s tím zařazením autobusů ČSAD do období jakéhokoliv je velmi složité,řekl bych že jezdlo vše,co jezdit mohlo.Nebo,alespoň dneska tomu tak je.
Běžně se v té době pouřívaly RO a pak RTO..u RTO pak dva typy.Linkové klasik a zájezdové ve verzi De-lux..což je ten typ co má po střechou ty malý oválný okýnka.Co jsem viděl i sedadla byly lepší (lépe polohovatelé)
pak přišly typy ŠL městský a ŠD 11-luxusní dálkový autokar, vysoké sedadla, jednoduchá klimatizace.Toto označení se původně užívalo pouze pro první 100 kusovou sérii, která měla nedělená okna, odlišné zadní čelo, šestistupňovou převodovku ZF z NSR a pouze jedny bouchací dveře vpředu. Později byly takto označeny i ostatní sériové vozy (Původně označované ŠL 11 turist.), které se lišily převodovkou (5 st.), dveřmi vpředu i vzadu (bouchací) a standartními čely. ....bohužel co jsem měl možnost slyšet byl to prej trochu krok zpět oproti verzi RTO.
Tuším že "reťáky" dělali někdy do 70.let
pak už řady Karosa 700 v různých modifikacích..základem byla 731 sólo a 741 kloub...městské verze se prvně dělaly jen s manuální převodovkou protože automat z verze ŠM Praga se moc neosvědčil..Linková verze kloubáku 744 byla jedným typem kde byla manuální převodovka..dodnes moc nechápu jak to táhli přez kloub.Vím jen to ž s tím byly problémy.Ostatní klouby už měly automat. Voit kterej se používá do dnes.I poslední typy 731 dostaly automat akorád se musí dát zadek z 900.S rovným zadkem je tam automat Praga.Pak se začala dělat řada 900 tedy 931 a 941 opět v různých modifikacích pouze pak z automatem Voit a 6stup. manuálem...poslední generace řady 900 je to nejlepší co z Vysokého Mýta vyjelo jsou to typy 951 a 961...rovnej zadek motor Iveko nebo Renault...všechny typy před tím motor Liaz v různých modifikacích.Typem Citibus udělala Karosa jaksi krok zpět a Citelis to jen potvrdil..Dneska už Karosa nevyrábí a jen smontovává Poslední novinkou je typ Crosway v různých provedeních.
U nás v Brně byly i ty ŠM 16,5 dneska neexistuje ani jeden kus
http://tauvec.rajce.idnes.cz/SM_16.5/