od hank » ned 07 kvě, 2023 5:28 pm
Tak se na ni pojďme podívat trochu podrobněji.
Pruská řada T 14 byla vyráběna v letech 1914 - 1917 v celkovém počtu 547 ks. Bohužel se konstruktérům moc nepovedla - problematické bylo především silně nerovnoměrné rozložení zatížení jednotlivých náprav: Hnací dvojkolí 14 t, zatímco přední běhoun 17 t. (Problém byl zčásti vyřešen až po 1. světové válce konstrukcí řady T 14.1 -> BR 93.5-12 DRG, ale o tom viz dále.) K DRG, kde byly zařazeny jako BR 93.0-4, jich po r. 1918 přešlo 409 ks, zbytek se stal předmětem poválečných reparací, v jejichž důsledku tyto lokomotivy musely být předány do Francie, Belgie, Polska, Sárska a Alsaska-Lotrinska. Část reparačních lokomotiv se po r. 1939 vrátila k DR, takže jejich stav na začátku 2. sv. války byl 459 ks. Po válce se zbývající stroje rozdělily mezi DB (144 ks) a východoněmecké DR (159 ks). Zatímco DB s nimi udělaly krátký proces (většina jich byla zrušena při masové vyřazovací akci starých parních lokomotiv DB v r. 1953, poslední kus v r. 1960), v NDR se udržely v provozu až do začátku 70. let, takže se dožily i strojně čitelného označení 93.8xxx a jedna z nich, přečíslovaná zpět na 93.230, se stala exemplářem Dopravního muzea v Drážďanech.
Původní určení lokomotiv T 14 bylo pro předměstskou osobní dopravu v okolí Berlína, avšak špatné chodové vlastnosti je brzy vytlačily především do nákladní dopravy a na posun a tím zároveň i do dalších oblastí. Jejich domovskými služebnami se mezi válkami staly např. výtopny Hannover, Kassel, Erfurt a Saarbrücken.
Předlohou pojednávaného modelu je lokomotiva 93.090 východoněmeckých DR ve stavu ze začátku 60. let, kdy byla spolu s dalšími 13 kolegyněmi téže řady ustájena v depu (Bw) Berlin-Grunewald, tehdy na území Západního Berlína. (Po celou dobu existence "samostatného" Západního Berlína se o provoz železnice i S-bahn v obou částech města starali soudruzi z NDR.) Její prací byly hlavně přetahy nákladních vlaků mezi berlínskými nádražími, ale mohla se objevit i před kursovními osobními vozy dojíždějícími do Západního Berlína z NSR. Bohužel se mi nepodařilo zjistit, kdy byl tento konkrétní stroj vyřazen; model nese datum poslední revize 17. 04. 1962.
Na území ČSR se v květnu 1945 nacházelo 14 - 16 zavlečených lokomotiv uvedené řady. Podle statistik Josefa Motyčky jich je konkrétně doloženo 14: Dvě z nich byly vráceny do Polska, kde měly řadu Tkt 1, 12 ks si odvezl jako válečnou kořist SSSR, tam byly označeny řadou Tb. Další lokomotiva má sice uvedeno číslo DR, ale není spolehlivě doloženo, zda se u ČSD vůbec vyskytla. Zbývající lokomotiva neznámého inventárního čísla DR byla údajně jako jediná označena řadou ČSD 446.0500 (II. obsazení řady - původní řada 446.0 aka krasin byla v r. 1930 přeznačena na 456.0), ale nic víc se o ní neví - ani datum jejího administrativního zrušení.
Jak už bylo zmíněno výše, konstrukčním pokračováním řady T 14 byly lokomotivy řady T 14.1. Těch bylo vyrobeno 768 ks. Na pohled se od svých předchůdkyň lišily především čtyřmi nástavbami na kotli - ty dva hrby navíc byly písečníky. Hlavní problém - nerovnoměrné zatížení náprav - se sice nepodařilo vyřešit úplně, ale aspoň se výrazně odlehčilo přednímu běhounu. Jejich osudy byly podobné jako řady 93.0-4. Na naše území jich bylo koncem války zavlečeno 24 ks. Jediná lokomotiva 93.1175 dostala dočasně označení ČSD 447.0500 a byla spolu s dalšími 21 stroji odevzdána do SSSR, jedna se vrátila do Polska a jedna k západoněmeckým DB.
Suma sumárum, označit předmětný model nápisy ČSD a jezdit s ním na kolejišti se soupravami ČSD by nebylo nic než čistá fikce.
Zdroje dat: Encyklopedie železnice - Parní lokomotivy 3 a 5, Dampflokarchiv 3 (Transpress 1982), Eisenbahn Journal - Dampflok Report Band No. 6 (1998), Eisenbahn Journal - Preussen Report Band No. 8 (1994).
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.