Velikost TT a HORNBY 2022 - 2023

Specializované fórum pouze pro příznivce velikosti TT (1:120).

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., radekkrupka

Re: Velikost TT a HORNBY 2022 - 2023

Příspěvekod blekk1 » pon 04 zář, 2023 6:33 pm

Ahoj Trainmaniak. Mozes mi prosim zmerat priemer predneho behuna? Hladam zadny behun na Albatrosy, Slachticne a Rudaka, ktory ma v TT priemer 9,58mm. Podla wiki ma mat priemer v reale 1118mm co nie je daleko od 1150mm. Dakujem. Michal
blekk1
 
Příspěvky: 156
Registrován: pon 07 led, 2008 12:07 pm
Bydliště: Púchov

Re: Velikost TT a HORNBY 2022 - 2023

Příspěvekod Trainmaniak » pon 04 zář, 2023 6:54 pm

Moje šuplera ukazuje 8,05 mm, tedy 966 mm v reálu.
Uživatelský avatar
Trainmaniak
 
Příspěvky: 1463
Registrován: pát 13 lis, 2009 7:54 am

Re: Velikost TT a HORNBY 2022 - 2023

Příspěvekod blekk1 » úte 05 zář, 2023 5:03 pm

Dakujem za zmeranie. Vcera som si to zle prelozil a predny behun ma 965mm a kedze zadny je nepouzitelny tak je to v pase.
blekk1
 
Příspěvky: 156
Registrován: pon 07 led, 2008 12:07 pm
Bydliště: Púchov

Re: Velikost TT a HORNBY 2022 - 2023

Příspěvekod jirka64 » stř 06 zář, 2023 5:35 pm

Buď zdráv Michale.Ty máš Šlechtičnu?Nebo jí chceš dělat?Jenom se ptám,ze zvědavosti.
jirka64
 
Příspěvky: 77
Registrován: stř 11 lis, 2020 11:24 am
Bydliště: Rozdalowicz

Re: Velikost TT a HORNBY 2022 - 2023

Příspěvekod hank » pon 09 říj, 2023 2:43 pm

Na slíbenou Trainmaniakovu recenzi modelu lokomotivy Class 08 od Hornbyho v TT zatím stále čekáme, ale mezitím se objevila oficiální recenze v aktuálním (10/2023) čísle britského časopisu Model Rail. S plným vědomím rizika, že si výrobce/prodejci mohli příznivou recenzi zaplatit, tady uvedu, že podle nich model má jenom dvě drobné vady, a to jsou poněkud nespolehlivá (angl. iffy) spřáhla a umístění kontaktů sbírajících proud z dvojkolí. Model se dodává s "tilligovskými" spřáhly v šachtách NEM, která podle recenze fungují nahodile a jsou zralá na vylepšení výrobcem. (Autor recenze šalamounsky praví, že to bude vyhovovat těm, kdo provozují zámořský vozový park...) Kontakty (jak je zřejmé i z fotografie) nejsou zespodu nijak zakryté; zřejmě budou vyžadovat opatrnou manipulaci s modelem při pokládání na koleje a budou mít zvýšené nároky na čistotu. Jinak model podle autora recenze nemá žádné další závažné chyby a spoustu předností. Speciálně mě zajímala spolehlivost průjezdu přes izolované srdcovky - uvádí se, že i přes krátký rozvor a absenci setrvačníku je model zvládá dobře i při modelově reálné pomalé jízdě. A dále už jen stručně: Model má kovový spodek a plastovou nástavbu, zmenšení v měřítku odpovídá předloze, poháněná přes šnek a ozubený převod je střední náprava a na krajní nápravy je přenos trakce spojnicemi (o tažné síle recenze nepraví nic...), 3pólový motor je OK, model není z výroby osvětlen, příprava na DCC je provedena v podobě 6pinového konektoru, vpředu pod kapotou je dost místa na reproduktor, nárazníky jsou kovové neodpružené, většina madel (až na podélná madla na kapotě přiložená k dolepení), tažné háky a brzdové kohouty na čelnících jsou součástí plastového výlisku, přiloženy k dolepení jsou i vzduchojemy, imitace šroubovek a brzdových hadic obou druhů brzd, tj. kontinentální tlakové i ostrovní sací; pro jejich montáž je nutno sejmout modelová spřáhla.

Hornby nabízí lokomotivu britské řady 08 ve třech nátěrech: V modrém nátěru předprivatizačních BR (cca naše epocha IV a začátek epochy V - cca do r. 1995), v červeném nátěru DB Schenker UK (1995 - 2009, takže naše epocha V, fa - už s logem DB Cargo - se zbavila posledních 23 ks této řady v r. 2016) a v nátěru GB Railfreight (od r. 1999, tj. konec epochy V a současnost = epocha VI).

Lokomotiv řady 08 bylo od r. 1952 vyrobeno 996 ks, dnes (r. 2020) jich na ostrovech jezdí u různých společností včetně vleček zhruba 100 ks a dalších asi 80 ks jich vlastní - většinou v provozním stavu - různé muzejní a nostalgické spolky, čímž tato řada soupeří s parními tendrovkami 0-6-0 Austerity o první pozici v hitparádě nejpočetnějších britských "zachráněných" (preserved) historických lokomotiv.

U většiny velkých českých prodejců už jsou modely skladem, cena je typicky 3870 Kč vč. DPH.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6114
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Velikost TT a HORNBY 2022 - 2023

Příspěvekod Trainmaniak » pon 09 říj, 2023 3:10 pm

Hanku, vydrž do zítra. Mašinu mám doma a recenzi už prakticky hotovou. Asi budu poněkud kritičtější, co se týká jízdních vlastností. Ale vydrž(te všici) do zítra, to už zvládnu. Přikládám foto těch sběračů. Moje poznatky nekorespondují s tím, co cituješ z časopisu. Sběrače jsou z boku krytu spodku, takže se na ně prakticky nedostaneš, abys je poškodil. Nijak zvlášť se to neliší i od jiných modelů.

class-08-08.jpg

class-08-18.jpg

class-08-19.jpg
Uživatelský avatar
Trainmaniak
 
Příspěvky: 1463
Registrován: pát 13 lis, 2009 7:54 am

Re: Velikost TT a HORNBY 2022 - 2023

Příspěvekod hank » pon 09 říj, 2023 4:12 pm

Trainmaniak: Jasně, směrodatné bude to, co napíšeš po řádném ošahání modelu. Ale bude to další dobrá konkrétní zkušenost o tom, jak se stavět k časopiseckým recenzím. Západoevropské i americké modelářské časopisy koneckonců žijí z reklamy a inzerce výrobců a prodejců, takže už ani nepamatuju, kdy jsem naposledy narazil na kritickou recenzi... A když už pro ni byl důvod, bylo to napsáno velice smířlivě a zaobaleně.

(OT: Podobné problémy svého času řešili uživatelé digitálních fotoaparátů; tam se situace víceméně vyřešila sama po zaplavení trhu chytrými mobily, protože fotografující profíci mediální recenze určené pro laiky nepotřebují... V té branži snad ještě víc než v té naší bylo spolehnutí na pár internetových nerdů typu Ondřeje Neffa, zatímco recenze prodejců byly většinou zcela nepoužitelné.)
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6114
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Velikost TT a HORNBY 2022 - 2023

Příspěvekod Jan+Bjoern » pon 09 říj, 2023 9:42 pm

Jestli nahodou nemel basnik na mysli kontakty mezi lokomotivou a spodnim krytem podvozku? Ty nejsou nijak chranene pred mazivem a spinou.
Ale jinak je to pekny model. Koupim, pokud mi odpovi. Pres jejich web-shop mi to koupit nejde.
Jak velky je rozdil mezi radou 08 a starsi radou 11? Dalo by se to s primhourenim oka tolerovat? Mozna by se z toho dal udelat "freelance" model lokomotivy rady ML DSB.
Přílohy
ML.jpg
ML.jpg (85.48 KiB) Zobrazeno 1776 krát
Jan+Bjoern
 
Příspěvky: 134
Registrován: stř 22 led, 2020 6:09 pm

Re: Velikost TT a HORNBY 2022 - 2023

Příspěvekod vojtas » pon 09 říj, 2023 10:15 pm

Já mám za to, že je to téměř identická lokomotiva, jen 08 je British Railways a 11 je London, Midland and Scottish Railway.
TT
Uživatelský avatar
vojtas
 
Příspěvky: 1349
Registrován: ned 20 čer, 2010 10:32 am
Bydliště: Praha

Re: Velikost TT a HORNBY 2022 - 2023

Příspěvekod hank » pon 09 říj, 2023 10:56 pm

Rozdíly mezi Class 11 a Class 8:

Class 11 byly vyráběny v letech 1945 - 1952 ještě pro LMS a po r. 1948 pro BR a pro průmysl (National Coal Board - znárodněné uhelné hornictví) v počtu 106 ks, a 14 strojů ještě pro ministerstvo války; ty se s britskými vojenskými jednotkami postupně dostaly přes Francii do Belgie a do Nizozemí, které si jich následně objednalo dalších 100 ks, a pouze jediná lokomotiva se dostala přes Německo až do Dánska, kam byla prodána v r. 1957. Dalších 16 strojů této řady bylo vyvezeno do Austrálie pro provoz na širokém rozchodu 1600 mm. Vyřazeny byly do r. 1974, jedna z posledních byla právě ta dánská, která v r. 1966 dostala označení ML 6.

Class 08 se vyráběly v letech 1952 - 1962 v počtu 996 ks pro BR; další vývoj jsem naznačil v minulém postu.

Lokomotivy obou řad byly výkonově úplně stejné (350 k), měly i stejný diesel (řadový 6válec English Electric) a elektrický přenos výkonu, a rozměrově se lišily jen minimálně. Jediný větší viditelný rozdíl byl - při stejném rozvoru 3505 mm - v průměru kol: Class 11 - 1232 mm, Class 08 - 1372 mm, tj. ve velikosti TT je rozdíl 1,17 mm. V zásadě bych řekl, že model Class 08 by byl pro přestavbu na Class 11 použitelný.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6114
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Velikost TT a HORNBY 2022 - 2023

Příspěvekod Trainmaniak » úte 10 říj, 2023 4:43 am

Dobré ráno, tak zde jest slíbená recenze: http://www.trainmania.info/clanky.html#class_08

class-08-22.jpg
Uživatelský avatar
Trainmaniak
 
Příspěvky: 1463
Registrován: pát 13 lis, 2009 7:54 am

Re: Velikost TT a HORNBY 2022 - 2023

Příspěvekod Petr Barchánek » úte 10 říj, 2023 6:59 am

Docela by mě zajímalo, proč vůbec bylo u předlohy použito spojnicového pohonu při elektrickém (!!!) přenosu výkonu. Mašina má dva trakční motory a tři hnaná dvojkolí, čili vlastně musí mít "párařskou" terminologií dvě hnací a jedno spřažené. Jediné, co mě napadá je, že odpadá na tehdejší dobu složité řízení skluzu každého dvojkolí zvlášť, což byla např. u soudobé řady M262 ČSD tehdejší technikou prakticky nezvládnutelná úloha. Takhle uklouzla buďto všechna tři dvojkolí najednou, nebo nic.
Petr Barchánek
 
Příspěvky: 262
Registrován: úte 11 črc, 2017 3:54 pm
Bydliště: Zubrnice

Re: Velikost TT a HORNBY 2022 - 2023

Příspěvekod hank » úte 10 říj, 2023 9:44 am

Petr Barchánek píše:Docela by mě zajímalo, proč vůbec bylo u předlohy použito spojnicového pohonu při elektrickém (!!!) přenosu výkonu. Mašina má dva trakční motory a tři hnaná dvojkolí, čili vlastně musí mít "párařskou" terminologií dvě hnací a jedno spřažené. Jediné, co mě napadá je, že odpadá na tehdejší dobu složité řízení skluzu každého dvojkolí zvlášť, což byla např. u soudobé řady M262 ČSD tehdejší technikou prakticky nezvládnutelná úloha. Takhle uklouzla buďto všechna tři dvojkolí najednou, nebo nic.


Koncepce pohonu a přenosu výkonu Class 08 pochází z poloviny 30. let a poprvé byla v English Electric vyvinuta pro 11 lokomotiv LMS pozdější řady D 3/6 BR, což naznačuje, jaká technická úroveň se asi od ní dá čekat. Lokomotivy D 3/6 i z nich odvozené Class 11 byly zčásti dodány britskému ministerstvu války během WW II, takže nelze vyloučit ani snahu o jejich co největší blbuvzdornost. (V tomto bodě trošku spekuluju, ale ptal jsem se britských kolegů na něco podobného ve věci parních lokomotiv 0-6-0 Austerity, které přímo na zakázku British War Department vznikly, ohledně jejich rozvodu uvnitř rámu. Bylo mi odpovězeno, že ta koncepce byla zvolena právě v zájmu jednoduchosti, odolnosti v polních podmínkách a blbuvzdornosti při obsluze málo kvalifikovaným vojenským personálem.)
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6114
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Velikost TT a HORNBY 2022 - 2023

Příspěvekod hank » úte 10 říj, 2023 11:49 am

Pěkné povídání o Class 08 je tady:
https://www.keymodelworld.com/article/r ... ers-review
Použití elektrického přenosu výkonu se tam (jen velice stručně) zdůvodňuje nevhodností mechanického přenosu pro posun.

V článku jsou i pěkné obrázky. Ono se to nezdá, ale někde jsem četl, že po rovině se svými 350 koňmi utáhla až 1000 tun.

Našel jsem taky tady
https://janfordsworld.blogspot.com/2018 ... anual.html
stručný návod k obsluze skutečné lok. určený především pro pracovníky a dobrovolníky heritage railways. Psala ho sice elektroinženýrka s letitou praxí, ale o přenosu výkonu tam není zhola nic. Další odkaz z článku vede na tento
https://drive.google.com/file/d/1_I6UqD ... sp=sharing
dokument BR popisující jednotlivé subsystémy stroje; jsou tam popsány palivový, mazací a chladicí systém i oba systémy brzdové, ale o přenosu výkonu taky nic... :roll:
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6114
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Velikost TT a HORNBY 2022 - 2023

Příspěvekod hank » úte 10 říj, 2023 2:12 pm

Trainmaniak: Já vím, že od takového modelu nelze chtít zázraky, ale přece jenom - 5 dvouosáků po rovině mi připadá ve srovnání s předlohou pro znázornění modelově věrohodného provozu dost málo...

(A vzpoměl jsem si přitom na nešťastnou Kalugu od PIKO... :roll: )
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6114
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

PředchozíDalší

Zpět na Velikost TT (komunita TT)

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 31 návštevníků