Stránka 1 z 5

R.2024 - loko 150 / 151 / 350 od MTB

PříspěvekNapsal: stř 09 říj, 2024 6:54 pm
od Sarge
Ahoj. Dorazila mi dnes moje 150 010 od MTB a tak se chci podělit o své dojmy. Předesílám, že jsem zaujatý, protože tahle mašinka je moje srdcová záležitost.

Co se povrchové úpravy týče, nemám co vytknout. Nenašel jsem při zkoumání žádnou nepřesnost, zafouknutou barvu, špatný soutisk nebo cokoliv podobného. Možná při zkoumání pod lupou bych na něco narazil ale když to nevidím ani při pečlivém zkoumání okem, při provozu na kolejišti to vidět určitě nebude a tedy je to nepodstatné.
Na první potěžkání se mi lokomotiva zdála hodně těžká ale po zvážení na kuchyňské váze jsem navážil "jen" 205g, což je jen o 5g více než Bobiny od stejného výrobce. Zaujalo mě jen, že na stránkách se uvádí váha 225g.

Mám doma k dispozici nedokončenou stavebnici stejné lokomotivy v jiné barvě od pana Votruby. Při porovnání mám pocit že většina detailů jako je na modelu od MTB lepších (nýty, na krytech, žebrování chlazení) což asi je částečně možná i tím že nejsem tak zdatný s aplikací barvy pomocí airbrushe a mohl jsem některé zalít. Jiné ale na resinovém modelu prostě nejsou. Jsou to ale většinou takové nepatrnosti, že při vzdálenějším pohledu to stejně vidět není, takže je to jedno. Co je naopak na modelu od pana Votruby lepší jsou schůdky do kabiny. Ty jsou na modelu od MTB čistě hranaté, narozdíl od reálu kde jsou rohy zakulacené.
Měl jsem z fotek velkou obavu o to jak budou nakonec působit čela, přišli mi hodně masivní a široké rámy okolo oken ale při porovnání těchto dvou modelů musím říct že je to 1:1. Aspoň podle oka.
Jediné co zamrzí jsou neprůhledná loukoťová kola. Toto je pouze imitováno na plném kole plastem a nepříliš průhledná okna, jak už je u MTB zvykem.

Model jsem osadil dekodérem Zimo a jal se jej vyzkoušet na testovacím kolejišti. Model nemám na výstavu a na jízdních vlastnostech mi tedy záleži.
Hlučnost modelu je takový MTB standard. Po chvíli kroužení některé nepříjemné zvuky zmizeliy a model se (snad) zajel. Mám na kolejišti relativně prudký oblouk ve kterém je navíc napojení kolejnice s izolovanou spjkou. V tomto oblouku a zvláště na této spojce mají některé modely problémy. Bastard od Kuhena např tudy neprojede vůbec, protože ve větším vytočení podvozku mu brání kastle. Měl jsem u 150ky stejné obavy, protože mi přišlo že vytočení podvozku je relativně malé ale mýlil jsem se a zatím se zdá že projíždí bez problémů. Stejně tak některé problematičtější výybky zatím zvládl na jedničku a nezaznamenal jsem žádné vykolejení.
Jediné co nemůžu zatím posoudit je tažná síla, protože ovál mám na rovině bez stoupání a nemám po ruce ani rychlíkové vagony, které ve výsledku bude tahat.

Co se osvětlení týče, to jsem zatím nijak neupravoval a trochu mě mrzí že mám na výběr jen plné osvětlení ve směru jízdy (tj poziční světla, hlavní reflektor a kabina) s možností ručně zapnout koncová světla na jedné nebo druhé straně. Kam se toto hrabe na plecháče nebo laminátku od Piko. Ale předpokládám že to by snad mohlo jít nějak dodatečně nastavit. Naopak jako pozitivum vidím že světla nijak neprosvětlují okolo. Jen při horním pohledu skosenými skly kabiny mám pocit že prosvítají okolo řídícího pultu. Ale toho jsem si všiml jen proto že sedím nad kolejištěm které je na zemí. Když jsem zhasl a měl naprostou tmu, vidět to z "normálního" pozorovacího úhlu nebylo.

Suma sumárum, pokud se nezačnou projevovat nějaké skryté neduhy nebo jsem neměl jen zpekla štěstí (uvidíme až dorazí i CD verze) tak se zdá že by se mohlo jednat o relativně povedený počin. A jelikož se dá očekávat spousta dalších barevných mutací a v budoucnu bych si tipl i ESa a další lokomotivy z této rodiny, má se moje peněženka na co těšít.

Re: Diskuze k vláknu Novinky TT 2024 (a něco navíc jako vždy

PříspěvekNapsal: čtv 10 říj, 2024 5:58 am
od radula63
Sarge
Myslím, že objektivně napsaný názor běžného uživatele.
Jen doplním - upřesním - terminologii. Loukoťová kola na železničních vozidlech nejsou. Jsou jen paprsková. Loukoť je část obvodu kola.
Definice loukoťového kola z wikipedie:
"Loukoťové kolo je kolo, jehož ráfek se skládá z jednotlivých segmentů, tzv. loukotí, většinou dřevěných. Poskládání těchto segmentů do kruhu tvoří ráfek kola, který pak většinou byl opatřen po obvodu ještě kovovou obručí. Ke každé loukoti pak zpravidla vedou od středu kola minimálně dva paprsky. Tradiční loukoťová kola tedy patří mezi kola paprsková. Slovo loukoť má kořeny již v praslovanštině z indoevropského kořene lenk-, který znamená ohýbat, a je tak příbuzné například se slovy luk nebo oblouk. Vyjadřuje tedy, že jde o ohnuté dřevo."
Entstehendes_Holzrad.JPG

Re: Diskuze k vláknu Novinky TT 2024 (a něco navíc jako vždy

PříspěvekNapsal: čtv 10 říj, 2024 7:52 am
od Petr Barchánek
Myslím si, že 150/151/350 od MTB bude natolik stěžejní model, že by si zasloužil vlastní vlákno a ne to řešit tady v novinkách, kde na to za pár měsíců sedne prach.


EDIT moderátor : máš to tady :lol:

Re: R.2024 - loko 150 / 151 / 350 od MTB

PříspěvekNapsal: pát 11 říj, 2024 7:22 am
od dorix
150 024 - 1.jpg
Přikládám foto porovnání MTB versus Alromodel na pojezdu Bastarda od Kuehna.

Re: R.2024 - loko 150 / 151 / 350 od MTB

PříspěvekNapsal: pát 11 říj, 2024 7:23 am
od dorix
150 024 - 2.jpg

Re: R.2024 - loko 150 / 151 / 350 od MTB

PříspěvekNapsal: pát 11 říj, 2024 7:24 am
od dorix
A porovnání čel, vpravo MTB, vlevo Altomodels

Re: R.2024 - loko 150 / 151 / 350 od MTB

PříspěvekNapsal: pát 11 říj, 2024 7:36 am
od marian_r
Tak toto je dúfam nevykorigovaný objektív. :roll:

Re: R.2024 - loko 150 / 151 / 350 od MTB

PříspěvekNapsal: pát 11 říj, 2024 7:48 am
od Zlámalík
To jste tomu těmi fotkami moc nepomohl. Raději sem dám obrázek přímo od Tomáše Votruby:
Obrázek
Viz také: viewtopic.php?f=3&t=12580&start=60#p300800

Re: R.2024 - loko 150 / 151 / 350 od MTB

PříspěvekNapsal: pát 11 říj, 2024 9:43 am
od dorix
Tady je lepší foto

Re: R.2024 - loko 150 / 151 / 350 od MTB

PříspěvekNapsal: pát 11 říj, 2024 5:04 pm
od Zlámalík
Škoda těch malých oken, vypadá to jak ČS7
Obrázek

Re: R.2024 - loko 150 / 151 / 350 od MTB

PříspěvekNapsal: pát 11 říj, 2024 6:20 pm
od Petr Barchánek
Tak si to shrneme takhle na první dobrou z fotek:
Podvozky, dvojkolí, brzda, stupačky, tvar skříně, čelní partie, reflektory a vůbec celkový dojem z mašiny - vede Kuehn/Altomodels
Sběrače, zasklení, lak, obtisky, spasování skřně s pojezdem - jednozančně lepší MTB -toto prostě málo kdo dokáže udělat doma v ruce líp, než profesionální zaměstnanci v továrnách (kteří mohdy skutečnou mašinu ani neviděli, mnohdy ani netuší, kde leží ČR a nemají k tomu vztah).
Altomodels má i pro přebroušení vidět jednotlivé vrstvy 3D tisku - zejména v oblasti žaluzií se to prostě “nelze odstranit bez” -jak by pravil klasik “porušení podstaty látky”, možná kdyby byl lept žaluzií … taky jsem s tím bojoval.
Oba modely mají dost divné partie čelních pluhů - u Kuehna/Altomodels je moc daleko horní hrana pluhu od spodní hrany rámu. MTB to má, no prostě jako MTB. Madla jsou křivá u obou, ale u každého jinak. Nicméně toto je řešitelné u obou.
Jízdní vlastnosti můžu hodnotit jen Kuehna a ten jezdí super, byť nejezdí všechny kusy stejně rychle.
Střešní výstroj můžu hodnotit jen u modelu Altomodels a ten jí má na vysoké úrovni.


Za sebe díky za oba modely.

Trochu mi to připomíná situaci s nákupem mašin v měřítku 1:1. Můžete si pořídit Bombardier Traxx nebo Siemens Vectron. Oba jsou super stroje v něčem a v něčem jiném jsou úplně k hovnu - namátkou ergonomie, software (obě mašiny mají problematický software, nicméně každá jinak: jedna má systém spolehlivější - není náchylný k “padání”, ale zase je v něm bezpečnostní chyba). Teprve skřížením obou mašin by vznikly dvě - jedna úplně k hovnu a druhá super a přesně to by byl případ teoretického skřížení 3Dtisku Altomodels na pojezdu Kuehn s hotovým modelem MTB.

Re: R.2024 - loko 150 / 151 / 350 od MTB

PříspěvekNapsal: pát 11 říj, 2024 6:58 pm
od Ferys
150 ČSD MTB proháním po kolejišti několikátý den. Jízdní vlastnosti hodnotím jako dobré, model je ale trochu hlučnější, než třeba 372 Kühn. Složité kolejiště mi projede bez problémů - docela mě vycvičil předchozí model M 152 a i poslední kritický bod (obloukovou výhybku Tillig) jsem doladil k dokonalosti. O koupi jsem se rozhodl až když jsem viděl model naživo. Jedovatá zelená prezentovaná na fotkách je poněkud zkreslená, v reálu je pastelová a více odpovídá předloze. Sběrače v reálu nepůsobí tak mohutně. Zpracování je dle mého názoru na dobré úrovni, celkově zlepšení "modelovosti" bylo patrné třeba již na předchozích pomerančích. Loko má samozřejmě své chyby - čelní okna (třeba se najde šikovný 3D modelář, který vytiskne okna s rámem více odpovídající předloze a já si klidně otvory vyfrézuji do šířky), smetadla vyměním za jemnější z leptu. Sběrače a vn vedení na střeše by si zasloužilo stříknout barvou, aby nepůsobilo tak plastově. Obroučky pozičních světel obtáhnu tenkou stříbrnou fixou, pod světla dosadit správnou lávku (vyrobí někdo z leptu?). Do budoucna možná vyměním masky podvozků za upravené kuehnovské, pokud budou od Roco dostupné jako ND. No a disky kol mezi paprsky by si zasloužily vyplnit černou matnou barvou. Není toho málo, tak je případně na výběr 3D stavebnice, nebo stavba z leptu. Já jsem ale zatím spokojený.
IMG_20241009_152642 - kopie.jpg
IMG_20241009_152642 - kopie.jpg (140.57 KiB) Zobrazeno 4685 krát

Re: R.2024 - loko 150 / 151 / 350 od MTB

PříspěvekNapsal: pát 11 říj, 2024 7:34 pm
od Ferys
Jen pro představu - přiložená smetadla z leptu (původně jsem pořídil jako náhradu za poškozené na bastardu Kühn).
1728675243466 - kopie.jpg
1728675243466 - kopie.jpg (36.18 KiB) Zobrazeno 4657 krát
1728676601326 - kopie.jpg
1728676601326 - kopie.jpg (33.32 KiB) Zobrazeno 4641 krát

Re: R.2024 - loko 150 / 151 / 350 od MTB

PříspěvekNapsal: sob 12 říj, 2024 6:54 am
od Ivan
Ferys: diky za fotky, ta zelená vypadá dobře. Hezky si to shrnul, taky si myslím, že dojem kazí hlavně vrchní část čela, zejména okna.

Re: R.2024 - loko 150 / 151 / 350 od MTB

PříspěvekNapsal: sob 12 říj, 2024 6:56 am
od Petr Barchánek
Ještě se koukám znovu na ty fotky od uživatele Dorix - konkrétně na partie podvozků a na obou modelech tam něco přebývá:

1. Altomodels/Kuehn má na podvozku navíc snímač zabezpečovače INDUSI pro provoz v Německu.
2. Model MTB v tomto zbarvení (1993 - 1996) ná navíc tlumič vrtivých kmitů mezi podvozkem a skříní. 150.024 ho dostala až někdy po roce 2010, jenže to už nebyla zelenožlutá.