Stránka 1 z 1

2023-novinka PIKO - parní BR93.0

PříspěvekNapsal: pát 28 dub, 2023 4:21 am
od Trainmaniak
Německý kolega Harri představuje novou BR 93 od Pika: https://youtu.be/FFPHhmJNTa8
A Piko přidalo pár fotek.

piko-47130-c.jpg

piko-47130-d.jpg

Re: Novinky TT 2023

PříspěvekNapsal: úte 02 kvě, 2023 7:22 pm
od jirka64
Bezvadný model,pořídím si.Piko umí páry.

Re: Diskuze k vláknu Novinky TT 2023 (a nějaké plky navíc ..

PříspěvekNapsal: úte 02 kvě, 2023 7:39 pm
od Trainmaniak
I já, jen čekám na zvukovou.

Re: Novinky TT 2023

PříspěvekNapsal: sob 06 kvě, 2023 7:31 pm
od Trainmaniak
Představení BR 93.0 firmy Piko: https://youtu.be/YEHvrVfJFhU

br93.jpg

Re: 2023-novinka PIKO - parní BR93.0

PříspěvekNapsal: ned 07 kvě, 2023 2:28 pm
od Jarda H.
Tak mne napadlo :wink: podívat se na možnosti přeznačení téhle párovky :lol: Řada 93 (jako vždy, jak už tu bylo několikrát řečeno pro "němky") skrývá několik různých a často vzhledově odlišných lokomotivních řad, přesto se ptám !
Na řadu 431.0 (původně německá ř. 93.13-14) se nehodí, kromě dalších rozdílů je zde asi nejvíce vidět rozdíl v provedení vodní vany, v celkové délce a zkosení, možná ale řada 446.05 (původně BR93.0-4) ?! Jsou někde dostupné další informace ?! Existovala taková řada či lokomotiva i fyzicky jako provozní ?!
Je mi jasné, že pokud vůbec bylo přeznačeno, že provozní využití bylo jen velmi krátce po II.WW, ale ....
Přiložen obrázek původní BR93.023 (zdroj obrázku je jasný z drobného popisu na fotce !)

Re: 2023-novinka PIKO - parní BR93.0

PříspěvekNapsal: ned 07 kvě, 2023 5:28 pm
od hank
Tak se na ni pojďme podívat trochu podrobněji.

Pruská řada T 14 byla vyráběna v letech 1914 - 1917 v celkovém počtu 547 ks. Bohužel se konstruktérům moc nepovedla - problematické bylo především silně nerovnoměrné rozložení zatížení jednotlivých náprav: Hnací dvojkolí 14 t, zatímco přední běhoun 17 t. (Problém byl zčásti vyřešen až po 1. světové válce konstrukcí řady T 14.1 -> BR 93.5-12 DRG, ale o tom viz dále.) K DRG, kde byly zařazeny jako BR 93.0-4, jich po r. 1918 přešlo 409 ks, zbytek se stal předmětem poválečných reparací, v jejichž důsledku tyto lokomotivy musely být předány do Francie, Belgie, Polska, Sárska a Alsaska-Lotrinska. Část reparačních lokomotiv se po r. 1939 vrátila k DR, takže jejich stav na začátku 2. sv. války byl 459 ks. Po válce se zbývající stroje rozdělily mezi DB (144 ks) a východoněmecké DR (159 ks). Zatímco DB s nimi udělaly krátký proces (většina jich byla zrušena při masové vyřazovací akci starých parních lokomotiv DB v r. 1953, poslední kus v r. 1960), v NDR se udržely v provozu až do začátku 70. let, takže se dožily i strojně čitelného označení 93.8xxx a jedna z nich, přečíslovaná zpět na 93.230, se stala exemplářem Dopravního muzea v Drážďanech.

Původní určení lokomotiv T 14 bylo pro předměstskou osobní dopravu v okolí Berlína, avšak špatné chodové vlastnosti je brzy vytlačily především do nákladní dopravy a na posun a tím zároveň i do dalších oblastí. Jejich domovskými služebnami se mezi válkami staly např. výtopny Hannover, Kassel, Erfurt a Saarbrücken.

Předlohou pojednávaného modelu je lokomotiva 93.090 východoněmeckých DR ve stavu ze začátku 60. let, kdy byla spolu s dalšími 13 kolegyněmi téže řady ustájena v depu (Bw) Berlin-Grunewald, tehdy na území Západního Berlína. (Po celou dobu existence "samostatného" Západního Berlína se o provoz železnice i S-bahn v obou částech města starali soudruzi z NDR.) Její prací byly hlavně přetahy nákladních vlaků mezi berlínskými nádražími, ale mohla se objevit i před kursovními osobními vozy dojíždějícími do Západního Berlína z NSR. Bohužel se mi nepodařilo zjistit, kdy byl tento konkrétní stroj vyřazen; model nese datum poslední revize 17. 04. 1962.

Na území ČSR se v květnu 1945 nacházelo 14 - 16 zavlečených lokomotiv uvedené řady. Podle statistik Josefa Motyčky jich je konkrétně doloženo 14: Dvě z nich byly vráceny do Polska, kde měly řadu Tkt 1, 12 ks si odvezl jako válečnou kořist SSSR, tam byly označeny řadou Tb. Další lokomotiva má sice uvedeno číslo DR, ale není spolehlivě doloženo, zda se u ČSD vůbec vyskytla. Zbývající lokomotiva neznámého inventárního čísla DR byla údajně jako jediná označena řadou ČSD 446.0500 (II. obsazení řady - původní řada 446.0 aka krasin byla v r. 1930 přeznačena na 456.0), ale nic víc se o ní neví - ani datum jejího administrativního zrušení.

Jak už bylo zmíněno výše, konstrukčním pokračováním řady T 14 byly lokomotivy řady T 14.1. Těch bylo vyrobeno 768 ks. Na pohled se od svých předchůdkyň lišily především čtyřmi nástavbami na kotli - ty dva hrby navíc byly písečníky. Hlavní problém - nerovnoměrné zatížení náprav - se sice nepodařilo vyřešit úplně, ale aspoň se výrazně odlehčilo přednímu běhounu. Jejich osudy byly podobné jako řady 93.0-4. Na naše území jich bylo koncem války zavlečeno 24 ks. Jediná lokomotiva 93.1175 dostala dočasně označení ČSD 447.0500 a byla spolu s dalšími 21 stroji odevzdána do SSSR, jedna se vrátila do Polska a jedna k západoněmeckým DB.

Suma sumárum, označit předmětný model nápisy ČSD a jezdit s ním na kolejišti se soupravami ČSD by nebylo nic než čistá fikce.

Zdroje dat: Encyklopedie železnice - Parní lokomotivy 3 a 5, Dampflokarchiv 3 (Transpress 1982), Eisenbahn Journal - Dampflok Report Band No. 6 (1998), Eisenbahn Journal - Preussen Report Band No. 8 (1994).

Re: 2023-novinka PIKO - parní BR93.0

PříspěvekNapsal: ned 07 kvě, 2023 5:31 pm
od hank
Jarda H. píše:Přiložen obrázek původní BR93.090...

Až na to, že na snímku je 93.023... :roll:

Re: 2023-novinka PIKO - parní BR93.0

PříspěvekNapsal: ned 07 kvě, 2023 6:03 pm
od Jarda H.
Hanku, dík za podrobnou informaci ! A jinak překlep :oops: ... opraveno !

Citace hank : " ... Jediná lokomotiva 93.1175 dostala dočasně označení ČSD 447.0500 ..."
O lokomotivě tohoto čísla jsme tady už kdysi v jiném vláknu diskutovali :D

Re: 2023-novinka PIKO - parní BR93.0

PříspěvekNapsal: ned 07 kvě, 2023 7:37 pm
od hank
Jarda H. píše:O lokomotivě tohoto čísla jsme tady už kdysi v jiném vláknu diskutovali.


2009... To už je trochu dlouho, nicht wahr? :?

Re: 2023-novinka PIKO - parní BR93.0

PříspěvekNapsal: čtv 11 kvě, 2023 8:13 am
od Zippich
Opravdu hezký model. Budu doufat, že Piko příště přijde s verzí 2.epochy bez zvýšeného tendru, mosaznými tabulkami a pokud možno plynovým osvětlením. Letos ohlášená BR55 dává jistou naději, že by výrobce v budoucnu nemusel nadále zcela ignorovat veteránisty...