od hank » stř 15 čer, 2022 4:36 am
Potěšilo mě, že i v TT bude k dispozici kultovní britská Austerity, tj. Hunslet 0-6-0, též J 94. V eNku i v jiných velikostech je k dispozici už dávno, takže se dočkali i TT-čkáři.
Tendrová dvojčitá trojspřežka na mokrou páru řady Austerity (česky skromnost, úspornost, šetrnost) se sedlovou vodní nádrží (saddle tank) a parním strojem s plochými šoupátky i Stephensonovým vnějším rozvodem schovanými uvnitř rámu byla zadána do výroby uprostřed WWII britským ministerstvem války jako standardní posunovací lokomotiva pro armádní účely a jako taková byla i používána. V l. 1943 - 1945 jich bylo vyrobeno 377 ks a osvědčily se do té míry, že po skončení války, kdy si jich armáda ponechala 90, se rozprchly do soukromého sektoru, nejvíc - 75 ks - ke společnosti LNER (kde dostala řadu J 94), ale i do zestátněného průmyslu, především do uhelných dolů - ty se na první pohled poznaly podle zkratky NCB, National Colliery Board, na saddle tanku. NCB byl státní podnik provozující v letech 1947 - 1987 znárodněný britský uhelný průmysl. (OT: NCB přebíral v r. 1947 skoro tisícovku britských uhelných dolů, které patřily zhruba osmi stovkám soukromých společností.) Výroba lokomotiv Austerity pro průmysl pokračovala až do r. 1964 a celkem jich bylo vyrobeno 485 ks. V provozu byly upravovány a modernizovány, viditelnou změnou bylo např. dosazování plochých dyšen Giesl. Není tedy divu, že po neslavně proslulé Beechingově sekeře, která v r. 1963 očesala síť britských státních železnic až o třetinu délky a zahájila ve Spojeném království masovou likvidaci parní trakce, se přesto asi 70 lokomotiv Austerity dochovalo dodnes, z toho asi dvacítka je provozuschopných a další dvacítka je v opravě nebo na ni čeká. Jde o nejpočetnější typ parní lokomotivy britských muzejních železnic a společností. Přestože byla původně určena pro posun, dnes se neméně osvědčuje i při nostalgických jízdách osobních vlaků, i když před soupravami moderně vyhlížejících standardních britských 4osáků 50. a 60. let řady Mk I vypadá trochu jako pěst na oko. Austerity je obzvlášť vhodná pro muzejní provoz i proto, že byla určena pro polní podmínky a obsluhu málo kvalifikovaným personálem, takže je odolná a blbuvzdorná.
Zbývá snad jen dodat, že události WW II, především spojenecké invaze do severní Afriky a Normandie, zavály lokomotivy řady Austerity i do dalších zemí. Po válce zůstaly ve větších počtech ve Francii, Nizozemsku (kde je provozovaly i státní železnice NS jako řadu 8800) a Tunisku.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.