sice z části o nemodelové stroje,ale na dlouhou páru to podle mně prostě neni.A nebo mít pro ní zvolenou jednu neměnou trasu bez odboček,ale to záleží na stavbě kolejiště a trasování kolejí.

To Luboš:Proč by mu jí nikdo neměl půjčit?Praskne mu snad v oblouku vejpůl,nebo jí tim urve kola?Já osobně jsem jí půjčil a byl bych jedině rád,kdyby jí Jarda protáhl v obloucích 286 a zjistil,jak se celkově chová na nemodelovém kolejivu.Protože když zvládne tohle,zvládne všechno.
Sám používám R 353 a větší,k tomu výhybky ew2,ale přesto mě to zajímá 8)
Přeběhlík k N scale II epocha druhá válka DRG/DRB
Uživatelský avatar
Lubomír Dudek
 
Příspěvky: 290
Registrován: sob 29 pro, 2007 6:53 pm
Bydliště: Habartov,Žatec,Karlovy vary

Příspěvekod Jamamoto22 » úte 10 lis, 2009 2:35 pm

Tak to je pro mne zajímavá informace, protože mi BR01 skoro vše projede (plechové vyhybky) Tedy až na nějakou tu vyjimku, např. kde nejsou kolejnice v ideální horizontální rovině. Pak mě ale mate informace Tilliga o minimálním průjezdném poloměru, kde ho u 555 uvádí, ale u BR01 ne. Mimochodem, ani Roco nepíše na svých stránkách o minimálním poloměru u BR44 (a někdo se zde zmínil, že mu odepsali z Roca, že tam je limitní R310). Tak jsem z toho trochu jelen...
Opravdu by to chtělo udělat test a vyzkoušet v praxi.
Jamamoto
Uživatelský avatar
Jamamoto22
 
Příspěvky: 41
Registrován: pon 03 srp, 2009 1:24 pm

Příspěvekod TTmili » úte 10 lis, 2009 3:26 pm

Tak jak jsem již řek jinde, ty R267 mám pouze v tunelu, jinak zbytek co je venku (kromě lokálky) je přinejhorším přávě okolo těch cca R290. Akorát jedno zhlaví mám na U-profilu, ale delší dobu přemýšlím nad změnou, a kor teď když mi začala zkratovat jedna vyhybka. Bohužel na kolejišti 1x2m se s těmi oblouky opravdu čarovat nedá, a já jsem rád že jsem aspoň ty R267 do toho tunelu narva. Dnes bych to kolejiště taky už stavěl úplně jinak, a když dělám úpravy tak se snažím držet některých "lepších" postupů než dříve, ale je to houby platný protože aby to k něčemu bylo, musel bych překopat celý kolejiště.
TT
DIGITÁL
Epocha: IV
Snažíme se dokonale napodobit skutečnou nedokonalost, má to význam?
Uživatelský avatar
TTmili
 
Příspěvky: 1688
Registrován: čtv 17 črc, 2008 9:48 am
Bydliště: Jihlava

Příspěvekod pepe » úte 10 lis, 2009 5:30 pm

Ja tiež uvažujem nad 555.1 lebo som mal možnosť odskúšať si kamarátovú 555.0 na tom setovom ovále s podložím /myslím že je to 286mm/a jazdila perfektne. Hlavne som sa zameral na tento problém a je to OK. Ešte by to chcelo vyskúšať protismerný oblúk.
pepe
 
Příspěvky: 36
Registrován: čtv 16 dub, 2009 3:38 pm
Bydliště: Trenčín

Příspěvekod Lubomír Dudek » úte 10 lis, 2009 5:44 pm

Je to R 310,Nebo 353.Že to projede,je jasný,ale je rozdíl když lokomotiva vjede do zatáčky na poloměru 310,nebo na 353,protože na tom druhym nezpomaluje.Na menších poloměrech bude nejspíš individuálně provozovatelná,ale při dnešních možnostech s profil.kolejivem trochu nevhodná
Přeběhlík k N scale II epocha druhá válka DRG/DRB
Uživatelský avatar
Lubomír Dudek
 
Příspěvky: 290
Registrován: sob 29 pro, 2007 6:53 pm
Bydliště: Habartov,Žatec,Karlovy vary

Příspěvekod TTmili » úte 10 lis, 2009 6:02 pm

Mě by zajímalo přoč výrobce píše že min rádius je 310mm když podle slov těch co to zkoušely projede celkem vpohodě i tu R286 (akorát v protisměrným asi tedy vypadává) a možná by projela i tu R267, protože z mojí zkušenosti vím že zatím cokoli co projelo tu R286 tak ta R267 nebyla problém, nebo jinak, byla u něčeho už opravdu nahraně.
Nemohl by tedy někdo kdo má doma pár R267 kolejí zkusit dát zhruba dvě ty třicetistupňový za sebe a pak z obou stran připíchnou R310 a zkusit to projet. Takhle totiž vypadá zhruba ten můj oblouk v tunelu.
TT
DIGITÁL
Epocha: IV
Snažíme se dokonale napodobit skutečnou nedokonalost, má to význam?
Uživatelský avatar
TTmili
 
Příspěvky: 1688
Registrován: čtv 17 črc, 2008 9:48 am
Bydliště: Jihlava

Příspěvekod pepe » úte 10 lis, 2009 6:26 pm

Výrobca zaručuje bezproblémovú jazdu pri 310mm a ked to ide aj pri menšom polomere je to pre nás iba plus. Ja som zistil u Tilliga ako píše Lubomír Dudek,že má pravdu s tým polomerom betunggleise a teraz som smutný z toho a musím si ju požičať od kamoša a vyskúšať na mojom kolajisku a až potom rozmýšlať nad kúpou. To by mohlo byť do konca týždna tak ak to výjde,dám sem vedieť. /Mám profilové kolajivo flexi,ale oblúky 286mm,lebo som nahrádzal Uprofilové kolajivo,ale oblúky som zachoval./ Nemal som priestorové možnosti a teraz lutujem.
pepe
 
Příspěvky: 36
Registrován: čtv 16 dub, 2009 3:38 pm
Bydliště: Trenčín

Příspěvekod Jarda H. » úte 10 lis, 2009 8:13 pm

Lubomír Dudek píše: ..... To Luboš:Proč by mu jí nikdo neměl půjčit?Praskne mu snad v oblouku vejpůl,nebo jí tim urve kola?Já osobně jsem jí půjčil a byl bych jedině rád,kdyby jí Jarda protáhl v obloucích 286 a zjistil,jak se celkově chová na nemodelovém kolejivu.Protože když zvládne tohle,zvládne všechno. .....


Takže potrefená husa se ozve :lol: :lol: :lol: ... ne nic, nic se neděje. Rád pomohu v osvětě. S Lubošem jsme se domluvili vzájemně zapůjčení určitých modelů, já měl možnost vyzkoušet mimo jiné tu BR50 Reko a i když jsem ji zkoušel původně jen na modelovém kolejivu, po dnešku jsem tedy vyzkoušel i plecháč U - ten sice leží v krabici jako nostalgie na staré časy, přesto jsem kvůli diskuzi udělal zkoušku. Takže jsem našel poslední 4 ks R267 mm, odměřeno pro jistotu na místě (pak mám už jen větší oblouky), ze starých výhybek udělal zhlaví a i když zkouška mohla být ovlivněna stavem výhybek /vyrobeny ve druhé polovině 70.let, použity na mých prvních dvou amatérských = dětských kolejištích/, tady jsou postřehy :

1) jízda v oblouku R267 mm - bez problémů, lokomotiva i tendr projíždí bez drhnutí, jen opticky mezera na jedné straně mezi lokomotivou a tendrem je děsná :roll:

2) jízda po R267 mm jako protioblouk za sebou - lokomotiva OK, tendr má snahu drhnout, až vypadávat !!

3) jízda přes zhlaví přímým směrem - bez problémů, pokud jede obloukem (tedy do odbočky) po předchozí rovině taky OK, problém nastane při protiobloucích, tj, dvě odbočky za sebou, každá jiným směrem ... snad to popisuji srozumitelně !! Vypadává přední běhoun, cca v polovině případů a trafo je na 1/3 výkonu (klasické FZ1, pulzní jsem nevyndaval), tady tendr projel bez problémů.

Tenhle jev připisuji z větší části technickému provedení srdcovky na staré výhybce a z menší části způsobu pohonu lokomotivy = tendrem tlačená lokomotiva ?!

Po dnešku bych tedy shrnul : pokud máte někdo dlouhé páry, v žádném případě nepoužívat U plechové kolejivo a staré výhybky, zvláště ne do skryťáku :?: Třebaže klasický oblouk malého R projede (problémy jsou s protioblouky) a podobně je to i s výhybkama ?!
TT - analog - ČSD/DR, DB - III / IV
Uživatelský avatar
Jarda H.
 
Příspěvky: 2795
Registrován: čtv 30 srp, 2007 6:25 pm

Příspěvekod Jirka1 » úte 10 lis, 2009 8:38 pm

TTmili píše:Mě by zajímalo přoč výrobce píše že min rádius je 310mm když podle slov těch co to zkoušely projede celkem vpohodě i tu R286...

To je prostě podle mě sichr, protože oblouky o R = 286 mm to projede za ideálních podmínek (rovně položené koleje atd.). Pokud by napsali, že to zvládne oblouky o R = 286 mm a někdo to zkusil na pokroucených kolejích a neprojelo - vykolejilo by to, pak by se po nich dotyčný mohl svézt, že to neprojede...
Bez problému na obloucích o R = 286 mm provozuji vozy Halberstadt a projedou tam i dlouhé rychlíkové vozy od Tilliga, i kdy u nich udává poloměr oblouku 310 mm.
Uživatelský avatar
Jirka1
 
Příspěvky: 534
Registrován: pon 28 led, 2008 6:30 pm
Bydliště: Ústeckoorlicko

Příspěvekod TTmili » úte 10 lis, 2009 8:43 pm

Díky moc za info a ochotu. Určitě teď budu přemýšlet o němce, nebo 555.1 trochu vážnějc, přecejen mít nějakou takovouhle páru, to je vždycky taková jakoby pýcha na to že vlastním takový stroj. Pro někoho takovým vrcholem může být i třeba BR86 ale já jsem prostě na větší, a když už tak pětikolý, a když se do R267 vejde, a U-vyhybku projede, tak se už pomalu začíná objevovat na seznamu na příští rok. Letos to byl Sergej z těch nových, tak příští rok (sice jsem plánoval Krysu s pojezdem od Kuehn bastarda, ale čert ho vem :twisted: ) bude něco takovýhohle. Takže ještě jednou díky.
TT
DIGITÁL
Epocha: IV
Snažíme se dokonale napodobit skutečnou nedokonalost, má to význam?
Uživatelský avatar
TTmili
 
Příspěvky: 1688
Registrován: čtv 17 črc, 2008 9:48 am
Bydliště: Jihlava

Příspěvekod Jarda H. » úte 10 lis, 2009 8:48 pm

TTmili píše: .... přece jen mít nějakou takovouhle páru, to je vždycky taková jakoby pýcha na to že vlastním takový stroj. ......


Taky mně oslovují tyhle dlouhé páry :lol: , co se týká poměrů na tvém kolejišti (chápu to - je málo místa !!!) podotýkám, že pokud nebudeš mít protioblouky, bude to v relativní pohodě.
TT - analog - ČSD/DR, DB - III / IV
Uživatelský avatar
Jarda H.
 
Příspěvky: 2795
Registrován: čtv 30 srp, 2007 6:25 pm

Příspěvekod TTmili » úte 10 lis, 2009 8:52 pm

Naštěstí protioblouky jsem se snažil udělat opravdu vždy tak aby to bylo minimálně těch R310. No jak jsi napsal že tě oslovují, je to fakt, ale až mi bude aspoň jedna říkat "pane" bude to lepší :lol: .
TT
DIGITÁL
Epocha: IV
Snažíme se dokonale napodobit skutečnou nedokonalost, má to význam?
Uživatelský avatar
TTmili
 
Příspěvky: 1688
Registrován: čtv 17 črc, 2008 9:48 am
Bydliště: Jihlava

Dík

Příspěvekod Jamamoto22 » stř 11 lis, 2009 7:34 am

I pro mě jsou toto cenné informace a děkuji vám, kolegům, za ně. Teď snad i já abych začal šetřit na dlouhou sestřičku k té mojí BR01 :lol:
Jamamoto
Uživatelský avatar
Jamamoto22
 
Příspěvky: 41
Registrován: pon 03 srp, 2009 1:24 pm

PředchozíDalší

Zpět na Velikost TT (komunita TT)

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 13 návštevníků