"Vápeňáky" PMT

Specializované fórum pouze pro příznivce velikosti TT (1:120).

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., radekkrupka

"Vápeňáky" PMT

Příspěvekod hank » úte 28 lis, 2023 9:20 am

Na krámech se po 10 letech objevila další série modelů pruských plechových vozů na vápno s klapkami z výroby PMT (kat. č. 65295), tentokrát v podobě tříkusového setu s nápisy ČSD. (Viz třeba tady.) Po zkušenosti s tím, jak výrobce přistoupil k modelům podobných plechových uhláků bez klapek (neexistující řada ČSD Ur apod.), by mě zajímalo:
1. Kdy se vozy na vápno u ČSD objevily, zda u ČSD skutečně jezdily i vozy s brzdou a jestliže ano, tak jestli v obou provedeních, tj. s budkou i plošinou. Katalog nákladních vozů z r. 1965 uvádí jenom vozy bez brzdy. Zařazeny byly do vozové skupiny 6, tj. vozy německého původu - mohly se u ČSD objevit už před r. 1938 nebo přišly až po válce jako kořist?
2. Jestli odpovídají čísla na modelech:
- bez brzdy Uz 6-98203, poslední revize 02/67
- s brzdou a plošinou Uz 6-98415, poslední revize 03/68
- s brzdou a budkou Uz 6-97804, poslední revize 01/67
a kdy ty vozy u ČSD dojezdily ve volném oběhu - jestli to bylo skutečně až tak pozdě. Já už je pamatuju jenom na podřadných výkonech - u stavebních vlaků, jako vozy na popel, staniční vozy apod., často i s chybějícími klapkami nebo úplně bez nich.

Děkuji znalcům předem za odpovědi.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6115
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: "Vápeňáky" PMT

Příspěvekod radeksindy » úte 28 lis, 2023 12:11 pm

1. Vozy na vápno německé konstrukce se u nás objevily pochopitelně až po válce, zřejmě v mnoha typech a provedení.

2. Obecně by vozy při revizích od roku 1966 dále dostaly už nové označení, revize 67/68 se starým číslem nedávají smysl. Pokud jsem koukal na fotky obchodů prodávající tyto vozy, tak mají ovšem provedení nápisů odpovídající konci 40. a první polovině 50. let. Některé intervaly použité na vozech odpovídají, ale ...

Uz 6-98203 a 415 ... takto vysoká čísla (203 a 415) zřejmě nebyla vůbec obsazena, v intervalu 6-98 bylo vozy Uz s brzdou obsazeno je několik prvních desítek, cca do 080, obsazení čísel na modelech je nepravděpodobné.
Interva Uz 6-97 nebyl zřejmě nikdy obsazen.
radeksindy
 
Příspěvky: 2515
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: "Vápeňáky" PMT

Příspěvekod hank » úte 28 lis, 2023 2:11 pm

radeksindy: Děkuji.

radeksindy píše:Vozy na vápno německé konstrukce se u nás objevily pochopitelně až po válce...

No, za úplně samozřejmé bych to nepovažoval, viz vozy pro cukerní komisi.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6115
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm


Zpět na Velikost TT (komunita TT)

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 34 návštevníků