BR 83.10 DR

Specializované fórum pouze pro příznivce velikosti TT (1:120).

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., radekkrupka

BR 83.10 DR

Příspěvekod dudlifuk » stř 22 pro, 2021 11:54 pm

Prve poznatky, model je velmi precizne vyrobeny, ale predlohu nepoznam, tak dalej nebudem hodnotit. zameriam sa skor na vnutorne prevedenie . Po demontazi uhlaku a budky sa odkryje doska s rozhranim pre dekoder a v uhlaku v zavazi je priestor pre reproduktor piko. Pre reproduktor zimo priestor nestaci. Ja na stolnej freze priestor vyrobim. pre vacsinu modelarov je jednoduchsia cesta original zvukovy projekt s dekoderom Esu, i ked zvukovy prejav sa mi vobec nepaci, je adekvatny pouzitemu repru a zial aj nemeckemu zvukovemu trendu. Ja som sa pustil do zima, osadil som mx658, vypol susi, ale doska ma este osadeny dalsi cip, ktory pravdepodobne bude extender vystupov, kedze 658 ma len styri vystupy a loko ma navyse osvetlenie pojazdu, ohniska a budky. na fo1 a fo2 su koncove cervene svetla ( u nas na pare rarita), tiez som odstranil klasiku, piko - sustavu odrusovacich kondenzatorov , ktore zimo nema rad. kedze doska je na vysokej urovni, obsahuje miniaturne konektory, paskove vodice, ako v mobiloch, laicky zasah dorazne neodporucam, na smd kondenzatory som musel ist teplovzdusnou pajkovackou. pri vypnutom susi vystupy f03 a f04 nereaguju, tam bude asi suvislost s osadeným cipom. pri zapnutom susi sa mi podarilo na f03 zapnut osvetlenie budky. zvukovy projekt pouzijem od Jacka z niektorej priblizne rovnakej lokomotivy napr. 464.0. na zfunkceni osvetlenia ohniska a pojazdu budem cez sviatky laborovat. pomohol by origo esu ktory zial nemam.
E631C0BF-6D60-4B94-A4B1-DA868BDA0074.jpeg
A1217F5F-4BD9-4C92-A70E-1620E89A8ECD.jpeg
91BB6BB0-71A2-418F-BB6B-0542C391AFB8.jpeg
Naposledy upravil dudlifuk dne čtv 23 pro, 2021 9:13 am, celkově upraveno 1
dudlifuk
 
Příspěvky: 485
Registrován: ned 15 led, 2017 9:40 pm
Bydliště: TT

Re: Piko BR83.1

Příspěvekod Petr Barchánek » čtv 23 pro, 2021 7:19 am

Bych se spíš podíval po 423.0/433.0. To by té 83.10 odpovídalo víc. 464.0 je rychlíková mašina bez tendru s velkýma kolama, tohle byla lokálková hračka na úrovni našich 433.0
Petr Barchánek
 
Příspěvky: 260
Registrován: úte 11 črc, 2017 3:54 pm
Bydliště: Zubrnice

Re: Piko BR83.1

Příspěvekod dudlifuk » čtv 23 pro, 2021 8:34 am

Petr Barchánek píše:Bych se spíš podíval po 423.0/433.0. To by té 83.10 odpovídalo víc. 464.0 je rychlíková mašina bez tendru s velkýma kolama, tohle byla lokálková hračka na úrovni našich 433.0

dakujem za nazor, projekt 423 je k dispozicii, urcite bude vhodnejsi
dudlifuk
 
Příspěvky: 485
Registrován: ned 15 led, 2017 9:40 pm
Bydliště: TT

Re: Piko BR83.1

Příspěvekod hank » čtv 23 pro, 2021 9:27 am

dudlifuk: Zřejmě tě zmýlila vizuální podobnost s řadou 65.10, ale výkony, určení i osudy obou řad byly zcela odlišné, i když pocházely z jednoho konstrukčního hnízda a byla snaha o určitou unifikaci.

Od lokomotiv 83.10 se očekávalo, že nahradí starší řadu 86; tzn., že se s nimi počítalo pro smíšený provoz na vedlejších tratích. Na rozdíl od předválečných řad se od východoněmeckých Neubauloks chtělo, aby uměly spalovat i podřadné druhy uhlí, tj. i lužický lignit nebo hnědouhelné brikety. (Chronické potíže s palivem u DR nakonec vyřešila velkorysá akce výměny kotlů asi u 800 starších parních lokomotiv, ale o tom jsem už před časem psal jinde v této diskusi.) První prototyp byl podroben důkladným zkouškám včetně porovnání s lok. 86.1001, při nichž však vyšly najevo některé závažné skutečnosti. Kromě poruchovosti některých agregátů (německé zdroje se zmiňují např. o napájecím čerpadle a předehřívači napájecí vody) šlo především o zjištění, že byl poddimenzován parní stroj. Bylo sice navrženo zvětšit průměr parních válců, ale z různých důvodů k úpravě nedošlo. Lokomotiv bylo nakonec vyrobeno jenom 27 ks (v tzv. nulté sérii, řádné sériové výroby se nikdy nedočkaly) a byly vyřazeny ještě dříve než spousta starších lokomotivních řad.

Na okraj: Jejich větší sestřičky řady 65.10 byly v provozu mnohem úspěšnější; osvědčily se např. v dopravě vratných předměstských osobních souprav (s patrovými vozy nebo vozy typu LOWA E 5) v okolí Lipska a východoněmeckých baltských přístavů a spolu s rekonstruovanou řadou 50.40 nakonec uzavíraly parní provoz v NDR.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6074
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Piko BR83.1

Příspěvekod dudlifuk » čtv 23 pro, 2021 5:02 pm

hank píše: Zřejmě tě zmýlila vizuální podobnost s řadou 65.10.....

Dakujem Hanku ! tvoje vedomosti su obdivuhodne a musim uznat, tvoje prispevky ma vzdy potesia.

pokracujem s ozvucenim. zavazie som odfrezoval do roviny pre osadenie repra Brawa, urceneho k nalapeniu ozvucnice. Pokusim sa ako ozvucnicu pouzit dutinu zavazia v uhlaku. Ak nebudem so zvukom spokojny, prilepim ozvucnicu k repru, znovu odfrezujem zavazie a cele repro s ozvucnicou zapustim do zavazia.
300BC8DF-E3EB-4C3F-9D1B-4B244DDCE2EA.jpeg
dudlifuk
 
Příspěvky: 485
Registrován: ned 15 led, 2017 9:40 pm
Bydliště: TT

Re: Piko BR83.1

Příspěvekod dudlifuk » pon 27 pro, 2021 12:41 pm

Nakoniec som vsadil na istotu a vyfrezoval do zavazia v uhlaku otvor pre repro Zimo s ozvucnicou. Prilepit samostatne repro na zinkovu zliatinu sa zdalo byt riskantne z dovodu, ze by casom mohlo repro odpadnut. Aj zvuk nebol uplne presvedcivy. Overila sa aj vseobecne znama informacia, ze ozvucnica musi byt uplne uzavreta. V zavazi su dva male otvory so zavitom pre uchytenie dalsieho plastoveho dielu. Pokial boli otvory prazdne, kvalita zvuku aj hlasitost isli prudko dole, stacilo miniaturne dierky prekryt prstom a rozdiel bol neuveritelny.
0C879F38-10F6-469D-B738-755D7F768381.jpeg

1D8A94C2-3F2A-493F-917D-BA7EC29E3B06.jpeg
dudlifuk
 
Příspěvky: 485
Registrován: ned 15 led, 2017 9:40 pm
Bydliště: TT

Re: Piko BR83.1

Příspěvekod Jacek » pon 27 pro, 2021 1:49 pm

dudlifuk píše:
Petr Barchánek píše:Bych se spíš podíval po 423.0/433.0. To by té 83.10 odpovídalo víc. 464.0 je rychlíková mašina bez tendru s velkýma kolama, tohle byla lokálková hračka na úrovni našich 433.0

dakujem za nazor, projekt 423 je k dispozicii, urcite bude vhodnejsi

Řekl bych, že cokoliv z německých strojů bude vhodnější, ty naše jsou na první poslech rozpoznatelné.
Pochopil jsem, že se zřejmě zachoval jen stroj 83 007 v neprovozním stavu a tudíž autentické zvukové záznamy nejsou. P. Henning vytvořil svůj projekt, jak píše "ze svého fondu", ale nemá ho nikde v nabídce. Podobným způsobem jsem dělal 413.0 (BR55)
https://www.youtube.com/watch?v=KN0erTv ... L&index=36

Tady nějaký kolega, který mě přejmenoval, použil BR65
https://www.youtube.com/watch?v=Q9--txBcE54

Co zvuk BR95 nebo zmíněná BR55?
Stránky o modelové železnici TT, digitál, zvuky http://www.jacek-modely.cz
Uživatelský avatar
Jacek
 
Příspěvky: 883
Registrován: sob 20 led, 2007 10:03 pm
Bydliště: Moravskoslezský kraj

Re: Piko BR83.1

Příspěvekod dudlifuk » pon 27 pro, 2021 2:19 pm

Jacek píše: Řekl bych, že cokoliv z německých strojů bude vhodnější.....

ano, zvuk nemeckej parnej loko bude urcite vernejsi. rad si necham poradit. aj tak 423 planujem pouzit pre 423, BR55 mam v 413-ke, BR 95 nieje v zozname, tak zostava uz BR65, tu nikdy asi mat nebudem. Dakujem za tipy !
dudlifuk
 
Příspěvky: 485
Registrován: ned 15 led, 2017 9:40 pm
Bydliště: TT

Re: Piko BR83.1

Příspěvekod hank » pon 27 pro, 2021 2:21 pm

Co zvuk BR95 nebo zmíněná BR55?
95 určitě není špatný nápad - a ještě lepší s ohledem na malý průměr kol a rytmus výfuků by byl některý z mamutů, tj. 95.667x původní dráhy HBE. Tady https://www.youtube.com/watch?v=Pt_bPUJYB7w je pěkné video modelu 95.6676 v TT se zvukem. Třeba se přes autora toho videa dostaneš i k tomu, kde dělal ten zvuk.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6074
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Piko BR83.1

Příspěvekod hank » pon 27 pro, 2021 2:26 pm

hank píše:Co zvuk BR95 nebo zmíněná BR55?
95 určitě není špatný nápad - a ještě lepší s ohledem na malý průměr kol a rytmus výfuků by byl některý z mamutů, tj. 95.667x původní dráhy HBE. Tady https://www.youtube.com/watch?v=Pt_bPUJYB7w je pěkné video modelu 95.6676 v TT se zvukem. Třeba se přes autora toho videa dostaneš i k tomu, kde dělal ten zvuk.


V Německu prodávají i zvukovou verzi 83.10... Nevím, nakolik je reálné zkoušet shánět přímo tento samostaný zvukový modul. Ale víš co, líná huba = holé neštěstí. :mrgreen:
https://www.besserepreise.com/modelleis ... ecoder.htm
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6074
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Piko BR83.1

Příspěvekod dudlifuk » pon 27 pro, 2021 2:55 pm

hank píše:V Německu prodávají i zvukovou verzi 83.10... Nevím, nakolik je reálné zkoušet shánět přímo tento samostaný zvukový modul. Ale víš co, líná huba = holé neštěstí. :mrgreen:

zvukova verzia BR83.1 od Piko je dostupna aj u nas, len Piko pouziva dekodery Esu a ja pouzivam Zimo, dovody teraz nebudem rozoberat, to by bolo nadlho. Ale ako pises, aj mne sa ako najvhodnejsi zda BR95. Poprosim nasho zvukoveho guru o zakodovany projekt BR95 z jeho dielne.
dudlifuk
 
Příspěvky: 485
Registrován: ned 15 led, 2017 9:40 pm
Bydliště: TT

Re: Piko BR 83.10 DR

Příspěvekod Trainmaniak » pon 10 led, 2022 8:55 am

Kluci, řešil jste někdo, kdo tedy tuto německou mašinu má, tu SW chybu v dekodéru, o které se píše na např. na Elriwě? https://www.elriwa.de/neuigkeiten/softw ... der-xp-5.1 Kolega zkoušel změnit adresu i jiné CV, ale vždy mu MultiMouse hází chybu a změna se do dekodéru nezapíše. Aktualizace SW není úplně jednoduchá, každý na to vybavení nemá. Můj stroj, nevím proč, má už z výroby adresu 1. Zatím jsem nad tím nelaboroval a nezkoušel nic měnit, nemám potřebu, ale je to zajímavé. Prodejce s tím nic nedělal, jen ji vyzkoušel.

Edit: Bylo by možno změnit název vlákna na BR 83.10 DR, ať je to správně?
Uživatelský avatar
Trainmaniak
 
Příspěvky: 1460
Registrován: pát 13 lis, 2009 7:54 am


Zpět na Velikost TT (komunita TT)

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 14 návštevníků