Stránka 1 z 1

Výhybky Kühn a normy NEM

PříspěvekNapsal: sob 02 říj, 2021 7:31 am
od hank
Tak jsem se dnes dozvěděl, že kühnovské krátké výhybky WR20 a WL20 údajně nerespektují normy NEM a že to vlastně vůbec nejsou železniční výhybky, ale výhybky pro tramvajové tratě...

Více viz tady: https://www.k-report.net/presmerovani/? ... ek=4376160

Můžete se k tomu prosím někdo podrobněji vyjádřit?

Re: Výhybky Kühn a normy NEM

PříspěvekNapsal: ned 03 říj, 2021 6:55 am
od Ivan
Staré modely Bttb skutečně Kuehn neprojedou, už je to dlouho co jsem to zkoušel, ale problém byl velikosti okolků (vyšší výška a tloušťka). Kolejivo Tillig je zvládá lépe, je vyšší a má jiné srdcovky.
Nakonec jsem zůstal u Tilliga, z důvodu geometrie kuehn a nedostatečné nabídky.

Re: Výhybky Kühn a normy NEM

PříspěvekNapsal: ned 03 říj, 2021 7:25 am
od hank61
Já se před několika lety také, myslím, že kvůli ceně, nechal zlákat a použil jsem na jedno z malých kolejišť v TT kolejivo Kuehn. Několik starších vozů a lokomotiva, co jsem měl, byly bez úprav díky vysokým okolkům a jejich tvaru zcela nepoužitelné. Nové vozy a loko toto kolejivo zvládaly bez problémů. :wink:

Re: Výhybky Kühn a normy NEM

PříspěvekNapsal: ned 03 říj, 2021 7:47 am
od hank
Já mám stejnou zkušenost, ale na to jsem se vlastně neptal. (Se slzou v oku jsem ze stejného důvodu prodal dva modely parních lokomotiv ČSD přestavěných na pojezdech BTTB.) Mně jde hlavně o to, jestli/jak by si velkovýrobce mohl - nota bene bez upozornění - dovolit nerespektovat normy NEM. A výhradu mám i k odkazovanému tvrzení diskutujícího z K-reportu, že výhybky WL20/WR20 jsou určeny pro tramvajové tratě.

Re: Výhybky Kühn a normy NEM

PříspěvekNapsal: ned 03 říj, 2021 8:21 am
od BohousP
Normy NEM nejsou právně závazné, stejně jako NMRA. Pokud se výrobce rozhodne, že se nimi řídit nebude, riskuje tím maximálně pokles zisku a dobrého jména (ani k jednomu ale dojít nemusí).

Re: Výhybky Kühn a normy NEM

PříspěvekNapsal: ned 03 říj, 2021 9:39 am
od Adam96
hank píše:Já mám stejnou zkušenost, ale na to jsem se vlastně neptal. (Se slzou v oku jsem ze stejného důvodu prodal dva modely parních lokomotiv ČSD přestavěných na pojezdech BTTB.) Mně jde hlavně o to, jestli/jak by si velkovýrobce mohl - nota bene bez upozornění - dovolit nerespektovat normy NEM. A výhradu mám i k odkazovanému tvrzení diskutujícího z K-reportu, že výhybky WL20/WR20 jsou určeny pro tramvajové tratě.


Co se týká té tramvajové výhybky, tak je to pouze žvást. Diskutující JP už vícekrát ukázal svou averzi ke všemu, co není "finescale" ;-)
Jinak Kuehn výhybka je současný moderní výrobek, kdy v srdcovce a mezi opornicí a přídržnicí jsou mnohem menší tolerance, kam se prostě starý pojezd s velkými okolky "nevleze" při tomto menším poloměru. Podobný problém jsem měl s pojezdem picoloco 810 na výhybce EW1 tillig. Při jízdě do odbočky zadrhával na srdcovce v místě, kde navazuje na jazyky. Vyřešil to pilníček a mírné ubrání materiálu v tomto úzkém místě na straně odbočky. Pára Schirmer 365.4 to ale projede v pohodě i bez úprav.

Re: Výhybky Kühn a normy NEM

PříspěvekNapsal: ned 03 říj, 2021 10:26 am
od vojtas
Normy NEM nesplňuje ani kolejivo Tillig. Jen si bohužel už nepamatuju čím, ale myslím, že se to tu historicky taky řešilo. Ono je reálně splňuje málo co. Třeba všechny modely MTB je nesplňují profilem kol, a na NEM výhybkách spolehlivě vykolejí, u Kuehnu je chybně uložené spřáhlo atd.

Re: Výhybky Kühn a normy NEM

PříspěvekNapsal: ned 03 říj, 2021 2:29 pm
od Ivan
Minimální poloměr dle Něm záleží na typu trati a použitých vozidel. Například pro Y v TT je stanoven (tuším) 360mm, to by pak nemohly Y projet ani EW1, což ale projedou. Mluvím tedy o nových vozech kuehn, Tillig.

Jak už zaznělo výše, že jsou WL20 tramvajové kolejivo je prostě kec.

Výrobci se norem nemusí držet, snaží se dle mého vyrobit to tak aby přijely vozy co nejvíce. Standard považuji EW1 a R310.

O MTB se vyjadřovat nebudu.

Re: Výhybky Kühn a normy NEM

PříspěvekNapsal: pon 04 říj, 2021 12:26 pm
od fíha
Tak jste mě nakopli.Začínám stavět kolejiště.Původně jsem si myslel že zrekontrujuji staré plechové.Kvůli geomerii jsem nakoupil do stanic kuhena.Na konec mi ale zůstal jen rám a nový námět který se pomalu rozjíždí.O průjeznosti kolejiva jsem už něco zaregistroval,ale nevěnoval pozornost.Kvůli tématu mám nakoupené vozidla tillig,becman,arnold.Staré vozidla(od roku 70) mi ale zůstali.Tak jsem zkusil nějaký start vagón bttb.Problém na vyhýbkách je v prostoru mezi opornicí a koleji a v rozkolí.Původní je cca 9,9mm.po rozšíření na 10,45-50mm volně projíždí.A po šroubech taky nejede.Nové jsem zatím nezkoušel.Dám se asi na modlení.

Re: Výhybky Kühn a normy NEM

PříspěvekNapsal: pon 04 říj, 2021 1:15 pm
od hank
fíha: Někde v hlubinách tohoto fóra je diskuse o zhoršení kvality výhybek Kühn. První výroba (sám jsem je nakupoval už v r. 2014) je OK, ale později se z neznámých důvodů zhoršili. Aktuální info nemám.

Na těch kolejích a výhybkách z r. 2014 mi všechna nová vozidla jezdí OK, včetně beckmannovských parních lokomotiv, které jsou btw tak subtilní, že se je málem bojím brát do rukou, abych jim neublížil... :oops:

Re: Výhybky Kühn a normy NEM

PříspěvekNapsal: pon 04 říj, 2021 6:16 pm
od Zlámalík
Kecy v kleci. Jasně, to by se taky dalo říct, že ty výhybky jsou pro důlní dráhy. Ano, oblouk je ostřejší než ve skutečnosti. To ale u Tilliga taky, tak co? Mně na Kühnech jezdí krásně vše, co mám. Ano, problém snad můžou dělat okolky vozidel Zeuke a BTTB, ale to platí všude, protože nové profilové koleje mají většinou nižší kolejnice než to bylo tehdá.
Spolehlivost - prý upadávají jazyky, či nevedou. Navím. Já tam pro sichr napájel smyčku z tenkého drátku, která mi spojuje jazyk s kolejnicí. Pak to neztratí kontakt a omezuje to i riziko posunu plíšku, resp. jazyka, ven. Viz níže.

Re: Výhybky Kühn a normy NEM

PříspěvekNapsal: úte 05 říj, 2021 7:40 am
od medwa
Souhlas. Mám výhybky Kuehn pořizované v letech 2015 - 2018, celkem 13 kusů, vše bez jediné závady, vše přes ně jezdí na 100%. Neprovozuji ovšem ani Zeuke, ani BTTB.

Re: Výhybky Kühn a normy NEM

PříspěvekNapsal: stř 20 říj, 2021 10:50 am
od Trainmaniak
Zlámalík píše:... prý upadávají jazyky, či nevedou. Navím. Já tam pro sichr napájel smyčku z tenkého drátku, která mi spojuje jazyk s kolejnicí. Pak to neztratí kontakt a omezuje to i riziko posunu plíšku, resp. jazyka, ven...

Tak mě čeká totéž co Zlámalíka. Na kolejišti v horní stanici má 6 výhybek z 10 vždy jeden jazyk bez proudu. Může to být způsobeno štěrkováním, možná barvením kolejnic, ale třeba taky provozem, protože už teď občas jezdím na nehotovém kolejišti a zkouším, co se dá. Tak jako tak to není v pořádku, štěrkuje se snad běžně a patina kolejnic je také celkem rozšířená. Předesílám, že problém není způsoben tím, že by jazyk a opornice byly v místě dotyku nabarvené. Spíše barva nebo lepidlo při štěrkování zateklo do "kloubu" jazyka a spolehlivě izoluje.

Stran upadávání jazyků – tak se to týká upadnutí v místě připevnění k přestavné tyči, tedy alespoň u mne u všech tří reklamovaných výhybek. S vypadnutím jazyka z kloubu jsem se osobně nesetkal, ale nářky na tento nešvar jsem také zahlédl.