Stránka 1 z 20

Diskuze k vláknu Novinky TT 2023 (a nějaké plky navíc ...

PříspěvekNapsal: úte 14 čer, 2022 6:28 pm
od vojtas
Jan+Bjoern píše:Kratce po firme Peco prichazi i Heljan s modely v TT: pro rok 2023 pripravuje hned tri lokomotivy, ktere se jiz zacinaji objevovat k predobjednani v britskych eshopech.


A bude to fakt 1:120? Britské TT přece vždycky bylo 1:106. (Stejně jako Britské H0/00 je 1:76)

Re: Novinky TT 2023

PříspěvekNapsal: úte 14 čer, 2022 6:45 pm
od martin.havranek
Ano bude to skutečně v 1:120, na Facebooku výrobce je pod příspěvkem o ohlášení lokomotiv vcelku vleklá přestřelka na toto téma. Výrobce argumentuje hlavně větším odbytem za hranicemi Anglie. Další důvod zmiňují i nabídnutí zlaté střední cesty, kdy pro mnoho lidí je eNko malé a 00 (1:76) příliš prostorově náročné a proto společně s Pecem zvolili vstup do TT. Jenom pro zajímavost není to první společná spolupráce Peca a Dánského Heljanu, před pár lety společně vytvořili pro Anglické modeláře celý vozidlový park úzkorozchodky Lynton&Barnsplate railway, Kdy Peco zajistilo kolejový materiál a vozy a Heljan Lokomotivy.

Diskuse k vláknu Novinky TT 2023

PříspěvekNapsal: stř 15 čer, 2022 4:36 am
od hank
Potěšilo mě, že i v TT bude k dispozici kultovní britská Austerity, tj. Hunslet 0-6-0, též J 94. V eNku i v jiných velikostech je k dispozici už dávno, takže se dočkali i TT-čkáři.

Tendrová dvojčitá trojspřežka na mokrou páru řady Austerity (česky skromnost, úspornost, šetrnost) se sedlovou vodní nádrží (saddle tank) a parním strojem s plochými šoupátky i Stephensonovým vnějším rozvodem schovanými uvnitř rámu byla zadána do výroby uprostřed WWII britským ministerstvem války jako standardní posunovací lokomotiva pro armádní účely a jako taková byla i používána. V l. 1943 - 1945 jich bylo vyrobeno 377 ks a osvědčily se do té míry, že po skončení války, kdy si jich armáda ponechala 90, se rozprchly do soukromého sektoru, nejvíc - 75 ks - ke společnosti LNER (kde dostala řadu J 94), ale i do zestátněného průmyslu, především do uhelných dolů - ty se na první pohled poznaly podle zkratky NCB, National Colliery Board, na saddle tanku. NCB byl státní podnik provozující v letech 1947 - 1987 znárodněný britský uhelný průmysl. (OT: NCB přebíral v r. 1947 skoro tisícovku britských uhelných dolů, které patřily zhruba osmi stovkám soukromých společností.) Výroba lokomotiv Austerity pro průmysl pokračovala až do r. 1964 a celkem jich bylo vyrobeno 485 ks. V provozu byly upravovány a modernizovány, viditelnou změnou bylo např. dosazování plochých dyšen Giesl. Není tedy divu, že po neslavně proslulé Beechingově sekeře, která v r. 1963 očesala síť britských státních železnic až o třetinu délky a zahájila ve Spojeném království masovou likvidaci parní trakce, se přesto asi 70 lokomotiv Austerity dochovalo dodnes, z toho asi dvacítka je provozuschopných a další dvacítka je v opravě nebo na ni čeká. Jde o nejpočetnější typ parní lokomotivy britských muzejních železnic a společností. Přestože byla původně určena pro posun, dnes se neméně osvědčuje i při nostalgických jízdách osobních vlaků, i když před soupravami moderně vyhlížejících standardních britských 4osáků 50. a 60. let řady Mk I vypadá trochu jako pěst na oko. Austerity je obzvlášť vhodná pro muzejní provoz i proto, že byla určena pro polní podmínky a obsluhu málo kvalifikovaným personálem, takže je odolná a blbuvzdorná.

Zbývá snad jen dodat, že události WW II, především spojenecké invaze do severní Afriky a Normandie, zavály lokomotivy řady Austerity i do dalších zemí. Po válce zůstaly ve větších počtech ve Francii, Nizozemsku (kde je provozovaly i státní železnice NS jako řadu 8800) a Tunisku.

Re: Diskuse k vláknu Novinky TT 2023

PříspěvekNapsal: stř 15 čer, 2022 5:43 am
od hank
Kromě hesla na wikipedii zde
https://en.wikipedia.org/wiki/Hunslet_Austerity_0-6-0ST
přidám ještě jednu z mnoha zajímavých diskusí v angličtině, tato je na téma jak se Austerity osvědčuje při vedení muzejních vlaků.
https://www.national-preservation.com/t ... ves.36196/
Je to excelentní tahoun, nevýhodou je nízká konstrukční rychlost (28 mph = 45 km/h) a to, co dobře i znají provozovatelé našich muzejních průmyslových lokomotiv - malé zásoby uhlí (ujede se s nimi max. cca 65 mil = cca 100 km.). Těch 4osáků při muzejních jízdách běžně tahají 5 - 8. A taky se tam uvádí, že na uhelných vlečkách byly často provozovány jednomužně - bez topiče, za kterého nanejvýš podle potřeby zaskakoval posunovač. Některé měly dokonce i mechanické přikladače.

Nějaké technické údaje a něco o modernizacích zde:
http://www.martynbane.co.uk/modernsteam ... terity.htm

Re: Novinky TT 2023

PříspěvekNapsal: stř 15 čer, 2022 8:14 am
od Stanin
Ma to byt 1:120, jak tu uz zaznelo. Hlavne konecne budou mit v Anglii moznost volby meritka, kde bude sedet i rozchod (v britskym N a 00 to jsou vlastne uzkorozchodky).

Re: Diskuze k vláknu Novinky TT 2023

PříspěvekNapsal: stř 15 čer, 2022 3:16 pm
od Jan+Bjoern
Upresneni: Zeptal jsem se primo a Heljan potvrdil class 31 v TT, ostatni nikoliv.

Re: Diskuze k vláknu Novinky TT 2023

PříspěvekNapsal: stř 15 čer, 2022 4:41 pm
od Petr Barchánek
Prosímtě, to "nikoliv" znamená, že explicitně neodpověděli stran měřítka, nebo to znamená že ty parní a motorové posunky sice budou na rozchodu 12 mm, ale měřítkem budou odpovídat Tri-ang a ne TT 1:120ti, nebo to znamená, že potvrdili výrobu pouze jednoho typu mašiny - class 31? Abychom tady neoslavovali zbytečně.

Přijde mi dost nelogické, vyrábět jednu britskou mašinu (class 31) v jednom měřítku a zbytek sortimentu v jiném, na druhou stranu v dnešní době se už nedivím vůbec ničemu.

Re: Diskuze k vláknu Novinky TT 2023

PříspěvekNapsal: stř 15 čer, 2022 8:13 pm
od Ferys
Roco by v příštím roce údajně mělo obnovit výrobu brejlovců TT. Po úspěchu se sergeji bych tomu docela věřil, přestože výrobců této řady je více. Měl byste někdo nějaké relevantní informace, prosím?

Re: Diskuze k vláknu Novinky TT 2023

PříspěvekNapsal: stř 15 čer, 2022 8:18 pm
od Jan+Bjoern
Petr Barchánek píše:Prosímtě, to "nikoliv" znamená, že explicitně neodpověděli stran měřítka, nebo to znamená že ty parní a motorové posunky sice budou na rozchodu 12 mm, ale měřítkem budou odpovídat Tri-ang a ne TT 1:120ti, nebo to znamená, že potvrdili výrobu pouze jednoho typu mašiny - class 31? Abychom tady neoslavovali zbytečně.

Přijde mi dost nelogické, vyrábět jednu britskou mašinu (class 31) v jednom měřítku a zbytek sortimentu v jiném, na druhou stranu v dnešní době se už nedivím vůbec ničemu.


Ja jsem se neptal na meritko. To je jasne, vsechno ma byt 1:120 (viz link), se sachtou pro sprahlo podle NEM.
Znamena to, ze v TT pocitaji pro rok 2023 jen s Class 31, v 6 ruznych naterech. Na svych strankach ma Heljan pouze Class 31.
Ty dalsi masinky mohou byt uvazovane (jsou zmineny v textu o Class 31), ale zatim nepotvrzene.
https://www.heljan.co.uk/post/no-compromises-british-outline-1-120-tt-is-here

Re: Diskuze k vláknu Novinky TT 2023

PříspěvekNapsal: pon 27 čer, 2022 9:15 pm
od hank
Já jsem se konečně dostal k tomu, abych si trochu prohrábnul odezvy na britském fóru RMweb k avizovanému vstupu fy Heljan na trh ve velikosti TT. Dost lidí tam zpochybňuje smysl toho všeho a chvílemi jsem se cítil jako na zdejším fóru - to když jsem si četl, jak to nenajde trh atd. apod. No ale zdá se, že Heljan v tom nezůstane sám. Tomu "skutečnému" či "kontinentálnímu" TT, nebo - jak říkají Britové - velikosti 2,5 mm/stopu (protože "jejich" TT je TT3, tj. 3 mm/stopu ~ cca 1:100) se hodlají věnovat i PECO nebo Gaugemaster a zdá, že to myslí vážně.

K TT kolejivu PECO, které má přijít na trh už letos, více viz toto video:
https://www.youtube.com/watch?v=_J5L86SxVs0&t=223s

Re: Diskuze k vláknu Novinky TT 2023

PříspěvekNapsal: úte 28 čer, 2022 6:44 am
od Adam96
hank píše:Já jsem se konečně dostal k tomu, abych si trochu prohrábnul odezvy na britském fóru RMweb k avizovanému vstupu fy Heljan na trh ve velikosti TT. Dost lidí tam zpochybňuje smysl toho všeho a chvílemi jsem se cítil jako na zdejším fóru - to když jsem si četl, jak to nenajde trh atd. apod. No ale zdá se, že Heljan v tom nezůstane sám. Tomu "skutečnému" či "kontinentálnímu" TT, nebo - jak říkají Britové - velikosti 2,5 mm/stopu (protože "jejich" TT je TT3, tj. 3 mm/stopu ~ cca 1:100) se hodlají věnovat i PECO nebo Gaugemaster a zdá, že to myslí vážně.

K TT kolejivu PECO, které má přijít na trh už letos, více viz toto video:
https://www.youtube.com/watch?v=_J5L86SxVs0&t=223s


Ve videu je zmínka o plánovaném křížení a "small radius turnout", tedy kratší výhybce. Nenašel jsi nějaké info, jaké by mohla mít parametry? Když si to odvodím podle jejich hánulových výhybek, tak úhel tipuji tak 12° a délku něco mezi EW1 a EW2. Což by mohla být fajn alternativa pro malá kolejiště.

Re: Diskuze k vláknu Novinky TT 2023

PříspěvekNapsal: úte 28 čer, 2022 7:22 am
od hank
Adam Buchal píše:...


Zkus se podívat sem:
https://peco-uk.com/collections/tt-120- ... nd-unifrog

Edit: Je to code 55, jaká je to výška kolejnic? Co z dostupného sortimentu v TT po nich bude schopné jezdit?

Re: Diskuze k vláknu Novinky TT 2023

PříspěvekNapsal: úte 28 čer, 2022 7:39 am
od Adam96
hank píše:
Adam Buchal píše:...


Zkus se podívat sem:
https://peco-uk.com/collections/tt-120- ... nd-unifrog

Edit: Je to code 55, jaká je to výška kolejnic? Co z dostupného sortimentu v TT po nich bude schopné jezdit?


To je odkaz na "medium radius", tedy tu střední výhybku o které už víme. Code55 bude cca 1,45mm a můj názor je, že po tom bude jezdit v pohodě všechno ze současné produkce, tak jak po kolejivu TTfiligran.

Re: Diskuze k vláknu Novinky TT 2023

PříspěvekNapsal: úte 28 čer, 2022 1:19 pm
od hank
Adam Buchal píše:...můj názor je, že po tom bude jezdit v pohodě všechno ze současné produkce, tak jak po kolejivu TTfiligran.


Od kdy se zhruba datuje "současná produkce" fy Tillig?

Re: Diskuze k vláknu Novinky TT 2023

PříspěvekNapsal: úte 28 čer, 2022 2:29 pm
od vojtas
Ahoj.
Code 55 od PECO má dvoupatou kolejnici uchycenou v pražcích a celý vnitřní profil je volný pro průjezd okolku, protože upevňovadla jsou spíš naznačená. Ale všechna normální vozidla v TT jezdí i po Filigranu code 60 v pohodě, a tam normální upevňovadla jsou, takže na průjezd je místa ještě méně. Všechna dvojkolí v TT co plní NEM tak nemají problém, a stáhnout okolky BTTB modelů se ve vrtačce(nebo jim prostě přezout kola za modmüller) dá samozřejmě taky.