Diskuze k vláknu Novinky TT 2023 (a nějaké plky navíc ...

Specializované fórum pouze pro příznivce velikosti TT (1:120).

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., radekkrupka

Diskuze k vláknu Novinky TT 2023 (a nějaké plky navíc ...

Příspěvekod vojtas » úte 14 čer, 2022 6:28 pm

Jan+Bjoern píše:Kratce po firme Peco prichazi i Heljan s modely v TT: pro rok 2023 pripravuje hned tri lokomotivy, ktere se jiz zacinaji objevovat k predobjednani v britskych eshopech.


A bude to fakt 1:120? Britské TT přece vždycky bylo 1:106. (Stejně jako Britské H0/00 je 1:76)
TT
Uživatelský avatar
vojtas
 
Příspěvky: 1349
Registrován: ned 20 čer, 2010 10:32 am
Bydliště: Praha

Re: Novinky TT 2023

Příspěvekod martin.havranek » úte 14 čer, 2022 6:45 pm

Ano bude to skutečně v 1:120, na Facebooku výrobce je pod příspěvkem o ohlášení lokomotiv vcelku vleklá přestřelka na toto téma. Výrobce argumentuje hlavně větším odbytem za hranicemi Anglie. Další důvod zmiňují i nabídnutí zlaté střední cesty, kdy pro mnoho lidí je eNko malé a 00 (1:76) příliš prostorově náročné a proto společně s Pecem zvolili vstup do TT. Jenom pro zajímavost není to první společná spolupráce Peca a Dánského Heljanu, před pár lety společně vytvořili pro Anglické modeláře celý vozidlový park úzkorozchodky Lynton&Barnsplate railway, Kdy Peco zajistilo kolejový materiál a vozy a Heljan Lokomotivy.
martin.havranek
 
Příspěvky: 61
Registrován: pát 11 říj, 2019 9:54 am

Diskuse k vláknu Novinky TT 2023

Příspěvekod hank » stř 15 čer, 2022 4:36 am

Potěšilo mě, že i v TT bude k dispozici kultovní britská Austerity, tj. Hunslet 0-6-0, též J 94. V eNku i v jiných velikostech je k dispozici už dávno, takže se dočkali i TT-čkáři.

Tendrová dvojčitá trojspřežka na mokrou páru řady Austerity (česky skromnost, úspornost, šetrnost) se sedlovou vodní nádrží (saddle tank) a parním strojem s plochými šoupátky i Stephensonovým vnějším rozvodem schovanými uvnitř rámu byla zadána do výroby uprostřed WWII britským ministerstvem války jako standardní posunovací lokomotiva pro armádní účely a jako taková byla i používána. V l. 1943 - 1945 jich bylo vyrobeno 377 ks a osvědčily se do té míry, že po skončení války, kdy si jich armáda ponechala 90, se rozprchly do soukromého sektoru, nejvíc - 75 ks - ke společnosti LNER (kde dostala řadu J 94), ale i do zestátněného průmyslu, především do uhelných dolů - ty se na první pohled poznaly podle zkratky NCB, National Colliery Board, na saddle tanku. NCB byl státní podnik provozující v letech 1947 - 1987 znárodněný britský uhelný průmysl. (OT: NCB přebíral v r. 1947 skoro tisícovku britských uhelných dolů, které patřily zhruba osmi stovkám soukromých společností.) Výroba lokomotiv Austerity pro průmysl pokračovala až do r. 1964 a celkem jich bylo vyrobeno 485 ks. V provozu byly upravovány a modernizovány, viditelnou změnou bylo např. dosazování plochých dyšen Giesl. Není tedy divu, že po neslavně proslulé Beechingově sekeře, která v r. 1963 očesala síť britských státních železnic až o třetinu délky a zahájila ve Spojeném království masovou likvidaci parní trakce, se přesto asi 70 lokomotiv Austerity dochovalo dodnes, z toho asi dvacítka je provozuschopných a další dvacítka je v opravě nebo na ni čeká. Jde o nejpočetnější typ parní lokomotivy britských muzejních železnic a společností. Přestože byla původně určena pro posun, dnes se neméně osvědčuje i při nostalgických jízdách osobních vlaků, i když před soupravami moderně vyhlížejících standardních britských 4osáků 50. a 60. let řady Mk I vypadá trochu jako pěst na oko. Austerity je obzvlášť vhodná pro muzejní provoz i proto, že byla určena pro polní podmínky a obsluhu málo kvalifikovaným personálem, takže je odolná a blbuvzdorná.

Zbývá snad jen dodat, že události WW II, především spojenecké invaze do severní Afriky a Normandie, zavály lokomotivy řady Austerity i do dalších zemí. Po válce zůstaly ve větších počtech ve Francii, Nizozemsku (kde je provozovaly i státní železnice NS jako řadu 8800) a Tunisku.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6107
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Diskuse k vláknu Novinky TT 2023

Příspěvekod hank » stř 15 čer, 2022 5:43 am

Kromě hesla na wikipedii zde
https://en.wikipedia.org/wiki/Hunslet_Austerity_0-6-0ST
přidám ještě jednu z mnoha zajímavých diskusí v angličtině, tato je na téma jak se Austerity osvědčuje při vedení muzejních vlaků.
https://www.national-preservation.com/t ... ves.36196/
Je to excelentní tahoun, nevýhodou je nízká konstrukční rychlost (28 mph = 45 km/h) a to, co dobře i znají provozovatelé našich muzejních průmyslových lokomotiv - malé zásoby uhlí (ujede se s nimi max. cca 65 mil = cca 100 km.). Těch 4osáků při muzejních jízdách běžně tahají 5 - 8. A taky se tam uvádí, že na uhelných vlečkách byly často provozovány jednomužně - bez topiče, za kterého nanejvýš podle potřeby zaskakoval posunovač. Některé měly dokonce i mechanické přikladače.

Nějaké technické údaje a něco o modernizacích zde:
http://www.martynbane.co.uk/modernsteam ... terity.htm
Naposledy upravil hank dne stř 15 čer, 2022 1:03 pm, celkově upraveno 1
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6107
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Novinky TT 2023

Příspěvekod Stanin » stř 15 čer, 2022 8:14 am

Ma to byt 1:120, jak tu uz zaznelo. Hlavne konecne budou mit v Anglii moznost volby meritka, kde bude sedet i rozchod (v britskym N a 00 to jsou vlastne uzkorozchodky).
Stanin
 
Příspěvky: 541
Registrován: ned 16 čer, 2013 8:48 pm
Bydliště: Brno

Re: Diskuze k vláknu Novinky TT 2023

Příspěvekod Jan+Bjoern » stř 15 čer, 2022 3:16 pm

Upresneni: Zeptal jsem se primo a Heljan potvrdil class 31 v TT, ostatni nikoliv.
Jan+Bjoern
 
Příspěvky: 134
Registrován: stř 22 led, 2020 6:09 pm

Re: Diskuze k vláknu Novinky TT 2023

Příspěvekod Petr Barchánek » stř 15 čer, 2022 4:41 pm

Prosímtě, to "nikoliv" znamená, že explicitně neodpověděli stran měřítka, nebo to znamená že ty parní a motorové posunky sice budou na rozchodu 12 mm, ale měřítkem budou odpovídat Tri-ang a ne TT 1:120ti, nebo to znamená, že potvrdili výrobu pouze jednoho typu mašiny - class 31? Abychom tady neoslavovali zbytečně.

Přijde mi dost nelogické, vyrábět jednu britskou mašinu (class 31) v jednom měřítku a zbytek sortimentu v jiném, na druhou stranu v dnešní době se už nedivím vůbec ničemu.
Petr Barchánek
 
Příspěvky: 262
Registrován: úte 11 črc, 2017 3:54 pm
Bydliště: Zubrnice

Re: Diskuze k vláknu Novinky TT 2023

Příspěvekod Ferys » stř 15 čer, 2022 8:13 pm

Roco by v příštím roce údajně mělo obnovit výrobu brejlovců TT. Po úspěchu se sergeji bych tomu docela věřil, přestože výrobců této řady je více. Měl byste někdo nějaké relevantní informace, prosím?
TT Ep. III/IV, DCC TC
Ferys
 
Příspěvky: 293
Registrován: pon 01 říj, 2012 11:02 am

Re: Diskuze k vláknu Novinky TT 2023

Příspěvekod Jan+Bjoern » stř 15 čer, 2022 8:18 pm

Petr Barchánek píše:Prosímtě, to "nikoliv" znamená, že explicitně neodpověděli stran měřítka, nebo to znamená že ty parní a motorové posunky sice budou na rozchodu 12 mm, ale měřítkem budou odpovídat Tri-ang a ne TT 1:120ti, nebo to znamená, že potvrdili výrobu pouze jednoho typu mašiny - class 31? Abychom tady neoslavovali zbytečně.

Přijde mi dost nelogické, vyrábět jednu britskou mašinu (class 31) v jednom měřítku a zbytek sortimentu v jiném, na druhou stranu v dnešní době se už nedivím vůbec ničemu.


Ja jsem se neptal na meritko. To je jasne, vsechno ma byt 1:120 (viz link), se sachtou pro sprahlo podle NEM.
Znamena to, ze v TT pocitaji pro rok 2023 jen s Class 31, v 6 ruznych naterech. Na svych strankach ma Heljan pouze Class 31.
Ty dalsi masinky mohou byt uvazovane (jsou zmineny v textu o Class 31), ale zatim nepotvrzene.
https://www.heljan.co.uk/post/no-compromises-british-outline-1-120-tt-is-here
Jan+Bjoern
 
Příspěvky: 134
Registrován: stř 22 led, 2020 6:09 pm

Re: Diskuze k vláknu Novinky TT 2023

Příspěvekod hank » pon 27 čer, 2022 9:15 pm

Já jsem se konečně dostal k tomu, abych si trochu prohrábnul odezvy na britském fóru RMweb k avizovanému vstupu fy Heljan na trh ve velikosti TT. Dost lidí tam zpochybňuje smysl toho všeho a chvílemi jsem se cítil jako na zdejším fóru - to když jsem si četl, jak to nenajde trh atd. apod. No ale zdá se, že Heljan v tom nezůstane sám. Tomu "skutečnému" či "kontinentálnímu" TT, nebo - jak říkají Britové - velikosti 2,5 mm/stopu (protože "jejich" TT je TT3, tj. 3 mm/stopu ~ cca 1:100) se hodlají věnovat i PECO nebo Gaugemaster a zdá, že to myslí vážně.

K TT kolejivu PECO, které má přijít na trh už letos, více viz toto video:
https://www.youtube.com/watch?v=_J5L86SxVs0&t=223s
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6107
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Diskuze k vláknu Novinky TT 2023

Příspěvekod Adam96 » úte 28 čer, 2022 6:44 am

hank píše:Já jsem se konečně dostal k tomu, abych si trochu prohrábnul odezvy na britském fóru RMweb k avizovanému vstupu fy Heljan na trh ve velikosti TT. Dost lidí tam zpochybňuje smysl toho všeho a chvílemi jsem se cítil jako na zdejším fóru - to když jsem si četl, jak to nenajde trh atd. apod. No ale zdá se, že Heljan v tom nezůstane sám. Tomu "skutečnému" či "kontinentálnímu" TT, nebo - jak říkají Britové - velikosti 2,5 mm/stopu (protože "jejich" TT je TT3, tj. 3 mm/stopu ~ cca 1:100) se hodlají věnovat i PECO nebo Gaugemaster a zdá, že to myslí vážně.

K TT kolejivu PECO, které má přijít na trh už letos, více viz toto video:
https://www.youtube.com/watch?v=_J5L86SxVs0&t=223s


Ve videu je zmínka o plánovaném křížení a "small radius turnout", tedy kratší výhybce. Nenašel jsi nějaké info, jaké by mohla mít parametry? Když si to odvodím podle jejich hánulových výhybek, tak úhel tipuji tak 12° a délku něco mezi EW1 a EW2. Což by mohla být fajn alternativa pro malá kolejiště.
TT, DCC, ep. IV/současnost. Brejlovec je nejhezčí lokomotiva !
Uživatelský avatar
Adam96
 
Příspěvky: 489
Registrován: sob 30 čer, 2012 8:04 pm

Re: Diskuze k vláknu Novinky TT 2023

Příspěvekod hank » úte 28 čer, 2022 7:22 am

Adam Buchal píše:...


Zkus se podívat sem:
https://peco-uk.com/collections/tt-120- ... nd-unifrog

Edit: Je to code 55, jaká je to výška kolejnic? Co z dostupného sortimentu v TT po nich bude schopné jezdit?
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6107
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Diskuze k vláknu Novinky TT 2023

Příspěvekod Adam96 » úte 28 čer, 2022 7:39 am

hank píše:
Adam Buchal píše:...


Zkus se podívat sem:
https://peco-uk.com/collections/tt-120- ... nd-unifrog

Edit: Je to code 55, jaká je to výška kolejnic? Co z dostupného sortimentu v TT po nich bude schopné jezdit?


To je odkaz na "medium radius", tedy tu střední výhybku o které už víme. Code55 bude cca 1,45mm a můj názor je, že po tom bude jezdit v pohodě všechno ze současné produkce, tak jak po kolejivu TTfiligran.
TT, DCC, ep. IV/současnost. Brejlovec je nejhezčí lokomotiva !
Uživatelský avatar
Adam96
 
Příspěvky: 489
Registrován: sob 30 čer, 2012 8:04 pm

Re: Diskuze k vláknu Novinky TT 2023

Příspěvekod hank » úte 28 čer, 2022 1:19 pm

Adam Buchal píše:...můj názor je, že po tom bude jezdit v pohodě všechno ze současné produkce, tak jak po kolejivu TTfiligran.


Od kdy se zhruba datuje "současná produkce" fy Tillig?
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6107
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Diskuze k vláknu Novinky TT 2023

Příspěvekod vojtas » úte 28 čer, 2022 2:29 pm

Ahoj.
Code 55 od PECO má dvoupatou kolejnici uchycenou v pražcích a celý vnitřní profil je volný pro průjezd okolku, protože upevňovadla jsou spíš naznačená. Ale všechna normální vozidla v TT jezdí i po Filigranu code 60 v pohodě, a tam normální upevňovadla jsou, takže na průjezd je místa ještě méně. Všechna dvojkolí v TT co plní NEM tak nemají problém, a stáhnout okolky BTTB modelů se ve vrtačce(nebo jim prostě přezout kola za modmüller) dá samozřejmě taky.
TT
Uživatelský avatar
vojtas
 
Příspěvky: 1349
Registrován: ned 20 čer, 2010 10:32 am
Bydliště: Praha

Další

Zpět na Velikost TT (komunita TT)

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 13 návštevníků